Behöver lite stöd, tips och råd inför helgens SHN kur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nu ska jag kila på krogen! :shock: Men vi hoppas att någon annan är här om det tokkrisar. Annars hörs vi i morgon!

Lycka till i natt!
mayah

Inlägg av mayah »

Jag är med :)

Tack för att du tog dig tid såhär på en lördagkväll! Uppskattar det verkligen! Ha så kul på krogen!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej mayah!

Jag finns här några timmar till för stöttning om det är något som kommer upp. Jag skickar pepp till er alla tre :wink:

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
mayah

Inlägg av mayah »

Hej Ida,

Tack!!

Nu sover min lilla! Det tog 1 timme från läggning tills hans sov. Jag tror pappan var inne och buffade 12 gånger, längsta buffningen tog 15 minuter. Bekräftelseramsan fick sista ordet! Nu har han sovit i 40 minuter :D
Vi gick in efter 10 minuter och la tillrätta och tog bort kaninen som han borrat in ansiktet i :heart:
Nu känns det mycket bättre och jag är superstolt över min man som klarade det så bra! Oj..vad jobbigt det var där ett tag! Jag hade nog börjat storgråta!
Undrar när han vaknar nästa gång..?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Superbra jobbat av pappan. :thumbsup: Jag kan trösta dig med att det oftast låter värre för den som inte agerar utan är åskådare. Men ni kommer aldrig mer behöva buffa så mycket och så länge igen. Skönt va? Nu har ni ju alla verktyg som ni kan använda er av när bäbis frågar så ger ni svar så att han kan bli trygg. Visst är det härligt? :wink:

Fortsätt nu i natt med samma saklighet och attityd så kommer det här att gå galant. Glöm inte bekräftelseramsan. Framåt småtimmarna kan det vara frestande att låta bli men det är ju nu som ramsan ska arbetas in för att nästkomande nätter ta över mer och mer. Ser fram emot att läsa eran fortsättning :)

Ida

www.sovgott.net
mayah

Inlägg av mayah »

Efter att ha sovit i 1 timme vaknade han.

Nu var han vaken i nästan 55 min, pappan var inne och buffade 9 ggr. Ingen buffomgång varade mer än ca 3 min.
Nu sover han igen och ramsan fick sista ordet! Puh!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

SHN-kuren kräver sin man/kvinna så vi är mäkta stolta över er. Håll målet klistrat framför ögonen och försök vara objektiva! :heart:

Hejja hejja!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
mayah

Inlägg av mayah »

Tack Malin!

Nu sov han i 50 min innan han vaknade.
Denna gången var han vaken i 40 minuter innan han somnade om.
3 ggr var pappan in och buffade. Första buffningen tog 14 min.

Är det vanligt att det är så långa vakenpass?

Han var nog hungrig denna gång också, är van att få bröstet vid den här tiden..

Tycker ni det går bra? Med antal uppvak o buff o så?
Normalt förfarande?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Helt normalt för en liten sovtrasslare som etablerat sina (o) vanor. Men jag kan lova att natt två/tre kommer att tas emot med stor tacksamhet.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Nyfiken! Hur gick det resten av natten och i morse?

/Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
mayah

Inlägg av mayah »

Hej alla!

Ojoj, första natten avklarad! Han vaknade med ca 1 timmes mellanrum natten igenom, dom första uppvaken tog längst tid att söva om, sen gick det snabbare och snabbare. Sista gångerna behövdes knappt buff och man märkte att ramsan började sätta sig. Vid vargtimmen somnade han om inom ett par minuter vilket var betydligt bättre än vi vågats hoppas på.
Pappan blev riktigt effektiv med buffning och ramsning, han var såå duktig!! *stolt* :lol:
Vid halv 8 sussade han sött så då fick vi gå in och väcka och göra Glad Morgon! :sleep:
Så summan av kardemumman är väl att det gick väldigt bra! Han svarade jättebra på alla verktyg och verkade gilla magläget. Men han är väldigt trött idag! Mycket tröttare än vanligt!
Fm luren gick också över all förväntan, han somnade i sin säng på 10 minuter och sov sen i en halvtimme. Sen tyckte han dock att han sovit klart så det blev en del ramsning o buff sista kvarten. Hur gör man där egentligen? Vi klockade ju från att han somnade, men han vaknade ju för tidigt och ville inte somna om. Ska man ge besked och påminnelse etc till dom 45 min har gått?

Så för pappan och sonen har det varit en bra natt! För mig däremot var det värre, sov nästan ingenting (45 min * 2) på hela natten. Var jättenervös och spänd och orolig och allt möjligt. :oops: :( Och brösten var sprängfyllda, gjorde så ont! Har gråtit en hel del nu på morgonen. Var nog en sån urladdning.. Har varit något av ett vrak får jag erkänna.. :roll: Tur att min man klarar sömnlöshet bättre, han fick ta dagsluren också. Och kommer gå på långpromenaden så jag ska få sova. :heart: :heart:

Tack för allt stöd och pepp!! :heart:

Nu är det bara att fortsätta med målet i sikte!
:D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Härlig läsning. Och jag tycker att du också har varit jätteduktig, det är svårare att stå bredvid, som sagt, så att det blev lite islossning idag är ju inte så konstigt. Jag hoppas dock att en av er sover inatt, TVÅ utvakade föräldrar blir ingen lycklig av! :wink:

Hur har dagen varit, och hur går det nu ikväll?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Helt riktig att ha målet i sikte :D :D Vad ni har varit duktiga, pris och beröm till er.

Helt rätt när han vaknade efter 30 min. Ni ska då få honom att förstå att det fortfarande ska sovas, med buff och ramsa, men kom ihåg att ramsan nu ska ta över :wink: Under kur och uppföljningsveckan ska ni inte använda marginalkvartar alls utan hålla schemat stenhårt :wink:

Om ett par nätter kommer brösten ha ställt in sig och du kommer att få den efterlängtade nattsömnen :)

Ser fram emot nästa rapport och den som inte har nattvaket får nog försöka sova inatt :wink:

Ida

www.sovgott.net
mayah

Inlägg av mayah »

Tack TorpSara!

Mm jag ska försöka sova lite inatt.. :)

Dagen gick jättebra måste jag säga, också över förväntan. :!:
Det tog 10 minuter innan han sov på fm luren, i sin säng. Sen sov han i 30 min av sina 45, gick inte att söva om, vi lugnade honom så vi kunde plocka upp honom när 45 minuter hade gått.
Långa luren gjordes i vagn på promenad, han somnade i stillastående vagn med dagramsa, gick jättesnabbt, började promenera efter 10 min. Sov sen hela luren (1 1/2 tim).
Em luren sov han i sin säng. Somnade på 3 minuter och sov 20 som han ska. Precis innan vi gick in för att väcka vaknade han och skrek så vi lugnade innan vi plockade upp honom.

Vi använde marginalkvarten vid läggning då han var extremt trött. Han somnade på 13 minuter efter 2 buffomgångar (båda korta). Vaknade efter 20 minuter och var jätteledsen. Tog 24 minuter innan han somnade om efter 5 buffomgångar (alla korta).

Är rädd för att vi fastnar i buffandet.. Han lugnas snabbt av buff men gallskriker så fort pappan ramsar ut, känns inte som att han lyssnar på ramsan nu. Ingen dialog liksom. Fast pappan verkligen tar i och i olika tonlägen. Vi är dock noga med bekräftelsen..
Hur mycket ska man avvakta efter man ramsat ut? Förstår att det är svårt att svara på men det känns ju jättejobbigt att bara avvakta när han är superledsen och inte tar till sig ramsan.. Vill ju inte att han ska skrika sig utmattad och därför sen somna.. :(
Är det ok att det blir en el buff även inatt?
mayah

Inlägg av mayah »

Hej Ida

Tack för pepp!

Ok, jag trodde det var ok vid läggning. Men då blir det inga mer marginalkvartar under kuren!

Men om inte ramsan tar ännu, vad ska man då göra för att lugna? Om man nu inte ska buffa.. Vill ju inte att han bara ska ligga o skrika!
Vi buffar kortare o kortare dock, och inte direkt utan vi börjar alltid med ramsa. Försöker verkligen nöta in den!
Är det bättre att vi solfjädrar för att lugna nu om inte ramsan tar eller är det också tokigt?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"