Nödrop från (förhoppningsvis) blivande SHN-kurare!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Lena H!

Tråkigt att höra att ni är så sjuka :cry: . Vet inte riktigt vad ja ska säga....
bra att ni försöker att hålla dagschemat, men jag tror inte att det var så lyckat att flytta över henne till er säng. Jag har hört någon här på forum säga att en gång är ingen gång men att två gånger är en vana. Så jag skulle verkligen dra mig för att ta upp henne i natt. Om ni gör det och beslutar er för att avbryta kuren så tar det mycket längre tid att göra den nästa gång, snarare sju än tre nätter har jag hört. :roll:

Det är svårt att råda er bara ni vet hur sjuk er dotter är och ni gör det som passar er bäst. Hoppas ni mår bättre snart :D

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
mari.g

Inlägg av mari.g »

Hej Lena!
Synd att det sket sig för er i natt :!:

Jag tycker att det låter som att det är "attityden, den berömda" som har åkt på semester :wink:

PEPP, PEPP!!!

Jag förstår verkligen att det är jobbigt att kura! Jag har fått SÅ kompetent hjälp när vi minikurade Leo, och kan inte beskriva hur tacksam jag är! Men det som ända har hjälp mig, både under kuren och efter (SHN är ju som bekant en LÅÅÅNG process) är ju att fundera på mina alternativ.

:arrow: Om jag inte vill genomföra kuren, vad är alternativet :?:

Det är ju lite knepigt när de små blir sjuka mitt i allt, visserligen inte speciellt ovanligt. Leo var oxå det... Drar in en massa vargar när man som minst behöver det! Men det är ju ändå inte synd om henne, det hon är mest betjänt av i det här läget är ju sin goda sömn. Som sagt jobbigt mitt i kuren, men nästa gång när nätterna sitter kommer en förkylning inte att störa lika mycket. Vi har just lagt om Leos schema och det sitter inte heller ännu, men han sovver oftast 11-11,5h av sin 12h natt. Jag känner att livet återvänder när man har ork för både sitt barn, relationen, och vännerna.

Skulle ni inte kunna turas om att ta nätterna :?: Att få sova varannan natt i det här läget är ju hela skillnaden :!:

Det finns ju en hel del förkylningstips här på forumet
TorsMamma skrev:
Hej,

Vi höjer huvudändan med 7 cm med hjälp av en planka under fötterna på sängen (70x70 regel).

Sen ger vi barn-nezeril till natten.

Har också ställt en tallrik med hackad lök under sängen (på golvet alltså), det stinker men fungerar ok tycker jag.

En anna grej vi gjort när Tor är SUPERsnorig är att innan badet trycker jag in 1 pimpett med saltlösning. Efter badet på skötbordet suger vi med "näsfrida" och sedan Nezerilet till natten.

Vår Tor suger på tummen och är man snorig är det inte lätt, men en säker sovare brukar klara det också säger de som vet.

Tor kan bli skvatt galen om vi ramsar när han vaknar på natten just för att han VILL sova och inte bli störd. Så numera ramsas det mycket sparsamt.

AW brukar säga att man kan använda marginalkvartarna på lurarna och där med får man 30 min extra sömn/lur samt lägga 30 min tidigare också.

Här kommer en hel drös med länkar på ämnet.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... cd4b1fc343

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 1587#11587

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... %F6rkyl%2A

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9713

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =f%F6rkyld

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =f%F6rkyld

Hoppas orken återvänder!

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
Lena H

Inlägg av Lena H »

Tack för förkylningstips och peppning, Mari! Hon är faktiskt mycket piggare, främst snoret börjar ge sig men även hostan. Vi lyckades faktiskt hålla schemat hela dan igår sånär som på en marginalkvart mitt på dagen och en halvtimmes tidigare sänggående till kvällen. Jag bestämde mig för att ha henne sovandes i vagnen under natten och hon somnade direkt utan varken ramsa eller vagnande. Men sen var vi där 21.15 igen som vi brukar... Hon var vaken till ca 23.00, men inte särskilt upprörd. Jag ramsade direkt utanför dörren för att hon inte skulle vakna till ordentligt men det hjälpte inte. Så jag vagnade i ca en minut tills hon var stilla. Då sov hon i ca fem minuter. Eftersom hon mest låg och smågnällde lite - ibland t o m pratade för sig själv - lät jag henne ligga för sig själv. Var det fel? Det kändes inte som om jag kunde hjälpa henne att somna ändå, och då ville jag inte springa där ut och in... Hon vaknade en gång i natt vid halv tre och då körde jag in henne i tvättstugan! Jag läste någon annanstans på forumet att någon använt sig av dammsugaren som bakgrundsljud. Vi har centraldammsugare och den låter ingenting, så jag slog på torkskåpet istället. Hon somnade nästan direkt! 06.25 vaknade hon och då fick det vara morgon. På det stora hela känner jag mig nöjd, men jag har funderat en del över de timmar hon missar av sin kvällssömn. Hon kommer ju inte i närheten av de 15-15,5 timmar hon ska ha när hon är vaken mellan två och tre timmar under sena kvällen. Kommer det att ge sig av sig självt när schemat sitter ordentligt eller kan jag göra något annat?
Lena H
mamma till Tindra född 050301 och Tyra 070910.
Lena H

Ljusare tider!

Inlägg av Lena H »

Jag vet inte om någon fortfarande är intresserad men jag måste skriva ändå... :D Igår gav jag henne en extra kvart vid eftermiddagsluren och på så sätt orkade hon ända fram till 19.00 och fick i sig en ordentlig nattslurk och var riktigt uppåt innan sängdags. Jag la henne i vagnen i natt igen och hon somnade direkt. Eftersom hon gjorde det utan protester eller frågor så lät jag dörren vara öppen - tänkte på det som någon skrev om husljud... Sen sov hon vidare. Jag tror att jag tittade på klockan säkert trettio gånger under kvällen och tänkte "hon vaknar ändå snart, det är ingen idé att jag går och lägger mig". Men hon sov. 01.07 började hon knorra och då drog jag in henne i tvättstugan igen och på med torkskåpet. Hon sov vidare (utan vagning eller ramsa) till 06.15!! Jag är chockad! :shock:
Lena H
Gäst

Inlägg av Gäst »

Såklart vi är intresserade! :D
men jag har funderat en del över de timmar hon missar av sin kvällssömn. Hon kommer ju inte i närheten av de 15-15,5 timmar hon ska ha när hon är vaken mellan två och tre timmar under sena kvällen. Kommer det att ge sig av sig självt när schemat sitter ordentligt eller kan jag göra något annat?
Nej, så här kan det vara ett tag. Men akta dig för att börja kompensera för bortfallen sömn. Ge allt en chans att sätta sig. Och så är hon ju lite småsjuk också. Tänk FÖRUTSÄTTNINGAR.

Jaha du! Ett litet torkskåpsträsk! :lol: Bara skojar. Monotona, surrande ljud är verkligen effektivt. Så kör på det du, snart kan du nog sluta rulla in henne i tvättstugan också.

Bra natt!

Tinis
mari.g

Inlägg av mari.g »

Hejsan Lena!

Härlig rapport :!: :-({|=
Visst är det härligt när man får utdelning på sitt arbete. Njut nu av den här LYCKADE natten o samla energi, motivation och attityd :!:

Jag håller med tidigare talare. Jag tror att det handlar om att i det här läget - framhärda. Det tar ett tag innan poletten trillar ner, men det gör den ju, bevisligen :D
O var som sagt lite försiktig med "kompensations-tänket". Rätt vad det är har du en situation där hon faktiskt inte har förutsättningarna, om du förstår... Men, det är oxå vanligt att de små är trötta under kuren, sömn föder sömn som en klok kvinna sa...
Jaha du! Ett litet torkskåpsträsk! Bara skojar. Monotona, surrande ljud är verkligen effektivt. Så kör på det du, snart kan du nog sluta rulla in henne i tvättstugan också.
Mmm, precis. Ett superbra husljuds-trick! Kom bara i håg att följa rådet o backa med tiden...

SER FRAM EMOT nästa rapport! :lol:

/Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Visst är vi intresserade av att höra hur det går för er. Vilken ljuv musik :-({|= :thumbsup: och vad ni jobbat på bra. Ser fram emot nästa rapport. :)

Ida

www.sovgott.net
Lena H

Inlägg av Lena H »

Måste bara berätta att Tyra i natt har sovit 9,5 timmar på raken!!! :D :D Och jag själv har sovit sex timmar i ett sträck, något som inte har inträffat på länge :lol: När jag äntligen vågade tro på att hon faktiskt hade somnat för natten, gick jag och la mig klockan tio igår och fick sova ända till halv fem imorse, helt groggy för att jag sovit så djupt! Nåja, jag har faktiskt hört henne ett par gånger i natt, och till min stora glädje då kunnat konstatera att hon vaknat till, skruvat lite på sig, ställt en tyst fråga och sedan sovit vidare - helt på egen hand! Däremot har vi fått lite bekymmer med vargtimmen, vilket vi inte haft förut. Både igår och förrgår natt har hon vaknat runt halv fem och då på egen hand bestämt sig för att det varit morgon. Hon är lite sur för att vi inte delar den uppfattningen, men mest pratglad och som sagt - vaken! Eftersom hon varken är orolig eller ledsen har vi låtit henne ligga ensam för att på så sätt få henne att förstå att det fortfarande är natt och DÅ HÄNDER INGENTING... Rätt eller fel?
Lena H
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Lena!

Vilken skön natt Lena :D Det finns olika sätt att bemöta tidiga uppvak. Här nedan kommer lite tips från både mig och TorsMamma:
TorsMamma skrev: Sovrummet måste vara KOLMÖRKT. Hos oss slutade det med att vi hade en mörkläggningsrullgardin som vi klippte sönder och sydde på karborrband runt hela och sedan klistrade upp "hanen" på väggen runt fönstret.
SÅ, nu är det KOLMÖRKT. 8) Finns massor av tips på detta också i sök. :wink:

Elle har sammanfattat åtgärder för tidiga mornar jättefint.

Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Lycka till!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Lena H

Problem med dagsvilan!

Inlägg av Lena H »

Hej igen! Vi fortsätter framåt, ibland ett steg bakåt men ändå på rätt väg. Iaf vad gäller nattsömnen... Hon brukar kunna vakna till vid sextiden på morgonen och då är det inte svårt att få henne att somna om en stund till :D Nu har vi istället fått problem med dagsvilan! I ett par dagar nu har hon bara sovit 20-25 minuter (45 vid middagsvilan) vid varje tillfälle då hon borde ha sovit 45-2-45! Jag har låtit henne ligga kvar i 45 min eftersom hon inte är speciellt ledsen. Försöker också hålla sovtiderna på dagen så att vi inte kommer helt i otakt, men hon är jättetrött och gnällig stora delar av dagen. Vi har kommit över (för den här gången?) problemen med vargtimmen, och undrar nu om jag ska agera på något annat sätt än vad jag gör (ramsar dagramsan och när det inte ger någon effekt får hon ligga och prata/knorra/vila/fråga...)?
Lena H
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Lena H!

Vad roligt att höra ifrån dig :heart: . Jag tycker du gör helt rätt när det gäller dagsömnen. Låt henne hållas. Tids nog så kommer hon sova på dagen också om hon får ligga och ha tråkigt. För då är det ju ingen mening att ligga vaken :wink:

Ida

www.sovgott.net
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Visst fyller hon 5 mån om 3 dagar?
Tänker lite högt här..., men vid 5 mån skall 30 min bort på schemat och precis så här började Tor strula när vi skulle gå över till 5 mån schemat! Så kanske kan det vara värt att se över schemat lite också?
Heta tipsen är 12-45-1,5-45 eller 12-45-2-20. Välj det som du tror passar er bäst. :wink:

Sen är det precis så som ilindstrom säger, man ger förutsättningarna, dag efter dag efter dag. Det är inte varje minut av schemat som räknas när de sover, utan att de har förutsättningarna! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lena H

Inlägg av Lena H »

Hej och tack för stöd och råd! Jag funderar lite på schemat och försöker tänka ytterligare ett steg. Om man skulle välja 45-1,5-45 så känns det som att det är nog vad hon själv föredrar, iaf med tanke på att tvåtimmarssömnen sällan bli det numera... Samtidigt känns det som att 45-2-20 skulle vara bra så att hon inte är för utvilad inför natten. Men vad blir nästa steg isåfall? Blir det då 45-1,5-20? Och ska jag behålla "starttiderna" för resp vila (9.00, 12.00 och 15.45) och väcka tidigare än nu, eller ska insomningstiden senareläggas så att hon vaknar vid samma tider som nu? Vad skulle jag göra utan alla er på forumet...? :heart:
Lena H
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Om det är till någon hjälp kan du titta på mina barns schema :wink:

Vid 5 mån
7.00 vakna
9.00-9.45 sova
11.45-13.45 sova
16.00-16.20 sova
19.00 sova

Vid 7 mån
7.00 vakna
9.00-9.45 sova
12.00-13.30 sova
16.00-16.20

Vid 9 mån
7.00 vakna
9.00-9.45 sova
12.30-14.00 sova
19.00 sova

Jag tycker att det varit lätt att växa med detta schema. Det krävs bara några så ändringar för att de ska fungera mellan de olika scheman.

hälsningar :heart:
Ida

www.sovgott.net
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ja, vid 7 mån gick jag över till att ha 12-45-1,5-20. En del går över till 2 lurar vid denna tiden, men det passade inte oss, samt att det stod i BB att sista luren "faller bort" och det tog jag på ordagrant. Så Tors sista 20 min lur "föll bort" vid 9 mån. Och han har sen haft 2 lurars schema till dryga 16 mån. :wink:

Så kör på det som du tror passar er bäst, det är viktigast! Det blir ju ändå en ändring sen vid 7 mån igen. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"