Allt blir ju bara tok!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

Allt blir ju bara tok!

Inlägg av Gäst »

:?: Kurade i slutet av januari och det har gått jättebra. Har nyligen bytt från 3 till 2 dagslurer så nu är totalsömnen 14,5 timmar. Han är 10 månader, kan det vara för mycket då med 14,5 h? Schema enligt följande:

9-10 lur
13.30-15 lur
19-07 natt

De senaste veckorna (även innan vi bytte till 2 lurar) har han oftast vaknat närmare 6 än 7. Sover i vårt rum så vi vaknar ju också men han är glad och nöjd och ligger och pratar och leker så vi har lämnat honom tills det är dags för morgon. Igår kväll lärde han sig att resa sig i sängen och tog en hel timme att somna. Vaknade dessutom två gånger i natt (vilket jag inte kan minnas hänt sedan kurstart) och sedan pigg som en lärka 6.40 i morse. Stod upp och drog ifrån draperiet (som jag inser måste flyttas) så det vara bara att säga hej! Kanske han har mycket att smälta som just lärt sig ställa sig upp?

Har aldrig haft något problem med dagslurarna men nu har han fortfarande inte somnat vid 9.30 trots en "tröttande" natt.

Ja, det blev ju långt, men iaf så vill jag hemskt gärna ha lite tips på vad göra. Efter vad jag kunnat läsa mig till i andra svar är det rätt att låta honom vara på morgonen så länge han inte är ledsen och ber om hjälp. Kan det hjälpa att dra ner på totalsömnen till 14 eller 13,5 timmar? Är det OK att ha den längre luren på em? Kanske det räcker med en ännu kortare lur på fm?
Mindy

Inlägg av Mindy »

:idea: Han sover för mycket och har gjort så ett tag. :wink:
Eftersom jag nyligen själv upptäckt att min son har blivit äldre :roll: :wink: genom att vi fick problem med lurarna så tipsar jag om att med stor sannolikhet kan bero på detta. :D

:arrow: Klipp från denna sida (ur verktygslådan):
Späda barns sammanlagda sömnbehov uppgår till följande:

• En månadsgammal baby: ca 16,5 tim/dygn.
• Två månader: ca 16 tim/dygn.
• Tre och fyra månader: ca 15,5 tim/dygn.
• Fem och sex månader: ca 15 tim/dygn.
• Sju och åtta månader: ca 14,5 tim/dygn.
• Nio, tio och elva månader: ca 14 tim/dygn.
• Tolv månader och hela andra levnadsåret: ca 13,5 tim/dygn.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Misstänkte det. Tack för svar.

Det verkar överväga med långa fm-lurar och kortare på em men jag tycker snarare att sonen behöver längre em-vila för att orka till kväll. Tror du det är bätttre att dra ner på dagslurarna eller flytta fram läggningen 30 minuter? Tänkte i så fall ha 30 min på fm och behålla 1,5 h på em.
mia75

Inlägg av mia75 »

Jag tycker du ska skjuta fram lurarna lite istället. Så här såg Emils schema ut i samma ålder:

Natt 19-07
Lur1 10-11.30
Lur2 15-15.45
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Ville bara säga att vår plutt har sin långlur på em. Vi blev lite paffa när detta slog oss. Tidigare sov plutten fm-lur 08.45-09.15, långlur 11.30-ca 14 och en kortis 16-16.30. När lurarna började "strula" gick vi ned till 2 lurar. Ibörjan fungerade det med att ha en längre lur cirka 10-12, men den blev konstigt nog kortare och kortare efter mycket kort tid. Till slut blev det så att han sov 45 min 09.30-10.15 och långlur 13.30-15.30 (cirka). Vi blev som sagt var mycket paffa för som du säger har ju de flesta långluren på fm.....

Vi har de nya tiderna sedan 1 vecka tillbaka, men gick ned från 3 till 2 lurar för cirka 3-4 v sedan. De fungerar jättebra.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tack Kristin och övriga!

Då försöker vi dra ner på dagslurarna och flytta fram lite så får vi se om det fungerar bättre.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hm, varning :!: "Forsoka" och "se om det blir battre" funkar sallan sarskilt bra.

Barnet vantar pa besked fran dig. Darfor maste du veta exakt vad du gor och varfor - innan.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"