tänker mig påbörja en kur om några dagar för min lille Hugo, 5,5 månad, som sov bra tills han var 3 mån och sedan började vakna ofta på nätterna. Ibland en gång i timmen efter midnatt, ibland mer sällan (ca 4 ggr). På dagarna sover han bra, två kortare pass och ett längre (ca 45 - 2 - 45) Han sover på mage i spjälsängen på natten och i vagnen på mage dagtid. I nuläget har han napp (som jag tar bort innan han somnar in, hoppas det kommer underlätta) och somnar av att vi buffar lätt på rumpan (ibland AW:s buffning till en början, sedan lätt på baken, men han somnar som sagt med hjälp av oss och ej på egen hand.
Han äter mycket på dagtid och har ej ätit på natten sedan ca 3,5 månad.
Mina frågor inför starten handlar framförallt om dagslurarna. AW skriver någonstans i forumet att man INTE kommer känna sig låst när allt väl är etablerat, men sedan läser jag i andra trådar det skrivs om att ha barnet i resesäng på långluren osv. Jag vill inte hamna i läget att min lille måste sova långluren i säng - då är man ju låst till hemmet 2 timmar/dag....
Så - till frågan:
Han sover nu i liggvagn på mage, men kommer snart att ha växt ur den och jag måste byta till sittdelen, som blir trång att sova i på mage med åkpåse och ev. overall och allt som hör vintern till. När han ibland har sovit på rygg i vagnen (eller i bilstolen) vaknar han nästan alltid efter 20 eller 45 min. Hur ska jag göra med det långa sömnpasset när jag börjar sätta schemat? Ska jag sätta schemat med honom sovandes på mage i vagnen under långluren och sedan när det är etablerat byta till sittdel och ha honom på rygg (eller kanske sidan) och hoppas att han sover länge då? Eller ska jag köra på rygg på långa passet redan från början för att väja honom vid att det ska vara så??
Det går ju att ha honom på mage i sittdelen fälld i helt liggläge, men det är rätt trångt och han blir ju inte mindre....