Vi åker runt under julen och har alltid gjort. Vi åker ungefär 50-60 mil där längsta sträckan är 18 mil.
Vi börjar hos min mamma, åker dit några dagar innan jul. Någon av dessa dagar åker vi till min pappa (bor några mil från mamma) och firar julafton nummer 1. Där är vi bara över dagen.
Hos mamma är vi på själva julafton (vår nummer 2), sedan åker vi en kort sväng till mina släktingar på juldagen - brukar vara sådär 20-25 pers...
Juldagens eftermiddag är vi hos Veras farfar (julafton nummer 3).
Tidigare har vi också hunnit med en fika hos makens mormor på juldagen, men hon finns inte längre och vi slutade med det när Vera kom, det gick inte att hinna med...
Annandag jul firar vi julafoton nummer 4 hos Veras farmor, som bor på samma ort som farfar, vilket ju underlättar.
För att krångla till saker och ting så fyller svägerskan år på annandagen också. Men det firas inte så stort längre. Var ju skillnad när hon var yngre.
Många storknar över våra jular och tycker att det verkar hur jobbigt som helst. Vi ser det inte som ett problem. Vi gillar vår släkt och vill fira jul med dem. Vi åker runt till dukade bord och äter, får julklappar och mysiga stunder.
Vi har funderat om vi skulle vara hemma istället och det är ett alternativ, men då skulle vi få vara själva. Det kan ju vara mysigt men vi vill inte det, inte på jul.
Första året, när Vera var 11 månader fick vi argumentera en del för att hon skulle få sova ordentligt. Alla tyckte ju att just deras julafton var en speciell kväll för henne. Men när vi förklarade att hon hade 3 till, likadana, bakom sig eller att se fram emot, så togs det faktiskt emot, även om de tyckte synd om henne
Vera har alltid sovit var vi än har lagt henne - resesäng, annan bäddad spjälsäng. För att hon är en sömntuta eller för att jag har varit övertygad om att hon ska sova - välj själv

, troligen en kombination
En sak som både svärfar och svärmor har varit lite förskräckta över är att vi helst har haft Vera i enskillt rum och i deras respektive hus är tvättstugorna utan tvekan bästa ställena. Jag tror inte att hon kommer att straffa oss för det när hon blir tonåring

Men det trodde nog svärisarna, i alla fall i början

.
Ja, det var ju inte så mycket svar på din fråga, men en historia om våra jular
/LO