Så svårt med ramsan på dagen, känns inte som den tar för fem öre!
Hur länge tog det för er innan alla läggningar var gråtfria?
Nu längtar jag till att läggningen blir helt frågfri (gråtfri)!! Det är fortfarande jobbigt och att inte krama o pussa på honom när han är ledsen..
/Tinisannawahlgren skrev:Lilla älsklingen märker ingen skillnad (i alla fall inte i början) på 20 min och 45 min, båda naturliga sömnrytmspass. Poängen är alltså att hålla det naturliga sömnrytmspasset inom marginalkvarten, så påverkas inte schemat i övrigt.
Exempel:
Barnet ska sova 45 min mellan 10 och kvart i 11. Han somnar inte förrän halv 11. Mamsen tittar då på klockan och ser över saker och ting.
Skulle han få sova 45 min från det han somnar, halv 11, hamnar han på kvart över 11, vilket vore en halvtimme senare än det var tänkt ursprungligen att han skulle vakna. Halvtimmar rör vi oss inte med, eftersom en sådan förskjutning påverkar schemat för resten av dagen.
Barnet kan alltså inte få sina 45 min den här gången. Alltså får det bli 20 min, bestämmer Mamsen - ett naturligt sömnrytmspass. Hon får alltså ta upp honom på slaget tio i 11. Då håller hon sig inom marginalkvarten, och barnets små cirklar rubbas inte
mayah skrev:Kan jag anpassa schemat efter det?
Men jag ska inte tänka så, förstår att det är ett sätt att lugna, man har ju lindat barn i alla tider och det är väl lite samma princip.. och att dom sover bra trångt och ombonat är ju också lite samma grej. Känns väl tryggt, som i livmodern?!
Ha, den har du ju redan där, det ser jag!Måste hitta attityden! Ska jag prova bara solfjädra eller ska jag buffa lugn om han blir sådär ledsen igen?