Behöver lite stöd, tips och råd inför helgens SHN kur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mayah

Inlägg av mayah »

Usch fm luren var jättejobbig! Det tog 25 min innan han somnade och han var jätteledsen hela tiden, ingenting funkade.. Fick buffa länge för att han skulle lugna sig :cry:
Så svårt med ramsan på dagen, känns inte som den tar för fem öre!

Hur länge tog det för er innan alla läggningar var gråtfria?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Dagsömnen kan ofta trassla mer. Det som är viktigt är att satsa mycket på skrattet och buset. Och utevistelse. Det ger sig med tiden, och ramsan fäster bättre också även om det tar längre tid, ibland ett par tre veckor.

Mayah, det vore toppen om du kunde skriva i signaturen när gossen är född! Gå in under "profil och gör det", vetja! :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Daglurarna strular för många, men det går över. Jag kommer inte ihåg hur länge det tog innan han slutade fråga vid läggning på dagen. Det måste betyda att det ivarjefall int tog många veckor, borde väl kommit ihåg annars :wink:

Jag tycker du gör ett fantastiskt jobb. Se målet klart framför dig så ska du se att han snart lägger sig utan gråt även på dagen. De små liven får lätt för sig så här i början att de inte behöver sova så mycket på dagen eftersom de nu på natten sover så bra. Men självklart behöver de sin dagsömn också vilket de snart nog förstår :wink:

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu längtar jag till att läggningen blir helt frågfri (gråtfri)!! Det är fortfarande jobbigt och att inte krama o pussa på honom när han är ledsen..
:D Jag förstår att du längtar efter det, men ha lite tålamod! Det är inte så värst länge sedan ni införde helt nya rutiner. Och du, tänk inte att det skulle vara SYND om honom. Kramarna och pussarna är snarare DITT behov skulle jag tro. Han är betjänt av att veta att du finns där ute, att allt är som det ska, att det är lugnt. Så fortsätt bara ge betryggande, säkra och övertygande svar. Igen, igen, igen, igen, igen.... . Jag skulle säga att det tar ett par veckor från kuren tills barnet nöjaktigt lägger sig och somnar utan frågor. Vissa fortsätter i evighet (har liksom det som sin insomningsgrej att hojta och gråta lite, kanske av trötthet...)

Har du jobbat något med ljud utanför dörren? Vid ledsamheter på daglurarna körde jag hårt med klassisk musik. Högt och härligt! Samma vid läggningarna på kvällarna ibland. Eller dammsugaren!

Kanske han inte ska buffas alls nu, det låter inte som han är intresserad av det faktiskt. Var han till och med lite förbannad, kanske? Då är det inte mycket att göra åt saken, mer än att leverera en hög och bestämd ramsa och ägna sig åt ljud utanför som inte har med honom att göra.

Vad tror du?

/Tinis
Gäst

Inlägg av Gäst »

Och trojkan är igång här med! :mrgreen:
mayah

Inlägg av mayah »

Han är 7 månader.

Nej, jag vet, allt är nytt och jag måste ha tålamod och ge det tid. Men det är så fruktansvärt jobbigt att höra o se honom så ledsen, för det var han, och trött, men inte förbannad för det kan jag ta. O det var inte bara en sedvanlig protest innan sömnen som många ägnar sig åt. Utan han var ledsen. Och visst, pussandet o kramandet är mkt för min egen skull men samtidigt så vet jag ju att skulle jag ha plockat upp honom hade han slutat gråta. Därför är det så tugnt att inte göra det. Fast jag vet att det hade varit en kortsiktig lösning eftersom han efter ett tag hade blivit ledsen igen, då för att han är trött och inte kan somna.

Han sov i 30 min och vaknade sen och grät direkt. Jag ramsade men han grät bara mer. Så jag gick in och buffade lugn så jag kunde plocka upp honom.
Funderar på om jag inte borde väckt honom efter 20 minuter istället eftersom det tog nästan en halvtimme att få honom att somna. Så att inte hela schemat blir fel. Vad tror ni?
Läste nämligen ett svar från AW i nån tråd där hon just skrev att det inte funkar med halvtimmesförsjutningar utan max kvartar, annars får man väcka vid första skarven så inte hela dagen blir tokig sen.
Alltså borde jag väckt efter 20 va?! Då hade man ju sluppit det ledsna uppvaket också..

Ja, hade både tv och tvättmaskinen på! Kanske ska prova musik nästa gång, det brukar han reagera bra på, tack för tipset!

Nu har jag gråtit lite och få ta nya tag! Tack o lov för att långa luren är i vagnen, för det funkar alltid bra!!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag undrar om inte er lilla prins har en cykel på 30 minuter istället för de sedvanliga 20 resp 45? Brukar han skarva efter 60 min också? Alternativet är att han fortfarande är övertrött, då kan skarvaran också hamna lite hipp som happ (och även när man sover för mycket...).

Jag tycker att du ska överväga att introducera solfjädern ändå. Det protesteras första gången, men gör man den rätt så tas den sedan emot med stor tacksamhet. Och rätt gör man den om man håller den så stadigt att barnet inte KAN kränga. Ett mjukt och fast skruvstäd, så länge som det behövs, tills barnet är ordentligt sömntungt.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

För övrigt är musik mitt favoritvapen. Men det ska vara HÖGT! Högre än man tror, och lugnt.
mayah

Inlägg av mayah »

Ja!! Så är det verkligen! Hemma vaknar han alltid efter 30 eller 60 min (i vagnen sover han över nästan alla skarvar)! Men här läser man ju bara att det inte är naturliga sömnrytmpass så jag har tänkt att jaha, då har han fel rytm då? Kan jag anpassa schemat efter det? Eller ska man försöka forcera fram ett 45min pass med kanske mycket skrik o gråt som resultat?

Jag ska ge solfjädern en ny chans! Han är såå stark bara och det tar lite emot att 'bemästra' honom på det sättet. Men jag ska inte tänka så, förstår att det är ett sätt att lugna, man har ju lindat barn i alla tider och det är väl lite samma princip.. och att dom sover bra trångt och ombonat är ju också lite samma grej. Känns väl tryggt, som i livmodern?!

Jag brukade använda musik när han skulle komma till ro o sova innan kuren eller innan jag ens visste vad 'husljud' var för något! Det var väldigt effektivt för att lugna! Så det ska jag absolut plocka in som verktyg, redan till luren i em!
Som jag redan nu är nervös för dumt nog, så skjuter man ju inga vargar! Måste hitta attityden! Ska jag prova bara solfjädra eller ska jag buffa lugn om han blir sådär ledsen igen?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!

Vid långa lurar (1,5 och 2 timmar) går man efter klockan +/- 15 min. Korta lurar (5, 20, 45 min) tar man tiden på, dvs man får ett så långt (naturligt sömnpass som passar in i den tänkta tiden +/- 15 min. Jag klipper in ett svar från annawahlgren om detta:
annawahlgren skrev:Lilla älsklingen märker ingen skillnad (i alla fall inte i början) på 20 min och 45 min, båda naturliga sömnrytmspass. Poängen är alltså att hålla det naturliga sömnrytmspasset inom marginalkvarten, så påverkas inte schemat i övrigt.

Exempel:

Barnet ska sova 45 min mellan 10 och kvart i 11. Han somnar inte förrän halv 11. Mamsen tittar då på klockan och ser över saker och ting.

Skulle han få sova 45 min från det han somnar, halv 11, hamnar han på kvart över 11, vilket vore en halvtimme senare än det var tänkt ursprungligen att han skulle vakna. Halvtimmar rör vi oss inte med, eftersom en sådan förskjutning påverkar schemat för resten av dagen.

Barnet kan alltså inte få sina 45 min den här gången. Alltså får det bli 20 min, bestämmer Mamsen - ett naturligt sömnrytmspass. Hon får alltså ta upp honom på slaget tio i 11. Då håller hon sig inom marginalkvarten, och barnets små cirklar rubbas inte
/Tinis
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

mayah skrev:Kan jag anpassa schemat efter det?
:!: Absolut ska du anpassa efter det! Det är hans naturliga rytm. Inte vanligt, men helt klart förekommande.
Men jag ska inte tänka så, förstår att det är ett sätt att lugna, man har ju lindat barn i alla tider och det är väl lite samma princip.. och att dom sover bra trångt och ombonat är ju också lite samma grej. Känns väl tryggt, som i livmodern?!
:!: huvudet på spiken! Jättebra uttryckt, verkligen! :D
Måste hitta attityden! Ska jag prova bara solfjädra eller ska jag buffa lugn om han blir sådär ledsen igen?
Ha, den har du ju redan där, det ser jag! :thumbsup:
Den första riktiga solfjädern kan ta sina friska 20 minutrar (eller mer):shock: , så spar den till ett tillfälle då inte schemat helt hamar åt pipan. (Den kommer absolut inte att ta så lång tid någonsin igen!)[/quote]
mayah

Inlägg av mayah »

Tinis: Ja, just det, det var precis det jag hade läst! Så idag skulle jag alltså ha väckt honom efter 20 minuter eftersom det tog en halvtimme för honom att somna?! Bra att veta till nästa gång!

TorpSara: Kan jag alltså redan nu ändra fm luren från 45 min till 30 min eller måste jag vänta till efter uppföljningsveckan? Det står ju att man inte ska göra ändringar innan dess.. Men det är ju en sån liten justering så det kanske går bra ändå?!

Så då vore det väl smartast att introducera solfjädern vid läggning för natten?

Tack igen för alla råd och för allt stöd!! Det är ovärdeligt! Skickar massa kramar till er alla som orkar ta er tid!! :heart: :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, jag skulle ändra det faktiskt. men kanske behöver du lägga till 10 min på sistaluren då?

Och solfjädern passar jättebra till kvällsläggningen! Om ni nu behöver nått alls, då... :wink:
mayah

Inlägg av mayah »

Ja, jag tror jag ändrar båda korta lurarna så det blir ett 12-30-1,5-30 schema istället! Mer anpassat efter min lille!

Nu sover han! Tog 15min, jag la tillrätta o ramsade ut (hög musik på) men han skrek upp sig så jag buffade lugn :oops: och ramsade ut igen, då tystnade han..Osäker på om bekräftelsen kom för sent, musiken var så hög så jag hörde inte exakt när han somnade..
Undra om jag ska ändra till 30 min nu eller vänta till imorgon? Hmm Kanske inte finns nåt att vänta på! Är det ok att gå in efter 29 min och väcka för att undvika att han vaknar i skarven och gråter och jag då måste ramsa/buffa/lugna bara för att kunna plocka upp?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

ja, väck innan! Det är jättebra! Och bra med musiken, helt lagom högt! :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"