I somras började vi med väckarklocka till vår stora tjej, som hade fått en dålig vana att börja vakna runt 5-snåret. Det har funkat HELT perfekt, från dag 1 och det har varit ett superverktyg för oss. Hittat här på forumet, tusen tack för det
Sedan några veckor tillbaka har dottern nu börjat komma in till oss upp till en timme innan klockan ringer. Vi har gjort konsekvent likadant varje gång: sagt att klockan inte har ringt och lett tillbaka henne till sängen, där hon själv fått krypa tillbaka i, släckt lampan och sagt vår ramsa "godnatt godnatt sov så gott". Det händer nästan hela tiden att hon hinner komma in 2 eller 3 gånger innan klockan ringer. Ibland med en liten "vals" typ "jag vill dricka" eller "jag har kissat" vilket vi då hanterar genom ett snabbt glas vatten (jag har alltid ett vid mitt sängbord) eller ett snabbt blöjbyte och sen tillbaks i säng. När klockan till sist ringer för morgon är vi noga med att vara jublande glada över att man ÄNTLIGEN får stiga upp och det är morgon.
Hon sover fortfarande middag och kan gärna sova 1,5 timme om hon får. Sedan en vecka har vi minskat det till en timme. Vi kan tro att middagsluren är en bov i dramat men det gör inte någon större skillnad för henne vad vi kan se. Utan middagslur är hon inte så go att tas med mot eftermiddag/kväll så någon form av rast behöver hon.
Men som sagt, att hon nu börjat stiga upp innan klockan. Vad gör vi?!?
Tack!