Nu behöver jag hjälp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mammaigen

Nu behöver jag hjälp

Inlägg av mammaigen »

:roll: vet inte om jag hamnat rätt med min fråga, jag och datorn är inte bästa vänner :oops:

Hursom, vi har en liten flicka som är 7 månader som vi började att "kura" för en vecka sedan. Nätterna blir bara bättre och bättre.

Men dagarna är fruktansvärda, hon vill inte sova i sin säng och sover på sin höjd 45 i vagnen...om den rullar
Hon blir galen och skriker hystiskt, just när hon håller på att lugna sig och hon känner att hon håller på att somna börjar det om. Som att hon är rädd att somna ?
Tänker lite på det här med nappen. Barn som suger på tummen har ju sin tumme som tröst varför ska man inte kunna använda napp som alternativ till de som inte vill suga på tummen ?

hua
mammaigen till en liten skrutta född i juli -07.
Tre barn födda under tidigt -80-tal
Elle

Inlägg av Elle »

Hej mammaigen och välkommen till Forumet :D

Några frågor från mig: Har ni kört en regelrätt kur? Hur ser schemat ut? Hur ser det ut med utevistelse, social delaktighet och vad äter hon? Hur är det med skrattet på väg till säng/vagn både dag som natt?

Detta med napp kontra tummen: Vid 4 månader minskar sugbehovet radikalt och nappen börjar störa betydligt mer än vad den hjälper. Om de suger på tummen så snuttar de en stund tills de kommer till ro och reglerar detta själva. Det blir alltså inget störningsmoment som när nappen åker ur.

Återkom med svar på mina frågor så ska jag hjälpa dig vidare :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
mammaigen

Inlägg av mammaigen »

Tack för ditt snabba svar !!

Schemat ser ut som följer

06,30 godmorgon, blöjbyte lek å bus puss å kram
06,45 tutte, mys å lek
08,00 grötfrukost för hela familjen, skoj skoj go´å glad
09,30-11,00 sova för det mesta ute i vagnen då vi har djur och har massor med utesysslor på förmiddagen.
11,00 är vaken och med ute, lek hos djuren
11,30 lunch, lek å bus
13,00-13,45 sova 45 min oftast ute men i bland inne
14,30 tutte å frukt lek å stoj
15,30-16,15 sova 45 min oftast inne
17,00 gröt
18,00 Bad och massor med lek å bus
18,30 tutte varvas med lek å bus
19,00 sova

NU till problemet. Har tidigare sovit relativt bra på rygg med napp, har fått vagnats om när hon vaknat oftast efter 40-45 minuter och har då somnat om utan problem. Har däremot aldrig gillat att sova i sin säng på dagen.
Vi tog bort nappen men lät henne fortsätta ligga på rygg men ve och fasa att då försöka sova ack nej!! gick bättre på mage MEN så fort vagnen slutar rulla så vaknar hon, gnager på allt som kommer i hennes väg, mellan de halvhysteriska utbrotten.
mammaigen

Inlägg av mammaigen »

opps känner att det blev rörigt.
Gör ett nytt försök att svara på alla frågor.

Ja vi har fört en regelrätt kur och som sagt natten är sagolik :lol:
problemet är dagarna.
Vi är ute mycket och socialt är hon glad och delaktig. Gnällig när hon är trött och det har hon varit till och från nu.
Hon äter mycket, vägde 8 kg när hon var 6 månader, har helammats till hon var 5 månader då vi införde smakportioner har sedan hon var 6 månader ätit en portion puré till lunch och en portion gröt till kvällen. Nu äter hon gröt till frukost också. Välling har vi provat det gillar hon inte! Hon är matfrisk och äter med god aptit. Ammas morgon , eftermiddag och kväll.

Känns som att hon skulle komma till ro bättre med nappen ? Har två tummsugare sedan tidagare, har inte haft någon med napp.
mammaigen

Inlägg av mammaigen »

hoho bävar för mogondagen skulle verkligen behöva motiveras och få goda råd.

I dag skrek hon bort det mesta av förmiddagsluren, sov ca 15 minuter. mitt på dagen luren ute sov hon ok i 45 minuter vaknade efter ca 20 minuter, gnällde, bökade och visade sitt missnöje i 7 minuter innan hon lade ner huvudet och somnade om, bekräftelseramsa och sov 20 minuter till.
Elle

Inlägg av Elle »

Först och främst så skulle jag säga: MAT, MAT och mera MAT!

Sedan undrar jag hur ni hanterat dagslurarna under kuren? Där har ni ju lärt er ett antal verktyg för att lugna och hjälp henne att komma till ro. Var sover hon sina dagslurar? Jag rekommenderar att ni har samma sovplats på lurarna tills schemat sitter, sedan kan ni vara flexibla. Hur är det med skrattet inför lurarana/natten?

Sedan kan jag varmt rekommendera att ni läser om 8-månadersångesten i Barnaboken. Den kan vara i antångande :wink:

Elle

Inlägg av Elle »

Jag ber administratören att flytta din tråd till "Kurbarnens hjälpforum för barn upp till ett år" så fortsätter vi där :wink:

mammaigen

Inlägg av mammaigen »

Jag provar svara... vi har kanske bytt forum ?
TAck för hjälpen
Mera MAT jag trugar och det går inte i mer, i så fall är alternativet att ge henne mer just innan hon ska sova...eller ???

Jag känner mig osäker på hur jag ska hantera henne när hon blir så ARG. När hon sover i vagnen så somnar hon som sagt när vi drar vagnen, ibland så stannar jag innan hon somnar och ramsar "nu ska Agnes vila" innan jag går därifrån å då far hon upp som en projektil och skriker i protest...jag avvaktar och när hon lugnar sig och som jag tolkar det frågar hon om hon verkligen ska sova, så svarar jag med ramsa igen å hon blir återigen galet ARG. Så här håller det på tills hon snurvlande ger upp och somnar i en kvart eller så.
Blir hon för upprörd så vagnar jag eller gör solfjädern, men som sagt för det mesta så blir hon så upprörd om jag slutar innan hon somnat.

Det är som att hon inte vill törs somna, hon är så nära och när hon känner att hon håller på att somna så åker huvudet upp som en studsboll och hon biter i allt hon kommer åt.
Denna procedur är den samma i sängen förutom att hon far omkring i sängen som ett torrt skinn och blir ännu mer upprörd. I dag var hon så trött så hon nästan satt i sin säng och somnade ARG som ett bi... vad ska jag göra då ?

Hon har som sagt alltid haft svårt att sova på dagen, extremt lättväckt och svårt att koppla av och komma till ro. Jag önskar henne verkligen att komma till ro.
Hon är ingen napptjej, vill inte ha nappen på dagen och tar det inte som tröst, blir hon ledsen eller arg hjälper ingen napp. Men jag upplever det som att det hjälper henne att komma till ro om dagarna när hon sover middag.

Ska läsa om 8 månaders bebin.

Skrattet och leken finns där och inte alltid lätt att locka till massor med skratt men det blir ett och annat skratt och glädjetjut.

Vad ska jag göra när hon blir så arg och upprörd ?
Elle

Inlägg av Elle »

Hur går det? Har du fått svar på dina frågor genom att läsa LottaS72´s tråd?

Aquarius

Inlägg av Aquarius »

Vet att det kan kännas tufft, man kämpar på nätterna och dagarna.....Så här har vi gjort och det har funkat på vår dotter, men inte systersonen som också gjort samma och det är att faktiskt att ha nappen endast på sovlurarna dagtid. Vi bestämde oss i början att så skulle det vara och det har funkat kanon.
Kör dagramsan när hon somnar men sedan stoppar jag in nappen och hon sover vidare, har hon vaknat så löser hon numera det själv men innan räckte det oftast att stoppa in nappen, om inte blev det vagning.

Vi som följer råden vill gärna göra "rätt" och kan ibland vara rädda att göra "fel", men så länge vi vet vad vi har och gör så tror jag vissa små förändringar är ok. Så jag skulle tipsa dig fastän det kanske inte är helt "rätt" att kör på nappen på daglurnara (EJ natt) och se om din dotter faktiskt klarar det. Gör hon inte det så bör den bort.

Lycka till!
Storasyster, feb 07, SM sedan start.
Lillasyster nov 09, SM sedan start
mammaigen

Inlägg av mammaigen »

Gokväll
kikar in en snabbis innan det är dags för bad och humorkväll 8) :lol:

Tack Elle gulle dig... ja jag fick ganska många svar i Lottas tråd... jag har ramsat för mycket på dagen tror jag. Nån slags panik över att hon måste sova :oops: I dag gick det hur bra som helst i sängen , tog tio minuter innan hon valde att somna. Tyvärr upptäckte jag att hon bajsat när jag skulle lägga henne tillrätta, hua vilket dåligt samvete jag fick. Hursom så sov hon sina 45 minuter vaknade efter 43 minuter man skulle kunna ställa klockan efter henne. Jag hade inte hjärta att ta upp henne byta blöja och sedan lägga tillbaka henne i sängen för att fortsätta att sova så jag skiftade och tänkte om hon sover 45 nu kan hon sova en och en halv efter lunchen. Kanske skulle ha lagt tillbaka henne eller kanske till och med bytt blöja i sängen och fortsatt att sova.

Hon somnade i allafall själv i vagnen, på rygg utan napp och när den stod still och sov som vanligt 45 min vaknade och höll sig sedan vaken med babbel och gräl resten av sovstunden.

Jag / vi har i alla fall kommit en bit på väg och jag ska prova ett tag till utan napp och se om hon kan komma till ro och somna om utan den.

Aquarius... tack för att du delade med dig, känns skönt att veta att det finns de som provat och lyckats få till det även med napp.
Hon har inget behov alls av nappen på natten, det har hon inte haft tidigare heller utan det är daglurarna som är problemet, just vid insomnande och om hon ska kunna somna om.
mammaigen

Inlägg av mammaigen »

Nätterna fortsätter gå bra men dagarna är inte att leka med :?
I går somnade hon efter tio minuters gräl i sängen, vaknade efter 30 minuter gaaalen, hysterisk och jag hade fullt sjå att lugna. Gav henne nappen efter 10 minuters buffande och solfjädrande, sa ramsan och hon sov innan jag hann ut ur rummet, sov 1,15 minuter, jag väckte pigg och glad.
Svettig mamma fortsätter nog med nappen ett tag till på dagarna ?
Känner att min osäkerhet säkert skiner igenom MEN jag klarar inte av att hantera henne när hon blir hysterisk, vad gör jag för fel ?
Elle

Inlägg av Elle »

Hej mammaigen!

Anledningen till att dottern frågar med STORA bokstäver är att hon känner av din osäkerhet och att hon får olika verktyg till svar var gång. Så mitt råd för att få ordning på det hela är att du verkligen tänker efter varför du gör detta? Hur bemöter du hennes fråor? Varför känner du dig osäker? För att dottern ska få tillfredställande svar så måste du vara bensäker på vad du gör! Jag skulle absolut inte ge henne napp på dagen, det sänder otydliga signaler anser jag! Har man tagit bort den och lärt henne att det går bra att somna och sova utan den så skapar det förvirring att sedan återinför den igen.

Fundera över det jag skrivit och återkom så kan vi jobba vidare sen.

mammaigen

Inlägg av mammaigen »

Hej igen....jag är inte bensäker...det är därför jag söker svar här :(

Nätterna fungerar jättefint i kväll somnade hon på två minuter. Vaknar ett par gånger mellan 5.00 och 6.00 men somnar om ganska direkt efter ramsan.

Jag har funderat så mycket om hur jag/ vi ska göra med daglurarna. Jag delar med mig av vad jag kommit fram till.

I morse var det jobbigt, jag fick buffa och hålla solfjädern i 35 minuter innan hon slutade snörvla, hosta och gråta, ytterligare i 10 minuter innan hon lugnade sig så jag kunde ramsa mig ut ur rummet, varpå hon lika snabbt som en vessla står på alla fyra och gråter hejdlöst, jag ramsade mig ut och efter 5 minuter somnade hon snyftande, jag bekräftade och hon snyftade. Nu har det gått 50 minuter av hennes 90 minuter sovtid.
Hon sover 30 minuter och gråter lika hejdlöst när hon vaknar som när hon somnade, jag ramsar och får henne att lugna ner sig, det tar 4 minuter, nu sitter hon i sängen och pratar och blåser bubblor när 5 minuter gått går jag in, direkt när hon ser mig börjar hon gråta, jag spelar dockteater och sjunger tills hon 5 minuter senare har lugnat sig, skrattat lite en gång, då tar jag upp henne. Hon har bajsat och vi byter blöja.
Vi leker vidare och 11.15 äter vi lunch både Agnes och mamma är trötta. Jag är ledsen och tvivlar och ringer nu en väninna.

12.10 lägger jag henne i vagnen på rygg och så länge vagnen står stilla är hon vaken och tyst, tio minuter senare när jag drar vagnen somnar hon. Väninnan föreslår att jag hänger för ett draperi för suffletten så hon inte får så många intryck utifrån så går vi på promenad och pratar och pratar. I en och halv timme sover hon utan napp och utan att vakna, nu står vagnen stilla och hon sover vidare ytterligare 1,5 timme under tiden vi pratar.

NU HAR JAG BESTÄMT MIG JAG VILL DET HÄR och ska lita på att jag kan och vet vad jag ska göra. Nappen är borta, sittvagnen är borta och den lite större ligginsatsen är monterad på vagnen !! Schemat ska klistras på näsan och på kylskåpet!!
NU till mina frågor när hon ligger i vagnen.
*jag hoppas att det är OK att ha sele i vagnen för annars är jag rädd att hon ramlar ur om hon sätter sig upp när jag inte är i närheten?
* ska jag vagna i stället för buffa och solfjäder om hon skriker upp sig för mycket?

I sängen
* ska jag hålla solfjädern tills hon lugnar sig när hon blir ledsen eller ska jag låta henne fråga med STORA BOKSTÄVER och svara med ännu större ?

Vi har ändrat lite i schemat, vet att man inte ska det men vad tror ni ?
06,45 tutte, mys å lek
08,00 grötfrukost stor portion för hela familjen, skoj skoj go´å glad
09,00-10,30 sova ute i vagnen (Jag valde att bestämma mig för att hon under träningstiden ALLTID sover ute detta pass, har sista veckan sovit inne)
11,30 lunch stor portion, lek o bus
12,30-13,15 sova 45 min ute i vagnen
14,30 tutte, gröt alt smoothies å frukt lek å bus
15,15-16,00 sova 45 min inne!
17,00 gröt, smörgås och frukt
19,00 sova

Det var allt så här länge.
Elle

Inlägg av Elle »

mammaigen skrev: NU HAR JAG BESTÄMT MIG JAG VILL DET HÄR och ska lita på att jag kan och vet vad jag ska göra. Nappen är borta, sittvagnen är borta och den lite större ligginsatsen är monterad på vagnen !! Schemat ska klistras på näsan och på kylskåpet!!
=D> Det är PRECIS detta jag menar! DU tar ledningen och VISAR vägen, STRÅLANDE!

mammaigen skrev: *jag hoppas att det är OK att ha sele i vagnen för annars är jag rädd att hon ramlar ur om hon sätter sig upp när jag inte är i närheten?
Klokt beslut!
mammaigen skrev: * ska jag vagna i stället för buffa och solfjäder om hon skriker upp sig för mycket?
Lurar i vagn kan man "sätta" på olika sätt, välj det som passar er. Busa som tokar på väg till vagnen, lägg tillrätta på mage, täck för sufletten och GÅ. Gå sedan hela luren och "hör" inte ev uppvak utan "väck" först när luren är klar enligt schemat. Kom ihåg det GLADA återseendet :D Gör som ovan men isället för att gå så vagna tills hon tystar, ngr skak på handtaget och gå bort med dagramsan. Avvakta, avvakta o avvakta. Vid behov så upprepar du vagningen men kortare och kortare för var gång. Antingen låter du vagnen stå still hela luren eller så börjar du promenera när hon sovit i 10 minuter.
mammaigen skrev: * ska jag hålla solfjädern tills hon lugnar sig när hon blir ledsen eller ska jag låta henne fråga med STORA BOKSTÄVER och svara med ännu större ?
Du har svarat dig själv på din fråga. Undvik trafik in till dottern om det inte är KRIS. Det är ramsan och husljud alt klassisk musik som ska ge dottern svaren på hennes frågor.
mammaigen skrev:Vi har ändrat lite i schemat, vet att man inte ska det men vad tror ni ?
06,45 tutte, mys å lek
08,00 grötfrukost stor portion för hela familjen, skoj skoj go´å glad
09,00-10,30 sova ute i vagnen (Jag valde att bestämma mig för att hon under träningstiden ALLTID sover ute detta pass, har sista veckan sovit inne)
11,30 lunch stor portion, lek o bus
12,30-13,15 sova 45 min ute i vagnen
14,30 tutte, gröt alt smoothies å frukt lek å bus
15,15-16,00 sova 45 min inne!
17,00 gröt, smörgås och frukt
19,00 sova
:thumbsup: En liten undran bara, är hon hungrig vid 17-målet? Om inte så kan du ju skjuta på det till 17.30 då det bara är 2,5 tim sedan förra måltiden. Avgör du!

Sedan kan jag varmt rekommendera att du läser i Barnaboken om 8-månadersångesten så ni vet hur ni ska bemöta den.

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"