snart dags för kur frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej bellisen!

Jag tjuvläser lite om din resa. Spännande läsning! Jag är säker på att det kommer att gå bra. När det gäller larmet tänkte jag bara tipsa om att lägga någonting i sängen så att ytan minskar och han helt enkelt inte kan flytta sig utanför ytan som larmet klarar att täcka. En trälåda i lämplig storlek med ett täcke runt och sen under lakanet så han inte kan krypa in under. Eller nåt sånt. Borde fungera. :)

Kram
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Har du en eller två sensor plattor?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
bellisen

Inlägg av bellisen »

Hej Nemita. Bra förslag! Jag har 2 plattor men sängen är ju ganska stor (Henriksdal Ikea). Om man lägger en bit ner täcker det ganska bra, hela kroppen behöver ju inte ligga på plattorna. Men den här gossen har en förmåga att hasa sig neråt i sömnen. Och när han blivit tvärilsk har han knölat upp sig i hörnet och då har det heller inte täckts! Så det var ett superförslag att avgränsa sängen. Att jag inte tänkt på det själv :-k
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
bellisen

Inlägg av bellisen »

Hej o hå.
Nervös inför första natten i delat rum, men oj vad det gick bra! De hojtade om vartannat men ingen stördes av den andra. Fascinerande.
min brådskande fråga inför natten:
Han är superbra nu men syrran busar. Har fått suverän hjälp på "säkra sovare med problem". Jag ska ignorera när hon hojtar då hon verkar ha börjat gilla ramsan alltför mycket... :cry: . Så när hon skrek vid ett var det dövörat som gällde och INGEN bekräftelseramsa. Som tur var sov han igenom det för annars hade jag blilvit ställd. Om han blir rejält störd och gastar med., borde inte han få en bekr.ramsa då?
Men tystnad fgrån mig. Men när hon hojtade vid 4 och 6 :x bllev jag ställd. Vargtimmesregler även för henne? För han kan ju höra och hänga på? Jag ramsade direkt henne men han var tyst. Det kändes dock fel, vill ju egentligen inte ge ramsa henne?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
bellisen

Inlägg av bellisen »

Har ett inlägg före detta, med fråga. Men behöver få skriva av mig. Jag backade bandet igår som jag gavs det kloka förslaget om. Han klarade natten utmärkt inkl vargtimme utan hjälp alls vid uppvak (trots hojt från syster).
Ikväll somnade han efter en stunds prat, men efter ca 30, 45 min kom första uppvaket. Och då blir han så störtarg på en gång. Jag har läst på, jag backar bandet, jag to.m visualiserar hur jag står vaktpost på det stora skeppet för att känna övertyygelsen och överföra för honom att jag skyddar bäst ute än inne. Men han blir så gastande arg och ledsen att jag bara kliar mig i huvudet :-k , och blir trött o ledsen. HUr mycket kan jag egentligen backa bandet? Jag vet att det inte finns några regler hur mkt man kan ramsa etc, men jag är rådvill. Han lugnar sig efter ca 10 min o får bekr.ramsa. Efter 5 min från knäpptyst är han på 3 sek uppe i vrålledsen gråt, och jag kliar mig igen i huvudet. Ramsar så högt jag kan utan att hänga för nära dörren. Jag vill inte ramsa för ofta: känns verkningslöst, men han blir ju så ledsen rejält så snabbt att jag känner att jag behöver ramsa ofta, för han är riktigt ledsen. Däremellan dessa "utbrott" sover han som lugna gatan o klarar to.m ofta vargtimme själv (väntar ibland med pangramsa då han ofta somnar om snabbt själv). Jag står o stampar!
Jag kom på varför jag har "smygt" mer med honom än när jag kurade syrran. Jag upplevde aldrig dessa plötsliga riktigt ledsna uppvak efter flera nätters o kvöllars lugn. De kommer så plötsligt o kraftigt, och därför tar jag lite "lugnare" i slamrandet.
Ojoj, vad snurrig jag är, men jag står o stampar. Är det ngt band jag missat?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

När du ramsat, kör du med ORDENTLIGA husljud då? Jag brukar tänka att om inte jag gör husljud gör Tor dem åt mig och då kan han hålla på ett tag. Men om jag ser till att göra dem, då lugnar han sig oftast fortare och somnar på en gång. Då kan man mer eller mindre bekr. ramsa dem i sömnen om man vill, som husljud i förbi farten ungefär.

Här hemma är samtal och telefon samtal poppulärt! Har du kört på detta i några dygn?

Har du läst denna någon gång? Lite inspiration. :wink:

”Konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden.” (för barn över 2-3 mån och uppåt)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
bellisen

Inlägg av bellisen »

Här verkar det vara varannanläggning-mönster. Ikväll gick det galant och igår superledset blandat med tystnad i 30 min... :cry: Jag kör på med husljud och vässar attityden och hoppas på att det blir bättre.
En fråga: jag märker att läggningen går sämre när han är övertrött. Därför har jag börjat göra ngt totalt portförbjudet, men...bekännelse:
Eftersom det oftast sovs inte tidigare än 15 min från läggning o syrran kan vakna o hojta en kvart före uppgång så är natten nästan alltid minus en halvtimme, omk inte mer. Dessutom är han inte alltför länge sen fyllda 5 mån o har precis gått över till 15 tim om dan, och lligger därför alltid back o är trött. När det varit väldigt svårt att väcka honom efter 1,5 timme (som är lunchluren) så har han ngn enstaka gång fått sova 2 timmar, och sen e.m luren kommer på sin vanliga plats. Jag vet att det är totalförbjudet, men läggningarna blir ännu svårare har jag märkt när han är övertrött. Och hur gulligt det än är med delade sovrum så är det ju ändå så att de kan väckas tidigare än önskat? Hon vaknar ibland lite tidigare och "stjäl" ju då även hans viktiga sista halvtimme? Är det helt fel ute att i enstaka fall låta en lur dra över?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej bellisen!

Som jag har uppfattat det så har man ju marginalkvartarna som man kan utnyttja åt båda hållen. Så om liten behöver mer sovtid på dagen för att han är trött kan du ju lägga en kvart tidigare och ta upp en kvart senare. Ni andra rätta mig om jag har fel. Så skulle ivarje fall jag göra. Men inte göra det till en permanent lösning. Nu har jag inte läst hela tråden så det beror ju också på om du är mitt i kuren eller om du kommit förbi uppföljningsveckan.

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
bellisen

Inlägg av bellisen »

Nu känns det aldrig som att vi kommer bli uppgraderade till "Säkra sovare med fnurra på sömntråden"...
Nu har en månad och ngn dag gått sedan kurstart och här är resultatet:

:?: 1
:arrow: Han bara MÅSTE klaga 15-30 min efter läggning. Den mycket ledsna gråten har gett vika till en "lagom" ledsen gråt, med inslag ibland av riktigt ledset, som med en faslans massa husljud (dammsugare favoriten) lugnas till klagande prat/gråt. Ibland to.m upp till 40 min. Jag jämför inte längre med syrran, men nog känns det konstigt när jag bara upplevt knäpptyst klubbad säl vid läggning tidigare. Eftersom det är kontrollerat nivå tycker jag att han oftast klarar det utan ramsa, och ibland sticker jag in en bekr.ramsa. Jag ramsar mycket betryggande ut från rummet efter härlig kväll med bad o skoj med syrran. Så här har det varit sen kurstart. Endast någon kväll har han somnat tyst. Det här börjar gå mig på nerverna. Vet inte vilka verktyg jag ska tillgå då gråten numera är mer ok och jag tycker han inte egentligen behöver ramsa; blir snarare mer störd av den. Han verkar helt enkelt bara behövs "gnöla av sig". Eller är det fel tänkt?

:?: 2
Nu till nästa punkt som verkligen börjar gå mig på nerverna:
Han har uppvak på natten som han klarar helt själv, men de är ibland flera stycken och han kan gladeligen ligga o klaga ibland i 30-45 min under ett av dem! Eftersom jag vill undvika att lägga mig i in i det längsta 8 ramsar nästan aldrig före vargtimmen) så kan han omöjligt ha de här uppvaken för att han väntar på "belöning" i form av min närvaro. Men gossen förlorar i snitt 1 timme sömn per natt med läggningstrassel o nattuppvak, och jag med...

:?: 3
Vargtimmen har efter 1 månad inte gett med sig. Fast det är strul uteslutande den sista timmen kl 6-7, det kanske inte räknas som vargtimme? Om igen så har han endast fått pangramsa och därefter klarat sig själv galant (mkt arga toner dock). Ngn enstaka morgon har jag fått solfjädra, men förkrossande majoritet har han fått hojta friskt, gett upp o sovit 15 min tills det var morgon, eller hojtat fram till morgon. Jag kände att inget kunde göras mer "rätt" och accepterade att det nog tyvärr är en morgonpigg pojk o fått lägga om schemat till 19-6 (urk). Jag levde förut i en värld att alla "AW barn" kan läggas när som helst , man bara har ett schema o följer konsekvent. Jag börjar nu ändar uppfattning att det finns nog morgonpigga barn som man bara inte kan få att följs ursprungsschemat. Rätt eller fel?

:D
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Bellisen!

Jag har inte läst hela din tråd men jag tror att mina svar kommer att passa dig ändå.

Jag tror att det är attityden som har pyst iväg en stund. Det är klart att ni kommer bli säkra sovare så småningom. Men du får inte glömma att det här är en process. Det innebär inte att allt kommer att gå på räls redan i början. För vissa är vägen krokig och lång fram till 12 h natt, men med attityd, tålamod och envishet kommer man dit :wink:

Att han ligger och låter på kvällen skulle jag helt enkelt låtsas som om jag inte hörde. Jag skulle agera som att lilla hjärtat självklart ligger och sover i godan ro. Alltså skulle mitt verktyg vara att fortsätta kvällen som vanligt. Jag upplever det som om vissa barn behöver få klaga av sig innan de kan sova. De är inte ledsna utan går liksom igenom dagen för sig själv, precis som du själv skriver. Jag läste i en annan tråd som haft samma problem, att det löst sig helt när barnet lades en kvart tidigare på kvällen :D

Sov med hörselproppar så slipper du ligga vaken och lyssna till gossen. Jag lovar att om det är något som kräver åtgärd så kommer han att höra av sig :wink: Han kommer snart inse hur skönt det är att sova och då inte vakna.

Vargtimmen är det många som har problem med läääääänge. Längre än en månad, så jag skulle inte lägga om schemat. Du riskerar då att om någon vecka så kommer han att vakna ännu tidigare. Låt honom vara på morgonen och skaffa en väckarklocka som du ställer på 7.00. Han kommer snart inse att det är natt ända tills klockan ringer. Det är magiskt, jag lovar :wink:

Hoppas att några av mina svar kan hjälpa dig :)

God natt :heart:
Ida

www.sovgott.net
bellisen

Inlägg av bellisen »

Skönt att bli påminnd om att SHN är en proooocess. Jag ska ge min skatt tålamod. Han ska få prata/ gnöla/ gråta av sig på kvällen om han så vill utan att jag står o räknar hur mkt sömn han förlorar etc.
Nattuppvakstips: ska ta tillbaka de kära öronpropparna. Efter en natt då han skrek sig halvblå i vargtimmen innan jag gav pangramsa (hade öronpropp o sov tuuungt) så lade jag undan dem, men det är nog dags att ta fram snart.
Vargtimme:
jag håller med om att de bara vaknar tidigare o tidigare om man ändrar schemat. Men efter 6 är det väl egentligen inte vargtimme? Han har under denna månad aldrig strulat före 6 och före kurstart så tyckte jag mig se teckan på morgonpigg kille. Jag lade schemat till 07 för att det skulle passa familjens tider. Men det blev för tufft. Visst, jag kanske borde ha härdat ut, men det var för trist: han låg alltid back eftersom marginalkvartar på dan inte gjorde mkt då minst 1- 1,5 timme sömn saknades. Nu är natten 11 timmar och det får därmed sovas mer på dan. Att alltid väcka en rödögd trött pojke som nästan inte orkar äta middag orkade jag iinte med... så schemaändring blev det :oops:
Min stora fundering är dock syrran på 2 år, 4 mån t´g : hon har alltid sovit sina 12 timmar men får nu finna sig i 11 timmars natt. Å andra sidan får hon sova 2 timmar på dan som hon tycker så mycket om. Hon är i en ålder då det så småningom kan ses tecken på att vila kan introduceras, men med 11 timmars natt kan man väl få vila på dan länge till? Eller är det svårt att senare ställa om till 12 timmars natt som är väl så viktigt när man senare går på dagis o kanske inte vilar på dan?

Nu har den nykurade gossen blivit smittad av mors influensa o har feber. Nog ser man väl feberdagar som undantagstillstånd? Dvs sova mer på dan, och tillåta spring på natten, typ bädda om, ta temp, slurk vatten?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej bellisen!

Ja det här med 11 timmars eller 12 timmars natt är nog en smaksak. Själv föredrar jag tolvtimmars natt av de anledningar som du skriver. Det kan vara kämpigt att få till 12 när man haft 11, men det går naturligtvis. Och när man går på dagis behöver man sova 12 timmar :wink:

Om ni nu har 11 timmars så är det klart att hon behöver sova mer på dagen och tills hon är äldre precis som du skriver :)

Sjävklart så blir det lite annorlunda när barnen är sjuka. Jag brukar utnyttja marginalkvartarna friskt och även lägga en halvtimme tidigare på kvällen. Jag försöker ändå följa schemat så gott det går. Men om de är riktigt, riktigt sjuka så använder jag fri sovning. Jag brukar försöka låta nätterna vara så ostörda som möjligt. Ger alvedon och näsdroppar vid läggning och om det behövs även på natten, men bara om barnet vaknar av sig själv.

Hoppas liten blir frisk snart och att ni kommer på banan igen :heart:

Ida

www.sovgott.net
bellisen

Inlägg av bellisen »

Ska jag fortsätta skriva i denna tråd eller i annat forum?
Här har jag en bebis som fortsatt har uppvak på natten...suck. Lika utvilad som jag var efter 2 veckor från kurstart med dotter (då hon sov som en klocka 12 timmar) lika trött är jag nu. Han vaknar flera gånger per natt. klarar det generellt sett själv. Inatt ovanligt ledsen, ramsa o solfjäder. Men normalt sköts uppvaken själv. Och nästan obligatoriskt pangramsa i vargtimme.
Och...jag la om schemat till 19-06 då jag efter 5 veckor gav upp med bebis som gick på knäna av trötthet. Jag bara var tvungen att få fler sovtimmar på dagen då han sällan sov mer än 11 timmar på natten. Men jag vet...det vaknat bara ännu tidigare om man ändrar schemat...Så nu hojtas det från 5 ibland istället för 6 förut. Snark. Men han få klara sig själv efter pangramsa o får inte komma upp ens före marginalkvart. Så egentligen är väl inget fel gjort? Så min fråga är:
Hur lång tid kan det ta innan poletten trillar ner o förstå hur skönt det är att sova hela natten? :(
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Jag vet inte om du fått Elles fina råd, jag orkar inte läsa igenom hela långa tråden men om du inte fått dem så kommer dom här:

1)Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
bellisen

Inlägg av bellisen »

O äntligen!
Poletten har börjat trilla ner. Oftast sover han hela nätter, och oftast pratar han sina 20 min efter läggning o ej illvrål. Dessutom har 12 timmars natten börjat sitta bättre o bättre!! :D
Men...
Nu när han sover så bra på natten så börjar daglurarna kännas lite luriga. Dels känns det som att han redan har vuxit ur 15 timmar om dan fastän han ännu inte är 7 mån, dels känns det som att han har svårt att somna till den 3:e luren på e.m.
Därför har jag lagt om schemat till bara 2 lurar, med en 5 min på e.m. Fast det är lite tufft för honom, men jag vet inte hur annars?
Schemat nu:
7: morgon
lur 1: 9-10.30
lur 2: 13-14.30

Men jag är inte alls nöjd med det, då det helt skär sig med syrrans tider som är 12-13.30. Det känns som att barn sak sova hela tiden o det blir inget flyt. Han sover som bäst på f.m, det är därför jag har så mkt tid på morgonlur, men det går ju att ändra.
Kanske lur 1: 9-9.45
lur 2: 12-14

Men han har svårare att sova länge av sig själv mitt på dan, där fallar han gärna in i sina 40min intervaller o vagnas...
Förslag?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"