Lite problem med dagslurarna och ramsorna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Irmapirma

Lite problem med dagslurarna och ramsorna

Inlägg av Irmapirma »

Hej,
Började SHN-kura vår lilla Irma på 4,5 månad för 4 dagar sedan. Det känns som om det går åt rätt håll men har några funderingar:

1. På em-luren vaknar hon efter 20 minuter och skriker/frågar. Försöker ramsa men det känns som om den inte "tar" utan hon fortsätter att låta. Hur mycket skall vi ramsa? Efter 25 minuters ramsande med skrik till svar så somnar hon utmattad, känns inte som hon somnar om tryggt till ramsan. Vad göra?
2. Har även liknande problem på morgonen när hon vaknar en timma innan det är dags att gå upp. Oftast så ligger hon och "pratar" och här känns det inte heller som om ramsan "tar".

Tack på förhand!
/Anna Karin :)
Anna Karin - mamma till Irma född i augusti 2007 och Viggo född i februari 2010
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej. Och välkommen! :D
Jag flyttar tråden till Kurbarnen upp till ett år...

Hur ser ert schema ut? Tänk på att allt inte klaffar på en dag. Det låter mycket bra att du tycker att saker och ting har blivit bättre :D

När du ramsar är det viktigt att du är tydlig med ditt besked/påminnelse. Tryck med magstöd så att lilla knytet hör och förstår. Sedan ska du backa och avvakta. Ge henne möjlighet att reagera på det du sagt.
Lyssna... När du är övertygad om att hon inte kommer att klara att komma till ro själv så kan du ge en ramsa till, inte före. Titta på klockan! Det känns alltid som att det går mycket längre tid än det i själva verket gör.

På morgonen ger du en pangramsa. Den innebär högt, glatt, tydligt besked om att det fortfarande är natt, sedan låter du henne vara - helt!
Jag har också tipsat många att tänka på morgonen som om klockan är två på natten - hur hade du tänkt och gjort då. Det är så lätt att fastna i tanken att det är nästan morgon, men det är ju NATT ända tills det är morgon :D

Både dagar och morgnar kan vara besvärliga och det kan ta sin lilla tid innan det sitter helt!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Irmapirma

Inlägg av Irmapirma »

Hej!
Va glad jag blir att få svar så fort :D
Har precis nattat och hon sover - brukar oftast inte vara problem att komma till ro på kvällen vilket är superskönt!

Vårt schema ser ut som följer:
07.00 Frukost
08.30 sova 1h
10.30 Mat
12.00 Sova 2h
14.00 Mat
16.30 sova 30 min (denna krånglar mest o hon vaknar efter 20 min)
17.00 Mat
18.45 Bad
19.00 Nattslurk o sova natt
Tycker du att vi skall justera något?? :?

Frågan är hur mycket skall vi ramsa? Tycker det är svårt att avgöra. :? Försöker vänta och invänta svar men det blir ofta som om hon bara "eldar" upp sig. Ju mer vi ramsar desto mer låter hon. Skall jag lämna rummet även om hon skriker, eller skall jag fortsätta ramsa? Vill försöka avvakta mer men vill ju inte heller att hon skall skrika sig till ro. Skall jag vänta tills hon tystnar av sig själv och sedan ge bekräftelse eller skall bekräftelse hänga med i påminnelsen?? Skall jag aldrig buffa mer? Har ibland använt solfjäder för att försöka lugna men hon blir bara arg.
Hoppas du förstår vad jag menar och att vi hörs snart igen! :D
Trevlig kväll.
/Anna Karin
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

20 minuter är en betydligt mer naturlig sömnrytm än 30. 5, 20, 45 minuter eller 1,5 timma - eller 2 brukar funka bäst.

Så jag skulle nog välja att ha en 45-a på förmiddagen och på eftermiddagen och 2 timmar mitt på dagen, som så småning om kan bli 1,5 när det är dags att dra ner på tiden.

Annars tycker jag att schemat ser jättebra ut.
Ju mer vi ramsar desto mer låter hon
Japp, jag är övertygad om att hon tycker att ni stör. Hon säger, jaja, jag fattar, håll tyst nu så jag kan få komma till ro någon gång ;)
Så vänta lite till.
Och du ska inte vara inne i rummet när du ramsar. Första gången så lägger du ju henne efter alla konstens regler och ramsar på väg UT! De sista två-tre (av fyra) verserna sker utanför dörren. Om det behövs får du fortsätta ramsa två eller kanske t.o.m fyra gånger till. Dvs totalt ramsa x6 eller x8 - om det behövs. När hon minskar sitt skrik så minskar du i röstnivå, när hon ökar, så ökar du - hon ska höra!

Sedan går du därifrån och gör något annat, som hon hör, men som inte har med henne att göra. Plocka ur diskmaskin, skramla med annat. Prata högt för dig själv, eller sätt på bra musik och dansa en stund. Alltså vad som helst som du "måste" ta hand om innan du hinner ta hand om lilltjej igen.
Anna W brukar skriva att du ska tänka på att du har 17 barn till som skriker och 18 kor i lagårn som råmar om att vilja bli mjölkade.

Buff och solfjäder får du ta till om det är total kris - för barnet. Det finns ingen möjlighet i världen att komma till ro. Men bara då.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Irmapirma

Inlägg av Irmapirma »

Hej igen!
Justerar vårt schema efter ditt förslag. Kör på det imorgon!
Skall absolut dra ner på ramsandet :D Har nog inte riktigt litat på att hon har fattat galoppen utan bara kört på :oops:
Tack igen och vi fortsätter tills allt "sitter".
/Anna Karin
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Bra bra! :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Irmapirma

Inlägg av Irmapirma »

Hej igen,
Är så glad! :D Lilla Irma sov alla sina 12 timmar i natt utan avbrott!!! Helt fantastiskt!! Ville bara säga det \:D/
/Anna Karin & Irma
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Åh visst är det underbart när det händer :thumbsup: Grattis till er allihop :D \:D/
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

:thumbsup:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"