2½ och stiger upp innan väckarklockan

annikaM
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 21:01
Ort: Åkermarken

2½ och stiger upp innan väckarklockan

Inlägg av annikaM »

Hej!
I somras började vi med väckarklocka till vår stora tjej, som hade fått en dålig vana att börja vakna runt 5-snåret. Det har funkat HELT perfekt, från dag 1 och det har varit ett superverktyg för oss. Hittat här på forumet, tusen tack för det :D !

Sedan några veckor tillbaka har dottern nu börjat komma in till oss upp till en timme innan klockan ringer. Vi har gjort konsekvent likadant varje gång: sagt att klockan inte har ringt och lett tillbaka henne till sängen, där hon själv fått krypa tillbaka i, släckt lampan och sagt vår ramsa "godnatt godnatt sov så gott". Det händer nästan hela tiden att hon hinner komma in 2 eller 3 gånger innan klockan ringer. Ibland med en liten "vals" typ "jag vill dricka" eller "jag har kissat" vilket vi då hanterar genom ett snabbt glas vatten (jag har alltid ett vid mitt sängbord) eller ett snabbt blöjbyte och sen tillbaks i säng. När klockan till sist ringer för morgon är vi noga med att vara jublande glada över att man ÄNTLIGEN får stiga upp och det är morgon.

Hon sover fortfarande middag och kan gärna sova 1,5 timme om hon får. Sedan en vecka har vi minskat det till en timme. Vi kan tro att middagsluren är en bov i dramat men det gör inte någon större skillnad för henne vad vi kan se. Utan middagslur är hon inte så go att tas med mot eftermiddag/kväll så någon form av rast behöver hon.

Men som sagt, att hon nu börjat stiga upp innan klockan. Vad gör vi?!?
Tack!
Mamma till två toppentöser - 3 juni 05 :heart: och 5 maj 07 :heart:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Annika!

Har ni spjälsäng? Annars kan det vara idé att plocka in den igen, för då hindrar den fysiskt at hon kan gå upp!
Min tös som är född januari-05 har sin spjälis kvar och får ha den tills trotsen är över och glömd 8) Hon sover ingen middag längre, men har en vila i soffan till en film - andra har vila till musiksaga i sängen.
En vila behöver hon absolut, men kanske inte sova mer än max
20 minuter :-k :?:

Det var mina funderingar det...
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annikaM
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 21:01
Ort: Åkermarken

Inlägg av annikaM »

Hej Mia,

tack för ditt svar! Nej, hon har inte spjälsängen längre. Vi tog bort den i våras, bara för att införa den igen ett par veckor senare när vi upptäckte att det var alldeles för tidigt att byta. Och det är det kanske nu också, men i höstas så behövde vi sängen till lillasyster plus att hon faktiskt mer än väl behärskade att ta sig upp och över kanten och asa ner på golvet... :roll:

Musiksaga och mestadels vakenvila kanske kan vara något! Kör man då på att "somnar hon så somnar hon" ? Jag tänker lite på hur man ska lansera det för henne, typ ligga och lyssna och när det är slut försöka sova eller när det är slut gå upp :?: Jag har läst lite i andra trådar för att lära mig hur man kan göra när man vill korta ner eller dra in dagsluren men blev inte klok på om man då ska gå och smyga på henne nu och då för att se om hon somnat för att hålla precis koll på tiden eller vara trygg i att en dag blir det 20 min, någon dag 30, någon dag 25 (vilket låter som det vettiga för mig).

Förresten, tips på bra musiksaga vore fint :D om någon har.
Tack igen, och kram!
Annika
Mamma till två toppentöser - 3 juni 05 :heart: och 5 maj 07 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: 2½ och stiger upp innan väckarklockan

Inlägg av annawahlgren »

annikaM skrev:Det händer nästan hela tiden att hon hinner komma in 2 eller 3 gånger innan klockan ringer. Ibland med en liten "vals" typ "jag vill dricka" eller "jag har kissat" vilket vi då hanterar genom ett snabbt glas vatten (jag har alltid ett vid mitt sängbord) eller ett snabbt blöjbyte och sen tillbaks i säng.
:D Sluta genast, kära du :shock: :!: :lol:

Det övergripande budskapet är: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING.

Nu händer allt möjligt. Dricka vatten, byta blöja, bli ledd tillbaks till sängen :roll: Och det betyder, tyvärr :cry: att frågor - i handling - om mera underhållning tillkommer, i stället för att gå tillbaka. För nu håller lilla älsklingen på att lära sig att det "ska" pågå diverse nattliga ritualer. Vilket ju inte alls är bra för hennes sammanhängande, sköna, ostörda nattsömn.

Så bort med vattnet, bort med blöjbytet, in med ramsan, orubbligt à la modell Goddag-yxskaft, och hjärntvätta om dig :!: "På natten händer ingenting", ska vara ditt mantra. "Vad man än har för problem här i världen, tar man hand om dem på dagarna."

En liten minikur enligt den här modellen tar inte mer än tre dygn, så är trafiken ur världen.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annikaM
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 21:01
Ort: Åkermarken

Inlägg av annikaM »

Oj. :oops: Underhållning. :oops: Inte bra. :oops: Har inte alls sett på det så, TACK Anna :heart: ! Vilken ögonöppnare. Vi slutar GENAST.

Förstod dock inte hur vi ska göra, om vi inte ska leda henne tillbaka till sängen? Ska vi skicka tillbaks henne själv? Eller ska vi leda henne under ramsande? Supertacksam om du kan förtydliga :) !
Mamma till två toppentöser - 3 juni 05 :heart: och 5 maj 07 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Du kan införskaffa ett IR larm man sätter i dörren. På så sätt tjuter det innan hon ens kommit ut, och då är det bara att ramsa tillbaka utan att behöva "gå tillbaka/leda tillbaka" vilket bara i sig är underhållning. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Ps. De skall gå att köpa billigt på Claes Olsson. :wink: Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

Min dotter är drygt 2.5 år och vi införde saga + vila redan för några månader sedan. I början fick hon ligga utan saga i 45 min och sedan gick jag in och satte på cd:n. Hon lyssnade ungefär 30 minuter efter väckning. Vissa dagar var hon tyst direkt, andra dagar tog det 15-20 min att somna.

Nu har vi vänt på det. Musik på en gång, valfritt om man somnar eller ej. Hon ligger exakt 1 h i sängen och sovtiden varierar en hel del. Jag märker dock att om det sovs länge så tar det tid innan det blir tyst på kvällen. Ungefär var tredje dag sover hon inte alls. Tycker att den här självregleringen funkar bra.

Egentligen är det ingen saga hon lyssnar på utan musik. Just nu är det fem myror som gäller, före dess lyssnade hon på Trazarn och Banarne. Funderar på att byta till saga framöver, när hon är vaken fler dagar än hon sover ( förstår du)

Lycka till
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
annikaM
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 21:01
Ort: Åkermarken

Inlägg av annikaM »

LindaVega - berätta mera! Jag blev nyfiken på hur det kom sig att du vände på steken och nu kör musiken direkt? Och på vilket sätt fungerar det bättre?

Larm, tack för tipset snälla TorsMamma som alltid finns här, men jag känner att det inte är ett verktyg som jag vill använda. Kan inte riktigt förklara, det är en obehagskänsla som kommer när jag tänker på det. Jag skulle hellre vilja veta hur vi kan ta henne tillbaka till sängen om hon kommer lommandes utan att det ska vara som underhållning.

Och: ibland ser jag från vårt sovrum att hon tänder sin vägglampa efter att vi varit tillbaka med henne. Ska vi gå in och släcka/ramsa? (underhållningsrisk då va?) Eller låta henne ligga den stunden med lampan på?

:D GOTT NYTT ÅR önskar jag i den här tråden också :D
Mamma till två toppentöser - 3 juni 05 :heart: och 5 maj 07 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen, ja gillar du inte "larm iden", så ha en del kört med att "ligga vakt" utanför dörren i en natt eller 2 och på så sätt "motat olle i grind" med en ramsa. :D
Nej jag tycker INTE du skall gå in och släcka lampan (hur vet du att hon tänder om dörren är helstängd och alla skall sova som grisar? :wink: :roll: ) då är det ju klart underhålls risk. Låt henne somna med den tänd och släck den när hon sovit i 10 min.

leken får Linda Vega hjälpa dig med, hon kanske har lite andra tips också. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annikaM
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 21:01
Ort: Åkermarken

Inlägg av annikaM »

Haha :lol: ....we're busted :shock: !!!
Jo, hennes dörr är allt lite på glänt :oops:
kram :D !
Mamma till två toppentöser - 3 juni 05 :heart: och 5 maj 07 :heart:
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

Jag vände på steken när jag märkte att hon tog alldeles för lång tid på sig att somna efter jag lagt henne för vilan. När vi införde musik + vila var det mycket för att jag ville korta av sovpasset från 1.5 h till MAX 45 min sova+ att vi har en svårväckt dam. Då var det bra att först sova en stund, bli väckt och få vakna till lite till musiken. I början somnade hon alltså ganska snabbt efter läggningen.

Nu känns det mer som att hon först måste varva ned lite innan hon kan sova. Det blir alldeles för utdraget om hon först ska ligga vaken en lång stund, ev somna och sedan lyssna på musik efter det. Känns bättre att lyssna sig lite sömning och sedan är det valfritt om man sover eller ej. Just nu känns det som att vi skulle kunna ha kvar det här konceptet länge. Kanske behöver man inte mörklägga framöver utan bara erbjuda en stund för sig själv i sängen tillsammans med saga.

Som det är nu så sätter Vega på musiken själv, jag lägger ned henne i sängen, drar ned rullgardin, släcker lampa och sedan får hon lyssna i en timme. Jag brukar inte gå in och stänga av om hon somnar. Ibland kan hon ropa efter en stund att hon vill ha tyst. Då går jag in och stänger av och så får hon ligga kvar till tiden är ute.

Idag var hon trött och sov säkert i 45 minuter. Igår är det tveksamt om hon sov mer än 10 min, det varierar alltså. Hon är fortfarande inte att leka med efter väckning. Lättare då hon inte sovit alls.

Hon vilar i sängen mellan 12.30-13.30

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

annikaM skrev:Förstod dock inte hur vi ska göra, om vi inte ska leda henne tillbaka till sängen?
:D Jodå, men det ska inte göras - hm - underhållning av det! Se det som en liten olyckshändelse - "Oj då, gick du fel? Var är din säng någonstans?" och gå efter henne, medan ni gemensamt konstaterar att sängen är DÄR. Hon ska kravla sig i själv, medan du står och väntar, och så går du bara med en bekräftande, trevlig men punktsättande ramsa x4. Prata inte en massa (eller alls).

Ta bort sänglampan. Låt dörren stå på glänt med ljus utanför. I rummet där hon sover ska inte finnas någon "underhållning" alls :wink: Där ska frid och säkerhet råda (se januarikrönikan) :!:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annikaM
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 21:01
Ort: Åkermarken

Inlägg av annikaM »

TACK :D :heart: för allt klokt ni delar!

Rapport från första natt utan lampa, tillika andra natt utan "underhållning" i form av snack på vägen tillbaka:
LUGNT fram tills att klockan ringde...
Återkommer med vidare rapporter (och säkert frågor med!)
Mamma till två toppentöser - 3 juni 05 :heart: och 5 maj 07 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D :thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"