"Dagkura" SM-bebis (och natten??)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mumin

"Dagkura" SM-bebis (och natten??)

Inlägg av Mumin »

Hej!
Det sägs ju att SM-bebisar inte behöver kuras, men här är jag nu... :) :oops:

Jag har varit/är på "Späda barn och små" där lillans dagssömn avhandlats och behandlats, började men SM på allvar när hon var ca 1,5-2 mån gammal.
Så här ser det ut idag:
Det stora problemet har alltid varit hennes (långa) dagslurar (även om vissa nätter också varit problematiska).
Dagsproblem: 45-min skarven har hon väl klarat någon gång, men i regel inte... Jag har provat olika saker, gå in så fort hon pep och buffa, göra husljud, avvakta… oftast har hon inte riktigt kris-skrikigt utan mer gnällt med spänd röst, som jag närmast beskriver och tolkar som ”orolig frustration”.
Nattsömnen är tillfredsställande, om än ej bergsäker, för det mesta gnäller hon några gånger per natt (som kan tolkas som uppvak), men hon somnar tydligen om själv :D . Det är dock inte helt ovanligt att hon sover gott i ca 9 timmar tills jag tar upp o ger mat kl 4, sedan sover hon till 7. Nätter då åtgärd krävts (solfjäder, mest) kommer i skov, kanske 3 nätter nära varandra 1 gång/månad (ökningsperiod?), som jag minns det nu :? Tidigt uppvak har det varit två morgnar nu också, hm.

Jag har sett fram emot att få tillgång till Ramsan som verktyg (nu när hon är 4 mån) och hade/har en idé om att "dagskura" henne, för att liksom rensa problemen från grunden... (långa luren kan vara en riktig plåga!!) Hade tänkt börja idag, men eftertankens kranka blekhet har infunnit sig, vill läsa på ordentligt först, så att det inte blir något knas.

Så här har jag en tanke om att göra:
På dagen: Göra på dagen som man enligt SHN-boken ska göra på natten (”Lathunden”), dvs första dagen ge ordentligt besked med buff etc, andra dagen ramsa mer osv… Min stora förhoppning är att ramsan ska sätta sig och att vi kan kommunicera med den! Jag har SÅ saknat detta, har inte klarat att lita på att hon förstår att jag inte övergivit henne när jag bara gjort husljud. (Husljud har fungerat, men oftast inte… fel på Attityden, tror jag.)
Till natten hade jag tänkt att göra läggningen ”enligt boken” - i syfte att få in ramsan - men sedan avvakta ev smågnäll under natten som jag gjort förut, och se om jag kan ramsa i stället för att solfjädra/buffa de gånger hon inte klarar att somna om själv (skriker). Jag hade alltså inte tänkt vaka och rusa till spjälsängen vid minsta pip, eftersom hon som sagt flera gånger har gnytt kort och tystnat av sig själv, vilket jag alltså tolkar som att hon kan somna om av sig själv. Min attityd blir dock lidande här eftersom detta på natten blir ett eget litet hopkok eller vad jag ska säga.

:?: Gör jag fel om jag på detta vis hoppar över ett (eller flera??) steg i kuren? Det blir ju som att jag går direkt på andra natten. Hon har ju ändå problem på natten ibland som sagt, då hon verkligen skriker upp sig. Kanske behövs solfjäder till en början, plus att jag ramsar, så att hon lär sig den ordentligt även nattetid? Men inte vid minsta pip, väl??

Så, kloka forumister – vad tror ni?? Verkar detta vara en bra plan eller inte?
Mamma till två älsklingar:
Storasyster :heart: 9 aug 2007. SM från ca 1,5 mån.
Lillasyster :heart: 20 mars 2010. SM från start.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det sägs ju att SM-bebisar inte behöver kuras, men här är jag nu...
Tja.... nog behövde vår lilla SM-tjej en liten kur också minsann :D . Men inte krävdes det något stort artilleri, hon fattade galoppen väldigt snabbt.

Vi körde på med SM och sedan schema men hade napp och ett nattmål fram till 5 månader. Då gjorde vi en minikur där vi tog bort nappen, slutade nattmata och införde ramsan. Och vi gick tillväga ungefär såsom du tänker: Att jobba mest med ramsan från början, typ från natt 2 i kuren. Vi vakade inte och gick inte in vid minsta pip. Vi ramsade och ramsade, och tilldelade en solfjäder eller några bufftag vid verklig KRIS. Och det gick jättebra! Var dock noga med bekräftelsen så att ramsan verkligen sätter sig!

Och när du ändå minikurar: In med väckarklockan som verktyg! Den ska höras till bebisen, vi har den tom inne i hennes rum. På bara några nätter fick det ordning på våra tidiga morgnar, eftersom hon fattade att det var något yttre, utanför hennes kontroll som gjorde att det blev morgon. Lika bra att sova fram till pipet alltså.... :roll:

Någon får protestera om vi tänker fel, men jag tycker din plan är utmärkt! Inte söka problem där inga finns! Kan hon klara gnyenden och småuppvak själv så varför ska man agera då??? Men som sagt, jag hade bekräftelseramsat intensivt i början för att visa att mamma är med och har koll och för att arbeta in ramsan.

Och schemat då? Allt ok där?

Lycka till!

Kram Tinis
Mumin

Inlägg av Mumin »

Tack Tinis!
Följde ni SHN-kuren såtillvida att ni följde schemat superstrikt i 10 dagar (kur+uppföljningsveckan)? Jag hade tänkt göra så. Tyvärr innebär det att vi inte kan köra igång nu, med alla helger o släktbesök som kommer nu, men jag vill gärna göra detta ordentligt, påläst och dan :wink: . På så vis skönt att läsa att ni genomförde kuren vid 5 månader, för det är nog så det blir nu! Då hoppas jag att vi hinner fixa med hennes rum innan också, eller om det blir draperi. Nu sover hon i spjälsäng i vårt sovrum. Hur gjorde ni?

Vårt schema är 12-45-2-45:
7:00 Ammas, blöjbyte, klädbyte. 8:00 Ensamlek i spjälsängen. Ca 8:15 Soc delakt i köket.
8:45 Sova 45 min
9:30 Ammas, blöjbyte. Ca 10:30 Promenad i vagnen (hon uppallad i vagnen, vaken) (undantag vid RUSKväder). 11:00 Soc delakt i köket, oftast, magläge på diskbänken.
11:30 Sova 2 tim.
13:30 Ammas. Ca 14:15 Soc delakt, på golvet med mig, magläge.
15:30 Sova 45 min.
16:15 Ammas. Ca 17:00 Umgänge (t.ex. läsa saga), träffa Pappa, bad vissa dagar. 18:00 Pyamas på, nattblöja på. 18:15 Får bm-ersättning, ammas.
Ca 19:00 Sova natt
Ca 4:00 Nattmål.

Vi kör "skrattet-till-go'nattet" så gott det går inför alla läggningar, hon kiknar inte av skratt precis men ser glad ut (sötsnuttan... :lol: ) när jag gör tokiga miner o ljud och sådant ser hon mest förvånad ut. (Det kanske blir lättare med tiden??)

Smart grej förresten med väckarklockan, tack för tipset! Hon ska få en egen klocka, tror jag!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Grrrr :evil: Skrev just ett långt meddelande som försvann!

Att kura mitt under massa helgfirande och besök är nog inte att föredra. JAG hade i alla fall inte attityd nog att ha mamma och svärmor undrande vid min sida :roll: , så vi väntade på att sommarsemestrandet skulle ta slut.

Ja, vi höll schemat superstrikt. Har alltid hållit schema sen lillan var 2 månader oavsett hel natt eller inte. Visst har vissa lurar strulat ibland, men det är bara att se framåt och inse att saker och ting kommer inte alltid att vara som det är just nu (DET om något har man lärt sig till andra barnet... :wink: )

Vi har haft lillan i eget rum sen hon var 2 månader. Vi har två små barnrum jämte vårt sovrum så det har funkat bra. Jag är så lättstörd på natten och så har det varit så skönt att kunna prata och läsa i sitt sovrum utan att störa bebisen. Med larmet har vi känt oss trygga från början...

Under kuren är det helt klart att föredra med eget rum så att ni kan ramsa UTANFÖR, göra husljud, prata, spela musik osv. Så har ni möjlighet tycker jag absolut ni ska flytta in henne. Göra fint och iordning kan ni ju fixa med efter hand.
Vi kör "skrattet-till-go'nattet" så gott det går inför alla läggningar, hon kiknar inte av skratt precis men ser glad ut (sötsnuttan... ) när jag gör tokiga miner o ljud och sådant ser hon mest förvånad ut. (Det kanske blir lättare med tiden??)
Lilla söt :heart:. Undrar vad dom tänker om oss tokföräldrar ibland :shock:. Min lilla var också ganska svårflörtad fram till 6 månader ungefär. Nu skrattar hon betydligt mer och lättare. Vår kille skrattade så han kiknade redan efter någon månad och så har det fortsatt... men lillan är nog lite mer återhållsam 8) Det kommer alltså! Har du testat att hoppa runt och guppa med henne i famen eller hissa upp och ner? Överdrivet hostande och harklande har varit jättekul här (konstig humor min lilla har... :D ).

/Tinis
Mumin

Inlägg av Mumin »

Hej igen, och gott slut & god fortsättning :santa: !
Vill först tacka Tinis för svar :D ! Ja, vi hissar, det fungerar ganska bra. "Köra flygplan" renderar en lycklig min även det (ett säker kort!). På senare tid har jag även bubblat lite under örat, då kan ho t.o.m. småskratta lite :shock: :lol: , så det går framåt! Jag läser på i SHN-boken, är inte klar än, förkovrar mig :) .

Jag har funderat lite över var jag ska lägga denna fråga egentligen, eftersom jag ju inte börjat kura än (11/1 KÖR vi :evil: ), men det fick bli här ändå.

Vad gör jag om hon inte somnar (alltså första insomningen), men inte heller protesterar? (Jag har börjat backa vid själva läggande också och provar att bara lägga tillrätta o gå, fungerar ibland...)

Idag var det som att hon inte förstod att hon ska sova, fastän jag lagt henne på mage och lagt tillrätta så gott jag kunnat (är f.ö. ej nöjd med hur jag lägger tillrätta, känns inte bra och jag känner inte igen det där magiska med att räta ut benen som jag läser om). Nu lade jag henne 11:30, trodde att hon somnat eftersom det var tyst (jag lyssnade från köket på undervåningen), men hör ca 12:00 ett tjoande/tjut. Hon lät inte ledsen så jag avvaktade, men gick in kanske 10 min senare då pipen ändå stegrades. Mycket riktigt, dottern hade rivit ner skynket över spjälsängen och verkade allmänt nöjd, på rygg, lycklig att se mig vad det verkade. Jag lade tillrätta och buffade lite, gick sedan snart in igen och bara lade tillrätta, hoppades att det skulle ge besked om att det faktiskt var dags att sova nu. Hon lät lite någon gång efter det, men har varit tyst sedan 12:25 (?), hoppas hon sover nu.

Min fråga är väl: Gjorde jag rätt? Hon bad de facto inte on hjälp, men jag gick ändå in och "störde" henne. Jag har läst i SHN-boken att det är helt OK att låta barnet ligga och filosofera, bara det inte är olyckligt så ska man låta det vara ifred. Problemet är väl bara att hon kanske inte sover alls sina dagpass, dock?? Det har väl varit lite så tidigare att hon varit nöjd först, men har bett om hjälp efter iaf 10 min, vilket känns "OK" för mig, men nu, mer än 30 min...? Hur mycket ska man backa, s.a.s? Det hela kanske löser sig när vi börjar (dag)kuren, så att jag äntligen kan börja ramsa på riktigt?

(Not: 13:05 och hon är fortfarande tyst... precis när jag skriver det gnäller hon dock till. Jaha... 45 min-skarv?)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Mumin! :D

Vad kul att höra ifrån dig igen! Hoppas du haft en trevlig jul!
Jag har funderat lite över var jag ska lägga denna fråga egentligen, eftersom jag ju inte börjat kura än (11/1 KÖR vi ), men det fick bli här ändå.
Ja det var välan ett bra ställe! :D

Nu är jag lite förvirrad. Det låter som om du halvkurar lite smått men ändå inte... :-s Är det så att du testar lite smått inför kuren eller vad? :wink:
Alltså är det lite svårt att besvara dina frågor, men jag gör det utifrån kurens förutsättningar.
Vad gör jag om hon inte somnar (alltså första insomningen), men inte heller protesterar?
Man stör aldrig ett nöjt barn! Låt henne vara om hon kan ta hand om insomningen själv. Det är bara protester/frågor/ledsamheter som ska bemötas och besvaras.
Idag var det som att hon inte förstod att hon ska sova, fastän jag lagt henne på mage och lagt tillrätta så gott jag kunnat (är f.ö. ej nöjd med hur jag lägger tillrätta, känns inte bra och jag känner inte igen det där magiska med att räta ut benen som jag läser om).
Hmmm... nja, det tar ett tag det där. Och som sagt, har du kört konsekvent med tillrättaläggande eller inte? Vad är det som inte känns bra?
Min fråga är väl: Gjorde jag rätt? Hon bad de facto inte on hjälp, men jag gick ändå in och "störde" henne. Jag har läst i SHN-boken att det är helt OK att låta barnet ligga och filosofera, bara det inte är olyckligt så ska man låta det vara ifred. Problemet är väl bara att hon kanske inte sover alls sina dagpass, dock??
Grundprincipen är alltså att man inte stör ett nöjt barn. Här ska man tänka förutsättningar. Du ger henne förutsättningarna för att sova och behagar hon inte göra det förrän 30 min senare är det hennes sak, så länge hon inte är ledsen och ber om hjälp. Om det sovs lite mindre ett sovpass så får det helt enkelt vara så. Under kuren ska man vara noga med bekräftelsen innan insomnandet för att ramsan ska sätta sig.

Ärligt talat, ni verkar ha en nöjd unge som klarar det mesta själv. Inte leta problem där inga finns! Vad är det ni ska kura egentligen? :D :wink: Men det kanske är dags att gå över till 5-6-månadersschema och 15 timmars sömn? Det visar dom ofta med att inte sova på något dagpass. Ska ni sätta ett nytt schema vid kurstart?

/Tinis
Mumin

Inlägg av Mumin »

Hej, och tack Tinis för ditt svar! :thumbsup: :heart:
Nu är jag lite förvirrad. Det låter som om du halvkurar lite smått men ändå inte... Är det så att du testar lite smått inför kuren eller vad?
Jag har ju sedan tidigare använt samma verktyg (utom ramsan), jag har läst Barnaboken och fått råd här på forumet. Jag har därför möjligheten att reflektera över hur jag ska kura när det väl kommer till det, jag vill så gärna att ramsan ska sätta sig och det ska bli det superverktyg jag hoppas på! Exempelvis lade jag henne 19:05 och sitter just nu lyssnar på hennes små ljud, försöker "pricka in" (i huvudet) nät bekräftelseramsan ska komma. Jag har f.ö. fuskat lite med att bara bekräftelseramsa, har läst att man kan göra det och på så vis få in ramsan "bakvägen", men Attityden fattas tror jag... är inte säker på att hon hör mig/kopplar ihop det hela, hm...
Du ger henne förutsättningarna för att sova och behagar hon inte göra det förrän 30 min senare är det hennes sak, så länge hon inte är ledsen och ber om hjälp. Om det sovs lite mindre ett sovpass så får det helt enkelt vara så. Under kuren ska man vara noga med bekräftelsen innan insomnandet för att ramsan ska sätta sig.
OK, så om hon, som just nu, har legat och smågnällt i 30 min, och verkar komma att fortsätta med det ett bra tag till(??), så är det bara att sitta utanför och lyssna? Bekräftelseramsan får jag väl ta på känsla, blir det för tidigt så blir det för tidigt, och det är inte så farligt, eller hur? (Om hon gnäller typ över 1 tim så kommer jag att bli rejält nervös, jag lovar!) Hon kommer väl att lära sig att somna fortare framöver 8-[ ?? Tyvärr är det frestande att gå in och "snabba på processen" med buff eller så - för min egen skull :oops: (speciellt framåt småtimmarna och jag inte kan sova - se nedan!)

Och som sagt, har du kört konsekvent med tillrättaläggande eller inte? Vad är det som inte känns bra?
Vid nedläggandet lägger jag alltid tillrätta om hon är pigg (=alltid på dagarna). Efter nattmålet verkar det mest störa, då lägger jag tillrätta om hon ber om hjälp senare. Men jag känner mig tafflig! Försöker lägga tillrätta "disktinkt" men vet inte om jag får till det. Den :evil: spjälsängen knirkar dessutom till rejält när jag trycker ner benen, det stör iaf mig (kanske inte henne, dock?). Ska man alltid ta det i en viss ordning, typ armar, ben, huvud, eller spelar det mindre roll? Hon vrider ofta huvudet, då rättar jag till det ibland, och ibland inte - hon stretar verkligen emot ibland, men ibland inte, då hjälper hon till! Benen drar hon upp, eller så lägger hon sig på sidan, raskt. Filten är svår att få på också, hon har blivit så snabb att ändra läge, ibland rätar jag ut benen med filten på. När hon t.ex drar upp benen, ska jag bara räta ut dem igen eller ska jag göra en "hel" tillrättaläggning med armar o huvud (markera?) Om jag fortsätter med att buffa får hon ofta ändra läge, det funkar (hon blir lugn), men är det rätt? Ibland håller jag kort nere benen för att hon ska lugna sig när hon sprattlar. Tillrättaläggande ska väl vara ett besked om att det nu är dags att sova, men det verkar ju inte fungera, så jag tror att jag gör något fel??
Ärligt talat, ni verkar ha en nöjd unge som klarar det mesta själv. Inte leta problem där inga finns! Vad är det ni ska kura egentligen? :D :wink:
Jag läser om Säkra Sovare och LÄNGTAR dit! För där är vi inte än, tyvärr. Just nu verkar vi vara inne i en lite svårare period med t.ex. ett 1,5 timmes långt (ljudande/gnällande) försök att somna in (slutade med att jag tog upp i en "paus" för nattmålet), och jag har fått ingripa någon gång, också. Men visst har vi gått framåt, och hon är verkligen jätteduktig *stolt!*

Apropå nattmålet - jag vill verkligen ta bort det nu (innan kuren), borde ha gjort det för länge sedan men jag vacklar... tvivlar t.ex. ibland på att hon är tillräckligt "proppmätt" för att "klara av" det. Å andra sidan verkar hon mer trött är glupande hungrig kl 4 på natten, även om hon visst äter på bra i ca 20 min. Har noterat att hon äter mindre och mindre kl 7 - idag INGENTING, trots trugande :shock: . Jag trugar alltid vid alla mål. Hon äter smakportioner sedan ett par veckor med förtjusning, äter allt jag gör iordning = ca 2 matskedar. Till nattslurken äter hon ca 70 - 110 (=hela flaskan) ml Semper 2 (för 4 mån), sedan bröstmjölk, vilket trugas (rapen glöms ej!) När hon ätit 110 ml Semper äter hon bara 5 min vid bröstet, vilket gjort mig betänksam o orolig :oops: (inte bra med oro, ju!) Men vad tror ni, är det inte bara att ta bort nattmålet nu, hon är 5 mån om knappt 2 veckor. (Och går det då bra att solfjädra i stället för att vagna, det borde det väl?)

En sista fråga: Hur ser en lägging egentligen ut efter lyckad kur, dvs när allt satt sig och "vardagen" tar vid? Ramsar man alltid vid läggningen, som besked/bekräftelse eller vad? Lägger man alltid tillrätta? Det vore bra att ha en bild av målet, s.a.s!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej på dig!
Citat:
Nu är jag lite förvirrad. Det låter som om du halvkurar lite smått men ändå inte... Är det så att du testar lite smått inför kuren eller vad?

Jag har ju sedan tidigare använt samma verktyg (utom ramsan), jag har läst Barnaboken och fått råd här på forumet. Jag har därför möjligheten att reflektera över hur jag ska kura när det väl kommer till det, jag vill så gärna att ramsan ska sätta sig och det ska bli det superverktyg jag hoppas på!
Ok, då förstår jag. Men du verkar göra det hela lite väl svårt för dig :wink: Du kör lite smått i väntan på att kura i stor stil när du kanske helt enkelt skulle införa ramsan rakt av. Du vet, alla behöver inte en fullfjädrad SHN-kur. Men du verkar ha en plan, så kör på den vetja! :D
OK, så om hon, som just nu, har legat och smågnällt i 30 min, och verkar komma att fortsätta med det ett bra tag till(??), så är det bara att sitta utanför och lyssna? Bekräftelseramsan får jag väl ta på känsla, blir det för tidigt så blir det för tidigt, och det är inte så farligt, eller hur?
Ja, det handlar verkligen om att lyssna av. Smågnäll kan hon ju få ägna sig åt, men när hon tystnar ska du, precis som du skriver, ge henne en mjuk och bekräftande ramsa som hon tar med sig i sömnen. För tidigt är inte farligt, värre med för sent! Det värsta som kan hända är att du sparkar igång henne och får lite nya frågor att besvara. Så blir det ofta i början.
(Om hon gnäller typ över 1 tim så kommer jag att bli rejält nervös, jag lovar!) Hon kommer väl att lära sig att somna fortare framöver ?? Tyvärr är det frestande att gå in och "snabba på processen" med buff eller så - för min egen skull (speciellt framåt småtimmarna och jag inte kan sova - se nedan!)
Javisst kommer hon att lära sig somna fortare. Dessutom behöver du inte alls ligga vaken och ge bekräftelseramsa när väl ramsan har satt sig och hon lyssnar till den. Då bakar du ihop det hela på en gång och gör inget extra om hon ligger vaken en timma eller så... Det kommer hon att få sköta själv med tiden. Det är ledsamheter och frågor man ska besvara, inte småbök. Fast i början som sagt, när man ska lära barnet att sova så får man vara på sin vakt och bevaka det hela. Inte vara nervös! Och INTE försöka snabba på processen, det kommer betala sig dyrt om du springer in och buffar och håller på när ramsan ska ta över jobbet. Det kommer gå så bra så! :D
Vid nedläggandet lägger jag alltid tillrätta om hon är pigg (=alltid på dagarna). Efter nattmålet verkar det mest störa, då lägger jag tillrätta om hon ber om hjälp senare. Men jag känner mig tafflig! Försöker lägga tillrätta "disktinkt" men vet inte om jag får till det.
Här gäller det att inte fråga barnet! Du ska INTE känna dig tafflig. Lägg ner med attityd enligt lathunden och tryck till. Det kanske inte känns precis som du förväntar dig men är du konsekvent och säker på handen så kommer hon snart att ta emot tillrättaläggandet som en signal på att sova. Det vitkiga här är inte att lägga tillrätta exakt enligt schemat, även om det är en bra metod, utan att lägga ner med säkerhet, attityd och trygghet. Och snabbt ska det gå! Inte stå och tveka och undra hur hon tar det! Och hon FÅR reagera. Gör det hela EN gång i snabb takt och strunta sedan i att hon knölar ihop sig, drar upp benen osv. Du har gett signalen och överlåter resten till henne. Inte behöver hon ligga kvar i den ställningen! Du själv bökar säkert runt endel innan du hittar sin sovställning?! :D
Tillrättaläggande ska väl vara ett besked om att det nu är dags att sova, men det verkar ju inte fungera, så jag tror att jag gör något fel??
Du gör säkert inget fel, mer än att hänga kvar, kanske? Du ska vara snabb och distinkt och sedan GÅ. Om du inte ska buffa förstås... Problemet är kanske att du kör lite halvhjärtat i väntan på Kuren med stort K. Du testar runt lite och det fungerar sällan så bra.
Apropå nattmålet - jag vill verkligen ta bort det nu (innan kuren), borde ha gjort det för länge sedan men jag vacklar... tvivlar t.ex. ibland på att hon är tillräckligt "proppmätt" för att "klara av" det
Nattmålet tar du bort i samband med kuren. Allt på en gång! Det är liksom det kuren går ut på: Du sätter ett schema, du inför hel natt, du tar bort nattmaten, och du använder de verktyg som står till buds. Och du behöver inte tvivla på att hon klarar av det om hon äter tillräckligt på dagen. Kanske dags för välling på kvällen? Det införde jag vid 5 månader och det är gott för attityden. Inte behöver nattmål vagnas bort! Det är bara att köra på med solfjäder, buff och ramsa enligt kurens vägledning.
En sista fråga: Hur ser en lägging egentligen ut efter lyckad kur, dvs när allt satt sig och "vardagen" tar vid? Ramsar man alltid vid läggningen, som besked/bekräftelse eller vad? Lägger man alltid tillrätta? Det vore bra att ha en bild av målet, s.a.s!
Åh, våra läggningar är för det mest helt ljuvliga. :D Vi skrattar, lägger henne tillrätta i sängen, går ut med en ramsa x4 och that's it! Såklart kan hon ha en dålig kväll, ha ont eller vara allmänt sur och då kan det krävas en påminnelse eller lite musik utanför. Men det är undantag! Sen flera månader säger hon för det mesta inte ett pip när man lagt henne (undantag för juleländet då... men det är en annan historia :oops: ). Så håll du målet för ögonen! :D

Jag tror du får det lätt när du väl kör på riktigt. Hon svarar ju redan nu bra på det mesta! :D

Vi hörs!

Kram Tinis
Mumin

Borttaget nattmål - krångel??

Inlägg av Mumin »

Hej igen, och God Fortsättning på nya året!
(Tinis:) Nattmålet tar du bort i samband med kuren. Allt på en gång! Det är liksom det kuren går ut på: Du sätter ett schema, du inför hel natt, du tar bort nattmaten, och du använder de verktyg som står till buds. Och du behöver inte tvivla på att hon klarar av det om hon äter tillräckligt på dagen. Kanske dags för välling på kvällen?
Jag trodde först att du menade ersättningen för 4-månadersbebisar eftersom jag inte sett att det finns välling för barn under 6 månader. Men du menar kanske just VÄLLINGEN för 6 mån och uppåt?? (Såg i ett annat inlägg att denna var för 4 mån förut).
Just nu har jag lite ångest... Eftersom det strulat med att få till hennes rum (det är fullt av kartonger o skräp som vi måste få undan, plus att väggarna har en direkt deprimerande färg) samt lite andra orsaker bestämde jag mig för att ta bort hennes nattmål natten till måndag (fredag idag). Det har dock funkat lite konstigt... det ska ju (enl BB) vara "över" på tre dagar men det har inte gått. Värst var natten till torsdag (alltså natt 4) då hon gnällde men somnade om en gång i timmen från halv tolv, sedan var det ständiga höga protester från ca 4 till ca 6:30... De tre första nätterna var dock som man kanske kan förvänta sig, någorlunda, tredje natten var det en lååång protest då jag solfjädrade *2 mellan ca 5:30 till 6:00, men sedan sov hon i godan ro till 7:00... Jag vill inte tro att hon är hungrig, hon fick i princip lika mycket mat alla dagarna *suck*. Hon är inte panikhungrig på morgonen, även om hon faktiskt äter nu (det gjorde hon ju knappt innan). Men oron gnager. Jag måste ju ändå tro att hon klarar det eftersom jag trugar i henne allt jag kan hela dagen, vad mer kan jag göra? Jo, kanske ge "riktig" välling?? Alltså, det är "6-mån-välling" du menar?? Natten till idag blev mer som "första natten" enligt BB, hoppas det blir bättre nu :? (Jag behöver lite uppmuntran och tröst, tror jag... :cry: )
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Mat, mat och mer mat är det som gäller nu. Javisst kan du ge 6-mån välling redan från 4 månader. Det var det ju så det "var" för några är sedan, tills WHO gick ut med sin rekomendation att helamma tills 6 mån (U-länder enligt mig, vi har ju rent kranvatten), och vällingtillverkarna törs nog inte gå emot WHO´s rekomendationerna. I sverige har vi ju dock en kultur då man ge smakisar redan från 4 mån (som tur är!) och gasar upp maten rätt fort. Så inte bara kraftigare välling till kvällen utan smakisar under dgaen med. :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej på dig! :D

Som sagt, välling kan du gott börja med. Jag körde full dos från 5 månader. Från 4 hade nog inte jag velat eftersom det är så mycket gluten.

Du kan var lugn med att hon fixar natten rent hungermässigt. Nu är hon så stor så förbränningen går ner på natten precis som den gör för oss vuxna. Vi behöver ju inte äta på natten eller hur? Det finns ju barn som sover 12 timmar på bara bröstmjölk och det från 4 månader.

Jag fattar inte riktigt... har du flyttat in henne i eget rum eller inte? Det gör verkligen inget att inte rummet är så fint som ni vill ha det. Det ska vara beckmörkt för henne ändå :wink:

Så hur har du gått tillväga när nattmålet togs bort?

Kurar du eller inte? Väntar du fortfarande på kur, eller vad är planen?

/Tinis
Mumin

Inlägg av Mumin »

Hej, och tack för de snabba svaren! Själv är jag inte lika snabb, filar lite väl länge på frågorna (svaren), kanske..?
Så hur har du gått tillväga när nattmålet togs bort?
Jag hade inte tillvägagångssättet i färskt minne när jag satte igång, så det blev inte "enligt boken", samt att jag blev magsjuk en natt o lämnade över till hennes pappa som sov sig igenom gnäll etc, men nu är vi igenom, nattmålet är inget problem längre; vi har haft några jättebra nätter med två korta (några minuter) gnällisar runt vargtimmarna + tidigt uppvak. Det verkar inte vara så att hon vill ha mat eller så längre, tycker jag.
Kurar du eller inte? Väntar du fortfarande på kur, eller vad är planen?
Jag kurar inte än, tyvärr. Hennes rum är fortfarande fullt av skräp, blandat med "viktiga" saker, så det är inte bara att köra fram sopcontainern (I wish!!).
Min idé, plan, om kuren är: 1. Eget rum. 2. 10 ostörda dagar (kur + uppföljning). Eget rum för det verkar vara det bästa i "rams-sammanhang", samt att detta tydligen ska vara en bra tid att flytta bebisen (enl BB) ( och tiden går, så vi får allt skynda oss lite med det!). 10 dagar därför att jag hoppas att poletten ska trilla ner ordentligt då. Det verkar ju som att de som kurar på riktigt får så fantastiska nätter och det skulle jag ju såklart vilja ge henne (oss). Tyvärr bryts mina 10 dagar upp av olika åtaganden som dyker upp. Rummet vill vi iaf ha målat, annars blir det väl aldrig av... nu ser det ut som om kuren kan påbörjas först 28 jan, då också rummet ska vara målat. Då är hon nästan 5 mån o 3 veckor. Det är väl inte "försent" att flytta till eget rum då??

Eftersom det kommer att dröja en smula innan vi sätter igång - ska jag återvända till min gamla tråd på Späda barn eller kan jag stanna kvar här? Blir det inte lite hattigt att skriva mer eller mindre parallellt i två trådar?

En liten fråga på slutet bara:
Som sagt, välling kan du gott börja med. Jag körde full dos från 5 månader. Från 4 hade nog inte jag velat eftersom det är så mycket gluten.
Vad är faran med gluten omdet blir för mycket? Orolig mage? Lös? Hård? Smärta? Intolerans? Eller vad?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! Vad roligt att höra ifrån dig igen!
Jag hade inte tillvägagångssättet i färskt minne när jag satte igång, så det blev inte "enligt boken", samt att jag blev magsjuk en natt o lämnade över till hennes pappa som sov sig igenom gnäll etc, men nu är vi igenom, nattmålet är inget problem längre; vi har haft några jättebra nätter med två korta (några minuter) gnällisar runt vargtimmarna + tidigt uppvak. Det verkar inte vara så att hon vill ha mat eller så längre, tycker jag.
Du menar att magsjuka kan föra något GOTT med sig??? :shock: :wink: Det låter väl jättebra! Tänk inte mera på nattmat nu! Det tillhör det förgångna.

Hur har ni hanterat hennes uppvak? Tar ni upp? Ramsar ni? Eller får hon klara det själv?
Jag kurar inte än, tyvärr. Hennes rum är fortfarande fullt av skräp, blandat med "viktiga" saker, så det är inte bara att köra fram sopcontainern (I wish!!).
Min idé, plan, om kuren är: 1. Eget rum. 2. 10 ostörda dagar (kur + uppföljning). Eget rum för det verkar vara det bästa i "rams-sammanhang", samt att detta tydligen ska vara en bra tid att flytta bebisen (enl BB) ( och tiden går, så vi får allt skynda oss lite med det!). 10 dagar därför att jag hoppas att poletten ska trilla ner ordentligt då. Det verkar ju som att de som kurar på riktigt får så fantastiska nätter och det skulle jag ju såklart vilja ge henne (oss).
Hmmmm. Fast jag tror inte att alla behöver genomföra en regelrätt SHN-kur från början för att få fantastiska nätter. Det beror på vad ni gör idag! Klarar hon redan av sina uppvak själv, eller lyssnar på ramsan, är det ju bara att fortsätta därifrån. Aldrig att jag skulle gå in och börja buffa en unge som klarar nätterna så bra, bara för att göra kuren från början. Nej jobba i så fall in ramsan ordentligt i form av en kur och BACKA alltmer. Det är då dom fantastiska nätterna kommer, när lillan blir TRYGG och förvissad om att hon kan och vågar sova själv. Dit kan man komma på flera sätt, beroende på var i processen man befinner sig. Fast nu går jag händelserna i förväg lite, jag vet som sagt inte hur ni gör idag...
Tyvärr bryts mina 10 dagar upp av olika åtaganden som dyker upp. Rummet vill vi iaf ha målat, annars blir det väl aldrig av... nu ser det ut som om kuren kan påbörjas först 28 jan, då också rummet ska vara målat. Då är hon nästan 5 mån o 3 veckor. Det är väl inte "försent" att flytta till eget rum då??
Gör du inte det hela lite väl komplicerat? ÄR ni verkligen i stora, kompletta SHN-kuren-läge? Vad är det du ska göra som du inte gör idag?

Och nej, inte försent att flytta till eget rum! Såklart! :wink: :D
Eftersom det kommer att dröja en smula innan vi sätter igång - ska jag återvända till min gamla tråd på Späda barn eller kan jag stanna kvar här? Blir det inte lite hattigt att skriva mer eller mindre parallellt i två trådar?
Nej, välj ett ställe. Här verkar väl bra?! :D
En liten fråga på slutet bara:
Citat:
Vad är faran med gluten omdet blir för mycket? Orolig mage? Lös? Hård? Smärta? Intolerans? Eller vad?
Vet ärligt talat inte. Men man ska ju introducera lite smått och se eventuella reaktioner. Men jag är INTE någon expert på det här! Undsättning, någon?

/Tinis
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej!

Ett litet tips angående välling, man kan ge risvälling som inte innehåller något gluten alls. :)

/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Mumin

Inlägg av Mumin »

Då stannar jag kvar här :D !
Hur har ni hanterat hennes uppvak? Tar ni upp? Ramsar ni? Eller får hon klara det själv?
Hon får klara det själv. (Om jag hade haft snits på ramsan hade jag ramsat vid behov.) Om jag hör att det ökar eller låter ledset ("hjälp!!) så har jag kollat läget, och åtgärdat utefter bedömt behov. Exempelvis har hon ett par gånger lyckats krångla sig under spjälskyddet med benen och fastnat. Vi tar aldrig upp före 07:00 - "bara om man ska till akuten", du vet.
Nej jobba i så fall in ramsan ordentligt i form av en kur och BACKA alltmer.
Det är precis det jag tänkt göra! Det kanske verkar som om jag laddar för Kuren med stort K, men det är just Ramsan jag vill få in. Jag känner mig lite osäker inför detta med ramsan och det är därför jag förbereder mig så noga, vilket jag tror är bra. Ramsan känns lite speciell och annorlunda jämfört med de andra verktygen. Innan jag bestämde mig för att läsa på ordentligt har jag ramsat lite halvhjärtat, "provat", ni vet :? :wink: , vilket ju sällan ger något rejält resultat. Har gett lite ramsbesked, och lite trevande bekräftelseramsa (aldrig påminnelse), inte riktigt övertygande liksom... :roll: Det blir bra bara jag bestämmer mig för att NU kör jag 100% :D , påläst och förberedd, och vet vad jag gör, och varför!
Ni ska veta att jag verkligen saknat (saknar) ramsan som verktyg, det blir lite stort glapp ibland mellan solfjäder och INGENTING (eller bara husljud).
Gör du inte det hela lite väl komplicerat? ÄR ni verkligen i stora, kompletta SHN-kuren-läge?
Jag har kanske besvarat frågan här ovan, men nej, visst inte, vi befinner oss inte i komplett SHN-kuren-läge, det är "bara" ramsan som jag liksom tar sats inför, den känns SVÅR! Annars tror jag att vi gör allt redan, backar så gott vi kan, och hon klarar ju mindre uppvak redan (utom på morgonen då hon inte somnar om, även om hon inte låter direkt ledsen heller...)

:?: En fråga: Vad ÄR egentligen en "pangramsa"? Jag läser t.ex. att man ska använda sig av denna vid tidiga uppvak och i andra sammanhang... Är den extra glad, hög, bestämd...? Vad ska den förmedla?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"