Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Fröken Sofia sitter i soffan och petar ner en bok, och tittar sedan storögt på mig: "TIPPUI!" :shock:

Fröken Sofia sitter i badet och kastar överbord diverse badleksaker och tittar sedan storögt på mig: " TIPPUI!" :o

Fröken Sofia sitter i sin stol och kastar ner mackan på golvet och tittar sedan storögt på mig: "TIPPUI!" :D :o

Frågesport:

VAD betyder det finska ordet "TIPPUI" :?:

:P
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jannika skrev:Här råder ingen apartheid bara för att barnen går på dagis men det kan bli ett diskussionsämne förstås. Du backar väl inte för lite sånt, K-ina?
Fast jag är mer intresserad av surkål, ödlor och bokcirklar. Dessutom planerar jag att också bli gift - nångång. :roll: Behöver massor av frieritips - det har väl du Jannika?

Päivi! Eftersom att det är Sofia vi pratar om så gissar jag på att TIPPUI betyder MUS... Som i Molly Mus alltså! 8)
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Päivi skrev:
VAD betyder det finska ordet "TIPPUI" :?:

:P
Tappa?
Gäst

Inlägg av Gäst »

YEEEEEEES!

TIPPUI = RAMLADE :o eller TAPPADE :o

(Nämen! Gjorde du deet? :roll: )

Mitt bästa freritips:

Älsklingen, du har sex månader på dig. :) Sedan friar jag. :!: 8)
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: TIPPUI, Päivi! Krångligt ord för ramla tycker jag. Tippu hade räckt.

Tack TorpSara, dig kan man lita på! Vi kan vänta. Jag känner mig nästan lite inspirerad att prova själv. Nästan. Får se hur krångligt det är först.... :lol:

Nu ska vi se, K-ina. Jag kommer inte att starta nån dagisdiskussion som jag tvingar dig att vara med i, jag lovar. O:) Men frieritips! :shock: Har inte ett ända på lut faktiskt. Darlingen skötte vår efter vissa påtryckningar. Ja, från mig då. :lol: Inte för att jag är det minsta traditionell av mig utan för att jag är snabbast och spontangalnast av oss två och jag ville att darlingen, som är lite mer eftertänksam, samlad och seeeeeeg skulle hinna med. Men, men det är nu åtta långa år sen det frieriet gick av stapeln så det minns jag ju knappt med min Alzheimer light, haha! Hur hade du tänkt dig de tipsen? Romantic? Crazy? Surprise? Precisera så ska jag tänka. Och vad roligt att du också ska gifta dig! Kackel, kackel all year long. :lol:

Ingen som firat nyår i någon annan del av världen som kan erbjuda några ögonblicksbilder eller festtips i nyårets tecken?

Var det någon som såg diskussionsprogrammet om Moderskapet i 2:an igår? Sent. Jag hoppade in precis i slutet. Mycket intressant men jag missade nog en hel del. Jag hamnar alltid mellan stolarna med mitt tyck. Jag har väldigt svårt för särartsfeminismen, tycker att det är en annan sorts förtryck bara lite annorlunda paketerad men samtidigt finns knappt den likhetsfeminist som tycker att barn behöver sina föräldrar som små. Det är bara dagisets lovsång hela tiden. "Hemmet är den farligaste platsen för barn", osv. Kan inte Nina Björk utveckla sina tankar om "lite, lite ont i magen..." Det tåget tror jag att jag kan hoppa på i så fall. Mäh! :shock: Nu hamnade jag här i alla fall K-ina! Var vänlig och bortse från de sista kommentarerna. Är det lagen om attraktion, Päivi?

Kram Jannika
K-ina

Inlägg av K-ina »

:D Alltså... Jag har friat i mer än tio år... Nu har jag haft uppehåll i ca. 4 men tänker sätta in nådastöten igen. Då eller aldrig liksom. :lol: Och: -Tänk vad kul det blir när jag gifter mig! DET är en affirmation som heter duga! Funkar kanske bättre än frieri, tjat och HOT? :lol: :lol: :lol:

Dagis! Jag väjer ju egentligen inte... kackla på du bara! :heart: Känner mig bara litet småputt när man antar att barn far illa på dagis och att jag förvarar dem där... OM mina barn hade farit illa på dagis så kan jag svära på allt vad heligt är att jag hade tagit dem därifrån! :!: Jag är rörande enig med alla om att barn inte ska förvaras och att de ska ha en bra start i livet... Kan bara inte uttrycka mig tillräckligt väl för att inte allt jag säger och skriver ska tolkas som om jag är dagisförespråkaren nr. 1 här på forumet. (Vilket jag skämtat om att jag känner mig som ibland.)

Kanske det är Law of Attraction att vi haft två bra daghem? Kanske min starka övertygelse om att dagisen varit bra/skulle bli bra har gjort att det varit så/är så??? Vad tror ni?
Mamma till två pojkar.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Päivi skrev:Tinis!

Det finns alltså en del diskussioner - gamla som gatan - om ifall Moses var en pånyttfödd Elias. (Elias var möjligen Den Störste av gamla testamentets profeter.)

Det tycker inte jag att Moses kan vara, eftersom Elias var spådd att komma åter strax innan Messias ANDRA kommande. Och när Moses vandrade i öknen var ju inte Jesus - dvs Messias - kommen ens FÖRSTA gången.

Så jag tycker att logiken omkring ifall Moses var en reinkarnation av Elias haltar lite...
Aha, då förstår jag.
Jannika skrev:Jag vill passa på att tacka Tinis för nu kan jag citera med namn angivet. Rätt mallig. Hur vet ni andra sånt där? Bara kommer ni på att ni ska prova eller finns det kurser för sånt? Jag kör hårt direkt med mina nyvunna kunskaper.
Jag tittade på det såg ut när man citerade från ett inlägg direkt för då kommer ju namnet automatiskt. Och så räknade jag ut att man nog kunde BYTA det namnet.... Smart va?! :lol:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Heeej gulle-K-ina!
K-ina skrev:Kanske det är Law of Attraction att vi haft två bra daghem? Kanske min starka övertygelse om att dagisen varit bra/skulle bli bra har gjort att det varit så/är så??? Vad tror ni?
Absolut!

Så du har redan friat alltså! Bättre utgångsläge för mig vad gäller rådgivning, jag har också en sego. Men det där sega är en egenskap som jag storligen uppskattar om nu darlingen mot förmodan skulle titta in här. :wink:

Jag ser direkt vad som felas dig! Du affirmerar inte i nutid. Kardinalfel ett inom mentalträningsbranschen. :lol:

Alltså... JAG ÄR GIFT. Näe, det låter inte bra. :-k

Hm. JAG OCH X BEKRÄFTAR VÅR KÄRLEK GENOM BRÖLLOP. VI HAR EN SJUDUNDRANDES APSKALLEROLIG FEST FÖR ATT FIRA STARTEN PÅ VÅRT ÄKTENSKAP. VI ÄR LYCKLIGA OCH FULLA AV KÄRLEK TILL VARANDRA.

Typ. :lol:

Kram Jannika
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej Tinis!

Alltså säkert supersmart men så här blir det när JAG trycker på citera, då kommer hela sk-ten med! Que? Varför då liksom?
Tinis skrev:
Päivi skrev:Tinis!

Det finns alltså en del diskussioner - gamla som gatan - om ifall Moses var en pånyttfödd Elias. (Elias var möjligen Den Störste av gamla testamentets profeter.)

Det tycker inte jag att Moses kan vara, eftersom Elias var spådd att komma åter strax innan Messias ANDRA kommande. Och när Moses vandrade i öknen var ju inte Jesus - dvs Messias - kommen ens FÖRSTA gången.

Så jag tycker att logiken omkring ifall Moses var en reinkarnation av Elias haltar lite...
Aha, då förstår jag.
Jannika skrev:Jag vill passa på att tacka Tinis för nu kan jag citera med namn angivet. Rätt mallig. Hur vet ni andra sånt där? Bara kommer ni på att ni ska prova eller finns det kurser för sånt? Jag kör hårt direkt med mina nyvunna kunskaper.
Jag tittade på det såg ut när man citerade från ett inlägg direkt för då kommer ju namnet automatiskt. Och så räknade jag ut att man nog kunde BYTA det namnet.... Smart va?! :lol:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Och jag markerade bara lite på slutet, FAKTISK! :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jo, Jannika så blir det! Så jag använder aldrig den funktionen.... man får sitta och ta bort text man inte vill ha med-

[/quote] betyder slutet på citatet så det är bara att kontrollera själv
Ä'ru me, bruden? :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Så det smarta är alltså att göra såhär:

Trycka på Quote (och läga till namnet själv), klippa in texten man vill citera och trycka på Quote igen när man lagt in sin text

Alternativt klippa in texten, markera den och sedan trycka på Quote (och lägga till namnet efteråt)
Jannika

Inlägg av Jannika »

Då är jag HELT med. Tack! :heart:
K-ina

Inlägg av K-ina »

:!: Tänker NUTID från och med NU!!! :idea:
Mamma till två pojkar.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Käraste Werner Vögelis :heart: recept.
Surkål: Till varje kilo kål (sommarkål, kravodlad)

3 tsk salt
2 fina äpplen

Riv rotstocken fint. Strimla kålen, gärna med en rivskiva i foodprocessor. Det ska inte vara för fint strimmel. Då blir det bara mos. Skär äpplena i tunna klyftor, med skal och allt.

Varva äpple och kål. Stampa kålen tills den saftar sig, det MÅSTE vara mycket saft.

Packa kålen i stora gammeldags konservburkar (min 3 l )till 3/4. Saften måste stå över kålen. Man kan behöva lägga en tyngd på.

Låt burken stå framme i rumstemperatur (20-22) i ett par tre dygn. Det börjar jäsa och luktar bläää.

Sen kommer det knepiga, för nu ska kålen stå svaltm, 15-18, grader i ett par tre veckor. Klart!

Förvaras ordentligt kallt i kyl eller i frysen. Blir den för sur kan man skölja den!

Servera förslagsvis som Bigos, Polens glimmrande gåva till världens gastronomi!
http://www.coop.se/includefiles/MODULER ... rift=36509

har kålen lagrats ett tag tar man lika delar sur och färsk i sin Bigos!

Huga vad jag blev hungrig!!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"