Tjena Kristin!
Här i fjällen är det 14 plusgrader idag, trots att det är molnigt, WOW! Kan gå i kjol i april!!!!!
Jag tycker du ska ge EN enda ramsa när han vaknar, som besked och sen absolut avvakta i det längsta. Låt honom vara vaken och glad, han blir väl less till slut och somnar förhoppningsvis om. Kan han ställa sig lär han sig sätta och lägga sig snart också.
Synd på vardagsrummet, att det är för ljust, men hur är det med toaletten, ryms inte spjälsängen där på natten istället? Kanske på välgörande lagom inte-höra-allt-avstånd dessutom?
När det gäller mörkläggning kan man alltid försöka med självhäftande kardborreband på listerna runt fönstret (har de lister runt fönrstren i Japan månne?) och på dessa fästa tunt mörkt tyg på kvällen. Ni får kämpa lite med att tvätta bort remorna sen men det kanske kan gå, förutsatt att det går att få tag i därborta.
Annars har jag faktiskt täckt E:s spjälsäng med ett mörkt lakan när vi sovit borta. Han ligger på botten av spjälisen, lakanet är väl genomsläppligt, det är svalt i rummet och i sängen ryms iallafall nästan en halv kubikmeter luft bara under lakanet. Det hänger ner över kanterna så att det blir mörkt från alla håll och är ingen fara om han lyckas dra in det mellan spjälorna eller ner i sängen, blir lite trångt bara.
När det gäller hans senaste "grej" så är det som alla tidigare "grejer" plutten haft för sig, naturliga krux i utvecklingen som dyker upp ideligen och som du kommer att få möta om och om igen tills han flyttar hemifrån. Se dem inte som problem utan bara som en del av utvecklingen och livet och hantera alla på samma sätt, dvs med de gamla vanliga verktygen, så blir ditt liv med plutten lättare tror jag.
RÄKNA med att nya grejor dyker upp helt enkelt, för det gör dom!

Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!