Mitt i kuren och har funderingar, tacksam för råd!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Skruttfisens mamma

Inlägg av Skruttfisens mamma »

Tack för din input!

Det går fortfarande trööögt med käket. Välling funkade knappt idag. Det är så olika från dag till dag vad som går och inte. Idag märkte jag att när hon fick en banan i handen att känna och hålla i, så gick det lättare att skeda in mat än när hon sitter med tråkiga leksaker i handen och ser mig komma med skeden, då kniper hon igen och skakar på huvet. Är det nån sån fas nu också tro då man ska testa och visa att man har en egen vilja? Våra matstunder har blivit så tråkiga och jobbiga när det bara blir till att truga och truga hela tiden.
Nåväl. hon verkar inte svälta precis, äter pyttepytte vid varej måltid men vi får väl vara nöjda så länge hon inte är hungrig. Har börjat erbjuda henne bröstet också, vilket hon gärna tar emot, trots att jag i princip hade slutat amma..

Måste brätta om vår nattning ikväll som gick i cirkusens tecken som vanligt. Jag sa till sambon att nu ger jag upp, jag klär på mig och drar så får du fixa detta, jag pallar inte mer. Då ställer han sig och ramsar med sin höga basröst och jäklars vad tyst det blev :shock: Hon kontrade givetvis ett bra tag men tystnade och lyssnade på honom varje gång han ramsade! Helt oroligt! Mig har hon inte lyssnat på alls när jag ramsat utan blivit ännu ledsare :x Dessutom sov hon över sin skarv också vilket aldrig har hänt förut :D!

SÅ när vi sätter igång igen blir det han som får ta sjungandet och JAG som vilar mitt huvud. Är säker på att hon kommer höra trygggheten i hans röst och därmed somna och sova gott!
Dotter född i juli 2007
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jotack. Ramsan ÄR magisk. Men stark ska det vara! Nu har ni ju kläm på det!
Amma på då! Det är ju inte precis värdelös mat det heller. :wink: Vi hade bara två matmål fram till åtta månader ungefär, sen ammade jag tre mål (morgon, middag, kväll). Det funkade super.
Skruttfisens mamma

I kväll sätter vi igång igen efter diverse magsjukor och förkylningar..

Skrotfis äter fortfarande rätt lite fast bättre än tidigare. Kvällsmålet blir dock ofta det sista hon får i sig, någon kvällsslurk får jag sällan i henne, hon kniper igen munnen och grinar och vill verkligen inte ha (hon vet ju att hon får sen på natten igen). Tror du att det funkar ändå eller kommer hon vara hungrig hela första natten? Jag har fått i henne ca en halv portion majsvälling till middag (ca 130 ml). Har en känsla av att den inte mättar lika bra som havrevälling men den är hon inte lika förtjust i.
Dotter född i juli 2007
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Edvard var/är också måttligt intresserad av sista slurken. Jag ser det som en reserv. Han äter ibland inget, ibland 60 och sällan 200ml välling...

Majsvälling mättar också bra, så det kan du vara lugn för! Skjut hungervargarna nu! Hon är ju STOR! :D :shock: :wink:

Lycka till, vi finns här!
Skruttfisens mamma

Lyckades bli sjuka igen så det vart inget kurande i helgen men NU så. Kickade igång igår kväll och backade bandet till dag 1. Läggningen blev värre än nånsin med gråt och skrik och det tog henne en timme att somna. Natten gick hyfsat, endast 2 uppvak som löstes med ramsa och hon somnade om på ca 45 min. Behövde inte ens buffa, förutom till läggningen då det blev kris, som sagt.

Jag har en fråga. Vi kör ju mozart vid varje läggning och hon somnar oftast på ett par minuter (vid daglurarna). Är det okej att hon inte får med sig bekräftelsen vid insomningsögonblicket? Jag ramsar x 4 varav de två sista är låååånga mjuka och sköna. Borde väl funka även nu när vi "kurar om"?

Kvällarna är fortfarande jättejättetrötta och gnälliga. Jag vet inte hur lång tid man ska ge det innan det ger sig men jag har varit tvungen att lägga henne vid 18.30 för det går bara inte att hålla henne vaken ens med nya leksaker eller saker att titta och känna på, hon bara gnuggar ögonen och vill sova. Håller jag henne uppe till 19 blir läggningen skrikig och övertrött (det blir den iofs ändå ibland). Idag sov hon för första gången hela långluren på dagen (2 timmar) men var ändå supertrött på eftermiddan, bara ett par timmar efter att hon vaknat.
Dotter född i juli 2007
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bra jobbat! Tröttheten hänger i ett par dygn.

Hon behöver ingen separat bekräftelse nu när hon lyssnar till ramsan, utan det går bra som ni gör!
Skruttfisens mamma

Ok men hon vaknar numer alltid vid 6 och ligger och joddlar för sig själv så hon får fortfarande för lite sömn och är "naturligt" trött ändå på eftermiddagen.

Jag har läst i andra trådar om för tidiga uppvak men vad gör man om barnet blir ledset under vargtimmen? Ska man ändå låta det vara? Känns inte riktigt rätt..
Dotter född i juli 2007
Skruttfisens mamma

3:dje natten på kuren och hon vaknade fler gånger än nånsin, närmare bestämt 6 ggr :shock: Somnade om relativt snabbt när jag ramsade men ändå. 6 uppvak 3:dje natten? Vaknade för morgon kl 6.15.

Matvargarna håller på att äta upp mig tror jag. Jag tror fortfarande att det är maten som spökar. Hon fick inte i sig någon middag igår kväll och till kväll/nattslurk blev det lite amning+en halv portion välling. Kan hon verkligen stå sig på det i 12 timmar?
Dotter född i juli 2007
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Skruttfisens mamma!

Det är många orosvargar som svansar runt benen nu... Det är naturligt att det tar ett par dagar innan aptiten kommer igång ordentligt och att hon börjar sova enligt schemat. Så proppa i så mycket mat det bara går under varje mål, ge förutsättningarna till sömn enligt schemat och hjälp henne till ro vid behov och se FRAMÅT! SNART kommer dottern sova som en gris och äta ordentligt men det tar ju ett tag att bryta en gammal vana och etablera en ny. Så håll dig coool 8) och arbeta målmedvetet FRAMÅT! Här kommer olika stategier hur man kan hantera uppvak i vargtimmen:
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter hon? Om hon blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter henne sedan vara. Om hon fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills hon blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hennes protester, sätt på musik utanför hennes rum i en volym som överröstar hennes protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hennes protester avtar. När hon tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hennes protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör hon att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på dottern. Kryp i säng igen när hon somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover hon nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara dotterns frågor på ett betryggande sätt som ger henne signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Lycka till!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skruttfisens mamma

Tack Elle!

Förra natten hade vi 3 uppvak som avhjälptes relativt snabbt med ramsan.
I natt sov dottern hela natten :lol: :lol: Morgon tyckte hon skulle vara kl 5.30 men hon fick ligga och tjattra för sig själv tills hon somnade om en efter en timme och fram till 7 då vi gjorde morgon!

Dessutom har vi inte haft några skrikiga läggningar heller sen vi startade om kuren. Känns underbart :-)
Dotter född i juli 2007
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Men DET var en härlig morgonläsning! :D :thumbsup: Oj vad jag blev glad! :oops: :D
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken UNDERBAR läsning \:D/ Strålande jobbat hela familjen =D> Forstätt att se FRAMÅT och backa mer och mer.

Sov så gott :sleep:
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skruttfisens mamma

Tack snälla för all hjälp och för ert tålamod :heart:

Som jag nämnde tidigare så kör vi mozart vid alla läggningar och det funkar kanon. Bör vi sluta med det också, dvs backa och låta henne somna utan "hjälp" av musik? Det är ju inget problem för oss, snarare tvärtom då vi inte gör särskitl mycket husljud (framförallt på kvällarna), sambon går och badar och jag sätter mig framför tv:n eller datorn och kan således inte skramla så mycket :)
Dotter född i juli 2007
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Äh, fortsätt med musiken ni. Vill ni fasa ut den så gör det, men det är inte nödvändigt, det kan gott vänta tills allt sitter som berget. Här går ju stereon hela kvällen, för vår skull. Det är ju egentligen ingen skillnad. Om ni ska resa bort så kan det ju vara skönt att veta att hon kan somna utan musik, men det kommer hon att kunna.
Skruttfisens mamma

Ok då så! Ja vi ska resa bort men det är inte förrän om 3 månader och då har vi förhoppningsvis kommit så pass långt att musik inte är nödvändigt.

Har du eller någon annan förresten tips på hur man bäst mörklägger i sovrummet? Just nu har vi hängt mörkt tyg på gardinstången som täcker hela fönstret men det blir ändå inte så mörkt framåt morgonen nu när det blir allt ljusare allt tidigare. Jag vill inte tejpa svarta sopsäckar, det ska helst gå att dra upp/ljuslägga på dagtid när vi vaknar för dagen.
Dotter född i juli 2007
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"