Ni med bebisar födda våren 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Vad roligt mo, vad skönt att få sova.

God Jul allihopa :santa: :heart: :santa: Och krya på er ni som är sjuka.

Jag börjar undra om det är dags för två lurar för Liv. Hon har börjat vara vaken på morgonen, verkar pigg 5.30. Och hon somnar inte om, ligger och kvittrar och säger huuuh. Dagsluarna sover hon ju, men det kanske vore för mycket om hon sov hela natten. :-k :?:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Tråkigt att höra att så många varit sjuka. Hoppas nu att ni får vila upp er i jul och komma igen med nya krafter!

God jul :santa:
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

GOD JUL!!!! :santa: :heart:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Emma80

Inlägg av Emma80 »

God fortsättning på 2008! Jag har inlett det nya året med att bli lite bebissjuk. Förstod inte riktigt den känslan tidigare, men nu tänker jag varje dag på hur det skulle vara att få ett syskon om inte allt för lång tid. Känns smart när man ändå ska vara hemma...

Här har vi under lång tid haft problem med tidigt uppvaknande. Gjort allt tycker jag som jag läst mig till. Men så hittade jag ett inlägg som förklarade precis varför det funkar så bra att lägga barn tidigare för att få dem att vakna senare. Detta inlägg kan jag nu inte hitta tyvärr, men det funkar verkligen! Emil var så trött så han stupade varje kväll vid 19, vaknade sen kl 6 varje morgon. Nu läggs han mellan halv och kvart i sju och han sover som en stock.

Vi har lite matningscirkus här hemma. Han äter några skedar och sen är det tvärstopp om han inte får något i handen, en visp eller så. Så då har det blivit så att vi alltid ger honom något att hålla i och då gapar han så fint. Men han tappar ju sina saker och vi tar upp dem, ja ni fattar. Inte precis så jag vill ha det, men han äter 10 ggr så mycket om vi gör så. Någon som känner igen sig? Skulle säkert funka lika bra om han fick något att äta själv, men är lite feg att ge honom bitar av frukt och grönt. Smörgåsrån går ju bra, men de innehåller salt såg jag.

Han är på gång att krypa nu, står och gungar sådär som jag sett andra göra. Han fick mycket bättre kroppskontroll bara på några dagar, kul att se!

Idag snöar det, äntligen!
Kram Emma
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Emma!

Bra tips det där med att lägga tidigare, det ska jag göra imorgon. Idag blev allting knasigt från början.
Vi började med två lurar, det går bra på dagarna, hon är pigg och glad. Fast hon vaknar fortfarande tidigt.

Angående maten, ge honom en stor bit. En 10 cm gurka eller en morot. Då gnager de inte av mer än de kan hantera, har jag fått för mig. Har han några tänder? Annars kanske morot blir lite hårt förstås.
Liv brukar få en halv skiva hårt bröd ibland för att hålla i händerna. Småsaker har hon inte riktigt motoriken för än. Mjukt bröd blir mest knölat på golvet. :) Hon får väl i sig lite men det känns som slöseri om 90 % blir smulor.

Det finns något som heter majskrokar som ska vara bra. Det är bara majs i har jag hört. Men jag har inte köpt det själv.
Jag tror inte det är någon fara med lite salt i smörgåsrån, det blir ju så lite och efter 8 månader måste det ju inte vara helt saltfritt. Bara nästan. Men kolla så det inte är härdat fett i. Det finns utan, någon sort.

Om du vågar dig på bitar så börja med något mjukt. Välkokt morot eller päron eller banan t.ex

Karl, han skulle ju bara äta själv. Jag matade inte alls efter att han var 10 månader. Då blev han arg. Han åt allt med händerna. Ärtsoppa går det med. :lol: Innan jag slutade mata helt så brukade jag peta in några skedar medan han var upptagen med sin plockmat. Sitta fint och gapa var inte hans grej. Fast det gör Liv.

Liv står också på knäna ibland nu. :) Och hon hasar sig fram i armarna, nästan utan att skjuta på med benen. :o Det ser ganska jobbigt ut. Hon har krupit mellan rummen så, det går fort också.
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Hej på er och god fortsättning :D
Vad roligt att höra om matningen. Vår lilla pojke här hemma har varit solstrålen själv att mata. Han bara öppnar munnen och så efter 10-15 min är det klart, tills nu :wink: :o Nu vill han äta själv, smårgåskex, små päron och banan bitar. Jag lägger ut lite keso som han plockar med. Han har det lite jobbigt eftersom det är svårt att träffa munnen med den lilla kesoklumpen. Men han gillar inte alls mat med bitar i. Idag gjorde jag en vegetarisk lasange som var super god. Mixar den lite och ger till Alfred som vägrar. Mixar lite till, men det är ändå tvärstop. Efter ett tag är det ju inget roligt att sitta och på alla möjliga sätt få i honom maten han inte vill ha. Öppnar en burk med annanas, skinka och potatis som han slukar snabbt. Varför! Han vill faktiskt mycket hellre ha burkmaten :evil:
Någon som känner igen sig.

Angående plockmat så tycker jag också det är otäckt. Jag fick en smart napp från USA med nät. Man la i frukt i närkorgen och skruvade på andra delen på nappen. Han håller själv i den och päron och mango är favoriter. Men nu går det ju bra med lite plockmat också. Jag tänkte också att han kan ju få stora bitar med frukt... :roll: 8) Skalade ett päron och han fick det. Han gnagde och gnangde och sen stod jag inte ut mer. Han försökte få in hela päronet i munnen.
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Ja det där med att favorisera burkmat känns väl igen! Lite svårt då vi ger Emil vegetarisk kost (med mjölk och ägg) och de KRAV-märkta vegetariska puréerna är inte många. Så jag brukar börja med mitt hemlagade och sen när det är tvärstopp så ger jag lite köpemat och då går det ibland ner en halv burk till. Men frukt är han inte så intresserad av. Köpéfruktpuré går bra, men inte så mycket annat ännu. Har sett den där nappen med nät här hemma också, kan inte minnas vart.

Han har fem tänder så han gillar att tugga på saker. Ska nog bli bättre på att ge honom eget att tugga på. Tycker bara det är så svårt när munnen redan är upptagen, då får man ju inte in skeden!

Emil har också kört den stilen att mest använda armarna, ser helt klart ansträngande ut!
JH

Inlägg av JH »

Åh vad mycket kul läsning! :D Vi har varit borta större delen av jul och nyår så jag har inte kikat in här på ett par veckor.

Angående mat så började jag så bra med att göra egna pureér till siri, men nu under julhelgen så blev det bara burk och nu har jag blivit lat... :roll: :oops: Det är ju så bekvämt att bara ta fram burken liksom... :wink: Är väldigt imponerad över att hon äter 8-månburkar med bitar i eftersom storasyster kräktes om det så var en miniminibit i maten fram till dess att hon fyllde 1 år :shock: Då började hon äta "riktigt mat och det gick bra, det var liksom puré med bitar i som hon inte verkade klara av.

Här kryps det också för fulla muggar! Siri har ju ålat sig fram på mage sen hon var 5-6mån, men nu kör hon även klassisk krypning på alla fyra. Det är ganska kul för hon är MYCKET snabbare när hon kör sin kommandosoldatstil (alltså hasandes på mage på) än när hon står på alla fyra, så när hon ska över en stor öppen yta så kör hon magstilen, men så fort det kommer det allra minsta hinder (vi har t ex trösklar som är 1 cm höga) så ställer hon sig på alla fyra och "går" över hindret :D

Plockmat har vi nog kört en månad eller så..... Började med rån och nu brukar hon få smaka nån bit av det vi äter när hon sitter med vid middagen (broccolo, falukorv, kokt morot, gurkstav etc) Hon har satt lite i halsen ett par ggr och det var ju lite läskigt, men det har aldrig varit några problem och nu går det alltid bra.

Vi har också fått sänka hennes spjälsäng till nedersta eftersom hon ställer sig upp på knä mot spjälorna. Idag var första gången som hon gjorde det när hon skulle sova :evil: Innan har det varit om hon vaknar innan vi kommit in och hon får tråkigt, men nu på em-luren så reste hon sig upp 3 ggr och "kunde inte" lägga sig igen utan skrek bara - usch nu kommer vi alltså att behöva ta den här fajten vid varje läggning :evil:

Vi har haft två lurar sedan Siri var drygt 7 mån och det funkar jättebra! Hon sover 1,5 timme kl 10 och 45 min kl 15 och oftast hela natten, eller fram till ca 06.40, men det känns helt ok :D

Skriv mer snart, det är så roligt att läsa! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej, på er! Gud vad det går framåt nu eller hur :D

Tänk att våra små redan blivit så stora. Karisma ålar mest men då puttar hon med fötterna och drar sig fram med armarna. Kryper gör hon ibland, men mest när hon är bar om magen ( antar att det är för kallt hihi.)
Ställer sig gör hon också. Mot allt som går. Favoriten är dock spjälisen. Mest under ensamleken och hon KAN inte sätta sig ner. Jag stod och tjuvkikade på henne imorse och hon släpper med ena handen sen blir det vingligt och då tar hon tag igen. Det är svårt ( om inte omöjligt iaf för mig) att låta bli att gå in när hon står och ropar Mamma, mamma! Men hon måste ju få öva annars lär hon sig aldrig så jag ska sluta hjälpa henne ner så fort hon ropar!
Karisma älskar att äta men nu på senaste så vägrar hon plötsligt om hon inte får äta själv. Så jag låter henne göra det, med allt vad kladd det innebär hihi.
Jag låter henne smaka på allt. Idag åt hon youghurt naturell m banan och det var smaskens. Men sen kom jag på att det kanske inte var så bra m tanke på att de inte ska få i sig för mycket ko mjölk... Vad säger ni?
Har ni några bra tips på mellisar? Har gett gröt som mellis men nu vill jag utöka menyn om man säger :wink: .

Hoppas ni haft det underbart m era små och en riktigt god fortsättning!
Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vi har behållit tre lurar över den ev. 8-månadersångesten. Känns som att han är en tröttis och han sover fint oftast. När vi fick bukt med de tidiga uppvaknandena så gick även dagslurarna bättre. Sömn föder verkligen sömn! Har ni andra märkt av någon annalkande ångest? Emil är på strålande humör nästan jämt, men kanske att han blivit lite mer klängig. Men då sätter jag mig bara ner så får han klänga ett tag och sen dra vidare på upptäcktsfärd.

Låter ni era små vara ute i snön någonting? Vi har inte lagt ner honom hittills, men jag funderar på att göra det.

Tre månader tills jag börjar jobba och min sambo ska vara hemma! Ska bli roligt att komma tillbaka. Särskilt med tanke på att jag ska gå hem igen i höst så det är bara ett kort inhopp :D .

Märker ni skillnad när ni träffar andra jämnåriga bebisar som inte är sköts enligt BB eller är kurade? Jag tycker det märks jättetydligt. Hör dessutom att många nu börjar få problem med upphackade nätter och att man då inte har några verktyg att ta till.
mo

Inlägg av mo »

Hej på er!
Ja,jag önskar att jag kunnde säga att allt flytter på men det är tyvärr inte riktigt sant... :( Om ni vill kan ni läsa min tråd under "säkra sovare".
Jag har också behållt tre lurar, vilket jag är tacksam för nu med dessa nätter (han ligger vaken en halv timme, timme varje natt :evil: )
Annars är han en solstråle :heart: . Han kryper, står och sitter! Joanna och Bror busar, kastar sig i stora sängen, Bror skrattar så han kiknar :lol: och jag med när jag tittar på!
Med maten är det lite samma här. Äta själv är det bästa, sen brukar jag sitta med en sked och petta in när det finns en lucka! :lol:
Nu har han också börjat äta vår mat och sammtidigt som oss, innan åt han lite före oss, för enkelhetens skull :oops:
Vi hörs! kram mo
mo

Inlägg av mo »

Fick förslaget av Tinis att gå ner till två lurar för att få bukt med natten 8)
Sussane hur gjorde du i omställningen :?: hur har du lagt dina lurar :?:
mo
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Hej

Alfred är nu 9 månader och jag tyckte att han blev mer uppmärksam på oss och har sovit oroligt nästan hela den här månaden, så jag tror nog att han hade en liten 8 månaderskris. Sen om han inte lyckades med något som han ville, typ ställa sig upp med hjälp av soffan så kunde han bryta ihop helt. Det har aldrig hänt förr :cry:
Vi har börjat gå på öppnaförskolan nu och Alfred är ju van att pyssla med sitt. Så han kryper in i lekrummet och jagar någon boll i evigheter. Jag skulle kunna gå och dricka kaffe och läsa tidningen om jag ville vilket känns otroligt lyxigt. Jag kan nog märka skillnad på barnen. Den största skillnaden som jag tycker är att det inte är så mycket (eller inget alls) gnäll. Alfred är pigg eller vill sova. Inget gnäll som man inte vet vad det betyder. Vårt problem är fortfarande vagnen, han blir så arg när vi sätter honom där. När vi är ute går jag bara till närmsta gunga sen gungar vi länge. Han har suttit lite i snön. Skulle vilja ha en pulka så att han kom närmare snön.
:wink:
Johanna W vi ger Alfred yogurth med banan och annans. Det började vi med när han var 7 månader ungefär. Sambon gav av misstag en burk med yogurth och banan. Han trodde det var vanlig fruktmos, så han hällde i det i gröten och Alfred åt. Jag tittade närmare på burken och upptäckte misstaget. Vi blev livrädda, skulle han få ont i magen och inte kunna sova nu? Plus att vi hade barnvakt för första gången :roll:
Men det var inga problem. Så efter det får han det till mellis. Man kan ju börja med lite om man är orolig.
Emma80 vad roligt att få jobba och träffa alla jobbarkompisarna. Jag var inställd på att börja studera nu men min sambo har börjat nytt jobb och provjobbar nu, antar att det inte är en hit att vara pappaledig under provmånaderna
:wink:
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Tack för tipset Sköldis. Vad ska du plugga? Jag ska börja läsa på distans imorgon men bara på 50%.
Jag håller med dig om mellisen. Hon verkade gilla det och fick inte ont någonstans :wink: så jag tror det bara är att köra på, så länge det inte handlar om stora mängder.
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
JH

Inlägg av JH »

Hej alla!

Lite 8-månångest har vi nog märkt, men inte tillnärmelsevis lika mycket som storasyster hade :shock: Elsa var EXTREMT gnälling och framförallt mammig i nästan 2 mån runt den här tiden, men med Siri märker man bara en liten klängighet, och det gäller både mig och min man, samt en hel del frustration - som sköldis skrev. Sista veckan har jag plötsligt hört henne gallskrika och sprungit in till henne med hjärtat i halsgropen, men när man kommer in så fattar man inte vad som är felet. Hon verkar inte ha slagit sig eller ramlat eller så. Efter ett tag förstod jag att hon misslyckats med något hon ville, eller att storasyster tagit något som hon tänkt krypa till - hon blir helt TOKIG och bara gallskriker när nåt blir fel! :shock: :roll:

Äta själv har vi inte börjat med :oops: men däremot har jag märkt att hon inte alls är lika intresserad av mat som förut. För några veckor sedan kunde hon sluka en barnmatsburk på ett par minuter, nu får man kämpa i minst 20....kanske är det dags även för henne att prova att äta själv. :D

Vad gäller sömnen så sover hon ganska bra (när hon är frisk!), men jag tror dock att hennes många sjukdomar gjort att vi vant både henne och oss vid att vi går in och lägger henne tillrätta när hon vaknar och gnäller på natten. Nu är hon frisk men vaknar ändå till ett par ggr varje natt. Man behöver bara gå in och lägga på täcket så somnar hon om, men vi behöver not köra nån minikur och sätta ramsan om vi ska få slut på uppvaknandena....

Vad gäller yoghurt så ska det inte vara några problem alls! Man ska inte ge mjölk att dricka före ettårsåldern eftersom det hämmar järnupptaget, men att ge yoghurt till mellis är absolut ingen fara. VI ger turkisk yoghurt som är tjock och god och mosar i banan - mums! :D

Jag börjar jobba på måndag! :shock: :? :D Ser faktiskt fram emot det och jobbar 60% i en månad för att sen gå upp till heltid. Men konstigt känns det att inte spendera hela veckan med Siri......
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"