3 år och vill inte sluta med blöja

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

HEAL

3 år och vill inte sluta med blöja

Inlägg av HEAL »

Hej!

Har läst flera trådar på blöjämnet och vet inte om jag egentligen skulle ställa min fråga där eller om jag ska göra som nu och börja en ny.

Min dotter är snart 3 år och har fortfarande blöja. För en dryg månad sen tyckte vi att det kunde va dags att sluta med blöjan eftersom hon börjat visa intresse (hade sett kompisar kissa pottan) och faktiskt kissat på toan och tom bajsat där en gång. Vi åkte iväg och köpte trosor tillsammans som hon fick välja och så sa jag att hon nog kunde sluta med trosor inne nu. Jättekul tyckte hon, men efter att hon kissat på golvet säkert 10 gånger var det inte lika kul. Ingen stor grej gjordes av det utan vi sa "dumma kisset som kom på golvet" - vilket hon tyckte var jättekul eftersom hon tycker om att säga dumma. Sen ville hon ha blöja på sig och ja, då fick hon det. Vi testade dagen efter igen, men efter en olycka ville hon ha blöja och ganska snart gav vi upp.

Var hon inte mogen, eller är det så här det är? Kommer mognaden av att de kissar på sig eller ska mognaden inväntas?

Idag ville jag att vi skulle testa igen. Men efter första olyckan ville hon ha blöja på sig och det fick hon. Hur gör man? Ska jag vägra henne blöja annat än inne på toaletten (har läst trådarna om problem med förstoppning)? Eller ska hon få bestämma? Är det dumt att hon har trosor på sig när vi försöker utan blöja?

Det känns som om hon gärna fortsätter med blöja i all evighet :( men det vill ju inte jag. Samtidigt vill jag inte pusha henne om det leder till att det blir fel.

Mvh Frida
Mamma till Albin (070718), kurad nov -07 och Tilda (050128), kurad maj -05.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Frida :D

Kan berätta hur vi gjorde med Alice i somras när vi tog bort blöjan!
Hon hade inte visat några tecken alls på att vilja sluta, utan jag plockadebort blöjan en dag, visade henne pottan och berättade att
"DÄR ska du kissa, gumman!"
och inget mer.

Första två veckorna var det myyycket kisspölar på golvet, och bajs i blöjan eller ute i trägå´n, men det enda jag sa var ungefär
"ojdå, nu hamnade visst kisset/bajset tokigt - nästa gång springer du till pottan, visst!?!"

Jag tror din tös känner sig osäker när det kommer kiss på golvet, men det tar tid att lära sig känna igen signalerna för att kissa när man alltid haft blöja, så ett "hoppsan" och inget mer gör att hon inte känner sig som att hon inte klarar av det och avdramatiserar kissandet.
Vi körde trosfritt, mest pga att det blev så ofantligt med tvätt :roll: och vi tog byxblöja på om vi skulle handla eller åka bil och när det skulle sovas.

Efter två veckor trillade poletten ner, och efter det har vi knappt haft en olycka! Men min sambo sa nån av det skvättrika dagarna
"ÄR hon verkligen mogen för det här?" men eftersm jag är en tjurig person :oops: :lol: och har gjort det här några gånger så fortsatte vi!

Lycka till nu, och koppla på kissattityden :wink:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
HEAL

Inlägg av HEAL »

Tack - känns lite lättare att köra på när jag vet att poletten kommer att trilla ner genom att hon lär sig av att kissa på sig. Men är det ok att vägra blöjan? Skulle vilja börja nu när hon har långledigt från dagis för sen går hon där 3 dagar i veckan och då kanske de sätter sig till mottvärn - i alla fall innan hon kommit på vad det handlar om.

Hälsar Frida
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!
HEAL skrev: Men är det ok att vägra blöjan?
Se det inte som att du vägrar henne blöjan - tänk så att du tar ledningen och visar henne hur det går till!
Precis som när du lärde henne sova gott :wink: äta mat osv, för inte väntade du på hennes godkännande då :?:
Det känns säkert lite otäckt att plötsligt ha koll på när det ska kissas och bajsas, när hon hittills kunnat göra det närsomhelst utan att tänka på det, men den osäkerheten försvinner fort!
Du får använda dig av avledning och paktande, teater och humor, så kommer det här att gå fint!
Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
HEAL

Inlägg av HEAL »

Tack Mia!

Det var svaret som behövdes för att ta bort alla mina tvivel. På onsdag kör vi! Ingen idé att dra igång imorgon eller tisdag när vi har vänner som sover över här utan bäst är nog en alldeles vanlig dag så det inte blir några konstiga kommentarer som uppfattas fel.

Tisdag kväll blir det strategisnack här hemma :wink:

En fråga till gällande bilblöja/affärblöja. Hur brukar du göra när du t ex kommer fram till vänner om man nu ska besöka någon? Åker blöjan av direkt eller hur göra för att det inte ska bli massa blöjtid en dag när man rör på sig mycket? Och när man kommer hem från affären - ska den av samtidigt som ytterkläderna?

Gott Nytt År!

Kram Frida
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D

Bra att du känner dig stärkt :!:
Bil-affärsblöjan brukar få sitta på tills vi är hemma igen! Det är inte så lätt att hitta attityden med skvättande barn borta hos folk, om det inte är väldigt nära släkt eller så... Men jag har nog försökt vara hemma så mycket det går under "inkörsperioden"! Och sen av med blöjan när man kommer hem, utan frågor!

Gott nytt år tillbaka, och du följer väl upp er "ta-av-blöja-resa" här :wink: :?:

kram Mia
HEAL

Inlägg av HEAL »

Det tog ett tag, men nu har vi sedan två veckor lagt ifrån oss blöjan dagtid - med undantag för dagis 3 ggr/vecka och längre utflykter.

Något har hänt sen senaste försöket för nu småskvätts det inte längre på golvet flera ggr/timme. Det är helt åt andra hållet. Det kan gå från att nattblöjan åker av strax efter kl 07 ända till 13.30 innan något kommer i toan (eller på golvet). Känns som väldigt lång tid - något att oroa sig över eller kan det vara så i början?

De flesta gånger Tilda går på toa för att kissa är det mycket som kommer och det med sån fart att det sprutar utanför toan antingen hon har extraringen på eller inte. Någon som har något tips hur vi kan undvika detta? Hon tycker ju inte att det är så kul och det känns synd när hon ju faktiskt hunnit till toan i tid.

Bajsandet går inte direkt på räls, men det hade vi inte väntat oss efter all läsning på detta forum. Är oroad för förstoppning titt som tätt. Hon vill inte bajsa på toan eller pottan. Någon gång har det kommit på golvet så mycket som 5 ggr (vilket hon inte blir ledsen över utan knappt verkar beröras av). Och häromdagen gick hon tillslut med på att ta på sig blöjan inne på toa när hon nästan fick panik för att hon var så bajsenödig (jag hade gett henne massa katrinplommon) och sa att det gjorde ont när hon satte sig på toan.

Vi har tagit ledigt från dagis en vecka framöver nu och ska köra konsekvent utan blöja även utomhus. Vid eventuella bilturer till någon affär blir det dock blöja till en början.

Detta blir helt klart en spännande resa :roll: .

Mvh Frida
Gablex

Inlägg av Gablex »

Jag har en liten son som inte gillar att gå på toaletten - alls! Han kan göra precis som du beskriver, hålla sig hur länge som helst.

Den lösning som har funkat bäst här är att helt enkelt bestämma när ungen ska gå på toaletten! "Så älskling, dags att gå på toa!"

Som du själv skriver så ÄR hon ju säkert kissnödig och då är det ju inte "onödigt". Går hon på dagis? Där kanske de också har fasta "kiss-tider" (typ efter samling, innan/efter lunch etc) och då blir det ju inget konstigt.
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
HEAL

Inlägg av HEAL »

Hej!

Vissa dagar går hon på toa stup i kvarten för att kissa (på eget initiativ) och kan sitta där bra länge utan att något händer. Det är som att hon inte kan slappna av utan hon kanske spänner sig. Jag antar att det är en process med en massa små steg på vägen innan allt fungerar som det ska. Men det känns så synd att det skvätter så mycket när hon går på toa. Härom morgonen hade hon torr nattblöja och då ville hon prova pottan istället för toan. Även då tog det en lång stund innan kisset kom, men det skvätte inte där. Fast vill hon gå på toa tycker jag att det ska va hennes val trots allt.

Mvh Frida
marie-d

Inlägg av marie-d »

Vi har haft så jobbigt med det där. Vi försökte få sonen att lsuta med blöja vid dryga 3, samtidigt som förskolestart, vilket inte var lyckat alls. Han blev superförstoppad när han började förskolan och det här med blöjan gjorde inte det hela bättre. Vi la av helt sen löste det sig av sig själv vid 3år och 5 månader. Knappt en enda olika har hänt ioch förstoppningen är helt borta.
Han blev inspirerad av dagiskompisarna och ville inte ha blöja längre.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
HEAL

Inlägg av HEAL »

Jo, vi har ju gjort några halvhjärtade försök tidigare, men det har fallit på att Tilda har velat ha tillbaka blöjan när hon tröttnat på alla olyckor och då har vi inte vetat hur vi skulle tackla det. Hon har fått sin vilja fram.

Det är många i min omgivning som säger att det går av sig själv, men det har inte kännts som om det skulle göra det med Tilda. Hon trivs så bra med sin blöja. Vi kanske har för bråttom eftersom det ju funkade för er att avvakta. Men nu har vi kört så bestämt så det känns inte som läge att backa. När oron för förstoppning varit för stor (då hon hoppat över bajsandet ett drygt dygn) har vi hittills gått ut på promenad och tagit på blöjan tills det hänt något. Då har vi inte backat på det vi bestämt, dvs att blöja har vi inte inne, men vi har undanröjt risken för förstoppning. Så här kan vi ju inte hålla på i evighet, men det kanske är som du säger att det löser sig med tiden och då kanske det här är ett sätt att få det att gå snabbare på ett smidigt sätt.

Mvh Frida
Gäst

Inlägg av Gäst »

HEAL skrev:Hej!

Undrar om vi ska ge lactulos till vår tjej på dryga 3 år i förebyggande syfte. Vi har slutat med blöja dagtid sedan snart tre veckor och i natt är det första natten utan. En gång har det kommit en liten harplutt i pottan och en gång i toan, annars har hon hållt sig tills nattblöjan kommit på. Hon har nästan aldrig varit trög i magen och har ofta bajsat 2-3 ggr per dag.

Vi är oroliga för att hon ska bli förstoppad nu när hon aldrig har blöja och kanske inte kommer på det där med att bajsa på toa eller potta. Är det bra att ge lactulos för att få sån fart på magen att hon inte kan hålla emot?

Hur vet vi om hon är förstoppad? Efter hur många dagar utan bajs bör vi bli oroliga?

Mvh Frida
Tinis skrev:Det är svårt att råda, HEAL. Jag tycker det är jättevanligt med förstoppningsproblem och ungar som håller sig därför att dom inte vågar bajsa utanför blöjan. Jag antar att du har läst vår historia och hur vi fick backa bandet för att det hela skulle bli bra. Hellre erbjuda en blöja att bajsa i än att det blir förstoppningsproblem om man nu tagit bort blöjan för tidigt, anser jag. Lactulos kan absolut hjälpa till om avföringen är hård och kommer sällan, men tänk också på allt annat man kan och bör göra (se mina råd längre upp i tråden). Hon bajsar ju, fast inte på toan/pottan ännu. Är avföringen ok när bajsar eller är hon hård? Ber hon om blöja under dagen?
HEAL skrev:Hej Tinis!

Tack för svar. Förstår att det inte är lätt att komma med råd, alla fall är ju olika. Har läst allt i denna tråd och även flera andra kring förstoppning. Har tidigare erbjudit de tre valen toa/potta/blöja, men hela grejen att gå in på toa för att bajsa har liksom inte funkat för henne. Men när hon fått nattblöjan och jag sett att det har varit på gång har jag tagit henne i handen och gått in på toa för att visa att det är där man bajsar. Under några kvällar har vi tagit av blöjan när vi kommit dit och hon har frivilligt satt sig på pottan, men då har hon helt kommit av sig.

I förrgår kväll kom en rejäl hård sak i blöjan, därefter inget. Idag har hon sprungit på pottan en massa gånger och sagt att hon ska bajsa, att inget kommer och att det gör ont. Har varit och köpt Resulax idag så jag är beredd att ge det, men hoppas ännu att det ska hjälpa om vi ger massa kiwi och katrinplommon. Hon är nu på långpromenad med pappa för att få fart på magen. Fast har klumpen väl satt sig är det kanske för sent med sådant?

Hur länge ska vi vänta innan vi ger Resulax?

Kanske ska vi förresten flytta detta till en tråd vi börjat tidigare på ämnet, det bara hamnade här igår när vi satt och läste denna tråd och fick massa funderingar kring den. Vad är kotym? Den andra tråden heter 3 år och vill inte sluta med blöja.

Första natten utan blöja gick förresten toppen. Pottan fanns bredvid sängen och det var också där kisset hamnade när hon någon gång på morgonkvisten blev kissenödig :D. Hon har nog lagt ihop två och två och kommit på att det inte går att hålla sig till kvällen eftersom ingen blöja kommer då :? . Därav att hon självmant sprungit iväg för att försöka bajsa.

Mvh Frida
HEAL skrev:Äntligen kom det ut alldeles av sig självt, men det föregicks av några illtjut så kul var det inte. Skönt att det är över för nu i alla fall.

Fortsätter katrinplommondieten mm och hoppas att det här inte blir en följetong.

Mvh Frida
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jo, jag hade nog gett henne Lactulos när bajsandet är förknippat med smärta och illtjut. Det är illavarslande och leder väldigt lätt till att barnet håller sig ännu längre nästa gång och absolut inte vågar släppa ut. Aldra minst på toa då.

Rådgör gärna med BVC, men vi började med 5 ml och ökade till 7,5 och körde det i flera månader. Dom kan få lite ont i magen i början, men det är verkligen jättebra för bajset blir mjukt och "stort" och är inget lavemang alls och stör inte tarmens funktion.

Sen skulle jag verkligen köra på att hon ska försöka bajsa vid exakt samma tid varje dag. Gör då stor affär av VALET (hon bestämmer om det ska vara potta, toa eller blöja, men alltid inne på toaletten!). Ha en speciell leksak eller bok att distrahera med, eller gör stor valaffär av det också. VAD ska du ha med dig på toa IDAG???

Lycka till!

Kram Tinis
HEAL

Inlägg av HEAL »

Hej!

Tack Tinis för att du flyttade texten rätt. Ska till BVC med lillgrabben på tisdag så då kan jag prata med dem om lactulos, det står ju att det inte ska ges till barn utan samråd med läkare, men det låter ju som ett väldigt bra medel att använda.

Ska prova ditt råd om att ha en särskild tid varje dag. Lämpligtvis efter frukost eftersom det ofta skett i blöjan då. Undrar bara hur lätt det kommer bli att få henne att verkligen göra något då. Det kanske dröjer många dagars försök innan det fungerar. Ska jag undvika att säga att bajset vill komma ut så att det inte ska göra ont igen? Undvika att påminna om något som hon upplevt negativt ihop med bajseriet?

Vad underbart det är att kunna få tips och råd om detta svåra - tack!

Mvh Frida
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag vet så innerligt väl hur kämpigt detta är. Man blir så orolig och överkoncentrerad och vips har man förvärrat det hela ytterligare! :shock: :D

Efter frukost är jättebra. Gör så här: Lämna absolut inget utrymme för tveksamheter, här är verkligen Attityden Av Självklarhet viktigare än någonsin. Alla människor bajsar, därför att det kroppen inte vill ha måste komma ut. Så är budskapet och det ska bara serveras naturligt och avdramatiserat. Fråga henne: "Men nu ska vi se, det finns ju olika sätt att bajsa på, vilka då?" (Kom gemensamt fram till blöjan, pottan, toan...). Men betona att allt bajs till slut ända ska ner i toan, att det åker ner i marken och bla bla... Allt bajs ska tömmas i toan oavsett var det görs. Nu ska du tänka FÖRUTSÄTTNINGAR. Kommer det inget så kommer det inget och så är det bra med det till nästa morgon, när proceduren upprepas. Var väldigt konsekventa nu, här finns säkert lite trots inblandat också...Prata gärna om att man ska FÖRSÖKA bajsa varje dag annars blir det dumma bajset hårt och gör ont. Pakta och lirka och var supersmidiga. Leksak är helt ok tycker jag för att få tankarna på annat. Eller bok...

Och som sagt, Lactulos. Det är toppen!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"