Sammanbrottet nära...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kristin

Sammanbrottet nära...

Inlägg av Kristin »

Hej på er!

Klockan har precis slagit 06.53 här i Japan och vi är uppstigna.

I 3 nätter nu har plutten vaknat MYCKET, MYCKET tidigt och i natt vaknade han 05.00 och jag kunde inte få honom att somna om så här sitter vi nu :twisted:!!!!!

Jag blir som TOKIG när jag inte får sova och jag vet inte vad jag skall ta mig till för att hjälpa honom bryta detta och somna om.

Han är inte ledsen när han vaknar - tvärtom och kan numera ställa sig upp i sängen (Nytt för i natt :shock: :D). Jag körde lägga-honom-ned-1000 gge-metoden, men det hjälpte bara ett tag. Sedan solfjädrade jag och det hjälpte ett tag. Till slut var det ryggen och tröttheten som avslutade det hela och när klockan slog "marginalkvart" tog jag upp honom.

Vi har problem med mörkläggningen. Det blir så himla ljust i båda våra rum. Igår kväll kom vi på att vi på ett finurligt sätt kunde sätta upp en filt för det stora fönstret, men två mindre kvarstår. Dock var det inte speciellt ljust i rummet när han vaknade inatt/imorse :roll: .

Paniken är nära. Vad göra? Nu kinkar han jättemycket. Förstås, han är ju TRÖTT!!!!

Kram från en trött mamma & pappa
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Glömde säga:

han sover mycket bra på dagen (äntligen :D), oftast får jag väcka. Han sover 09.30-10.15 och 13.30-15.30 (nya tider sedan 2 v tillbaka). Vi har inga problem att lägga honom inför natten (hade under sverigebesöket och liite efter återkomst till Japan, men inte nu längre :D). Eftersom dagslurarna fungerar och nattningen så har jag svårt att tro att han sover för mycket på dagen.

Han har den senaste veckan lärt sig att sitta upp själv och nu i natt att stå upp i sängen :shock:. Jag har upplevt honom som mer otillfredsställd, framförallt på förmiddagarna, den senaste tiden. Rätt frustrerad faktiskt.

???????

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Coola ner dig :D Det går ingen nöd på honom :D Möjligen behöver han vara i fred en liten smula för mamma och hennes vargar... förlåt :roll: Du har verktygen. Läs på, tänk - och ta det lugnt :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Anna :D!

Jag blev så paff när jag gick in för att läsa om "för tidigt uppvak" och fick se att jag hade fått svar...Alla sover ju nu där hemma....Men inte DU för du är väl i Indien va?

Tack för svar. Tro mig, det finns inte en varg här så långt ögat kan nå. Jag är inte orolig, bara lite frustrerad över hans nya "grej"....

Det finns ett litet problem i allt detta: plutten sover i vårt rum då vardagsrummet blir jätte jätte ljust om morgonen. Vi har ingen möjlighet att sätta upp något skynke/draperi då vi bor på ett lägenhetshotell. Kanske det finns någon klurig som kan föreslå något? Plutten SER oss m a o och blir ju jätteglad när vi lyfter på huvudet för att se vad han håller på med. Det är ju lättare att verktyga om det är kolmörkt...

Otroligt nog :shock: lyckades jag hålla honom vaken nästan fram till fm-luren, men det krävdes en del =D> . Jag var ju inte heller den gladaste mamman kan tilläggas :twisted: :oops: ... Nu sover han fm-lur och jag har lärt mig av er att man INTE skall laga en trasig natt genom att lägga till tid på dagslurarna så då gör jag inte det (även om jag är frestad...). [-X Han får sussa en halvtimme tidigare ikväll i stället.

:?: Men, vad GÖR vi nu då :roll: ? Skall vi bara låta honom vara vaken (glad) eller skall vi fortsätta som tidigare (gå-upp-och-lägga-ned-honom-1000 ggr+solfjädern+ramsa)? Det hjälpte 1:a natten, ej andra och tredje.

Hm.... :-k

Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Anna, så här svarade du en annan förälder:

Att ramsa glad unge hör till vargtimmen (4-6) som upplysning om att det fortfarande är natt.

På natten bör du ignorera i det längsta (PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING). Börjar hon låta så att DU känner dig störd (bra som psykologisk utgångspunkt) så servera en småarg, mycket hög PANGramsa x4. Tvinga sedan dig själv att inte ingripa mera.

Kan det vara något för oss?

Kram Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
mammamy

Inlägg av mammamy »

Tjena Kristin!
Här i fjällen är det 14 plusgrader idag, trots att det är molnigt, WOW! Kan gå i kjol i april!!!!!
Jag tycker du ska ge EN enda ramsa när han vaknar, som besked och sen absolut avvakta i det längsta. Låt honom vara vaken och glad, han blir väl less till slut och somnar förhoppningsvis om. Kan han ställa sig lär han sig sätta och lägga sig snart också.
Synd på vardagsrummet, att det är för ljust, men hur är det med toaletten, ryms inte spjälsängen där på natten istället? Kanske på välgörande lagom inte-höra-allt-avstånd dessutom?
När det gäller mörkläggning kan man alltid försöka med självhäftande kardborreband på listerna runt fönstret (har de lister runt fönrstren i Japan månne?) och på dessa fästa tunt mörkt tyg på kvällen. Ni får kämpa lite med att tvätta bort remorna sen men det kanske kan gå, förutsatt att det går att få tag i därborta.
Annars har jag faktiskt täckt E:s spjälsäng med ett mörkt lakan när vi sovit borta. Han ligger på botten av spjälisen, lakanet är väl genomsläppligt, det är svalt i rummet och i sängen ryms iallafall nästan en halv kubikmeter luft bara under lakanet. Det hänger ner över kanterna så att det blir mörkt från alla håll och är ingen fara om han lyckas dra in det mellan spjälorna eller ner i sängen, blir lite trångt bara.

När det gäller hans senaste "grej" så är det som alla tidigare "grejer" plutten haft för sig, naturliga krux i utvecklingen som dyker upp ideligen och som du kommer att få möta om och om igen tills han flyttar hemifrån. Se dem inte som problem utan bara som en del av utvecklingen och livet och hantera alla på samma sätt, dvs med de gamla vanliga verktygen, så blir ditt liv med plutten lättare tror jag.
RÄKNA med att nya grejor dyker upp helt enkelt, för det gör dom! :twisted:
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack mammamy :D

Läs och är, Kristin :D Klart ni kan mörklägga även i ett så civiliserat land som Japan :lol:

Ja då, det du citerar gäller verkligen :D Se också Tips på vägen :D

Jag är hemma, inte kvar i Indien, men det blir en del forumjobb i natten om jag ska hinna hänga med :lol: Kram på dig :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kristin

Inlägg av Kristin »

Mammamy :D!

+14 grader? Ha! Vad sägs om +25 :shock: :shock: :D! Och ändå är det här "bara" vår i Japan..........

Vi HAR ett svart lakan hängandes över sängen, men junior har blivit så smart och kommit på att detta kan man ju dra ner när man vaknar :twisted:....

Självklart kan man även mörklägga i Japan, men vi får ju inte sätta upp något som t ex en skena för ett draperi. Vi bor ju på ett lägenhetshotell. Problemet är att kunna fästa ev gardiner eller lakan. Det finns inga gardiner eller gardinstänger i lägenheten bara papperspersienner. I vardagsrummet är de vita :shock: men i vårt sovrum kan man dra ned en mörkare variant, men den är långt ifrån tillräcklig. I går satte vi för en filt och den täckte glasfönsterdörrarna bra, men de 2 mindre fönstren kvarstår. Imorgon skall jag iväg och köpa några billiga "skitgardiner" som jag hittat. Måste bara komma på hur vi skall fästa upp dem.

Kardborreförslaget anammade jag när vi var hemma på sverigebesök. Skitbra! Plutten har aldrig sovit så många gånger på "rätt" sida om 06.30....

I natt (om han vaknar) skall jag bara ramsa och sedan låta honom vara. Han är ju glad och han kan faktiskt lägga sig ned själv för det gjorde han ikväll när han efter 10 min efter nattning ställde sig upp och var jätteglad :D. Hur sött som helst!

Betr att ställa hans säng någon annanstans i lägenheten (det finns en möjlighet i hallen (MYCKET mörkt) så blir jag liiite osäker. En tjej sa till mig när jag berättade om pluttens uppvak att det kanske inte är så bra att flytta runt bebisarna när de skall sova om de vaknar upp och inte vet var de är. Vad tror ni? Det är ju en annan doft där och allt........

Kram o tack för svar!

Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
kokos

Inlägg av kokos »

Hej Kristin,
Vår son har sovit på 8 olika ställen under 1 månads tid, varav en av platserna var i Kanada med 9 timmars tidsomställning. Kanske inget drömscenario för en 10-månaders pojke men det har gått kanon. Han verkar inte bry sig så mycket om att det är nya platser. Bara han får ha sin lilla kanin och sin snuttefilt i sängen så går allt hur bra som helst. Han sover så gott den lilla sötkorven.

Se till att mörklägg och kanske få en liten egen vrå till honom. Går det att möblera om lite och kanske ställa sängen bakom nåt skåp eller skrivbord eller så? Vi hade ett stort TV-skåp som vi drog fram i Kanada och så la vi honom bakom det, då såg han inte oss. Mörkläggning kan man få till genom mörkläggningstyg och tja, varför inte häftstift om det nu inte finns nån stans att fästa klädnypor?

Vargtimmen kommer ni förbi om ni har tilltro till att han kommer att somna om. Ingen panik, ingen stress. Han tar sig igenom det här ska du se. Du vet ju att han kan lägga sig ner själv. Redan i natt kommer det att gå bättre!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Kristin

Inlägg av Kristin »

Kokos fick rätt! Redan i natt sov plutten bättre (trots supersnorig!!!)

:D :D :D

Kram
K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu är det kanske för sent med mörkläggningstips men iaf ... kan ni inte köpa skärmar (som då är högre än sängen så att han inte når) och hänga mörkt tyg över och längs sidorna?

:wink: LINBODEL
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

Hej. Kan bara tillägga att gå in och lägga ner honom 1000 ggr kommer inte att hjälpa! han kan lägga sej ner själv!!! Ramsa utanför dörren och gör ingenting mer [-X :wink:
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

Oj, nu läste jag lite noggrannare och såg att du faktiskt bara hade ramsat utanför dörren den senaste natten och att han då klarade av att lägga sej själv! :D
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
kokos

Inlägg av kokos »

Kristin: det var för att ni tjurade på natten innan och tog er igenom den med ramsa som han sov bättre i natt. Det lönar sig att backa! Bra jobbat!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Kristin

Inlägg av Kristin »

Lotta, Linbodel, Kokos :D!

Vi hade ju laddat inför gårdagsnatten (natten som var) och plutten sov raktigenom :shock:, så ingen ramsa behövdes :D. Visst är det typiskt när man har laddat och så fixar det till sig :D.

Linbodel: KANONIDÉ med skärmar!!!!! Om inte annat för att han inte skall se OSS... Så fort han se oss liggande i sängen så är det kört.

Vi klurar vidare...

Lotta: vi skall inte gå upp och lägga ned honom något mer. Kanske EN gång. Han kan ju göra det själv.

Kram på er!
K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"