2½ och stiger upp innan väckarklockan

annikaM
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 21:01
Ort: Åkermarken

Inlägg av annikaM »

Jahapp, än vart det inte avslutat :o
Att hon vaknar tidigare än klockan och ligger och pratar för sig själv i sängen är väl OK.
Men: DUNS! tramp tramp tramp tramp.... Hon går upp, tänder taklampan (eftersom vägglampan ju nu inte fungerar mer) och sen tillbaka till sängen igen för att leka. Även utflykter ut till hallen där vi som tur var fångar henne direkt eftersom man hör direkt när hon hoppar ur sängen. "Har du gått fel, ojdå", etc och tillbaks med ramsa.
Vi fortsätter med det här så länge vi behöver, men finns det något mer vi kan göra i verktygsväg här -- eller ska vi då korta lunchluren ännu mer?
Hjääälp!! :D Tack.
Mamma till två toppentöser - 3 juni 05 :heart: och 5 maj 07 :heart:
annikaM
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 21:01
Ort: Åkermarken

Inlägg av annikaM »

erhmm....host....host....
nån som kan coacha lite?!
:D
Mamma till två toppentöser - 3 juni 05 :heart: och 5 maj 07 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Då är det nog dags att slakta taklampan också :roll:

Jag skulle se det som en minikur och vara ganska brutal, tror jag :shock: Dvs

:arrow: skruva ur taklampan; ha en skrivbordslampa eller liknande som jag satte i på morgonen och tog med mig ut på kvällen,
:arrow: rensa rummet på leksaker - ta dit och ta ut, som med lampan,
:arrow: installera ett larm enligt TorsMammas tips som jag hade i dörröppningen eller strax utanför, som alltså talade om för både henne själv och världen att hon var ute och seglade (nåja :oops: ), dvs uppe för tidigt (och inte glömma att stänga av i samband med God Morgon :lol: ),
:arrow: öva upp ramsan x4 och använda den flitigare, alltid i samband med läggningen på kvällen och också som påminnelse om och när det behövdes på morgonkulan - inga som helst andra pratsamheter på natten / morgonen alltså - för att få fram den betingade reflexen (se Verktygslådan),
:arrow: kosta på mig en tämligen barsk attityd om och när hon sprang upp och skulle kommenderas i säng igen (med ramsan, utan kroppskontakt), och inte låta särskilt snäll - med tanken i skallen att det ju faktiskt är HON, först och främst, som behöver sina goda, tillräckliga sömn och inte ska väcka sig :!: Där skulle jag alltså inte be om ursäkt i attityden det minsta eller ha dåligt samvete eller fika efter godkännande nickningar på några söta vädjanden, uttalade eller ej. Jag skulle veta med mig att jag handlade i BARNETS intresse och inte darra på målet.
:arrow: En absolut vansinnigt rolig morgon skulle bli belöningen :lol: Ju roligare skrattet-till-go'nattet är, och ju roligare God Morgon-proceduren är, desto strängare och mer utan pardon kan man vara på natten. På temat: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annikaM
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 21:01
Ort: Åkermarken

Inlägg av annikaM »

Tack kloka Anna :heart:
Nu ska vi få styr på det!!!
Mamma till två toppentöser - 3 juni 05 :heart: och 5 maj 07 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter bra :wink: Rapport emotses :thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
HEAL
Inlägg: 98
Blev medlem: tor 08 dec 2005, 16:10

Inlägg av HEAL »

Hej!

Vi hade också lampproblem som vi egentligen skapade själva :oops: . För att undvika skrik nattetid då nalle tappades bort i sängen eller på golvet tyckte vi att vi var smarta :roll: när vi satte upp en sänglampa så att vår dotter skulle kunna tända och hitta nalle själv. Ganska snart tände hon lampan var gång hon vaknade på natten (och vi släckte om vi själva vaknade och såg att den brann). Med lampa tänd blev sömnen störd så klart. Vi drog ur kontakten och sa att lampan gått sönder eftersom den inte fått sin nattvila. Då började hon att tända taklampan. För oss räckte det att förklara att alla lampor behöver vila nattetid, annars kommer de gå sönder en efter en (vilket ju är lätt att fixa). Detta köpte hon. Så om ni inte vill skruva ur eller ta bort alla lampor kanske ett sådant resonemang funkar hos er också?

Lycka till!

Mvh Frida
Mamma till Albin (070718), kurad nov -07 och Tilda (050128), kurad maj -05.
annikaM
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 21:01
Ort: Åkermarken

Inlägg av annikaM »

Hej!
Lite rapport från oss:
Lilla damen verkar nu ha fattat vad det är som gäller. Morgonspringet är i princip borta, även lamptändandet (tack annars för bra tips HEAL!) Hoppas jag nu inte ropar hej för tidigt... Först fick vi dock utöver morgnarna tipp-tapp-tipp-tapp även på kvällarna; med alla sorters tricks och varianter; klassikerna
- "jag vill dricka"
- "jag har ont i benet"
- och den mest underbara: "jag saknar dig mamma" ( :heart: hjärtat smälter...men är man tuff polis så är man 8) )
Kvällstrampet fick vi bort fortare, kanske för att det är lättare att tänka på sin attityd när man fortfarande är vaken själv och faktiskt blir uppriktigt irriterad - till skillnad från när man kommer direkt ur sänghalmen och knappt vet åt vilket håll hallen är.
Det händer att hon vaknar innan klockan (vem gör inte det ibland) och jag hör hon ligger och pratar lite men det tycker jag är OK så länge det är tyst för sig själv. Imorse var hon uppe och tände taklampan för första gången på flera veckor men då störtade jag dit med ramsa och släckning. Protest i en halv minut, sen tyst tills klockan ringde.
Så vi får se om jag kommer tillbaka i den här tråden med mer i detta ärendet...annars lär det nog bli i en annan tråd...
Tack för hjälpen och engagemanget!! :D
Mamma till två toppentöser - 3 juni 05 :heart: och 5 maj 07 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"