Nu känns det aldrig som att vi kommer bli uppgraderade till "Säkra sovare med fnurra på sömntråden"...
Nu har en månad och ngn dag gått sedan kurstart och här är resultatet:

1

Han bara MÅSTE klaga 15-30 min efter läggning. Den mycket ledsna gråten har gett vika till en "lagom" ledsen gråt, med inslag ibland av riktigt ledset, som med en faslans massa husljud (dammsugare favoriten) lugnas till klagande prat/gråt. Ibland to.m upp till 40 min. Jag jämför inte längre med syrran, men nog känns det konstigt när jag bara upplevt knäpptyst klubbad säl vid läggning tidigare. Eftersom det är kontrollerat nivå tycker jag att han oftast klarar det utan ramsa, och ibland sticker jag in en bekr.ramsa. Jag ramsar mycket betryggande ut från rummet efter härlig kväll med bad o skoj med syrran. Så här har det varit sen kurstart. Endast någon kväll har han somnat tyst. Det här börjar gå mig på nerverna. Vet inte vilka verktyg jag ska tillgå då gråten numera är mer ok och jag tycker han inte egentligen behöver ramsa; blir snarare mer störd av den. Han verkar helt enkelt bara behövs "gnöla av sig". Eller är det fel tänkt?

2
Nu till nästa punkt som verkligen börjar gå mig på nerverna:
Han har uppvak på natten som han klarar helt själv, men de är ibland flera stycken och han kan gladeligen ligga o klaga ibland i 30-45 min under ett av dem! Eftersom jag vill undvika att lägga mig i in i det längsta 8 ramsar nästan aldrig före vargtimmen) så kan han omöjligt ha de här uppvaken för att han väntar på "belöning" i form av min närvaro. Men gossen förlorar i snitt 1 timme sömn per natt med läggningstrassel o nattuppvak, och jag med...

3
Vargtimmen har efter 1 månad inte gett med sig. Fast det är strul uteslutande den sista timmen kl 6-7, det kanske inte räknas som vargtimme? Om igen så har han endast fått pangramsa och därefter klarat sig själv galant (mkt arga toner dock). Ngn enstaka morgon har jag fått solfjädra, men förkrossande majoritet har han fått hojta friskt, gett upp o sovit 15 min tills det var morgon, eller hojtat fram till morgon. Jag kände att inget kunde göras mer "rätt" och accepterade att det nog tyvärr är en morgonpigg pojk o fått lägga om schemat till 19-6 (urk). Jag levde förut i en värld att alla "AW barn" kan läggas när som helst , man bara har ett schema o följer konsekvent. Jag börjar nu ändar uppfattning att det finns nog morgonpigga barn som man bara inte kan få att följs ursprungsschemat. Rätt eller fel?