1,5-åring f.d. säker sovare vaknar nu minst 3ggr/natt...

Mickan

1,5-åring f.d. säker sovare vaknar nu minst 3ggr/natt...

Inlägg av Mickan »

Kära forum,

Det har gått ett år sedan vi kurade vår lilla Elliot och han har sovit lungt 11h/natt sedan dess. Det har kännats härligt att få skryta om kuren och hans perfekta nätter åt vänner och bekanta! :P

I början var vi supernoga med hela läggningsproceduren och vi har faktiskt ytterst sällan varit inne i hans rum under natten (typ vid feber). Oftast har han skött sig själv ifall han vaknat på natten men ibland har vi gett en betryggande ramsa från vår säng. Och det har funkat. Med tiden har skrattet till go'nattet fallit bort (det var en tid då han var såå trött vid läggdags att han störta i säng) men det tycktes inte påverka hans sömn.

Nu ser det dock ut som om vi har raserat alla våra goda vanor och för varje natt som går känns det som om vi sku sjunka djupare ner i träsket. :(

Vi har gjort alla tänkbara fel. :oops: (1) Vi har tagit upp honom efter lite gråt vid läggningen (julafton hos mina föräldrar, han fick komma med oss andra och öppna några juklappar till) vilket ledde till att jag till slut sjöng honom till sömns. Han lärde sig snabbt för nästa kväll sa han hela tiden "dit, dit" och pekade på dörren till vardagsrummet. (2) Också den kvällen sjöng vi för honom. Det tog en timme och hela vår sångrepertoar innan han till slut somna. Även den här gången på främmande ställe, dock i sin egen resesäng. Efter ytterliga ett besök hos släktingar under julhelgen tycks Elliot ha fått nog av att sova på nya ställen hela tiden så han började vakna på natten. (3)För att undvika att våra värdar skulle vakna av hans skrik fick han till slut komma i våra sängar och sova. Jag vet inte vad vi tänkte på, för inte är han ju van att varken sova i samma rum som oss, än mindre i våra sängar! Den natten var han vaken 3 timmar.

En tid efter att vi varit hemma igen efter julens alla släktbesök sov han rätt så bra. Vid läggdags kunde han protestera lite, men efter ett par betryggande ramsor somnade han lungt. Ibland sov han sina 11h i ett sträck men hände det att han vaknade på natten så hjälpte det inte med ramsan. Han blev nästan bara argare av den. Så vi började sitta vid hans säng tills han somnade om pånytt. Vi har till och med tagit honom till våra sänga ett par gånger utan större framgång. :oops:

Jag insåg plötsligt vart vi var påväg, läste några trådar här på forumet och planerade en minikur för Elliot. Samma kväll fick han en rejäl flunssa. Såklart. Nu börjar han vara på bättringsväg och snart klarar han (jag?) av en minikur. Men innan jag gör den ville jag bara försäkra mig om att den görs på rätt sätt! Och kanske få lite prepp. Min man har börjat tvivla och snart smittar han mig, hjälp! :shock:

:arrow: Blir det svårare att kura honom nu andra gången när han är äldre och klokare?
:arrow: Hur långt tillbaka ska man gå? Buffning eller bara solfjäder?
:arrow: Kan man fösöka förklara för en 1,5-åring att det är slut på natt-trams sådär som inledning på kuren ?
:arrow: ska vi änvända samma ramsa som tidigare eller hitta på en ny?

:?: HUR GÖR VI DET BÄST :?:

Oändligt tacksam för svar,
Mickan
Mamma till Elliot, kurad som halvåring.
Mamma till Elliot född i juli 06, Ian född i januari 09, Bob född i augusti 16 :heart: :heart: :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja tänkt så tokigt det kan bli och så fort det går :!:

Minikura eller inte, själv föredrar jag att tänka det hela som att man ska tillbaka på rätt spår.

Så ta tillbaka era rutiner med kraft och den rätta ATTITYDEN. Hur gjorde ni tidigare? Bad, välling i soffan, tandborstning, ett rejält skrattkalas och så en nattning på 2 min? Eller något liknande?

Se till att hålla er till rutinen, frågor efter läggning besvaras med ramsan, att bli arg är helt tillåtet och då låter man barnet bli det klart. I ABSOLUTA KRISLÄGET när liten inte kommer ur den ledsna och förtvivlade gråten går ni in och gör en solfjäder under total tysnad och den håller ni tills han är lugn då ramsar ni er ut.

Att förklara något med ord till en sån liten grabb tycker jag känns totalt onödigt, visa istället hur det ska vara genom att ta ledningen utan att tveka.

Så sätt igång, återta ledningen :!:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej! :D

Har själv varit tvungen att minkura inte bara en gång utan flera. Jag har gjort så att jag under tiden strikt återgått till rutinerna FÖRE läggningen, med bad etc. Ingen buffning och solfjäder - BARA ramsa!!! Och samma ramsa som alltid.
Jag har i samband med minkurerna fått goda råd av några forumvänner, och tar mig friheten att klistra in några av dem här (Tack Nancy och Sagalinda :wink: ):

:arrow: "Ta under inga omständigheter upp honom igen!!! Det är väl klart som sjutton att han då inte kommer att somna nästa kväll eftersom ni just sagt att nu ska det lekas (=sjungas, öppnas julklappar) en stund efter läggdags. Upp igen bara. Ramsan betyder inte sova längre. Han är helförvirrad ju!"

:arrow: "Ni måste lägga hårt mot hårt helt enkelt. Om han ropar att han ska upp och inte vill sova längre (pekar på dörrren etc), då får ni bara inte ge efter! Det handlar inte om att han VILL, det handlar om att han frågar. Barn frågar ofta i påståendets form. Ert svar är naturligtvis NEJ. I form av att ingenting händer, möjligtvis en ramsa i så fall."

:arrow: "Jaha, nu får vi kavla upp ärmarna. För inte blir ju någon glad av det här... Ni har i mitt tycke två ting att välja på:
1. Hoppas att det går över.
2. Bryta mönstret och lära honom nya rutiner.

Recept:
- tilltro till ramsan/er förmåga
- tilltro till barnet
- is i magen och vetskap om att det ni gör är för hans goda sömn

Gör som ni brukar till natten. Ev kan du använda solfjädern som en ytterst kort markering att nu är det natten (talar om nån sekund eller två). Lämna rummet med ramsan och fortsätt att gå allt längre bort från dörren. Sätt därefter upp en mental "spärr" där ni gör det helt omöjligt att kunna komma in i rummet. Eftersom ni vill lugna er lilla måste det alltså ske på annat vis -med ramsan.
Strunta i antal verser, gå enbart på känsla. Följ med i hans tonart men ligg steget över i styrka. Det handlar inte om att vinna utan om att lyckas lugna."

... och så får ni räkna med att det tar ca 3 kvällar/nätter, och den första får ni räkna med en rätt låndragen och ledsen läggning. Men ni har RAMSAN och nu gäller det att hitta attityden!

Kanske det hjälper att tänka: "Vad är alternativet?"

:thumbsup:

P.S Ni kan före läggningen förklara sakligt att nu är det så här, men räkna inte med att enbart det ska räcka. D.S
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
kiki

Inlägg av kiki »

Hej Mickan

Oj vad jag känner igen mig...

jag klistrar in min tråd som på slutet beskriver hur vi (AW) lyckades få tillbaka nattron här i huset.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14345

Hoppas den kan vara till hjälp, om inte annat så är det ju ibland skönt att veta att man inte är ensam om att tappa attityden :lol:

kram Kristina
som sover gott på natten :sleep: Numera :shock:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Mickan

Inlägg av Mickan »

Vad roligt att få så många fina svar såhär snabbt! Tack tusen! Nu ska jag ännu läsa och begrunda och så tror jag att vi kör igång på fredag. Skriver och berättar sen hur det gick! :)

Kram, Mickan
Mamma till Elliot född i juli 06, Ian född i januari 09, Bob född i augusti 16 :heart: :heart: :heart:
Mickan

Inlägg av Mickan »

Hej igen,

En fråga innan vi sätter igång (orkar inte vänta till fredagen, vi börjar ikväll, nattningen tog 1h igår!):

Hur gör man om lillkillen inte lugnar sig av solfjädern? Det är ju snart ett år sen vi använde oss av den och jag har påkänn att han kommer att protestera vilt och undra vad f*n det riktigt är vi sysslar med...? Dessutom är han ganska stark för sin ålder. Hur mycket av sina egna krafter får man använda för att få honom på plats? :shock:

Kram, Mickan
kiki

Inlägg av kiki »

Vad spännande, start ikväll, det kommer gå lysande.

När AW var här hos oss fick vi träna på varandra och varken maken eller jag kunde röra oss när vi blev solfjädrade. Barnet ska ligga som i ett skruvstäd med typ hela din tygd (ja du fattar, han ska INTE skruva sig ur) räkna med lång solfjädring första gången, vänta tills han sover eller nästan sover, bättre för länge än kort, tänk att har du en gång gått ut går du INTE in igen. Ramsa x4.

Mio ylade högt, protester big time, i 20 minuter då var det AW som nattade.
Hoppas du läst min tråd där finner du kanske insperation
kram och lycka till
Kristina

Social delaktighet
Mickan

Inlägg av Mickan »

Hej Kiki,

Jo jag läste din tråd, två gånger faktiskt, tusen tack för den! :heart: Nu tror jag jag fattar. Precis som under kuren ger man påminnelseramsa + en sista bekräftelse när han tystnat. Och om (när) han sen vaknar under natten, ska man bara ramsa eller börjar man med att gå in och solfjädra? Och absolut tystnad hela tiden eller hur? :-$

Det är viktigt att man får alla detaljer rätt, då tror man på vad man gör. Dessutom måste jag klara det här själv, har på känn att det kan vara lite svårt att få Anna hit till Helsingfors :wink: :D

kram, Mickan
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: Helsningfors, Man vet aldrig med AW :wink:
Jag tror ni fixar det utan Annas hjälp, vi var lite extra tröga bara :oops:

Just det, OM ni är där inne i han rum är ni tysta, ramsar på väg UT, vänd mot dörren.

Jag gick ju in natt 1 solfjädrade för kort och hon gick igång... Lyssna först, gå in först om han skriker upp sig och inte "går ner"

Natt 2 fick hon klara sig själv.

så går ni in natt 1 så solfjädra LÄNGE bättre för länge än för kort.

citat från Anna
Regel för både soljäder och bekräftelseramsa: Det får ta den tid det tar Med små barn får man inte ha bråttom
Och ju längre tid saker får ta - desto fortare går det :heart:
slut citat

Natt 2 ge honom förtroende :wink: att fixa det själv, han håller "nog" inte på så länge som min Mio

Och för glöm inte skrattet till godnattet :lol: :lol: :lol: Det ska vara PARTY, han ska tycka det är skönt att slippa Er och äntligen få sova.

Kram Kristina

Social delaktighet
kiki

Inlägg av kiki »

Hej, hur vara natten :?:

Kram Kristina

Social delaktighet
Mickan

Inlägg av Mickan »

Hej!

Jo tack, jag tror det gick riktigt bra faktiskt. Kul var det inte och i synnerhet hade jag svårt med solfjädern när han bara gnällde: "nej, nej, mamma, mamma..." :cry: . Jag var på vippen att bara rusa ut ur rummet i panik, men jag höll ut (tog dryga 5 min). Sen ramsa jag enträget i 30 minuter utanför dörren med ett par bekräftelser på slutet. (Tycker inte att solfjädern var till någon nytta, sen stod han ju ändå där vid sängkanten och bölade, kanske jag borde ha hållit på längre? Fast samtidigt vill man ju inte riskera att han somnar under solfjädern.)

Han vakna till efter 20 minuter och gnydde. Hörde våra röster framför tv:n och somna om. Behövde inte ramsa. \:D/

Vakna 04.08. Gnällde. Jag rusade mot hans rum men hejdade mig utanför och behövde sist och slutligen inte ens ramsa. Han klarade sig själv Hurrah! :sleep:

Sen vakna han 07.05 och jag rusa in en nanosekund efter med tjim och tjo och massor med pussar :D. Hade egentligen tänkt väcka honom först 07:15 men det var så nära :oops:

Såhär såg det alltså ut inatt:

20.07 i säng + solfjäder under grymma protester
20.13 ut med ramsa x 4 --> protester
20.37 tyst + bekrfäftelseramsa --> gråt
20:40 tyst + bekräftelseramsa --> tyst
21.00 gny --> hör vårt mummel i vardagsrummetc-->tyst
04.08 gnäll, gråt i ca 1 min --> tyst
07.05 gnäll --> väckning

Nu får vi hoppas på att läggningen går bättre ikväll. Hade tänkt skippa solfjädern nu helt och bara ramsa så som vi tidigare brukade göra.

Återkommer med en ny rapport imorgon.
TACK för att ni bryr er!
Kramar, Mickan
kiki

Inlägg av kiki »

Kul att det gått så bra :lol: grattis

Han har 11 timmars natt förstår jag, hur ser hans övriga schema ut?

Solfjädern är helt suverän här hemma, numera solfjädras det ca 4 sec och ett snabbt tryck och ramsa ut. funkar klockrent.
Vi lägger altså tillrätta först och sen en kort solfjäder med efterföljande tryck sen ut med ramsa.
så jag rekomenderar verkligen att fortsätta med den. och är det så att dom är jätte förtvivlade är det det bästa verktyget för att lugna.

Kram och grattis igen
Kristina

Social delaktighet
Mickan

Inlägg av Mickan »

Hej igen,

Såhär ser vårt schema ut:

20:00 läggning
07:15 väckning
13-14:30 dagssömn (ibland sover han lite mer typ lite på 2h och det får han)

Kanske jag provar en kortare variant av solfjädern ikväll... Nu är den i alla fall bekant för honom :wink: .

Kram, Mickan
kiki

Inlägg av kiki »

Hej igen

Jag får det till att han har lite för lite sömn, han behöver 13,5 timme länge till, så mitt förslag är att lägga honom tidigare så han får 12 timmars natt, vilket han behöver, den sammanhängande nattsömnen 12 timmar och sen 1,5 på dagen.

Om ni lägger honom 19,15 istället för 20.00 är lättare än att få honom att sova till 8 på morgonen.

vad tror du om det?

Kram Kristina

Social delaktighet
Mickan

Inlägg av Mickan »

Jo grejen är den att min man kommer hem från jobbet först kl.19 så för att de två alls ska hinna ses så måste läggningen bli först 20. Under hösten har Elliot de facto vanligtvis sovit till ca 07:30, vilket betyder 11,5 h nattsömn + 1,5-2h på dagen och då är vi uppe i 13-13,5h per dygn. Nu ska jag tillbaka på jobb och då måste vi börja ha väckning ren 07.15 för att hinna med alla morgonsysslor. :)

Gårdagens läggning gick på ca 10 minuter. Skönt. Vaknade ren 06:40 så det blev lite ramsande i den ändan i stället. Men jag känner nu att vi är tillbaka igen [-o< . Nu undrar man bara varför man inte tog tag i saken genast när det ändå sist och slutligen gick såhär lätt. :D

Tusen tack för all hjälp!
Mickan
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"