Hej, och tack Tinis för ditt svar!
Nu är jag lite förvirrad. Det låter som om du halvkurar lite smått men ändå inte... Är det så att du testar lite smått inför kuren eller vad?
Jag har ju sedan tidigare använt samma verktyg (utom ramsan), jag har läst Barnaboken och fått råd här på forumet. Jag har därför möjligheten att reflektera över hur jag ska kura när det väl kommer till det, jag vill så gärna att ramsan ska sätta sig och det ska bli det superverktyg jag hoppas på! Exempelvis lade jag henne 19:05 och sitter just nu lyssnar på hennes små ljud, försöker "pricka in" (i huvudet) nät bekräftelseramsan ska komma. Jag har f.ö. fuskat lite med att bara bekräftelseramsa, har läst att man kan göra det och på så vis få in ramsan "bakvägen", men Attityden fattas tror jag... är inte säker på att hon hör mig/kopplar ihop det hela, hm...
Du ger henne förutsättningarna för att sova och behagar hon inte göra det förrän 30 min senare är det hennes sak, så länge hon inte är ledsen och ber om hjälp. Om det sovs lite mindre ett sovpass så får det helt enkelt vara så. Under kuren ska man vara noga med bekräftelsen innan insomnandet för att ramsan ska sätta sig.
OK, så om hon, som just nu, har legat och smågnällt i 30 min, och verkar komma att fortsätta med det ett bra tag till(??),
så är det bara att sitta utanför och lyssna? Bekräftelseramsan får jag väl ta på känsla, blir det för tidigt så blir det för tidigt, och det är inte så farligt, eller hur? (Om hon gnäller typ över 1 tim så kommer jag att bli rejält nervös, jag lovar!) Hon kommer väl att lära sig att somna fortare framöver 8-[ ?? Tyvärr är det frestande att gå in och "snabba på processen" med buff eller så - för min egen skull

(speciellt framåt småtimmarna och jag inte kan sova - se nedan!)
Och som sagt, har du kört konsekvent med tillrättaläggande eller inte? Vad är det som inte känns bra?
Vid nedläggandet lägger jag alltid tillrätta om hon är pigg (=alltid på dagarna). Efter nattmålet verkar det mest störa, då lägger jag tillrätta om hon ber om hjälp senare. Men jag känner mig tafflig! Försöker lägga tillrätta "disktinkt" men vet inte om jag får till det. Den

spjälsängen knirkar dessutom till rejält när jag trycker ner benen, det stör iaf mig (kanske inte henne, dock?). Ska man alltid ta det i en viss ordning, typ armar, ben, huvud, eller spelar det mindre roll? Hon vrider ofta huvudet, då rättar jag till det ibland, och ibland inte - hon stretar verkligen emot ibland, men ibland inte, då hjälper hon till! Benen drar hon upp, eller så lägger hon sig på sidan, raskt. Filten är svår att få på också, hon har blivit så snabb att ändra läge, ibland rätar jag ut benen med filten på. När hon t.ex drar upp benen, ska jag bara räta ut dem igen eller ska jag göra en "hel" tillrättaläggning med armar o huvud (markera?) Om jag fortsätter med att buffa får hon ofta ändra läge, det funkar (hon blir lugn), men är det rätt? Ibland håller jag kort nere benen för att hon ska lugna sig när hon sprattlar.
Tillrättaläggande ska väl vara ett besked om att det nu är dags att sova, men det verkar ju inte fungera, så jag tror att jag gör något fel??
Ärligt talat, ni verkar ha en nöjd unge som klarar det mesta själv. Inte leta problem där inga finns! Vad är det ni ska kura egentligen?
Jag läser om Säkra Sovare och LÄNGTAR dit! För där är vi inte än, tyvärr. Just nu verkar vi vara inne i en lite svårare period med t.ex. ett 1,5 timmes långt (ljudande/gnällande) försök att somna in (slutade med att jag tog upp i en "paus" för nattmålet), och jag har fått ingripa någon gång, också. Men visst har vi gått framåt, och hon är verkligen jätteduktig *stolt!*
Apropå nattmålet - jag vill verkligen ta bort det nu (innan kuren), borde ha gjort det för länge sedan men jag vacklar... tvivlar t.ex. ibland på att hon är tillräckligt "proppmätt" för att "klara av" det. Å andra sidan verkar hon mer trött är glupande hungrig kl 4 på natten, även om hon visst äter på bra i ca 20 min. Har noterat att hon äter mindre och mindre kl 7 - idag INGENTING, trots trugande

. Jag trugar alltid vid alla mål. Hon äter smakportioner sedan ett par veckor med förtjusning, äter allt jag gör iordning = ca 2 matskedar. Till nattslurken äter hon ca 70 - 110 (=hela flaskan) ml Semper 2 (för 4 mån), sedan bröstmjölk, vilket trugas (rapen glöms ej!) När hon ätit 110 ml Semper äter hon bara 5 min vid bröstet, vilket gjort mig betänksam o orolig

(inte bra med oro, ju!)
Men vad tror ni, är det inte bara att ta bort nattmålet nu, hon är 5 mån om knappt 2 veckor. (Och går det då bra att solfjädra i stället för att vagna, det borde det väl?)
En sista fråga:
Hur ser en lägging egentligen ut efter lyckad kur, dvs när allt satt sig och "vardagen" tar vid? Ramsar man alltid vid läggningen, som besked/bekräftelse eller vad? Lägger man alltid tillrätta? Det vore bra att ha en bild av målet, s.a.s!