Dags att kura...?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
wirre

Dags att kura...?

Inlägg av wirre »

Jag ämnar så småningom stryka frågetecknet i rubriken och byta punkterna till ett utropstecken! Som ni förstår funderar jag alltså på att kura, men både attityd och fakta fattas. (Förhoppningsvis fattas attityden pga att jag inte har läst på tillräckligt ännu.)
Min lilla plipp är "Standardmodellad" och har liksom hela tiden glidit in i god sömn av sig själv, men börjar sova allt mer skralligt. Troligtvis beroende på att jag inte riktigt vetat vad jag skulle göra de få gånger hon strulat och då under en period för ca. två månader sedan var sjuk i borrelia, så jag sov dåligt och BÖRJADE vid ett tillfälle ta upp henne på natten och lät henne sova och amma i min säng. :oops: Jag veeeeet. SÅ korkart! :shock: Nåväl vi skärpte till oss och började vagna bort detta och det gick bra, men sedan fastnade vi i vagningsträsket :oops: och dessutom börjar hon nu bli för stor för att sova i vagnen på natten. (Kan snart dra sig upp och sätta sig.)
SÅ... Nu är det dax för buffning och ramsning. Till frågorna;
Kan man kura i rygg eller sidoläge? Hon har alltid sovit på sidan så länge hon kunnat och dessförinnan på rygg. Hon blir galen på natten när hon hamnat på mage och inte kan vända tillbaka.
Vad är en pangramsa?
Skall jag bekräftelseramsa vid läggning även om det bara är lite smågnäll? Eller räcker det att ramsa när jag går ut? (Har nästan aldrig några svårigheter vid läggningen).
Vi sover i samma rum. Hur funkar det? Vi har planerat att flytta in henne till storasyster efter jul. Bra eller dåligt?
När/om hon vaknar mitt i natten (efter kuren är genomförd), skall jag ramsa först, då och bara vid panik buffa? Ska jag ramsa även om jag bara hör att hon är vaken, men inte gnäller eller skriker? Likadant på morgonen, hon vill gärna vakna vid 5.40, men det tycker jag är tidigt :sleep: . Hon ligger dock och småmyser i ca. en halvtimme innan hon börjar gnälla. Sedan gnäller hon mer och blir allt mer missnöjd. Ska jag ramsa vid ett sådant uppvaknande, eller endast när det blir gnäll? Eller kanske bara vid arga skrik? Eller endast då hon blir ledsen? :?
Flera frågor som liknar varandra, men jag måste få det klart för mig... Hoppas någon orkar svara.
Mamma till två små flickor födda juni -03 och maj -07.
Emma80

PEPP PEPP

Inlägg av Emma80 »

Hej! Kul att du går i kurartankar! Jag vågar mig på några svar i väntan på att en mer erfaren kliver in här, en del frågor jag inte har något svar på (ännu)... Vagningsträsk kan jag allt om :oops: , been there, done that :D .

Låter absolut som att en kur skulle vara på sin plats tycker jag! Fakta hittar du ju bra här på hemsidan och i boken, finns att köpa nu efter att ha varit slut ett tag. Och pepp - ja då har du kommit rätt :heart:

En pangramsa är en hög och glad ramsa (alltid x 4, samma ord som din vanliga godnattramsa). Vi kör pangramsa efter 4 om Emil vaknar. Vid första pip slänger jag åt honom en ramsa från sängen där jag ligger och trynar och ofta somnar han då om. Den talar om att allt är under kontroll, det är fortfarande natt och det händer NADA så sov du vidare :sleep: .

Ryggläget får någon annan svara på, går ju inte att buffa då.

Tidiga uppvaknanden är ett rätt vanligt problem, jag hade en hel tråd om det. Fick denna "verktygslåda" av TorsMamma

1. INGENTING
2. Ljud i huset
3. Prat oss vuxna emellan/telefonsamtal
4. Ramsa
5. Mozart
6. Ramsa igen
7. Tillrätta lägg
8. Solfjäder
9. Buff/vagning

Men detta gäller ju efter kuren, kanske ska gå in lite mer aktivt precis när kuren pågår. Men du kommer snart att få svar från någon som vet mer om själva kurandet!

Tänk noga igenom schemat innan ni startar, inga ändringar inom en vecka. Vill gärna tipsa dig om att införa en väckarklocka som ringer prick när hon ska gå upp enligt schemat, då förstår hon att det är klockan som bestämmer när hon ska upp, inte hon och inte ni. Ingen idé att ligga och tjoa alltså!

Så tills vidare, läs och läs igen så kommer detta gå jättebra och hela familjen kommer sova som små grisar :heart:

Lycka till! Livet efter kuren är underbart!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Om du har barnet på sidan kan du använda både buff och solfjäder så det går aldeles utmärkt! Resten hade Emma redan svartat så bra på!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
wirre

Inlägg av wirre »

Undrar om min lilla plutta vet vad som är i görningen, eftersom hon sov hela natten till 6.10 imorse!!! Kanske inte behöver kura i alla fall! :wink:

Jag är en sådan en som måste ha allting HELT totalt solklart för mig innan jag gör något. Så med risk för att bli oerhört tjatig frågar jag igen:

Emma80 skrev:

Vi kör pangramsa efter 4 om Emil vaknar. Vid första pip slänger jag åt honom en ramsa från sängen där jag ligger och trynar och ofta somnar han då om.

Vad gör ni innan 4? Buffar eller? Det är vid uppvak mitt i natten som JAG gjort fel, eftersom jag är sååå trött då. (Oxå. :wink: ) Skall jag ramsa vid minsta vakentecken eller endast vid gnäll?
Sover ni i samma rum som den lille? Hur funkar det?
Verktygslådan verkar kanon, men inte mitt i natten väl? :shock: :)
Är pangramsan den jag säger när jag går ifrån barnet vid, tex. läggning?

Väckarklockan har jag funderat på ett tag, men nu SKALL den användas!

Duggan :
Så bra att det går att buffa och solfjädra på sidan. Just detta att först vänja henne vid magläge har varit ett stort (inre, mentalt) hinder för mig.

Slutligen får jag inte klart för mig om jag ska bekräftelseramsa efter endast lite kortvarigt gnäll vid läggning?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Under kuren så kommer du att bemöta första pip med buff och sedan backar du mer och mer för varje natt och använder nattramsan för att sedan lämna över mer och mer åt lilla barnet. Så i slutändan sköter barnet alla uppvak före 04.00 så långt det går på egen hand.

Nu du har lagt henne går du iväg med nattramsan som är samma som pangramsan, men skillnaden är att du bara använder pangramsan för att upplysa om att natten ej är slut än, alltså du avvaktar inte utan ramsar vid första pip. Med "vanliga" ramsan så lysnar du av barnet och jobbar med den stundvis. Förstår du?

I början av kuren bekräftar du på allt höll jag på att säga för bekräftelseramsan är det sista som ska följa barnet in i sömnen, för att betinga ramsan till sömnen. Förstår du? :lol:

//Malin
wirre

Inlägg av wirre »

Men hur gör jag efter 4? Har för mig att jag läst att man helst inte ska ramsa mer än två gånger på morgonen... Men om hon somnar till för att sedan vakna igen efter en halvtimme. Ska jag ramsa då?

Börjar inse att ett eget rum till henne hade varit bra. Imorse hade vi rena cirkusen... Först ringer sambons väckarklocka kl5.40. :sleep: Då vaknar oxå en av våra katter (som redan är betingad på att vakna av väckarklockan, för då vankas det mat snart!!!) och ställer sig och illjamar under pluttans säng. Då vaknar hunden... Morgon? Vad kul!! Varpå hon går runt i sovrummet och sticker sin iskalla nos i örat på samtliga familjemedlemmar. (Hon når även pluttans öron genom spjälorna!!) Först då vaknar min sambo (som inte är direkt av det diskreta och tysta slaget) och börjar prata HÖGT med både hund och katt. Allt medan jag håller tummarna och hyssjar vilt på de övriga så att den lilla inte ska vakna! Det gjorde hon! KONSTIGT! :roll:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vilken cirkus :roll: :D

Jag tycker det är jättebra att du ställer många frågor för då kommer du vara stensäker den dagen du börjar kura! Ledsen om jag var otydlig, verktygslådan var mer för tiden efter kuren om du skulle ha problem med tidiga morgnar.

Fick en idé bara, finns det inte ytterligare ett rum där hon kan sova ostört så ni inte stör storasyster och att hon inte vaknar av era ljud? Kanske badrummet eller så i brist på annat?

Jag har aldrig läst att det skulle finnas en maxgräns på antal ramsningar, man måste ju alltid lyssna av och ev. ramsa beroende på vad man hör.

Duggan får svara på din fråga vad du ska göra efter kl 4. Kanske är skillnad när du är mitt i kuren och tiden efter.

Har du funderat på vad du vill ha för schema?

Kram Emma
wirre

Inlägg av wirre »

Tyvärr har vi en sk. öppen planlösning med få små rum. Vi har ett kontor i och för sig, men där är datorn och den behöver vi på kvällen. Vi har bara en toalett som dessutom är på nedanvåningen, medan vi andra sover på ovanvåningen. Jag är rädd att jag inte hör henne förrän hon är helt uppvarvad. (Skulle kankse oxå ställa till problem; inga toabesök efter 19.30!!! :shock: )
Tror du att det är helt omöjligt att flytta in henne till syrran? Kanske dela av på något vis? Storasyster sover oftast HÅRT. Under en semestervecka vi hade i september sov vi alla i samma rum. Pluttan skrek som en galning (lite överdrivet :roll: ) under större delen av en natt, men syrran hörde inget.

Schemat vi tänker köra efter är följande;
Följer detta schema i stort sett redan idag (Använder mig nog av marginalkvartar lite väl hit och dit). Dock vaknar hon alltid vid ca 5.30 och jag tar upp vid 6.00.)

6.45 Vakna
6.50 Amma
8.15 Sova ute
10.30 Vakna
10.45 Äta puré(grönsaks + frukt) + amma
12.00 Sova ute
13.45 vakna
14.00 Amma + fruktpuré och rån
16.30 Sova inne (Börjat med idag. Innan har hon sovit även denna ute.)
17.00 Vakna
17.10 Amma
18.00 Gröt
19.15 Välling
19.45 Sova

Hur ser det ut?
Ett problem vi har är att storasyster skall lämnas på dagis kl. 9.00 två dagar i veckan, alltså under förmiddagsluren. Hitills har jag löst det genom att bära med mig insatsen in på dagis, men nu börjar hennes 8 kg att kännas rejält och hon har snart växt ur den på längden också. Hur gör jag då? :?

(Emma 80: En fråga som inte hör hit egentligen, men jag såg i en annan tråd att du ger ditt barn vegetarisk mat. Det gör jag också! Har du något bra kokboks tips eller andra tips på hur man bäst på ett varierat sätt introducerar protein i alla dess former? Ska jag ställa denna fråga till dig i ett annat forum?)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Jag har ingen erfarenhet av syskon, men kanske ändå att det är bäst att flytta in henne till sin storasyster? Jag tänker som så att när du ramsar så ska du ju inte vara i samma rum. Om ni då delar rum så måste du gå upp ur sängen och ut ur rummet. Har dessutom läst flera berättelser där storasyskonet ramsat lillasyskonet :D 8)

Är det av någon särskild anledning du inte har 12-timmarsnatt på schemat? Det brukar vara skönt för alla inblandade. Naturliga sömnrytmpass är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5h, 2h, 3h, 4h osv. Kolla klockan exakt när din dotter somnar och väck enligt sömnrytmpass så vaknar hon glad och pigg! Och första veckan i kuren ska du hålla schemat exakt, inga marginalkvartar ens. Så förstår hon lätt att det är nya bullar nu och att ni har koll. Så då är det bara att väcka henne om klockan visar att sömnpasset är slut.
Dessutom är det bra att ha mindre tid att sova på dagen för när hon är för stor att sova i sin vagn så blir du ju så bunden om du måste vara hemma vid varje lur.

Våra är ju lika gamla och Emil har detta schema:
19-07 Sova natt
7-7.30 Amma
8.45-9.30 Sova 45min
10.45-11.30 Äta puré + amma
11.30-13 Sova 1.5 h
14-14.30 Gröt ca 100 ml + amma
15.30-16.15 Sova 45 min
17 Middag, puré + amma
18.40 Nattslurk, amning

Viktigt att det inte blir mat för tätt inpå förra målet och att varje mål inte drar ut för mycket på tiden.

Tänk också på att när de fyller 7 månader så minskar sömnbehovet en halvtimme. Jag kommer att behålla 3 lurar för det känns som att han behöver det. Kommer bara ta bort 25 minuter från sista luren. Men med det gör du som du vill.

Angående dagis, kan hon inte sova i vagnen utanför medan du går in med storasyster?

Kul att du också ska ge vegetarisk kost! Mitt tips är Grön barnmat, kan beställas här http://www.gothiaforlag.se/se/butik/amn ... =72054165*

Har annars precis beställt ett annat häfte av Elsa Laurell, kan beställas här http://www.halsoframjandet.se/

Nu blev det jättelångt, hoppas du hittar något användbart!
Kram Emma[/b]
Jonatans_mamma

Inlägg av Jonatans_mamma »

Lite mer input...

Jag hade använt kontoret som "kurningsplats" och sen när lillan sover som en gris flyttat in henne till storasyster. Da behöver inte attityden ge vika för att ni är rädda att störa storasyster under kuren. Offra nagra datorfria kvällar och pa kuppen far ni en sovande prinsessa :D

Vad gäller magläget sa hade inte jag tvekat. Barn sover sa mycket bättre pa magen när de väl vant sig och dessutom kan man ju varken buffa eller solfjädra annars... När man väl kurar sa är ju det mesta nytt för barnet i alla fall. Sova pa magen är ju bara en bit av det hela.
Kan berätta att min son (nu 2ar och 3manader, kurad vid 6manader) lägger dockor i barnvagnen att sova pa magen. Vänder jag pa dem sa vänder han tillbaka dem pa mage! Det är ju sa man sover. :shock: Inget kostigt med det :!:

Lycka till med kurningen!
Kram Malin
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
wirre

Inlägg av wirre »

Anledningen till tiderna är att jag ska börja jobba i mitten på februari och jag vill då kunna amma henne innan jag går till jobbet kl 7.00, men vi kanske ska natta tidigare... Det ligger nog någonting i det!

Min stora sov sina dagslurar i vagnen fram tills hon blev två år och jag har aldrig känt mig bunden av dessa lurar, då hon somnat var vi än varit!
Vid sju månader kortar jag nog av den första luren. Tror nog också att hon behöver tre lurar ett litet tag till.

Att det blir lite tätt med mat på kvällen beror på att jag vill fortsätta amma så länge som möjligt, medan lilla pluttan nog skulle kunna vara utan ammningen. Därför kommer det nästan ingen mjölk på kvällen, men jag vill ändå amma för att hålla igång det. Men pluttan tycker att det är lättare att se allt kul som händer när man sitter i sin älskade barnstol och äter puré eller gröt, än när man ligger hos mamma! Dessutom är ju alla ny mat så oerhört spännande! Det är ett barn som är mycket glad i mat som jag fått! Är det för tätt mellan gröten och vällingen tror du? Hon äter gröt gjord på 1 dl vatten + puré och sedan ca. 80cl välling.

Storasysters dagisavdelning ligger på andra våningen med noll utsikt där vagnen står. Dessutom ligger dagis precis brevid genomfartsvägen i vårt samhälle, där många går. Det känns som att det är för mycket folk i rörelse precis där. Jag är helt enkelt rädd att någon kommer och snor henne. :roll: Ganska hönsigt, va?!

Glömde skriva att min sambo använder datorn om kvällarna till jobb. :oops: (Det vore väl konstigt annars om vi inte kunde avvara den ens ett par kvällar. Värsta datormissbrukarna... :wink: )

Nähä... Nu för jag bestämma mig hur jag ska göra med magläge och i vilket rum, för nu känns det som om det är dags... Ska fundera tills på söndag. Återkommer då!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Har du kommit till något beslut, nyfiken värre! :lol:
wirre

Inlägg av wirre »

Här har vi kurat! Tjaaa.. eller vad vi nu ska kalla det... Beslöt att påbörja kuren redan i lördags kväll. Kände att det var väl inget att vela om! (Annars är jag ganska bra på det! :wink: ) OCH vad gör min lilla plutta då? JO, hon sover sig igenom nätterna. Utan minsta uppvak! (Nåja, inget uppvak innan 5.30 i alla fall..) Å här har jag gått och våndats... Kan det ha med attityden att göra? :roll: (Hon sover kvar i vårt sovrum. Dock lite mera avskilt än innan.)

Dock vaknar hon till med jämna och ojämna mellanrum från ca. 5.30, fram tills 6.15 då jag tar upp henne och gör dag! Har fegat lite där och inte hållit det till 6.45, som jag egentligen har som mål... :oops: Ramsar mellen två och fem omgångar under den tiden.

Har också lagt till ett grötmål på morgonen, eftersom jag tänkte att det kanske var därför hon vaknar så tidigt. För att hon är hungrig alltså. En portion gröt slinker numera ner i ett nafs vid 8.00. Vilket får mig att fundera över hur hungrig hon egentligen varit innan! Känner sig som en taskig mamma. som låtit sittt barn svälta, typ. :roll: :oops:

En sak fungerar däremot INTE så bra. Vi beslöt att i och med kuren så skulle min sambo också börja natta. Det har han inte gjort sedan hon var liten. Ja, liten är hon ju ännu.. :) Jag menar sedan hon var nyfödd... Det hade nog varit smart att turas om hela tiden, men så har det nu inte varit, så vi tyckte att det nu var hög tid. Små glada halvårs barn vänjer ju sig snabbt vid det mesta, eller hur var det nu det står i BB? :wink:
Visserligen har han bara hunnit natta henne två gånger, men hon är inget litat glatt lättvänjt halvårsbarn då inte! Snarare ett argt och ledset och förvirrat litet barn! :(
Det ska tilläggas att hon inte skrikit så mycket i sitt liv, så vi är väl ganska ovana vid dylika uttryck, men hon blir VERKLIGEN upprörd. När jag nattar tar det väl ungefär en minut och när sambon nattar tar det ca. 45 minuter, med olika variationer av illskrik från samma stund hon läggs på kudden av sin ömme fader. JAG behöver lite peppning och hjälp med attityden, så att jag inte genast avbryter projekt "varannan kvälls nattning". :?
ÄR det bara som hon är ovan som hon skriker så förskräckligt? Eller för att han inte gör exakt enligt AW? Jag har berättat och "utbildat" honom, men jag misstänker att han lyssnar lite med ett halvt öra och med attityden att "ja,ja, det blir säkert bra"! Dock borde väl pluttan bli lugn av att han inte hetsar upp sig? Även om han inte gör exakt enligt konstens alla regler? (T.ex. har han gått in i rummet och ramsat, inte bekräftelseramsat, har svårt att höra skillnad på arga och ledsna skrik.)

Och jo, jag hör hur jag låter... Min attityd är inte helt säker direkt, men jag håller mig så långt borta från sovrummet som jag kan, fram tills hon somnat.

Som sagt tar jag gärna emot pepp om att hon inte dör av att han nattar lite på sitt sätt eller konstruktiva lösningar till hur vi ska göra det bättre. Om vi är på rätt väg eller HELT ute och reser. :shock: :?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Om du inte kan få din äkta hälft att förstå innebörden av SHN-kuren så tycker jag att du avbryter "operation lägga varannan kväll" iallafall nu ibörjan, för han MÅSTE förstå vikten av attityden, han MÅSTE förså att bekräftelseramsan ÄR det sista som ska följa barnet in i sömnen , hur ska annars ramsan kunna förknippas med sömnen? Och grund principen för SHN är ju faktiskt att sömnen ska vara bunden till barnet självt och inte till andra saker eller människor. Alltså är det inte OK att ramsa inne i rummet.
Jag VET att det låter hårt, men har man gjort ett val att genomföra en kur är det väl dumt att lämna det åt slumpen.
Tösen frågar som sjutton, vad fasiken håller du på med, HAR du verkligen koll??!! Och inte får hon något betryggande svar som hon kan lita på, därför fortsätter hon fråga.

Styrke kramar från norr! //Malin
wirre

Inlägg av wirre »

Sambon läste ditt inlägg, duggan, muttrade något om dryga norrlänningar men gick sedan och läste allt om kuren här på hemsidan! :wink:
Fram tills han känner sig påläst nattar jag. Tack för det! :)

Hur är det nu...Om hon vaknar på dagen, ska jag då snabbt dit och ramsa/vagna (hon sover ute)? eller avvakta och se vad det blir av det? Likadant på natten? Avvakta eller dit so fort jag kan. :?
Har så mycket information i skallen att jag blandar i hop allt för tillfället... Kan också vara den tidiga timme vi gick upp för att lussa på dagis... :sleep: Fick tyvärr väcka pluttan redan 5.30 idag. Hoppas det inte ställer allting upp och ner.. :? dagen har funkat bra, men hon har varit trött. Hon brukar ju i o för sig vakna 5.30 och ligga och små pjåla till 6.15, så för henne borde det inte vara SÅ stor skillnad.. Värre för en stackars morgontrött mamma. :wink:

Annars går nätterna fantastiskt. (Vågar knappt säga detta. Peppar,peppar. 8-[ ) Hon sover hela natten! Vaknar endast till ibland när hon antagligen drömmer, men somnar snabbt om för "egen maskin". TACK för alla råd och tips!!!! Jag hade nog aldrig tagit mig i kragen och genomfört det så jkonsekvent, utan hattat hit och dit med en allt sämre nattsömn till följd för den lilla! Nu ska jag hålla detta och inte sjabbla bort sömnen igen.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"