Hej igen....jag är inte bensäker...det är därför jag söker svar här
Nätterna fungerar jättefint i kväll somnade hon på två minuter. Vaknar ett par gånger mellan 5.00 och 6.00 men somnar om ganska direkt efter ramsan.
Jag har funderat så mycket om hur jag/ vi ska göra med daglurarna. Jag delar med mig av vad jag kommit fram till.
I morse var det jobbigt, jag fick buffa och hålla solfjädern i 35 minuter innan hon slutade snörvla, hosta och gråta, ytterligare i 10 minuter innan hon lugnade sig så jag kunde ramsa mig ut ur rummet, varpå hon lika snabbt som en vessla står på alla fyra och gråter hejdlöst, jag ramsade mig ut och efter 5 minuter somnade hon snyftande, jag bekräftade och hon snyftade. Nu har det gått 50 minuter av hennes 90 minuter sovtid.
Hon sover 30 minuter och gråter lika hejdlöst när hon vaknar som när hon somnade, jag ramsar och får henne att lugna ner sig, det tar 4 minuter, nu sitter hon i sängen och pratar och blåser bubblor när 5 minuter gått går jag in, direkt när hon ser mig börjar hon gråta, jag spelar dockteater och sjunger tills hon 5 minuter senare har lugnat sig, skrattat lite en gång, då tar jag upp henne. Hon har bajsat och vi byter blöja.
Vi leker vidare och 11.15 äter vi lunch både Agnes och mamma är trötta. Jag är ledsen och tvivlar och ringer nu en väninna.
12.10 lägger jag henne i vagnen på rygg och så länge vagnen står stilla är hon vaken och tyst, tio minuter senare när jag drar vagnen somnar hon. Väninnan föreslår att jag hänger för ett draperi för suffletten så hon inte får så många intryck utifrån så går vi på promenad och pratar och pratar. I en och halv timme sover hon utan napp och utan att vakna, nu står vagnen stilla och hon sover vidare ytterligare 1,5 timme under tiden vi pratar.
NU HAR JAG BESTÄMT MIG JAG VILL DET HÄR och ska lita på att jag kan och vet vad jag ska göra. Nappen är borta, sittvagnen är borta och den lite större ligginsatsen är monterad på vagnen !! Schemat ska klistras på näsan och på kylskåpet!!
NU till mina frågor när hon ligger i vagnen.
*jag hoppas att det är OK att ha sele i vagnen för annars är jag rädd att hon ramlar ur om hon sätter sig upp när jag inte är i närheten?
* ska jag vagna i stället för buffa och solfjäder om hon skriker upp sig för mycket?
I sängen
* ska jag hålla solfjädern tills hon lugnar sig när hon blir ledsen eller ska jag låta henne fråga med STORA BOKSTÄVER och svara med ännu större ?
Vi har ändrat lite i schemat, vet att man inte ska det men vad tror ni ?
06,30 godmorgon, blöjbyte lek å bus puss å kram
06,45 tutte, mys å lek
08,00 grötfrukost stor portion för hela familjen, skoj skoj go´å glad
09,00-10,30 sova ute i vagnen (Jag valde att bestämma mig för att hon under träningstiden ALLTID sover ute detta pass, har sista veckan sovit inne)
11,30 lunch stor portion, lek o bus
12,30-13,15 sova 45 min ute i vagnen
14,30 tutte, gröt alt smoothies å frukt lek å bus
15,15-16,00 sova 45 min inne!
17,00 gröt, smörgås och frukt
18,00 Bad och massor med lek å bus
18,30 tutte varvas med lek å bus
19,00 sova
Det var allt så här länge.
mammaigen till en liten skrutta född i juli -07.
Tre barn födda under tidigt -80-tal