Ska jag kura eller inte?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
KullaGulla

Ska jag kura eller inte?

Inlägg av KullaGulla »

Hoppas på lite kloka ord från er erfarna kurare här inne. Det är så att jag står i valet och kvalet om att börja kura i morgon fredag. :?

Historien är denna:
Min son, nu 7 månader, har från början sovit väldigt dåligt, både på dagarna och nätterna. Endast korta stunder, ca 30-45 minuter mellan uppvaken. De senaste månaderna har det iofs blivit bättre med nattsömnen, men fortfarande vaknar han ca 3-4 ggr från det att han somnar vid 19-tiden tills det att jag går och lägger mig. Efter det vaknar han kanske 2 gånger under natten, men då räcker det att jag lägger handen på honom så somnar han om. Vissa tidiga morgnar (vargtimmen) måste jag amma honom för att han ska somna om.

Vid dagslurarna måste jag passa honom när han sovit 30 minuter, för då vaknar han och jag får lägga mig bredvid honom så somnar han om.

Nu har jag läst på om kuren i några veckor och hade planerat att börja kura i morgon kväll. Men, så dom senaste dagarna tycker jag mig ha märkt en förbättring i hans sömn. Igår tex, somnade han vid 20-tiden och vaknade inte förrän någon gång mitt i natten! Jag la handen på honom och han somnade om. Han vaknade ytterligare en gång efter det (tror katten kan ha viss skuld i det) och då grät han hjärtskärande. Även fast jag tog upp honom fortsatte han gråta och jag var tvungen att ge bröstet för att han skulle sluta. Efter det somnade han om och sov till 07.30

Jag börjar alltså tveka på om jag ska kura elle ej, känns som om det ev. är på G att förbättra sig självt... Själv känner jag mig numera utvilad, jag får den sömn jag behöver och vi har kommit över den tiden när vi var desperata av sömnbrist :D

Kan jag nu inte få lite goda råd från er med erfarenhet? :wink: Har vi tillräckliga "problem" för att köra en kur? Jag har varit väldigt peppad ända fram till för några dagar sedan som sagt...
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag kan inte säga vad du ska göra, men JAG skulle ha kört en kur. För då installerar du en hel rad med verktyg som du kan använda dig av länge i framtiden och snart stundar 8-månaders ångesten som kan bli märkbar även under sömnen och då kan det vara skönt att ha verktyg som man vet fungerar. Samtidigt är du nöjd och utvilad och känner er tillfreds så finns ingen anledning.

Du får nog tänka lite mer på det!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

Hej! :D
Jag skulle också ha kurat just för att ha verktygen att ta till sen som Duggan säger. Men samtidigt är det ju viktigt att du är riktigt motiverad om du väl kör igång. Du kan ju avvakta några dagar för att se om sömnen verkligen blir mycket bättre och läsa på under tiden. Även den bättre natten du beskrev har ju en del uppvak och ni kan säkert få det ännu skönare efter kur! Jag var också tveksam fram och tillbaka när min dotter var i den åldern - hon sov ju rätt bra för det mesta. Sen vid 7 månader började hon resa sig, vi var på semester och allt ballade ur totalt med nattliga amningar och samsovning.. :? Blev kurning i Gastsjön och sen dess sover hon jättebra :P
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
KullaGulla

Inlägg av KullaGulla »

Som det känns nu tycker jag faktiskt att det är dagslurarna som är jobbigast. Just för att han ALLTID vaknar efter 35 minuter. Jag måste vara där på störten och söva om, men ibland lyckas det inte, som nu idag då han bara sov 40 minuter istället för 1,5 timmar.
Han blir ju toktrött stackarn tills det är dags för nästa lur...
Dessutom får jag ingen chans att göra något annat under hans lurar då jag måste passa skarvarna hela tiden.
Hur många uppvak tycker ni förresten är ok per natt innan man kurar? Även om det går snabbt att söva om? Man vill ju inte påbörja nåt avancerat innan det verkligen är nödvändigt? :?:
Fler åsikter önskas :)
KullaGulla

Inlägg av KullaGulla »

...jag var inne på en annan tråd här och såg att man tydligen kan ramskura sitt barn också. Verkar vara en SHN-light? :?
Någon med erfarenhet av det? Ska jag prova det istället för en regelrätt SHN-kur just för att komma förbi 30-minutersskarvarna och de få uppvaken på nätterna?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

För att du ska kunna "rammskura" så måste du har banat väg för ramsan med hjälp att buff, solfjäder etc, vilken har skett genom en kur. "rammskuren" är tillför att sätta ramsan ordentligt om man inte fick till det under kuren. När man slarvat med att ramsan fått sissta ordet.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Personligen tycker jag att inget barn ska behöva tutte för att somna om efter fyra-fem månader... Och jag kulle bli tokig av ett uppvak per natt, men vi alla är ju olika... :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej på dig!

Håller med TorpSara: INGA uppvak på natten är ok. För mig i alla fall som mår uselt av störd nattsömn (vilket får mig att tro att barnen kanske också gör det... :( )

Och du, det kanske är ok nu, men det är inte helt otänkbart att ni snart har 5 uppvak per natt istället och då har du bara skjutit problemen framför dig.

Nej, jag skulle kurat och gett mig själv och lille sonen en uppsättning goa verktyg att ha länge, länge. SHN-kuren är liksom inte bara en kur utan ett helhetstänk, en filosofi och en INVESTERING! Om ni redan nu har ok nätter så kommer förmodligen (fast det vet jag egentligen inget om :wink: ) kuren att gå desto snabbare.

Men det är bara du som kan avgöra!

/Tinis
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"