frågor om dagslurar inför start!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
stjernan

frågor om dagslurar inför start!

Inlägg av stjernan »

Hej å hå,

tänker mig påbörja en kur om några dagar för min lille Hugo, 5,5 månad, som sov bra tills han var 3 mån och sedan började vakna ofta på nätterna. Ibland en gång i timmen efter midnatt, ibland mer sällan (ca 4 ggr). På dagarna sover han bra, två kortare pass och ett längre (ca 45 - 2 - 45) Han sover på mage i spjälsängen på natten och i vagnen på mage dagtid. I nuläget har han napp (som jag tar bort innan han somnar in, hoppas det kommer underlätta) och somnar av att vi buffar lätt på rumpan (ibland AW:s buffning till en början, sedan lätt på baken, men han somnar som sagt med hjälp av oss och ej på egen hand.
Han äter mycket på dagtid och har ej ätit på natten sedan ca 3,5 månad.

Mina frågor inför starten handlar framförallt om dagslurarna. AW skriver någonstans i forumet att man INTE kommer känna sig låst när allt väl är etablerat, men sedan läser jag i andra trådar det skrivs om att ha barnet i resesäng på långluren osv. Jag vill inte hamna i läget att min lille måste sova långluren i säng - då är man ju låst till hemmet 2 timmar/dag....

Så - till frågan: :?:
Han sover nu i liggvagn på mage, men kommer snart att ha växt ur den och jag måste byta till sittdelen, som blir trång att sova i på mage med åkpåse och ev. overall och allt som hör vintern till. När han ibland har sovit på rygg i vagnen (eller i bilstolen) vaknar han nästan alltid efter 20 eller 45 min. Hur ska jag göra med det långa sömnpasset när jag börjar sätta schemat? Ska jag sätta schemat med honom sovandes på mage i vagnen under långluren och sedan när det är etablerat byta till sittdel och ha honom på rygg (eller kanske sidan) och hoppas att han sover länge då? Eller ska jag köra på rygg på långa passet redan från början för att väja honom vid att det ska vara så??
Det går ju att ha honom på mage i sittdelen fälld i helt liggläge, men det är rätt trångt och han blir ju inte mindre....
Hugo född 070713
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag hade alla lurar ute i vagn på rygg åt min son, tills han var sisådär 8-9 månader. Det man ska tänka på är att man då måste täcka suffletten med mörkläggningstyg (luftgenomsläppligt)

Många väljer att ha den långa luren inne i spjälsäng just för att det lätt blir knöligt och trångt i vagnen med all vinter muddering. Dom korta lurarna brukar inte vara några problem.

Om det bli uppvak i skarvarna så följer du kuren även på dagaen, alltså första dagen vagnar du vid första pip, andra dagen tar ramsan över mer och mer..Förstår du?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
stjernan

Inlägg av stjernan »

luftgenomsläppligt mörkläggningtyg - var får man tag i det???
Kan det måhända räcka med en mörk filt av något slag? Antar att den ska vara till för att begränsa synintrycken vid uppvaknande - men fattar inte riktigt - lurar på mage i sängen på dagtid ska väl inte vara i mörker?? Om barnet vaknar är man ju inte av med synintrycken...

Jag känner att jag inte fixar att alltid ha långluren hemma i sängen - jag måste komma ut och träffa andra mammor, vilket man ju oftast gör mitt på dagen... Självklart kan jag ha den i sängen när jag är hemma, men vill ju gärna att det ska funka när jag är på vift.

Fler som har erfarenhet av att fixa dagslurar på rygg?? hur har ni gjort??
Hugo född 070713
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Stjernan, bara en kontrollfråga? Kör du med 12-45-2-45 schema?

Om du gör det så är det dags att dra av 30 min på detta vid kurningen. Mellan 5-6 mån är det 15 timmar sömn/dygn som gäller. Då kan man antingen köra 12-45-1,5-45 eller 12-45-2-20. Välj det som passar er bäst, men om du kortar mittenluren med 30 min är du ju bara bunden till 1,5 timme istället för 2 timmar tänker jag. :wink:

Sen vet jag faktiskt många som lägger sina barn för att sova på magen i vagnens liggdel med sele och allt. De ser till att ha mer åkpåse och lägger ovanpå än att ha tjocka overaller på under just luren. Om du dessutom hänger över ett skynke blir även luften lite varmare där inne. Isolera ordentligt under med fårfäll och rejäl åkpåse. Kanske extra filt över åkpåsen så blir det inte jättekallt. Ordentligt under men kanske inte den bylsiga overallen behövs? Eller?

Jag kan avslöja att ju äldre Tor blir desto bättre är han på att sova lite var stans sin långa lur. Nu sover han 95% av långlurarna i sängen, men han KAN lika väl ta den i bilen, eller vagnen, rygg, magen sidan lite hur som och om mamma säger att man gör det. Är man skalman så är man.:wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
stjernan

Inlägg av stjernan »

Ja, jag kör 12 - 45 - 2 -45, men hade tänkt ändra det vid kurning. I nuläget lägger vi Hugo ca 19.30, men vi vill ha natt mellan 19 och 7, så vi måste korta av någon av lurarna.
I nuläget måste jag nästan alltid lägga in en 5-minutare på kvällen, så kanske är det bra att ha kvar 45-minuterspasset på eftermiddagen istället för att bara ha 20 min där! Det kan ju oxå vara så att han inte orkar hålla sig vaken på seneftermiddagen pga att han inte sover hela nätter såklart, så får vi ordning på det så kanske inte 5-minutaren kommer behövas.
Jag ska testa lite i sittdelen! Har precis köpt en fleecejacka till honom som är vindtät - kanske kan funka istället för overallen!
Hugo född 070713
stjernan

Inlägg av stjernan »

Nej! Nu skrev jag fel TorsMamma! Vi kör inte 12 h natt nu, utan ca 11 eller 11,5 blir det. Läggning ca 19.30 och morgon vid 7. (tiderna varierar pga att läggningen ofta kan strula...) Men vi vill ha 12 h natt!
Hugo född 070713
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Mörkläggningstyg som är luftgenomsläppligt säljs i tygaffärer på metervara, fråga efter det.

Som sagt vi hade alla lurar ute i vagnen på rygg tills 8-9 månader, då flyttades långluren in till spjälisen.

Jag har låtit han sova i stillastående vagn på altanen och sista em luren har varit under promenad, för att jag ville komme mig ut och få motion. :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"