Behöver lite stöd, tips och råd inför helgens SHN kur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Alla har rätt till att reagera. Det är det han gör nu. Han frågar er om det verkligen ska vara så här och ni ska svara honom, ja det ska vara så här. Vi vaktar, du sover. :) Det gör ni inte genom att buffa honom. Utan nu svara ni honom med ramsan och andra verktyg. Husljud och klassisk musik är något som många använder sig av. Självklart så om han blir ledsen på riktigt så använder ni solfjädern och i riktigt krisläge buffning. Skickar med annas jaunarikrönika.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

På dagen så har jag använt klockan och klockat när barnen somnat. Sedan väckt exakt efter 20 min. respektive 45 min (om det är det luren ska vara). Så jag har väl använt marginalkvarten genom att om de somnar tio minutre senare än vad tiden är så får de sova tio minuter längre än vad schemat säger, om du förstår vad jag menar :wink:

Lycka till och ha samma attityd i natt som förra, så kommer det att gå hur bra som helst :D

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Rapport? :wink:
mayah

Inlägg av mayah »

Natten gick bra! Vi steg upp ur buffningsträsket ganska omgående och övergick till att bara ramsa vid uppvaken och det gick över förväntan! Under vargtimmen var vi dock 'tvungna' att buffa en omgång men annars bara ramsa!
Dom sista 3 timmarna sov han i sträck och vi fick väcka honom vid halv 8.
Fm luren gick sådär, tog 15 min innan han somnade sen vaknade han redan efter 25 min. Men han fick ligga kvar utan att vi gjorde nåt eftersom han var nöjd.
Långa luren gick strålande. Em luren gick ok, han somnade efter 8 minuter och sov sina 20.
Men vid båda fm o em luren buffade jag. Ramsan tar inte lika bra på dan.. Men vi ska nöta in den där också!

Inatt är det jag sov tar över så håll tummarna! :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vilken härlig rapport, jag blir så glad :D :thumbsup: . Superbra jobbat med ramsan. Visst är det härlig när man känner att den tar?

Så här i början är det vanligt att daglurarna strular, men jag tycker ni klarade era bra. Helt rätt att låta honom ligga kvar ända tills luren är slut enligt schemat. Tillslut kommer han att sov den också. Det är ju tråkigt att ligga vaken när inget händer :wink:

Självklart ska jag hålla tummarna för dig, men jag tror inte det behövs. Du komer klara dig galant med den attityden som du samlat på dig. Ser fram emot nästa rapport :heart:

Ida

www.sovgott.net
mayah

Inlägg av mayah »

Tackar :D :D :heart:

Ja, det är helt otroligt faktiskt! O att den funkar så snabbt!! :shock:

Ok, så inatt blir det bara superkort buff vid läggning sen bara ramsa vid uppvak?! Och ingen trafik? Bara ramsa utanför dörren? Vid kris kan man gå in och tillrättalägga och solfjädra sen direkt ramsa ut?
Hoppas det räcker! Hoppas verkligen han inte blir så ledsen så man blir lockad att buffa lugn.. :roll:

Tack igen för att ni finns som bollplank och stöd/pepp!

10 minuter kvar.. here goes :lol:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Precis så som du skriver ska du göra inatt, men glöm inte de andra verktygen också. Som jag tror jag skrivit tidigare är husljud ett av de bästa. Dels hör lilla guldklimpen att det finns folk runt om kring, dels kan du inte överfokusera på den lilla utan ramsar och går sen och damsuger eller nått liknande. Kom ihåg bekräfteseramsan bara :wink:

Fast vet du vad, jag tror att det kommer bli en väldigt lugn natt hos er, och vi ska inte måla fan på väggen. Han kommer inte att skrika möjligtvis fråga, eller hur? :wink:

Håller tummarna för dig, och du, ge gärnet. För här ska sovas och inget annat :thumbsup:

Ida

www.sovgott.net
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:thumbsup:
mayah

Inlägg av mayah »

Det tog 19 min innan han sov så lite längre än igår.. Han var riktigt ledsen också :( Försökte att inte buffa men han lyssnade inte alls på ramsan så jag gick in och gjorde en buffomgång ändå :oops: Efter det lugnade han ner sig och jag påminde 1 gång, sen bekräftelse * 4.
Tror jag måste arbeta upp ramsan bättre, för att nå fram.. Det är svårt att få honom att ta emot den när han är så ledsen..

Nu till godare nyheter! Han vaknade efter 40 min och grät till/gnydde, och somnade om själv :!: innan jag ens hann fram till dörren!! :shock: :D :D

Så ett steg bak och ett steg fram :lol:

Ska verkligen hålla mig ifrån buffandet nu! O:) Basta! :P
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Ja ibland får man riktigt ta i när man ramsar, använd magstödet. Avakta, lyssna av, skriker han upp sig eller lugnar han sig. Anpassa ditt röstläge efter honom. Bekräfta alltid nu under kuren med en mjuk, släpande, nästan viskande ramsa, förstår du hur jag menar :wink:

Bra jobbat annars tycker jag, men precis som du själv skriver försök i det längsta att undvika buffandet. Det är jättelätt att fastna i buffträsket, här själv varit där :oops: Kanske att solfjädern är bättre om du känner att han är riktigt ledsen och att du faktiskt måste gå in för att lugna, vad tror du om det? :wink:

Sickar mycket attityd och tålamod till dig :heart:
Ida

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Glömde ju att säga vilken superkille ni har som klarade ett uppvak utan mammas hjälp :thumbsup: Smyg gärna in en bekräftelse då, så att ramsan verkligen får fäste nu under kuren. Bra jobbat båda två :heart:

www.sovgott.net
mayah

Inlägg av mayah »

Tack!! :heart:

Ja, jag får nog öva upp mig lite på påminnelseramsan.. Han kanske tyckte pappan var bättre och ville protestera lite över nattvaktsbytet :D
Bekräftelseramsan tycker jag att jag har ett bra flow med (det är ju lättare att vara mjuk och bekräftande än hög och bestämd, tycker jag iallafall :lol: ), kanske tajmingen som behöver slipas lite på.. :roll:

Jag försökte med solfjädern först men han blev bara tokarg, den lugnar inte alls lika bra som buff här hemma.. Tror inte han gillar att känna sig fast liksom..

Jaha, jag trodde inte man skulle bekräfta om dom klarat uppvaket helt själva! :?:
Du menar att det ändå kan vara smart att smyga in den även då för att verkligen nöta in den nu under kuren?

Ja, han är super! :heart: :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag brukar inte bekräftelseramsa om lillen klarat av ett uppvak själv, däremot om man haft lite fnurr och man har ramsat -då bekräftelseramsar jag alltid. Även nu 1 år efter kur, direkt det ställs lite störra frågor så avslutar jag alltid med en bekräftelse för att jag ska ha sissta ordet!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
mayah

Inlägg av mayah »

Måste bara berätta om natten (natt 3).
Han hade 4 uppvak PÅ HELA NATTEN!!! :!: :D :D
Det första klarade han ju själv, det andra vid ca 23 tog nån minut bara, sen ett 10 minuters uppvak vid 02 och ett 20 minuters vid 04.
Och jag gick inte in EN ENDA GÅNG!!
Alla uppvaken som krävde åtgärd (3 st) avhjälptes med enbart ramsa!!
Tror knappt det är sant! Var tvungen att gå in titta till honom ett par gånger för jag var så chockad!

Är så glad idag!

Nu längtar jag till att läggningen blir helt frågfri (gråtfri)!! Det är fortfarande jobbigt och att inte krama o pussa på honom när han är ledsen..

O så längtar jag förståss till att få sova i vår säng igen, inte alltför skönt att sova på soffan :roll: :lol: :lol:
duggan

Inlägg av duggan »

Bra jobbat inatt!

Snaaart är soff-sovningsdagarna över! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad härligt. Vilken lillkille ni har och vilka föräldrar han har. Bra jobbat :thumbsup:

Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"