"Dagkura" SM-bebis (och natten??)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
ville bara dela med mig om vårt schema. Vi har lång lur på morgonen och korta på eftermiddagen. Har relativt nyligen dragit ner andra luren till 45 minuter från 1,5 timme och förlängt natten. När storasyster hade två lurar hade vi länge 1,5 + 1,5 och kortare natt. Det går det också.

Så här har vi det och det funkar fint (förutom natten just nu men det beror på sviter efter magsjuka...). Schemat är anpassat till tider hos dagmamman och att Hannes är med mig på jobbet på förmiddagen. Passar prima för mig att han sover då och han sover jättebra utan skarvar (oftast)
Vakna 7: amning
9:15-11:15 sova
11:30 lunch med puré, frukt och amning (konstigt nog inte jättehungrig)
14:00-14:45 sova
14:45: mellanmål med amning och yoghurt, frukt eller gröt
17:15-17:35 sova
17:45: gröt
Kvällsslurk ammas. Har provat välling och var sådär populärt.
19:00 sova

Jag ska erkänna en sak angående dagslurarna också. Hannes får somna i bilen eftersom jag inte fått ihop det på annat sätt! Det går bra att lägga över honom och skarvar har inte varit ett stort problem. Hemma har vi varit rätt generösa med vagning på dagen. Kanske inte att rekommendera men jag skulle bli alldeles för stressad om han inte sov... 8)
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Mumin

Inlägg av Mumin »

Tack Krümel, toppenbra att se era scheman!
Ja, jag blir också stressad när hon inte sover!! :shock: :lol:
Mamma till två älsklingar:
Storasyster :heart: 9 aug 2007. SM från ca 1,5 mån.
Lillasyster :heart: 20 mars 2010. SM från start.
Mumin

Inlägg av Mumin »

Hej igen... har provat med mörklägging, får inte kolmörkt dock, mer skumt... Onsdags middgslur gick jättebra, hon somnade själv efter 20 min, men de föjande dagarna har det inte gått så bra, hm. Hon har slutat leka och "säger till" fortare (några minuter), med det verkar inte som att hon vill ha hjälp med att sova... hon är inte trött alls, ögonen vidöppna, försöker hela tiden att resa sig, emellanåt ligger hon (öppna ögon) och ser ut att bara vänta på att det hela ska ta slut (buffandet, sovstunden...).
Jag upplever att det hela tiden bara blir värre och värre. Samtliga lurar idag har krävt 15 - 25 min buffande för att hon öht ska ha en chans, förutsättningar, för att sova.
Posivit är att våra nätter varit jättebra - de senaste fyra nätterna har gått mycket bra (ett uppvak i vargtimmen som hon klara själv, hade inte märkt dem om hon inte varit i samma rum, lite tidig morgon men annars är det super! :D ) Kort sagt -hon har nog aldrig varit så utvilad som nu. Kan det bero på det? Eller behöver jag justera schemat ändå? Behöver alla bebisar exakt lika mycket sömn? Ska jag ta bort 45 redan nu, fastän hon bara är 6 månader (på lördag)??
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
skönt att nätterna går så bra iallafall! :D Vi är också på banan igen efter magsjukan med bara ett kort uppvak som fick en liten ramsa och så lite tidigt morgon. Skönt!
Vilket schema kör ni på nu? Jag tänker lite så att man i en övergångsperiod kan var lite flexibel (svär jag i kyrkan nu? 8) ) med två eller tre lurar. Då menar jag att man kan ha en 20-minutrare mot eftermiddagen som ges om det sovits dåligt och det inte går att vara vaken ända till natten. Kanske natten blir lite senare men det är ju inte hela världen. På det sättet kan man glesa ut sovperioderna på dagen så att de verkligen är riktigt trötta när det är dags för lur. Hellre vara lite flexibel så att det verkligen sovs och mamma inte stressar ihjäl sig! Tycker jag. :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Mumin

Inlägg av Mumin »

Hej!
Vårt schema är 12-45-1,5-45:
7:00 Ammas, blöjbyte, klädbyte. 7:45 Ensamlek i spjälsängen. Ca 8:00 Soc delakt i köket.
8:45 Sova 45 min
9:30 Stort mål med olika smakisar + halv potatis (puré), lite bröstmjölk som dryck, blöjbyte. Ca 10:30 Promenad i vagnen (hon uppallad i vagnen, vaken) (undantag vid RUSKväder). 11:00 Soc delakt i köket, oftast, magläge på diskbänken/golv.
11:45 Sova 2 tim.
13:15 Ammas. Ca 13:45 Soc delakt, på golvet med mig, magläge.
15:15 Sova 45 min.
16:00 Hel portion gröt (för 6 mån) + 3 cm banan. Ca 17:00 Soc delakt, ev umgänge (t.ex. läsa saga), träffa Pappa. 18:00 Bad, pyamas på, nattblöja på. 18:30 Välling (ca 150 - 200 ml).
Ca 19:00 Sova natt
Jag tänker lite så att man i en övergångsperiod kan var lite flexibel (svär jag i kyrkan nu? ) med två eller tre lurar.
Men är hon i en övergångsperiod nu? Hon blir 6 månader idag = mitt i en period. Vågar jag börja gå över till 7-månaders-schema redan nu?
Avseende att svära i kyrkan... tja, ja, AW betonar väl att det är viktigt att hålla rutinerna, tiderna = trygghet, säkerhet. Blir det osäkerhet om det ibland ska sovas, ibland inte?? Fem minuter kan man ge, har jag läst :? . Men om du har gjort så och det har fungerat så är det väl gott och väl på det viset?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Mumin, här kommer MIN syn på det hela med 6 mån och barn.

De har ofta runt 6 mån ett enormt utvecklingssprång. De börjar, åla, krypa, rulla runt osv... Detta gör att de tar låååång tid på sig att somna, men också att det behöver sova desto mera.

Sen brukar också i samband med detta just MER MAT stå på ordningen. Rörelse och mer mat på vakentiden brukar vara ett bra recept. Och MYCKET UTEVISTELSE!

:arrow: Mer träning på ålning, krypning, rulling, vändning dagtid.
:arrow: Mer utevistelse, gärna på marken 2ggr/dag
:arrow: MER MAT! Ett tag runt precis 6 mån gav jag faktiskt lite mosad banan inför långluren för att få till den igen.
:arrow: Se till att synintrycken (ALLA) verkligen är utestängda runt denna tiden! De är sååå lättdistraherade att vi lade faktiskt Tor i sitt mörka kolsvarta sovrum just då!

Jag har hunnit under min ändå långa tid här på forum fått följa många 6 mån och nästan alla (inkl. jag) överväger om man skall gå över till 2 lurar vid denna tiden. Erfarenheten är att nästan ALLA säger att de böt för tidigt!

Här är dels några trådar på ämnet samt så citerar jag Nancy i ett svar hon gav så bra i en annan tråd en gång. :wink:

Ålning och krypning (frustration kring 6 mån vanligt)

”Tillbaks på mage” (krönika om barns utveckling och magläget.)
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... onika-2007

”Hur uppmuntra till att åla framåt” (supertråd)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11592

”Utvecklingssamtal med herr Vällingson” (en humoristisk väg ur 6 mån trassel)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

7-mån schema 2 eller 3 lurar.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#96185

Nancy skrev:Hej Sidda :D

Mängder med schemaråd har du fått så det avhåller jag mig ifrån. Vill delge lite tankar kring kritiska perioder (åttamånadersångest, förtrots etc) och vikten av att hålla om möjligt ännu hårdare på sina rutiner.

Jodå, har själv massor med gånger gått i "en gång ingen gång-fällan" så därför tar jag mig skamlöst friheten att delge lite pekpinnar :wink: :twisted:

När vindarna blåser kring lilla barnet är det vi föräldrar som måste stå stadigare än någonsin förut. Det är inte bara vår uppgift utan också vår förbannade skyldighet :roll:

När vi tänjer på gränserna och tycker synd om vårt barn tror vi att vi är goda och flexibla föräldrar. För lilla X har det ju så besvärligt nu... :(

Sanningen är att i ångest och förtrots måste vi ibland välja mellan pest och kolera. Låta barnet skrika sig trött eller ta upp i famnen :?:

:idea: Det förstnämnda låter ju elakt och tvärt emot allt vad SHN heter. MEN, vi får inte underskatta våra barn :!: De är ju redan standardmodellade, kurade i varierande grad, verktygade och inkörda på scheman av diverse slag. Att man efter tillrättaläggande och ramsa skall sova så gott är ju inget nytt :!: Våga lita på att barnet känner igen rutinerna på samma sätt som det känner igen mamma, pappa, sängen, nallen etc.

Ångest och trots ökar bara frågorna om "detta verkligen stämmer fortfarande :?: " Vilket svar väljer vi att ge barnet :?: Vad får det för konsekvenser om vi väljer att ta upp barnet i famnen både idag och kanske några dagar framöver... Hur snällt är det egentligen :?:

Så OM det nu känns hopplöst. Barnet sitter/ligger och skriker för full hals. Ramsar gör man men skriken fortsätter. Lusten att börja grejja lite infinner sig strax... Kanske bara lägga tillrätta, buffa lite kanske :?: Stoppa om och berätta hur mycket mamma älskar dig... Nähä, inte det. Buffa lite till :?: Eller kanske ta upp bara idag... en gång är ju ingen gång...

:idea: Sätt på en skiva lugn klassisk musik istället. "Stor musik för små öron" från Naxos är ett supertips :wink: Stäng dina öron och gå och diska eller varför inte ställ dig i duschen. Inse krasst att inte ens barndomen är rosenskimrande alla stunder men som den kloka mor du är vet du att det kommer gladare tider.

:heart: Lycka till från Nancy
(som själv gjort precis alla misstag beskrivna ovan men som hoppas och tror att hon lärt sig nåt varje gång :wink: )
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mumin

Inlägg av Mumin »

TACK TorsMamma för inlägget! Känns skönt att läsa att det vi går igenom nu inte är något "märkligt", att det finns erfarenhet att ta hjälp och stöd av. Jag känner igen mig i mycket - otroligt skönt att inte vara ensam. Känner mig stärkt. Tack ALLA. :heart: :heart: :heart:
Mumin

Inlägg av Mumin »

Mer utevistelse, gärna på marken 2ggr/dag
Aha, vi är ute, men då sitter hon alltid i vagnen, är tyst och så men ser mer uttråkad ut för varje dag, känns det som... Hon kan inte sitta, och krypningen/ålningen har varit på G ett tag men det har inte lossnat än. Ansiktet kommer att ligga på asfalten (hu!) Ska man ta med någon pressenning eller så och lägga henne på...? Hur har ni gjort? (Jag har aldrig sett en sådan liten på marken utomhus förut :D )
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ta en picnic filt om du vill! Bara ni är ute och GÖR något viktigt! :lol: Det är viktigt att man får öva lungorna ute också. :lol: :lol: :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mumin

Inlägg av Mumin »

OK, ska försöka tänka ut något viktigt... :? :? Samt kanske införskaffa lämpliga kläder, hm...
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
Torsmamma har säkert rätt. Det är bättre med tre lurar än så länge och då ska lurarna förstås ligga på rätt tid.

Angående utevistelse så kan man ju bära en del också så att bebisen får känna på diverse träd och buskar! :D
Mumin

Inlägg av Mumin »

Hej alla!
Nu närmar det sig! Rummet SKA vara inflyttningsbart efter helgen (färgen torkar...).
Vad är era erfarenheter av att flytta bebisen till eget rum i denna ålder? Jag har läst i BB att 5 mån är en idealisk ålder att flytta, men nu har hon ju hunnit bli lite äldre :? (Hon kommer att vara 6,5 mån ganska precis.) Brukar de bara acceptera förändringen, eller ska jag förbereda mig på en mer orolig natt än annars? Vanligtvis gnäller hon någon/några gånger per natt men det kräver ingen insats från mig/oss, har varit så sedan ca dryga månaden (dvs sedan borttaget nattmål "stabiliserades").
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Dagen innan "the grand opening" kan ni spendera en del i rummet, och leka osv. Sen på natten är det bara att koppla på attityden så kommer det gå så bra så bra! Skulle det komma en eller annan fråga så har du ju verktygen! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Mumin

Inlägg av Mumin »

Tack för svar, duggan :heart: !
Låter bra! Hon sover sina daglurar i sin spjälsäng, så jag tror att jag gör så att jag flyttar in denna lagom till andra luren (långluren) på dagen D. Vi kan ju leka och så dagen innan också.
Lillan har f.ö. somnat jättefint idag på daglurarna, och sovit över skarven finfint! Skarven har hon klarat galant flera dagar i sträck - veckor, faktiskt :D :D ! Men jag ska ändå "minikura" bara för att få in ramsan ordentligt. Flera nätter har hon gnällt några gånger också, och natten till igår fick jag t.o.m. lov att buffa en aning i vagtimmen! Vi får se om vi kan få henne ännu tryggare framöver, med er hjälp! Tack alla :heart: :heart: !
Mumin

Inlägg av Mumin »

Hej igen alla goa forumister!
Det blir inte alltid som man tänkt sig och planerat... Vi skulle ju flytta in lillan typ förra helgen, men rummet luktade fortfarande starkt av färg. Vill inte utsätta henne för det. Enligt astma- och allergiförbundet ska tydligen även vattenbaserad färg torka länge - 4 veckor!! Jaha... :( .
Det har också hänt en del andra saker som rör om, min kära gamla mormor gick bort :cry: , begravning i Östersund blir om drygt 2 veckor. Vi kanske tar rumsflytten efter det, kanske före, vi får se hur det känns.
Till saken: Vår älskling har de senaste dagarna fått allt svårare att somna in (plötsligt, känns det som, kanske beror det på det tilltagande ljuset?), så jag har beslutat att överge mina storstilade planer på en "perfekt" minikur (eget rum, 10 dagar etc), iaf för nu.
Vårt (gemensamma) sovrum har mörklagts, och idag har jag börjat ramsa på allvar. Hon sover nu sin fm-lur, somnade efter 30 min, efter nytt besked (2 ggr) och ramsa + bekräftelse.
Då vet ni vad vi håller på med! Jag hör av mig snart igen, förmodligen :) !
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"