Pluggar på inför SHN, men några frågor kvarstår!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Rockmamma

Pluggar på inför SHN, men några frågor kvarstår!

Inlägg av Rockmamma »

Jag har en kille som snart är 5 månader och schemat tänkte jag såhär:

07 vakna + äta (ca 230ml ersättning)
9-9:45 sova 45
10:00 äta (gröt + puré)
12:00-13:30 sova 1,5
13:30 äta (puré + potatis)
16:00-16:45 sova 45
17:00 äta (ca 230ml ersättning)
18:30 äta (gröt + puré)
19:00 nattinatti

Är dessa tider rimliga? Vill ju gärna ha lätta klockslag att komma ihåg, men blir tex 2.5 timmars vaket pass från 13:30 till 16 för länge? Eller kan man istället dela sovpassen till 3st 1 timmes lurar? Kom gärna med förslag! :-)
Hur blir det när han blir äldre och tex kanske bara behöver 2 sovpass, måste schemat göras om totalt då?

Jag letar efter ett andningslarm och pluggar på, men jag försöker redan nu få dagslurarna vid dessa tider och lägga honom vid 19 och ligga kvar till 07 trots en xxxxx massa bökande på nätterna, läggning och uppvak :-)
Efter att vi började ge gröt som sista mål så sova han de 3 första nätterna bra på, inga långa uppvak, räckte med att jag lade honom på sidan så somnade han om. Men nu de senaste 2 dagarna så har han lagt sig vid 20 och vaknat förr förra natten kl 02 och SKRIKIT, inget hjälpte förutom 200ml ersättning. Samma sak inatt, då vaknade han 04 och SKREK och vatten hjälpte inte, lugnande hjälpte inte, bara en slurk mat (försökte ge så lite som möjligt så han inte vänjer sig igen vid nattmat, 100ml). Våran kille är stor, han är över 70 cm, väger nog kring 9kg nu (var några veckor sen han vägdes och mättes). Frågan är när jag nu ska börja kura kan jag vända honom på natten och mata, eller hur går vi tillväga? Det verkar verkligen som att han blir vrålhungrig och det låter som att hela lilla gubben ska gå sönder (dvs. inget vanligt "jag-vill-inte-sova-kink-grin"). Några tips?
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Ska tillägga att jag är rädd att han kommer bli en sån som kommer skrika till sig buffning och till slut står vi där och buffar varje natt, hela nätterna *NERVÖS* ....
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Mamma till Liam! :D Det är inte samma som Liamsmamma va? :wink:

Ditt schema ser verkligen helt super ut! Sömnpass på 45 min resp 1,5 timma brukar anses naturliga och är alltså bättre än 3 1-timmars. Så behåll det.
Jag tror inte att 2,5 timmars vakentid är något som helst problem för din lille. Mitt 5-6-månadersschema såg ut såhär:

6:30 morgon
8-9:30 sova 1,5 tim
vaken 2,5 tim
12-13:30 sova 1,5 tim
vaken 2,5 tim
16-16:45 sova 45 min
vaken 2,5 tim
19:15 sova natt

Man tjänar på att tänka framåt när man sätter ett schema. Jag hade drygt 11 timmar på natten länge eftersom jag ville ha långa daglurar. Nu har jag dock förlängt natten till 12 när hon är 9 månader. Dom flesta byter till 2 lurar vid nästa schemaändring, alltså vid 7 månader, då en halvtimme till ska bort. Men andra behåller tre lurar till efter 8-månadersångesten. Min erfarenhet är dock att dom flesta börjar strula med något sovpass om man har 3 st vid 7 månader.

Vid 7 mån skulle du kunna ha 12 tim natt och en daglur på 1,5 tim och en på 45 min (lite i underkant), eller en daglur på 2 tim och en på 20 min (lite i överkant). Eller kortar du natten med 30 min och gör två daglurar på 1,5 tim
(vilket är synd om man fått 12 timmarsnatt att sätta sig...)

Jag tycker inte du ska köra lite smått innan kuren. Och med det menar jag att du inte ska halvhjärtat försöka få honom att sova själv eller ligga ledsen i sängen utan att hans frågor blir besvarade. Kör hellre på med hur ni gör idag (dvs med nattmat) tills du är redo att kura med stort K! Annars blir det mest förvirring och ledsamheter för både er och honom.

När du kurar gör du allt på en gång. Maten ska bort! Absolut inget nattmatande, då GÅR det inte att genomföra SHN-kuren! Killen behöver inte äta på natten, och han vänjer sig snart vid att äta mer på dagen om det inte serveras något på natten. Se till att ge honom så mycket det bara går under dagen och kvällen! Mätt mage vid läggning är absolut nödvändigt. Jag ser att du redan kommit igång bra med puréer och gröt så det ska inte vara några som helst problem. Ha i tanken att många bebisar sover hel natt på bara bröstmjölk!

Det här blir spännande! Vi är redo när du är!

Kram Tinis
Elle

Re: Pluggar på inför SHN, men några frågor kvarstår!

Inlägg av Elle »

Välkommen till Forumet :D Jag ska försöka svara på dina frågor:
Mamma till Liam skrev:
07 vakna + äta (ca 230ml ersättning)
9-9:45 sova 45
10:00 äta (gröt + puré)
12:00-13:30 sova 1,5
13:30 äta (puré + potatis)
16:00-16:45 sova 45
17:00 äta (ca 230ml ersättning)
18:30 äta (gröt + puré)
19:00 nattinatti

Är dessa tider rimliga? Vill ju gärna ha lätta klockslag att komma ihåg, men blir tex 2.5 timmars vaket pass från 13:30 till 16 för länge? Eller kan man istället dela sovpassen till 3st 1 timmes lurar? Kom gärna med förslag! :-)
Jag tycker schemat ser bra ut! Det täcker sonens behov av sömn och mat. Planera även in utevistelse, social delaktighet och ensamlek. Passar det övriga familjen? Schemat skall ju underlätta vardagen. Fila på schemat tills det känna KLOCKRENT, man ska inte behöva tvivla på det när man väl börjar kuren.
Mamma till Liam skrev:Hur blir det när han blir äldre och tex kanske bara behöver 2 sovpass, måste schemat göras om totalt då?
Ta det lugnt, en sak i taget :wink: Det vanliga är att man vid 7 månader minskar em-luren till en 20-minutare och runt 9 månader (endel ändrar redan vid 7 mån) går man ner till två lurar och då brukar em-luren falla bort och man förskjuter lunchluren lite. Men vi tar ett steg i taget :D
Mamma till Liam skrev:Frågan är när jag nu ska börja kura kan jag vända honom på natten och mata, eller hur går vi tillväga? Det verkar verkligen som att han blir vrålhungrig och det låter som att hela lilla gubben ska gå sönder (dvs. inget vanligt "jag-vill-inte-sova-kink-grin"). Några tips?
Det jag skulle satsa på nu fram till kurstart är att proppa i så mycket mat det bara går ner under VARJE mål dagtid. Sedan skulle jag vara ute mycket och ta med honom i arbetet i hemmet. Detta brukar hjälpa nätterna. När ni sedan påbörjar kuren så får ni ju verktyg som besvarar sonens frågor både nattetid och dagtid. Buffningen använder ni ju första dygnet och vid läggning andra natten, sedan ska ramsan ta över. Därefter är det SLUTBUFFAT och du har en statisk solfjädern att ta till som KRISVERKTYG.

Fortsätt läsa, läsa och läsa lite till, putsa på schemat, öva verktyg och fråga här så allt känns glasklart innan ni påbörjar kuren.

Lycka till :D
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Tack båda för svaren!
Nej jag är inte samma som "Liamsmamma" eftersom det var upptaget och fantasin låg så blev jag mamma till liam ;-)

Jag vet inte om jag är trög, men jag tänker såhär:
Alla som har äldre "bebbar" pratar om hur de sover ett par förmiddag och ett pass eftermiddag, för mig låter det också som ganska jämt fördelat. Frågan är då om mina tider som jag har nu blir konstiga om 1-2 månader. Men det kanske är som Elle skriver, en sak i taget. :-)
Jag vill bara göra rätt från början nu :-)

Jag/vi vill gärna ha en 12 timmars natt för Liam. Pappan jobbar 9 eller 10 till 18 varje dag, och orkar inte upp före 7. Att Liam skulle vakna kl 07 skulle ge honom också lite morgontid tillsammans med Liam. Och att han skulle lägga sig 19 skulle ge mamma och pappa lite ensamtid :-) Tänker jag fel som strävar efter 12 timmar redan vid 5 mån?

Då kommer genast en ny fråga. Eftersom jag redan hunnit klura på hur det blir när vi går över till sommartid så skulle han ju under sommartid istället sova 20-8. Samtidigt frågar jag hur tusan löser man saker som tex ifall vi ska iväg och hälsa på någon på kvällen (det måste alltid bli efter 18 eftersom pappan jobbar till 18) och Liam isåfall ska lägga sig 19? Går det att tex lägga han och sova hos dem man hälsar på, byta till pyjamas hemma och fortsätta sova ifall han eventuellt vaknar, eller förstör man allt? Han skulle garanterat vakna av in/ut/in/ut ur bil osv. Skulle vi istället lägga schemat som 20-8 skulle det ju sommartid bli 21-09 och innebär 0 tid för pappa på morgonen 0 tid för mamma och pappa på kvällen... hahahaha, oj vad jag tjorvar till allt... jag kanske tänker för mycket och gör det svårare än vad det är ;-)
Vill bara hitta ett bra schema :-D
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Tillägg igen, dessutom är nappen hans älskling så wish me luck sen!

En grej till... ang sysslor, aktiviteter osv... Han har ju ständigt på mammaradarn och hänger med mig överallt och i allt jag gör... Han ropar / bli arg så fort jag går iväg en stund... Har det också med vargar att göra eller är han bara väldigt sällskaplig av sig? Är han i någon annans famn tex pappas så spanar han efter var jag är och skrattar och ler... Vet inte riktigt hur jag ska få honom till "ensamlek" eftersom han alltid rullar över på mage och sen blir fly förbannad? för att han inte tar sig nånstans... :-)
Elle

Inlägg av Elle »

Mamma till Liam skrev: Jag vill bara göra rätt från början nu :-)
Du gör helt rätt :wink: Han behöver tre lurar iaf två månader till, så skynda långsamt.
Mamma till Liam skrev:Jag/vi vill gärna ha en 12 timmars natt för Liam. Pappan jobbar 9 eller 10 till 18 varje dag, och orkar inte upp före 7. Att Liam skulle vakna kl 07 skulle ge honom också lite morgontid tillsammans med Liam. Och att han skulle lägga sig 19 skulle ge mamma och pappa lite ensamtid :-) Tänker jag fel som strävar efter 12 timmar redan vid 5 mån?
Han klarar 12 tim utan problem! Min sambo jobbar också 9-18 och vi har 11,5 tim natt mellan 20-07.30. Det passar oss kanon för då får Henkan lite tid med Olle och Lilly på kvällarna, vi äter middag tillsammans hela familjen plus att vi hinner mysa en stund på morgonen och äta frukost tillsammans. Så fundera vilken natt som passar er bäst 11, 11,5 eller 12 tim så rättar man längden på dagslurarna efter natten. Jag hjälper dig gärna att bolla :D
Mamma till Liam skrev:Går det att tex lägga han och sova hos dem man hälsar på, byta till pyjamas hemma och fortsätta sova ifall han eventuellt vaknar, eller förstör man allt? Han skulle garanterat vakna av in/ut/in/ut ur bil osv. Skulle vi istället lägga schemat som 20-8 skulle det ju sommartid bli 21-09....
Så här har vi gjort när vi är bortbjudna: Se till att vara på plats en stund innan läggdags. På med pyjamas, välling, bus och skoj och sedan ner i resesängen och gör precis som ni brukar göra hemma. Vi brukar ställa sängen i lämpligt rum och mörklägga ordentligt. När Olle var mindre nattade vi i vagnen och sedan lade vi över filtar, mössa på när det var dags att traska hem. Vid bilfärd hem så har vi bara lyft över till bilstolen och sedan när man kommer hem så nattar vi som vanligt igen ifall han vaknat under hemresan. När de blir SS=Säkra sovare kan de läggas varsom bara man håller deras rutiner! Angående sommartid så behåller vi 20-07.30 och låter bara Olle vara uppe 1 timme längre kvällen innan omställningen och sedan väcker vi 07.30 som vanligt med attityden att nu ska det vara så här :wink: Han brukar vara lite trött första dagen sedan kommer han in i nya tiden.

Han glömmer nappen i ett nafs om även hans ömma föräldrar gör det :wink: Släng ALLA nappar ni har i huset i samband med kurstart.

Ensamleken har han i sin säng, det finns flera trådar här om detta. Gå via "sök" så hittar du dessa.

Ta med honom i arbetet i hemma: ha honom på höften när du dammsuger, sätt honom i tvätthögen när ni viker tvätt, sitta i diskhon och hjälpa till att diska o laga mat etc etc Han behöver känna sig behövd! När ni sedan arbetat klart för stunden så tar du hans hand och tackar för hjälpen.

Kram Elle
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Okej så det är inte svårare än så vid övergången sommar/vintertid. Har i alla tider hört alla klaga om hur jobbigt barn har det vid övergången till sommar/vintertid :-)

I och för sig så låter ju faktiskt 20:00 som en bättre läggningstid, det innebär ju att vi hinner åka och handla tillsammans efter pappa slutar, eller åka en snabbis nånstans och faktiskt hinna hem till 20:00 och faktiskt så låter ju 7:30 roligare än 07 för oss sömntutor som ugglar länge på kvällarna ;-) nu måste jag ju tänka om schemat helt! :-)

Den här lilla (stora) pojken hänger med överallt, tror jag får skaffa en åsna snart som bär omkring på han för han börjar bli tung ;-) Ska söka på de andra trådarna om tips för ibland vore det så skönt att få lite ensamtid och dricka kaffet lagom svalt istället för att hälla i sig varmt kaffe (okej nu överdriver jag) ;-)
Elle

Inlägg av Elle »

Nej, det behöver inte vara svårare än så med övergången till sommartid :wink:

Fundera på schemat några varv till så det passar er som familj bäst. Tjoa till om du vill bolla något :D

:heart:
Elle
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Vid närmare eftertanke så kanske 20-8 passar oss bättre, då skulle jag ju i princip kunna bara justera det första schemat med en timme, dvs:

08 vakna + äta (ca 230ml ersättning)
10-10:45 sova 45
11:00 äta (gröt + puré)
13:00-14:30 sova 1,5
14:30 äta (puré + potatis)
17:00-17:45 sova 45
18:00 äta (ca 230ml ersättning)
19:30 äta (gröt + puré)
20:00 nattinatti

Ni som är erfarna: har timmarna mellan målen betydelse? Det diffar ju mellan 3-3.5- 1.5????? Kom gärna med justeringar, kritik, idéer :-)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen! :D

Min lilla hade napp till hon var dryga 5 månader och det var helt ärligt väldigt lätt att ta bort den. Nu hade jag inte satt in den i tid och otid på dagarna utan verkligen haft den som insomningsnapp. När vi tog bort nattmålet och införde hel natt ersatte vi nappen med ramsan kan man säga :wink:. Det lite märkliga är att hon sedan efter 3 månader började suga på tummen (alltså vid 8 månader) och det är jag inte så nöjd med... men det är en annan historia. I alla fall, tveka inte om nappen, den är en riktig sömnsabotör!

Och sen det här med mammigheten och missnöjet på golvet; här behövs lite träning och vana! Ner med lille busen på golvet, sätt dig pladusk jämte och ägna dig åt kaffedrickande (med vaksam placering av koppen förstås!), tidningsläsande eller annat trevligt. placera honom på mage och lägg trevliga saker framför. Uppmuntra magläget så mycket du kan. Snart kan han ta sig framåt! Tänk på att det är jobbigt att lära sig åla och krypa och rädda honom inte från golvet så fort han visar känslor. Uppmuntra med att delta själv och med roliga saker framför honom. Skala potatis är suverän golvaktivitet!

Dina måltider är jättebra fördelade. 4 st + nattslurk brukar man prata om, och 3-4 timmar mellan varje, förutom nattslurken som kan komma redan en timma på sista målet. Din nattslurk är alltså gröt, kanske senare välling?

/Tinis
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Blev rekommenderad av barnmorskan att ge gröt som sista mål så att han står sig längre på det. Klurar också på ifall man ska ge välling senare som sista mål...

Brukar även lägga mig själv på golvet och leka och roliga leksaker men verkar inte funka alls, han ger sig inte. Han har aldrig riktigt gillar magläge, så fort vi lagt han på mage har han blivit vansinnig, och nu när han vänder sig själv så fixar han mindre än 5 minuter sen blir han så arg så det går inte att få kontakt eller distrahera honom...

:-)

Idag blev jag inte mindre skakig inför starten av SHN, han skrek som han aldrig någonsin gjort förut, till och med sambon blev "skräckslagen". Lillen var helt okontaktbar/hysterisk? Tror han var övertrött eftersom han sov så dåligt förra natten?? Och även jag blev riktigt omskakad... En positiv sak var att han spottade ut nappen och somnade sen! Vi har också enbart använt napp vid insomning, aldrig på dagarna, han vill inte ha den på dagarna, då leker han bara med den om ens det :-)
bellisen

Inlägg av bellisen »

Hej hej,
ser att våra bebbar är liknande ålder, och jag är nu inne i kurens 2:a natt. Jag lovar dig: de klarar det här galant! Min son har fram till kur (jag blev oxå rekommenderad att inte göra ngn minikur före kur, dvs sluta amma natt utan ta allt till kuren) ätit nätterna igenom och jag tänkte att han måste bli uthungrad denna första natt. Var rejält nervös. Men det är precis som det står: första morgonen åt han inte ens ordentligt! Jag fick truga och vips tycker man inte så synd om de små liven som visst inte är ngt uthungrade! Och napp har han haft fram till nu, men redan glömt bort. Jag rekommenderar att jobba hårt med ensamlek, visste inte om det med äldre syskon och ångrar det nu... men med lillebror går det av sig själv...man hinner inte med båda hemma dagtid (ej dagis) att gå och kånka överallt! Ibland får jag nästan dåligt samvete så mkt tid som han tålmodigt ligger o leker för sig själv. Men det visar för mig det som AW säger: Barn brukar ingenting. Vi hittar på "han bara vill inte, han är si och så...". min äldsta kunde jag bära runt på överallt och ge alldeles för mkt uppmärksamhet o lite ensamtid: hon blev sån! Lillen har inte fått en chans att "bli sån", och verkar stortrivas att få vara ifred ofta... :wink:
lycka till!
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Gröt som sista mål (middag blir jätte bra) och vill du sedan ge välling till kvällsslurk blir det ännu bättre! :wink: Man ska inte bara tänka mat under kvällskvisten utan fördela upp maten på ett bra sätt under dagen, 4 mål plus en kvällsslurk alltså 5 mål kan man ge. Det bör gå 3-4 h mellan måltiderna och kvällsslurken kan komma ganska tätt inpå middagen. (minst 1 h iaf) Sträva efter att 1 liter ska gå i under en hel dag, går det i mer? Ja dessto bättre! :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Då border jag alltså byta plats från:

att ha gröten som sista mål till att ha gröten som näst sista mål och sen ge ersättning som sista? :-)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"