Jag gick in 7 gånger enbart för att han låg som en skalbagge på rygg o det är så frestande att gå in o vända de små liven. Han är liksom för liten för att smidigt komma tillbaka på mage o han somnar ju så gott där. Men inser att man kan ju inte vända varje gång han snurrar runt. Även en sån liten kotte kan väl börja tycka att det är underhållning? Ska nog strunta i det helt, eller bjuda på en vändning.

Jag har inga problem att lämna dörren o höra gråt, tvärtom

, men jag vill fortfarande ge bekräftelseramsa i tid. Mitt problem är att med musik, diskmaskin, skrammel hör jag omöjligt när det tystnas på en gång om jag inte bokstavligen står vid dörren?

Stor fråga: nu ser läget ut: Inatt var 7:e natten och två uppvak. Hna har mestadels somnat direkt av ramsa, men inatt gruffade han 10-15 min per gång. vargtimmen spökar ca varannan natt men blir oftast inte mer än 10-30 min vakentid. Jag hör honom vakna till flera gånger mer men han fixar det själv under resten av natten. Jag ör dock rädd att jag är lite för snabb att ingripa. Han somnar av sig själv många gånger, men en/ två gånger per natt vaknar han o jag hör att han ínte tänker somna om utan börjar ta sats att bli arg/ ledsen. Då ramsar jag o får tystnad

som svar. Är det lite för snabbt och lathet från mig (= vi får alla sova). Bör han få köra igång o gråta på och klara krisen själv (självklart att lyssna av o höra om hjälp behövs)? Har svårt att förklara min fundering men ska försöka: Vi strävar ju efter att barnen ska somna så gott själva. Vi går in vid minsta buff första natten o minskar sen trafiken rejält. Vi ramsar vid behov för att det behovet att ramsas oxå så småningom ska försvinna då man vaknar till som alla människor gör? Kommer han behålla sina 1-2 uppvak per natt för att jag inte låter honom "sjunga ut" då jag märker att han inte kommer somna om själv snart?

nu är jag i samma rum men brukar lägga mig på soffan vid första uppvak. Nu är vi dock hemma (kurade hos föräldrar) och soffan är pytteliten...ska man gå tillbaka direkt till sängen efter ramsa om det blir tyst och även om det pratas lite? hur länge ska man ramsa utanför dörren?

Vad är poöngen med ett skynke? Vi har helt mörklagt o incvesterar ej i tyg o skenor då han snart ska in till syrran. Ett skynke i vårt fall skulle inte vara mökläggningstyg (dyrt för kort tid) o öppnas dörren syns man ändå genom tyget? Han är dessutom med huvud mot vägg o hörna och en byrå bredvid , en egen liten hörna
Tack underbara forum!!!!