Sova borta

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
cissii

Sova borta

Inlägg av cissii »

Hej allihop :D

Nu är det ju snart jul och hela Sverige ska kuska land och rike runt för att en gång om året träffa alla släktingar, och så även jag.... :roll:
Då börjar man ju fundera på hur det ska gå, med bilresor och sova borta i 100 nätter. Alltså jag hatar verligen detta spektakel, varför kan man inte bara slopa alla högtider för haha.

Hur brukar det gå att sova borta & resa egentligen? Någon som vill dela med sig om vad man ska "göra och inte", och hur man motar bort hysteriska släktingar :twisted:

God Jul på Er :santa:

Ps.Hoppas jag har lagt detta i rätt forum nu, kanske borde vara i Kacklet.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Cissii! :D

VI har rätt stor erfarenhet av att sova borta... ibland flänger vi en hel del! SKriver lite tips, men fråga gärna om det är något speciellt du funderar på!

:D Njut av semester/resor/besök. Det är inte hela världen om en helg inte blir precis som vanligt. Försök planera efter tider och så, men se till så att inte schemat blir en boja!! Jag menar, vad är det värsta som kan hända?

:D Resor i bil: vet du att Celeste har lätt att somna i en bil? Planera in körtid vid lur eller vid godnatttid. Annars: ladda med små mutor, exempelvis äpplebitar, russin, en helt ny leksak, en spegel, barnskiva/annan musik att rocka loss till? Räkna med lite längre tid för resan än vanligt, om ni kör under vakentid.

:D Sova borta: ta med attityden :wink: :!: Och gärna ett mörkläggningstyg, en mörk filt, ett lakan eller liknande. Åtminstone för mig är mörkläggningen bra för min attityd. Och såklart resesäng. I 9 fall av 10 så sover Anton som en stock även borta. Att dela rum är inget problem, men försök skärma av så att Celeste inte kan se er om hon vaknar. Anton har även delat rum med fler än oss, och det har gått bra. Säg bara att ni tar hand om uppvaken om hon vaknar till, och att ni inte kommer göra något alls om hon inte är ledsen. Ta med ÖRONPROPPAR till dig själv, om du är lättstörd!

:D Hysteriska släktingar har jag inte så många, så det vet jag inte. :roll:

:D Ta ingen fajt vad gäller natten med Celeste på bortaplan, om det skulle bli så. Om du inte känner dig trygg med släktingarna i det! Någon gång har Anton vaknat ledsen mitt i natten när vi varit borta, har inte ramsan hjälpt så har jag efter en stund tagit upp honom till min säng. Han har somnat om gott, dock inte jag :roll: . Men det var det alternativ som jag tyckte kändes bäst då. Det styrs enkelt upp på hemmaplan sen.

Hmm, fråga gärna om du undrar något annat!
Nena

Inlägg av Nena »

Jag är också intresserad av svar på din fråga så jag hakar på här. Vi åler bort på måndag och ska vara borta 10 dgr. Vi flyger.

Om det var länge sedan man körde kuren och barnen är inkörda i rutinen så tänker jag att det kan vara lättare att avvika enstaka gånger, men om man är sådana färskingar som vi är (ca 2 veckor) så känns det viktigare att verkligen försöka hålla på rutinerna. Eller?

Jag ska försöka jobba extra på attityden!

kramar
Nena
Mamma, 34 år. Adam, 070101. Började kura 071131.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:arrow: sopsäckar och tejp för mörkläggning.

:arrow: Svart lakan och klänypor som kan fästas på resesängen. Jag sätter resesängen mot en vägg och klär in 2 sidor med svarta lakandet, ibland hänger jag även över hela lakanet, när Tor har somnat.

:arrow: Lägg med attityden.

:arrow: Sov med proppar i öronen. Proliva har en super propp eller rosa vaxproppar är bra. båda finns på apoteket.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Prov-sov gärna resesängen hemma i en natt eller två innan ni åker så sitter det för både föräldrar och barn. Med full attityd. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Nena! :D

Är kuren så ny, så försök hålla så noga du kan på alla tider. Framförallt när ni kommer fram, flygtider kan ju svåra att påverka... :roll:

Men bli inte helt uppstressad om inte sonen somnar en lur när ni är på resande fot, eller om han somnar när det inte var tänkt. Behåll lugnet, fundera ut en konstruktiv plan som ni kan hålla er till istället.

Vet inte om ni flugit med honom tidigare, eller hur långt ni ska. Vi brukar ha en nappflaska/pipmugg med vatten tillgänglig under start och landning, för att hjälpa till med tryckutjämningen, genom att han sväljer.

Trevlig resa, alla ni som ska resa långt :!: :santa:
Nena

Inlägg av Nena »

Tack för tipsen!

Vi har rest flera gånger tidigare. Men då har han alltid ammat vid start och landning, nu erbjuds inte längre det alternativet :D
Så mugg eller flaska ska jag tänka på att ta med. Tänk om det blir jättejobbigt för honom att flyga nu? Tidigare när han var yngre var det aldrig någr aproblem, men öronen är väl mer utvecklade nu.

Nena
Mamma, 34 år. Adam, 070101. Började kura 071131.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag upplever att det är mycket lättare att flyga nu när Anton är större, än det var när han var några månader. Nu låter det som att vi flyger jämt, det gör vi inte. Men vi har flugit när han var 7 månader (INTE kul för öronen), ett år (gick jättebra) och 1,5 år (landa igen!! sa han då).

Det kommer gå fint!!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vi åker runt under julen och har alltid gjort. Vi åker ungefär 50-60 mil där längsta sträckan är 18 mil.

Vi börjar hos min mamma, åker dit några dagar innan jul. Någon av dessa dagar åker vi till min pappa (bor några mil från mamma) och firar julafton nummer 1. Där är vi bara över dagen.
Hos mamma är vi på själva julafton (vår nummer 2), sedan åker vi en kort sväng till mina släktingar på juldagen - brukar vara sådär 20-25 pers...
Juldagens eftermiddag är vi hos Veras farfar (julafton nummer 3).
Tidigare har vi också hunnit med en fika hos makens mormor på juldagen, men hon finns inte längre och vi slutade med det när Vera kom, det gick inte att hinna med...
Annandag jul firar vi julafoton nummer 4 hos Veras farmor, som bor på samma ort som farfar, vilket ju underlättar.

För att krångla till saker och ting så fyller svägerskan år på annandagen också. Men det firas inte så stort längre. Var ju skillnad när hon var yngre.

Många storknar över våra jular och tycker att det verkar hur jobbigt som helst. Vi ser det inte som ett problem. Vi gillar vår släkt och vill fira jul med dem. Vi åker runt till dukade bord och äter, får julklappar och mysiga stunder.
Vi har funderat om vi skulle vara hemma istället och det är ett alternativ, men då skulle vi få vara själva. Det kan ju vara mysigt men vi vill inte det, inte på jul.

Första året, när Vera var 11 månader fick vi argumentera en del för att hon skulle få sova ordentligt. Alla tyckte ju att just deras julafton var en speciell kväll för henne. Men när vi förklarade att hon hade 3 till, likadana, bakom sig eller att se fram emot, så togs det faktiskt emot, även om de tyckte synd om henne :roll:

Vera har alltid sovit var vi än har lagt henne - resesäng, annan bäddad spjälsäng. För att hon är en sömntuta eller för att jag har varit övertygad om att hon ska sova - välj själv :wink: , troligen en kombination :D
En sak som både svärfar och svärmor har varit lite förskräckta över är att vi helst har haft Vera i enskillt rum och i deras respektive hus är tvättstugorna utan tvekan bästa ställena. Jag tror inte att hon kommer att straffa oss för det när hon blir tonåring ;) Men det trodde nog svärisarna, i alla fall i början :lol: .

Ja, det var ju inte så mycket svar på din fråga, men en historia om våra jular :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Så mycket svammel och ändå glömde jag :roll: ;)
När Vera sov på dagarna så såg vi till att åka bil när hennes lurar var. Det underlättade mycket. Nu har vi dvd-spelare i bilen där hon kan lyssna på musik eller titta på film. Det är också jättebra!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
cissii

Inlägg av cissii »

Hej och tack för svaren.

Har bara hunnit snabbläsa här o inte svarat, jag har jobbat i julhandeln. Härliga 11 tim skift. Men jag vill tacka för alla råd.

Hur gick resan undrar man kanske?
Jag vet inte vad det är för superhjälte till unge man har fött fram egentligen. Somnade kl 13 i bilstolen och vaknade kl 14:30, enligt schemat. Inte ett enda pip vare sig vid läggning eller under nätterna. Stal hela showen på julafton. Vad ska man säga, Tack Anna Wahlgren. Tack för min mästarinna i Trygghet. :heart:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken härlig läsning :D Du ser, ni har en liten Skalman hemma :wink:

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt Cissi, visst är det underbart med en egen "skalman"? Trodde själv knappt de fanns (innan jag fick Tor..), men numera vet jag bättre. :lol:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"