Då är det nog dags att slakta taklampan också
Jag skulle se det som en minikur och vara ganska brutal, tror jag

Dvs

skruva ur taklampan; ha en skrivbordslampa eller liknande som jag satte i på morgonen och tog med mig ut på kvällen,

rensa rummet på leksaker - ta dit och ta ut, som med lampan,

installera ett larm enligt TorsMammas tips som jag hade i dörröppningen eller strax utanför, som alltså talade om för både henne själv och världen att hon var ute och seglade (nåja

), dvs uppe för tidigt (och inte glömma att stänga av i samband med God Morgon

),

öva upp ramsan x4 och använda den flitigare, alltid i samband med läggningen på kvällen och också som påminnelse om och när det behövdes på morgonkulan - inga som helst andra pratsamheter på natten / morgonen alltså - för att få fram den betingade reflexen (se Verktygslådan),

kosta på mig en tämligen barsk attityd om och när hon sprang upp och skulle kommenderas i säng igen (med ramsan, utan kroppskontakt), och inte låta särskilt snäll - med tanken i skallen att det ju faktiskt är HON, först och främst, som behöver sina goda, tillräckliga sömn och inte ska väcka sig

Där skulle jag alltså inte be om ursäkt i attityden det minsta eller ha dåligt samvete eller fika efter godkännande nickningar på några söta vädjanden, uttalade eller ej. Jag skulle veta med mig att jag handlade i BARNETS intresse och inte darra på målet.

En absolut vansinnigt rolig morgon skulle bli belöningen

Ju roligare skrattet-till-go'nattet är, och ju roligare God Morgon-proceduren är, desto strängare och mer utan pardon kan man vara på natten. På temat: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING.