snart dags för kur frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
bellisen

Inlägg av bellisen »

Funderingar om magläge blir rygg på natt utan att det klagas men det kan inte somnas om: gå in och vända med risk att störa?
Daglur fundering:
jag har f.m 45 min ute 1,5 timme inne och 45 min ute. Ska inte ändra ngt nu då jag är inne i kuren, men oj vad tufft det kändes idag.
Ute går finfint han älskar det. Men från tidigare erfarenhet är det inte säkert att han kan sova mer än 45 min ute, ibland långt, men jag visste aldrig säkert.
Jag resonerade när jag satte schemat att det är praktiskt med en daglur inne då syrran sover inne på samma tid. vill inte fastna i att som med dotter bara kunna sova i vagn upp i hög ålder. Men nu har vi flyttat och bor perfekt med balkong, är det korkat av mig att plåga honom med daglurstångande inomhus? Jag kanske överdriver, det kanske inte var så farligt idag men eftsrom han var trött från kurens första natt så kändes det så jobbigt när långluren blev så upphackad...Han sov 1 timme istället för 1,5 upphackat på 3 tillfällen.
Jag fick buffa rätt mycket innan det tog och han lugnade sig hyfsat. Fick gå in flera gånger. Det har jag förhoppningsvis slutat med på natten vid det här laget, men hur länge buffar jag på dan? Gör jag fel som valde att ha inne när vi bor med balkong och han gillar att sova ute? Känner bara att verktyg är så mkt lätttare att jobba med inomhus då han sover på rygg ute- :idea:
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
bellisen

Inlägg av bellisen »

ännu ett inlägg---natten blir ju lång.
Varför ska man vara helt vaken andra natten? Man rusar ju inte in och barnet har börjat mer klagprat/gråta och jag studsar inte till dörren direkt o ramsar. Egentligen skulle man väl kunna slumra till? För sent ändå, nu är natten snart slut...
fråga (och flera tilll i tidigare inlägg :wink: ):
efter 2:a natten kan vi få tillträde till vårt sovrum om det är KOLmörkt och avskärmat till sonens säng? Känner för sängen efter 2 vaknätter...
eller stör det barnet? Men egentligen ska väl ljud få höras utanför rummet liksom inne i rummmet (host, röra täcke, väda sig om) bara inga syninryck stör? Eller kommer det riva upp kuren om man inte håller sig ute hela kurens 4 nätter?

Det har hitills gått bra inatt. Vaken hitills 43 min på 3 tillfällen och om 3 timmar dags för gomorgon. Men gick in en gång och gjorde solfjädern :oops: fastän jag hade bestämt mig för NOLL trafik inne i rummet. Men jag känner att jag inte alla gånger når fram helt med ramsan. Tyvärr kanske jag inte alla gånger tar i ordentligt, undermedvetet vill jag inte störa de sovande. Suck.

Har låtit honom vara en hel del för sig själv. Har inte rusat direkt och ramsat. Han har fått klagpratat tills det blivit gråt innan jag blandat mig i. Är det för tidigt att göra så redan natt 2? Jag har filosoferat "göra baksteg, baksteg", men kanske för tidigt? Bara igår natt rusades det ju in direkt?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Bra jobbat inatt! Varför du ska vara vaken kur natt 2 beror på att risken finns att du somnar så hårt, så du inte hör vad som händer inne hos honom. Och när du vaknar så är du så sömnig att du kanske inte tänker klart och gör något du inte ska göra, typ ta upp i all förvirring :wink:

Dagslurarna, jag tycker du väljer själv hur du vill ha det med dagslurarna jag tycker det är skönt med utelurar MEN samtidigt känns det skönt att ha en unge som är van att sova inne då det blir storm eller smälllkallt :shock: Nåja saken är den, att du ska trivas med eran tillvaro så gör som det känns bäst för dig!

När du går in och buffar, så buffa lugn oavsett när på dygnet du går in,(ingen tid) har du bestämt att här behövs buff, ja använd den då tills han blir sömntung i kroppen, tyst behöver han nödvändigtvis inte bli och sen avslutar du med en SF och går med ramsan när DU tycker att det räcker med buff, han är lugn. Det är ju så att när dom vänjer sig vid att buffas så lugnar dom sig oftast ganska omedelbart, så får att undvika buffningsträsket så avslutar du direkt han är lugn.

Tyvärr vill jag nog råda dig till att sova utanför minst dom 4 kurnätterna.

Magläge: det finns två strategier, antingen får han somna på rygg (ja det brukar ta lite längre tid, men det går! :wink: ) och smyger in och vänder efter 10 min. Eller så bjuder du på en vändning per uppvak och då går du in och vänder snabbt och med attityden att han gjorde det själv och ut igen.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
bellisen

Inlägg av bellisen »

Jag sover nog på soffan inatt, men jag vill att maken ska få sova vettigt. Om det är avskärmat stör det lillen ändå om pappa ligger där i samma rum? När det ramsas kommer det ju göras av mig utifrån rummet utan att det behöver öppnas en dörr för att gå ut?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
bellisen

Inlägg av bellisen »

I min iver att få svar på viktiga frågor startade jag en ny tråd :oops: men fortsätter nu i gamla (men önskar gärna svar i andra tråden oxå :D ).

:?: Han är svååår att få att skratta. En timme från läggdags gråter han nästan av trötthet och med nöd o näppe fick jag honom att inte somna vid kvällsslurken. Så att skratta gick nästan inte. Likadant igår. Kan det vara anledningen aatt han blir vrång när jag ger beskedet? Jag vill gärnainte buffa för ju fler omgångar jag gör desto mer börjar han störas. Kan man vid läggning helt sonika snabbt lägga tillrätta, snabb solfjäder och gå ut fast han inte är helt stilla/ lugn?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Om det är så svårt att hålla sig vaken tills läggning så kanske det skulle passa med en 5 minutare mellan sista luren och natten, bara för att man ska få till ett riktigt härligt skratt tillsammans.

Visst kan han ligga där inne, i gastsjän snarkade A.W och en kurbäbis i kapp så det stod härliga till :wink: Men du får sova ute ett tag till :wink:

Lycka till inatt!

//Malin
bellisen

Inlägg av bellisen »

5:e natten o 2 uppvak med omsomning direkt! Vargtimme spökar varannan dag ungefär. Sov i sovrummet till första uppvak gick ut till soffan då. Men mannen får vara kvar, tycker pojken ska klara det nu! Och gomorgon har jag satt med flit till 7 när maken ska upp trots att sturasyster gärna sover längre...
Ny fråga:
pojken är nu 5 månader och bör ha eget rum. han ska dela med syster, men prioritringen är vl att ha klockrena nätter utan vargtimme innan man flyttar till syskon fastän han är 5 mån (och enligt BB "absolut dags för eget rum ålder")?
nu är det bättre, men han kan ha varit så knaktrött i början av kuren då han ännu inte riktigt var 5 mån, och han nog egentligen hade kunnat få sova 30 min till...
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Jag tycker nog också att det kan vara en bra ide´att ha färdiga nätter innan inflyttningen, ett par dagar efter 5 månaders gränsen går nog att överse :wink:

//Malin
bellisen

Inlägg av bellisen »

Fundering om daglur: idag busades det i 3kvart innan han äntligen somnade. Jag gick in säkert 7 gånger då han dels var rejält ledsen men oxå hörde jag att han hamnat på rygg. Ska man strunta i ryggläget?
Jag tror att säkra nätter är att föredra före inflyttning. Och det åt båda håll, då storasyster inatt vaknade lika mkt som lillebror... vi har inte märkt det men vi har hamnat i "ramsningsträsk" med henne :oops: . Och sen så strikt så med lillebror... :oops: Det går ju inte ihop. Så jag tänker att jag får utnyttja tiden innan han är halt mogen för en ihopflyttning o göra en minikur på syrran annars kommer hennes ngn gång i veckan uppvak störa honom kolossalt?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Jag tycker att antingen bjuder du på EN vändning per läggning eller så struntar du i det, man kan somna på rygg as well. Somnar han på rygg kan du gå in efter 10 minuter och vända till mage.

Att gå in 7 gånger tycker jag låter överdrivet mycket på en dagslur, luktar lite överkoncentration om jag får säga det själv. Sååå bort från dörren, bort från hallen och börja göra massa husljud, dra igång dammsugaren, diska, rensa bisticklådan, ja vad som hellst, och håll din koncentraton på annat håll, du kommer att höra när han behöver hjälp.

Lycka till!

//Malin
bellisen

Inlägg av bellisen »

Jag gick in 7 gånger enbart för att han låg som en skalbagge på rygg o det är så frestande att gå in o vända de små liven. Han är liksom för liten för att smidigt komma tillbaka på mage o han somnar ju så gott där. Men inser att man kan ju inte vända varje gång han snurrar runt. Även en sån liten kotte kan väl börja tycka att det är underhållning? Ska nog strunta i det helt, eller bjuda på en vändning.

:?: Jag har inga problem att lämna dörren o höra gråt, tvärtom :oops: , men jag vill fortfarande ge bekräftelseramsa i tid. Mitt problem är att med musik, diskmaskin, skrammel hör jag omöjligt när det tystnas på en gång om jag inte bokstavligen står vid dörren?

:?: Stor fråga: nu ser läget ut: Inatt var 7:e natten och två uppvak. Hna har mestadels somnat direkt av ramsa, men inatt gruffade han 10-15 min per gång. vargtimmen spökar ca varannan natt men blir oftast inte mer än 10-30 min vakentid. Jag hör honom vakna till flera gånger mer men han fixar det själv under resten av natten. Jag ör dock rädd att jag är lite för snabb att ingripa. Han somnar av sig själv många gånger, men en/ två gånger per natt vaknar han o jag hör att han ínte tänker somna om utan börjar ta sats att bli arg/ ledsen. Då ramsar jag o får tystnad :D som svar. Är det lite för snabbt och lathet från mig (= vi får alla sova). Bör han få köra igång o gråta på och klara krisen själv (självklart att lyssna av o höra om hjälp behövs)? Har svårt att förklara min fundering men ska försöka: Vi strävar ju efter att barnen ska somna så gott själva. Vi går in vid minsta buff första natten o minskar sen trafiken rejält. Vi ramsar vid behov för att det behovet att ramsas oxå så småningom ska försvinna då man vaknar till som alla människor gör? Kommer han behålla sina 1-2 uppvak per natt för att jag inte låter honom "sjunga ut" då jag märker att han inte kommer somna om själv snart?

:?: nu är jag i samma rum men brukar lägga mig på soffan vid första uppvak. Nu är vi dock hemma (kurade hos föräldrar) och soffan är pytteliten...ska man gå tillbaka direkt till sängen efter ramsa om det blir tyst och även om det pratas lite? hur länge ska man ramsa utanför dörren?

:?: Vad är poöngen med ett skynke? Vi har helt mörklagt o incvesterar ej i tyg o skenor då han snart ska in till syrran. Ett skynke i vårt fall skulle inte vara mökläggningstyg (dyrt för kort tid) o öppnas dörren syns man ändå genom tyget? Han är dessutom med huvud mot vägg o hörna och en byrå bredvid , en egen liten hörna

Tack underbara forum!!!! :D
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Bra att du inte hänger vid dörren, men jag tycker ändå att du kan försöka underhålla dig lite med annat och ta nån sväng i förbifarten, och har han tystnad , ja då kan du bekräfta. Annars blir det lätt överkoncentration är min erfarenhet :oops:

Jag brukar låta barnet sköta sina uppvak före vargtimmen så långt det går själv, oftast klarar dom mer än man tror :shock: Medans jag är väldigt snabb på att få iväg en pangramsa efter vargtimmen.

Jag har själv haft separata rum vid kur, så jag har ingen erfarenhet direkt, men jag skulle tro att det är ok att du skulle kunna smyga in och lägga dig efter 10 minuter.

Skynket är dela för att mörka ner totalt,och sen för att han inte så kunna se er därifrån han ligger.

//Malin
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Bra jobbat :thumbsup:

En liten undran bara, jag har inte läst hela tråden. Varför ger ni separat bekräftelse så långt in i kuren? Normalt sett bakas den ju in i ordinarie ramsan några dagar in i kuren.

Kram Lua. :heart:
bellisen

Inlägg av bellisen »

Bekräftelsen kan väl inte bakas in då te.x=
han svarar inte direkt på ramsan utan hojtar ännu argare till o jag låter honom hållas. Men snart börjar han prata o nojsa o behöver absolut ingen ramsa, och när även där tystnar borde jag inte ge enn bek.ramsa då? Lternativt att han arg lugnar ner sig o hulkar lite argt ner sig utan behov av en ny "riktig" ramsa. Är det inte dags för en bek.ramsa då? Eller kallas det då en mjuk "vanlig "ramsa? Har aldrig riktigt fattat det där. Barnen svarar inte alltid alltid direkt på en ramsa men börjar kanske hojta upp sig mer utan i mina ögon i behov av ny ramsa. När det börjar pratas lite o sen tyst ska inte en mjuk liten ramsa smygas in då?
Öhh? :?:
Förresten; efter kurens 4 dagar är han stor nog att klara av generellt alla kriser själv före vargtimmen? Det ringar i öronen vad som står om kuren: ledsen får han inte bli mer (eller inte ens 1:a natten då man buffar) utan nu ska ramsan ta (om 2:a natten o framåt). Men är det redan dags att se honom som så stor att han fixar kriserna själv? Oj, vad mesig jag låter! :oops:
Gråt kan man ju inte undvika men vid uppvak som inte ger med sig, där kommer välan ändå en ramsa på plats? Öhh...snurrigt värre det här
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Ja ett uppvak som inte ger med sig ska ramsas, men jag menar att i det flesta fall klarar barnet faktisk av uppvaken själv och då stör man oftast och man ramsan. Men klara inte barnet uppvaken själv och ber om hjälp så är givetvis en ramsa på sin plats, alla gånger!

Jag var själv ganska generös med bekräftelseramsan, varje gång ramsan inte får sista ordet så bekräftar jag när läget är lungt, just för att visa att mamma har koll på läget. Så tänker jag iaf.

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"