Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag förstår hur du resonerar. :) Fast då undrar jag: vem bestämmer "reglerna" :?: Vem ser till att de följs :?:

I trafiken är det ju rätt så uppenbart - men för den enskilda kristna, om vi nu stannar inom samma liknelse - vem bestämmer vad personen "ska" eller inte "ska" :?:

Samhället :?:

Den heliga skrift :?:

Eller personens egna inre röst :?:
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Jamen, det är ju just det som gör det så svårt!!!
Vem är det som bestämmer :?:
Den heliga skrift, som kanske inte är så helig eftersom en massa oheliga har varit inne och petat :?:

Det låter ju enkelt och samtidigt självklart att säga den egna inre rösten.
Men samtidigt, var kan man hamna då :?:
"Ja, jag mår bäst av att ha 17 fruar"

Jovisst, det kanske funkar - eller inte.
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: Haha! Kul diskussion som jag återkommer till för nu ska jag gotta i danseri. Oh la la!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol:

Ja - jag är så radikal att jag säger att det FINNS ingen annan sanning än den egna inre rösten. :wink: Men att skilja ut DEN från alla de andra "rösterna" (ja... hur lät inte det.. :roll: ) - det är DET som är knepet för min del i alla fall.

Fast... det som får hjärtat att sjunga. :heart: Det är vägen, rösten och sanningen. För just dig. 8) Cooo-oolt va..? :P

(Sen om det inkluderar 17 fruar så blir det kanske liiite knepigare, men allt går... :!: )
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jag förstår också precis hur du resonerar Ebbab...

För mig har det varit helt OK att sätta upp mina levnadsregler efter min tro, men helt allvarligt? Vara osäker på jesus och så ändå påstå att man är kristen? Hur seriöst är det? :shock: :D Däremot så känner jag att det är lättare att vara kristen och samtidigt tycka att sex innan äktenskapet är helt OK. Det är ju inte hela fundamentet direkt...

:roll: Jag får nog ta mig en funderare och kanske omnämna mig till en religiös människa med en kristen kultur. För det kanske är DET det hela handlar om för mig? :idea: :?
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jag förstår också precis hur du resonerar Ebbab...

För mig har det varit helt OK att sätta upp mina levnadsregler efter min tro, men helt allvarligt? Vara osäker på jesus och så ändå påstå att man är kristen? Hur seriöst är det? :shock: :D Däremot så känner jag att det är lättare att vara kristen och samtidigt tycka att sex innan äktenskapet är helt OK. Det är ju inte hela fundamentet direkt...

:roll: Jag får nog ta mig en funderare och kanske omnämna mig till en religiös människa med en kristen kultur. För det kanske är DET det hela handlar om för mig? :idea: :?
Mamma till två pojkar.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Jag får nog ta mig en funderare och kanske omnämna mig till en religiös människa med en kristen kultur. För det kanske är DET det hela handlar om för mig?
Jamen, det är ju det jag menar, vem ska kunna komma och lägga sig i hur DU vill tro? Allvarligt alltså. Och vill man dela gemenskapen med andra i en församling så fine men inte tycker jag att man måste dela alla känslor/uppfattningar bara för det. Vill man ens det? Jag tycker inte att det kan vara så himla svårt! :roll: :lol:

För vad händer när man överlåter åt någon annan (församling, präst, helig skrift) att bestämma hur man ska leva och verka och agera i moraliska frågor? Är inte det att frånsäga sig vuxenansvar, att infantilisera sig själv? Vilket jag tycker att de som lägger all vikt vid skrifterna gör (oavsett religion). Livet är sällan svart eller vitt. Det är att göra det väldigt lätt för sig att välja ut vissa passager som man sympatiserar med och hålla fast vid dem oavsett om människor runt omkring en far illa av det. När inte hjärtat är med i de handlingar man utför så tycker inte jag att man kan kalla sig andlig iaf.

Formen kan aldrig bli viktigare än innehållet, alltså texten kan aldrig bli viktigare än hur vi väljer att leva vårt liv med utgångspunkt från det texten symboliserar.

Jag såg en intressant diskussion i det där caféprogrammet (?). Det var ett kristet par som hela sina liv varit verksamma i en församling. En dag kände kvinnan att hon inte längre klarade av att leva i den lögn hon skapat, hon ville bli en han. Hennes make med vilken hon/han hade barn kunde efter många vändor tänka sig att köpa läget och fortsätta sitt liv tillsammans med sin könsbytta partner trots sin egentligen heterosexuella läggning. Ingenting annat var förändrat. De var samma människor, kanske lite klokare efter de turer livet gett dem, men annars... De blev utkastade ur församlingen utan förklaring eller diskussioner, deras egna föräldrar som också var verksamma där tog avstånd osv. HUR är det möjligt? För människor som följer en religion vars huvudtes är tolerans och kärlek? För mig är det OBEGRIPLIGT. Hur kan kön vara viktigare än allt annat? Dessa två människor framstod som så genuint reflekterande, kloka och ödmjuka att alla församlingar borde känna sig hedrade av deras närvaro.

Och det är ju onekligen så att mycket förtryck och övergrepp på alla plan faktiskt försigår i våra kristna församlingar. Så som på alla platser där människor samlas och nöts mot varandra. MEN med den stora skillnaden att i församlingarna finns människor som iaf utåt säger sig vilja leva i Jesus anda och det ger dem ett så mycket större ansvar enligt mitt sätt att se. Det som ni gör mot dessa minsta ibland oss det gör ni också mot mig, var det inte så? Och DET ansvaret kräver människor som tänker själva, som reflekterar över sitt agerande och sin tro och inte bara mesar med strömmen.

Ja, nu vet jag inte var jag hamnade, haha! :-k

Nu måste jag jobba!

Kram Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Idag har jag lagat Jannikas glass med blåbär och hallon! :D JÄTTEgott! :D

Tack, Jannika!
Jannika

Inlägg av Jannika »

Varsego' gulle-Päivi! :heart: Visst är det gott? Och på simplaste tillagningsvis! (Passar mig...) :lol:

Kram Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jep-jep, du skulle sett minerna :lol: på småfolket:

:shock: Mmmmmmmmmmmmmmm! :shock:

:o Mmmmmmmmmmmmmm! :o

Gass. :shock:

Lass. :shock:

två ord som båda två lärde sig med blixtens hastighet. 8)

Och så lite :cry: när det goda tog alldeles helt slut på lilla tallriken hos min lilla spädgottegris! Uhu. :cry:

Mera annan dag. :heart:
Mata

Inlägg av Mata »

Jag förstår ingenting, men jag älskar surkål :D
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jannika skrev:Jamen, det är ju det jag menar, vem ska kunna komma och lägga sig i hur DU vill tro?
Ja... Vi är ju ense - har jag tyckt hela tiden! Och "problemet" uppstod nu när jag "kom tillbaka" eller vad man nu ska kalla det. Efter alla år när jag bara gått i kyrkan på julotta å så. Nu är jag där helt vanliga söndagar och har börjat fundera över alltihopa igen. Vilka russin jag ska plocka ur DEN kakan? Är det tillräckligt många för att det ska räcka till att jag ska kalla mig kristen?

By the way: Glassen ska testas här också! SNART! =P~
Mamma till två pojkar.
kiki

Inlägg av kiki »

Jag kallar mig inte kristen, inte religiös men jag har en STARK TRO.

lite som att göra in egen religon lixom :lol: jag går i kyrkan ibland och bilden av gud är ändå min egen.

Fransiscus bönen säger väl det mesta om hur jag vill ha det, sen är det upp till mig att leva så. Och den bästa bönen som jag använder ofta.... hjälp för i h-vete :shock:
Jag får öva mycket för att vara kärlekfull, tolerant, ödmjuk m.m. när jag i själva verket är högmodig och självisk

kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej alla!
kiki skrev:Fransiscus bönen säger väl det mesta om hur jag vill ha det, sen är det upp till mig att leva så. Och den bästa bönen som jag använder ofta.... hjälp för i h-vete
Jag får öva mycket för att vara kärlekfull, tolerant, ödmjuk m.m. när jag i själva verket är högmodig och självisk
Jotack, det känner jag igen. Men det är väl där jag tycker att religionen har ett berättigande, som mål att sträva mot när man fastnar i det vardagliga och materiella. En hjälp att lyfta blicken.

Updatera mig på Franciscus är du snäll, har glömt alternativt inte hört. :roll:

När jag var i tonåren fick jag nys på en kvinna som målade auror utifrån det brev som man skickade till henne. Jag tror att jag formulerade mig något i stil med att jag mest var nyfiken och inte så andlig av mig. Då svarade hon nåt som har bitit sig fast i alla dessa år: Det finns ingen annan andlighet än hur vi är mot varandra i de dagliga mötena.

Hej Mata! Välkommen!

[/quote="Mata"]Jag förstår ingenting, men jag älskar surkål

Vad är det du inte förstår? Det kan inte vara mycket? :lol:

Ja, K-ina, annars tycker jag att din egen definition var utmärkt, den tror jag att jag snor. :D

Päivi, du har så rätt! Det är snålt tilltaget! Och vi som är fem, snart sex stycken i familjen. Ujujuj. Till alla som inte provat än, DUBBLERA receptet. Det är lika bra.

Alltså;
6-8 dl grädde
4 ägg
och knappt 2 dl socker

Kram Jannika
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hopp! :shock: Vad konstigt det där blev? Gör ett nytt försök... Förhandsgranska, förhandsgranska, förhands....

Hej alla!

kiki skrev:Fransiscus bönen säger väl det mesta om hur jag vill ha det, sen är det upp till mig att leva så. Och den bästa bönen som jag använder ofta.... hjälp för i h-vete

Jotack, det känner jag igen. Men det är väl där jag tycker att religionen har ett berättigande, som mål att sträva mot när man fastnar i det vardagliga och materiella. En hjälp att lyfta blicken.

Updatera mig på Franciscus är du snäll, har glömt alternativt inte hört.

När jag var i tonåren fick jag nys på en kvinna som målade auror utifrån det brev som man skickade till henne. Jag tror att jag formulerade mig något i stil med att jag mest var nyfiken och inte så andlig av mig. Då svarade hon nåt som har bitit sig fast i alla dessa år: Det finns ingen annan andlighet än hur vi är mot varandra i de dagliga mötena.

Hej Mata! Välkommen!
Mata skrev:Jag förstår ingenting, men jag älskar surkål

Vad är det du inte förstår? Det kan inte vara mycket? :lol:

Ja, K-ina, annars tycker jag att din egen definition var utmärkt, den tror jag att jag snor.

Päivi, du har så rätt! Det är snålt tilltaget! Och vi som är fem, snart sex stycken i familjen som ska dela. Ujujuj. Till alla som inte provat än, DUBBLERA receptet. Det är lika bra.

Alltså;
6-8 dl grädde
4 ägg
och knappt 2 dl socker

Kram Jannika
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"