Mattis tråd

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Ninna76
Kontakt:

Mattis tråd

Inlägg av Ninna76 »

Om två veckor har vi planer på att starta kuren för lille Matti. Vi kurade hans storebror, Elliot, då han var 6 månader och det gick jättebra, så vi hoppas på en lika lyckad kurning för lillebror. :thumbsup:
Har läst en hel del här på föräldraforumet och kommer att fortsätta läsa tills ögonen går i kors. Och en hel del funderingar dyker förstås upp. Här nedan följer några:

Vagningen fick vi aldrig riktigt till med Elliot (buffningen funkade desto bättre \:D/ ). Jag såg att det fanns ett filmklipp för hur man buffar; finns det något filmklipp där man ser hur man vagnar?

Själva kurandet har vi tänkt göra så att vi har Mattis spjälsäng i vårt sovrum och så sover vi utanför (i vardagsrummet). Men hur ska vi göra sedan? När kan man flytta in Mattis säng till Elliots rum? (Vi bor i en trea och har inte möjlighet att ge barnen var sitt rum.) Jag vill inte att Elliots sömn ska bli störd, varken under kuren eller senare. :-$ Kan man kura på ett sådant sätt att Elliot inte tycker att det är jobbigt att höra Matti skrika? Hur funkar det att ha två småttingar sovandes i samma rum? Jag vet ju att det är väldigt vanligt med syskon som delar rum, men vill gärna höra folks erfarenheter med detta.

Kanske räcker med dessa frågor till att börja med. :lol: :oops:

Tyckte att Puffis var smart som döpte sin tråd till "Leos tråd", så jag följer hennes exempel. :D

:heart:
/Ninna
Mamma till
Elliot, 060419 - SHN-kurad oktober 06
Matti, 071018 - SHN-kurad februari 08
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Kul att höra om eran lyckade kurning :thumbsup:
Jag vill inte att Elliots sömn ska bli störd, varken under kuren eller senare. Kan man kura på ett sådant sätt att Elliot inte tycker att det är jobbigt att höra Matti skrika?
Hur är det nu? Skriker Matti någon gång på natten? Och hur reagerar Elliott i så fall? Jag har just hjälpt en familj som hade samma funderingar som du. De lät stora pojken sova hos mormor natt 1 och natt 2. Sedan kom han hem och funderade lite över varför pappa ropade ramsor till lillasyster på natten :lol: :wink: :!: Men han fann sig snabbt i nyordningen! Den storebrorsan var alltså inte kurad. Eran Elliott är väl van vid ramsan och borde lugnas av den, fastän det är lillebror som får den? Men ta en funderare. Jag är säker på att Elliott klarar kurningen. Problemet kan vara om eran attityd av självklarhet störs av att ni är rädda att storebror ska vakna. Vad tror du?

Våra små sover tillsammans. Isak flyttade in vid 5 månaders ålder. De tjorvade på en stund (minns inte, kanske 20 minuter) första kvällen, men sen har det varit lugnt.

Kommentarer på det?

Kram Lua. :heart:
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

De gånger som Matti har skrikit under natten har Elliot blivit störd (vaknat och gnällt och haft svårt att somna om). I och för sig var detta då när han hade feber, så det kan ha varit det som gjorde honom lättstörd. Nu de senaste nätterna har Matti inte skrikit på natten, utan bara på kvällen. Vi har då hunnit få honom lugn rätt snabbt och Elliot har inte verkat bli störd. Dock kan ju de första kurnätterna innebära rätt mycket skrikande under en längre tid, och jag misstänker att det kommer att störa. Ramsandet är Elliot van vid och den kan nog komma att lugna honom. Men som du skriver så kan det vara så att vår rädsla att väcka Elliot kan rubba vår attityd av självklarhet. Ska ta och diskutera detta med maken min.

Att du valde att flytta in Isak vid 5 månader, var det ett medvetet val eller blev det bara så? Hade du kunnat tänka dig att flytta in Isak vid 4 månaders ålder istället?

Tack för ditt svar förresten! :heart:

/Ninna
Mamma till
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Vad bra att du startat egen tråd för Mattis nu!

När syskonet lärt sig vad ramsan är till för och lyssnar på den kan han flyttas in till storebror. Jag tror t.o.m. att det gör BÅDA lugnare. Då VET de att det inte är fara å färde om någon råkar vakna till och får sin ramsa utan sover lugnt vidare, istället för att de ska fundera över vad som händer på andra sidan väggen. Min stora snackade sig till sömns varje kväll (från tidig ålder till dryga 2 då lillasyster flyttade in) - men från lillasysters inflyttning blev det knäpptyst. Och de snarkar på genom sjukdomar och allt. Lillasyster var också säker 12-timmarssovare vid 5 mån, så därför fick hon flytta in då, precis som Luas Isak.

Vad gäller vagningen, mig veterligen finns inget filmklipp. Behöver du demonstrationshjälp för att få grepp om det denna gång så kan du kontakta en diplomerad kurare i närheten kanske. Annars går det ju som bekant bra med bara buffning också.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Det låter ju väldigt positivt det här med att flytta in ett småsyskon hos ett storasyskon. Vi tror att det kommer att gå bra för Elliot och Matti tycker så mycket om varandra redan. :D Åh, vad spännande att flytta in lillebror till storebror! :D :shock: :lol:

Då kommer nästa fundering: Ramsan. Till Elliot har vi: "Nu är det dags att sova Elliot." och har tänkt ha "Nu är det dags att sova Matti" till Matti. Funkar det eller blir det bara förvirrande för dem?
Mamma till
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Jag brukar inte rekomendera att ha namnen i ramsorna, men du kanske bara kan ändra namnet till gossar eller dyl tex "Nu är det dags att sova gossar" hur som hellst så ska man han en och samma ramsa till båda pojkarna så det inte blir förvirrande.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Fast blir det inte konstigt sen om det bara är Matti som ska ramsas och vi säger: "Nu är det dags att sova gossar"? Till exempel: Matti gnölar och behöver ramsas medan Elliot är lugn och sover nästan. Vi ramsar och Elliot blir mäkta irriterad eftersom han minsann inte behöver ramsas till. Och ramsan förlorar sin betydelse för Elliot eftersom han även får höra den när den inte behövs. Är det inte bättre då att ha en ramsa som är mer personlig?

(Jag försöker inte vara svår, utan vill bara göra rätt. :) )

/N
Mamma till
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Byt gossar mot hjärtat, älskling eller vännen/vänner?
Ewa

Inlägg av Ewa »

Och vad gäller din undran om ramsan skulle förverkas för att storasyskonet hör det när det inte har "bett" om det, om du så vill - så kan jag genast lugna dig på den fronten. De får den bara på köpet, om du är med. Och bryr sig inte. Sover gott vidare. Och skulle båda någon gång vara i behov av ramsa samtidigt, så vore det ju lite besvärligt att ramsa dem separat med först ena och sedan andra ramsan. Snacka om förvirring :shock: :lol: .
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

God morgon!

Denna natt såg lite annorlunda ut. Tidigare har Mattis uppvak varit vid följande tider: 23, 01, 03, 05 eller 06. Nu i natt såg det ut så här: 22, 01, 05 och sen gick jag in och väckte honom vid 06:30. Under gårdagen verkade han tröttare än vanligt och jag fick till fyra stycken 45-minuters lurar under dagen (har inte lyckats få honom att sova längre lurar än så under dagtid ännu). På kvällen var det som vanligt lite småstrul kring ammandet och sövandet. Fick honom dock att somna vid 20:30. Idag tänkte jag prova på ett fastare schema, så får vi se hur han reagerar på det. Igår fick jag in mer sömn under dagen och kanske var det det som gjorde att han sov längre pass under natten?

Känner att jag tvekar lite på att genomföra kuren nu när han bara är 4 månader. Kanske borde jag ge honom en chans att "rätta till saker" med hjälp av ett fastare schema. Nu när amningen har börjat fungera bättre så känns det som att jag kan göra så. Tidigare fick jag ju ge honom mat när det gick, vilket gjorde att jag inte kunde följa någon standardmodell av något slag, men nu funkar det ju som sagt bättre. Ska jag vänta ett tag med kurandet eller vad tycker ni?
Mamma till
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Ninna!

Det är bara DU som kan besluta om du ska genomföra kur eller ej. ATTITYDEN är ju A och O när man gör en kur och om du är tveksam så kommer du inte ha rätt attityd. Det jag kan säga är att det går mycket snabbare att komma på banan om man genomför en regelrätt SHN-kur än om man gör lite i taget. Men det är vad jag tycker :wink: Du måste känna att detta känns rätt för er :D Det du kan göra ovsett om du beslutar om kur eller ej är att styra upp hans dagar med fasta tider för mat och sömn.

Vad tycker du om detta?

:heart: Elle
Senast redigerad av Elle den tor 07 feb 2008, 11:26, redigerad totalt 1 gånger.
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Får ta och fundera lite mer på det hela. :-k
Mamma till
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Nu är det bestämt. :thumbsup: Kuren påbörjas på tisdagen den 19 februari (vi har BVC för Matti på måndagen så därför börjar vi på tisdagen istället).

Nu en fråga om vagning. Under "PM för små fyramånaders älsklingar!" står följande: "Dämpa så fort skrikandet mattas av. Sluta innan barnet somnar." Ska man alltså fortsätta vagna mjukt efter att barnet tystnat och fortsätta ända tills barnet ser ut att vara på väg att somna?
Mamma till
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej. När barnet är tyst så ger du ett par avslutande skak och går med ramsan.
Hur går det med vagningen? Behöver du illustration IRL? :mrgreen:
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Vi håller på att öva vagningen och min kära make verkar ha fått till den rätta knycken i alla fall. :D Själv är jag nog lite för mesig. :wink: :lol: Men vi ska öva mer så att vi får till det sedan under kuren. Vi hör av oss om vi skulle behöva en uppvisning IRL. :D
Mamma till
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"