är novis här, tips till nybörjare

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bravo! Grattis till hittandet av the big A! 8) :D
* Ska man dra ramsan samtidigt som man lägger honom när det är läggning? och sen tillrättalägga och buffa å solfjädra och ramsa sig ut?
Nej, du tar ramsan sist, på väg ut från rummet. Typ en vers vid sängen, en i steget och två utanför dörren.
* I lathunden står det solfjäderstryck på var fjärde buffning, ska man buffa 4 ggr och sen solfjädra och sen buffa och solfjädra? trodde man avslutade hela buffningen med en solfjäder...
Det är inte riktigt samma solfjäder. Det finns ett klipp i Lathunden där Anna buffar. Du pressar till lite på bröstryggen på var fjärde buff med andra handen. Sen slutar du em den riktig stadig tvåhandssolfjäder ett par sekunder.
*Bekräftelsen; det ska vara samma ramsa, men om jag säger Natti, natti, sov så gott, ska jag säga det en gång eller x4 och hur länge efter han tystnat ska jag vänta tills jag säger bekräftelsen?
Precis så: samma ramsa x4 i ett mjukt och bekräftande tonfall typ "precis så vännen, helt rätt". Du tar det precis när han har tystnat. Om han då går igång igen påminner du med tonfallet "men vad hade du tänkt dig då?" Om du förstår?

Sedan, när ramsan sitter och han tystnar på den så blir sista versen bekräftelsen. Ett mjukare tonfall allra sist.
* När han vaknar och skriker på natten under kuren, ska jag ramsa först å se om det hjälper eller ska jag gå in och ge beskedet och sen ramsa mig ut och ramsa till han lugnar sig?
Från andra natten är det ramsa och beskedet/buff/solfjäder bara vid total kris. Från tredje natten ska du vänta lite med att ramsa, en del uppvak bör han kunna lösa själv!
162ochenhalv

Inlägg av 162ochenhalv »

Tack! :heart: :heart: :heart:
Då hade jag fattat det hela rätt :D men blev lite fundersam över dessa saker när jag läste i lathunden i morse! Tack igen för svaren! Verkligen bra med forumet! :!: :!: :mrgreen:
inatt ska hela familjen sova :sleep: förhoppningsvis... även om jag inte vågar ropa hej än... väntar på bakslag inatt :oops:
endast döda laxar följer strömmen - Mini född 2007-05-20 kurad vid 6 1/2 månad. LillTjejen född 2009-03-05
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi väntar på rapport! :D
duggan

Inlägg av duggan »

Väntar med spänning! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
162ochenhalv

Inlägg av 162ochenhalv »

2a rams-natten avklarad...
Somnade vid 20 tiden, efter en buffning och några ramsor. Vaknade första gången vid 21.30 ramsade ett par gånger sen somnade han om. Vaknade inte förrän 03.09 men var svår att somna om, fick gå in och buffa några gånger somnade om vid 4 snåret, vaknade igen vid 06.19 buffade några ggr här med somnade igen 07, vaknade 08. Dagslurarna går ibland bra ibland inte, är lite fundersam om jag har för tätt mellan lurarna eller om han sover för mkt
schemat ser ut så här:
Gossen min blev 6 månader den 20 nov

frukost amning 8.00
fm lur 945-1030
lunch 11
lång lur 12,30-14.30
amning /välling introduktion 1430
em lur 1630-1650
kvällgröt 1800
nattslurk1930

tips på ev justeringar/ändringar:?: :!:
endast döda laxar följer strömmen - Mini född 2007-05-20 kurad vid 6 1/2 månad. LillTjejen född 2009-03-05
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker att schemat ser jättebra ut. Jag skulle nog inte ändra, det kan ta lite extra länge för dagarna att sätta sig, men det kommer. Använd verktygen på samma sätt på dagen och försök gärna få till ett omsomnande på långa luren så ofta som möjligt om det är den som trasslar.
162ochenhalv

Inlägg av 162ochenhalv »

okej men då ska jag sluta bekymra mig över det... det är framförallt den sista luren som strular....
en annan fråga :D Hitintills är det jag som har tagit läggningar och ramsning vid uppvak, hur gör man om maken ska rycka in, kan han göra det när som, eller bör han ta en hel kväll/natt eller kan han vänta tills kuren är klar? :?:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D :!:
Vad bra det går för er! Härligt jobbat!

Vem som ramsar och när, har ingen betydelse! Det viktiga är att han VET hur han ska göra, kanske kan han vara med dig och lyssna av hur du gör, och du är med honom och sufflerar när han ska ramsa första gången :?:

När vi varit i Gastsjön hos AW för att kura barn, har vi ramsat alliphopa, turats om och det har inte bekommit barnen ett dugg! Det är HUR man gör det, inte VEM som gör det :wink:

Kram och fortsatt lycka till!
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Vad duktig du är! :D

Några tankar kring schemat från mig. Det finns ju inga sanningar här utan bara egna erfarenheter. Så jag ger dig mina nu :wink:

Barn i den här åldern brukar vilja göra kväll tidagare och morgon tidigare. Jag hade aldrig kunnat hålla natt till kl 8 här hemma :roll: . Dessutom har det varit super att få kväll redan vid kl 19. Kanske att det kan vara lättare att göra morgon tidigare???

Jag gillar inte 20-minlurar. Det kostar mycket för lite tycker jag. Hellre kortare nattsömn och rejälare dagslurar. Därför har jag valt 11 timmars natt och alltid haft minst 45 min på dagslurarna.

Min lilla har vuxit ur sitt schema alltid ett par veckor före "födelsedagen" så kring 6,5 månad bytte vi till 14,5 timmars dygnssömn och gick ner till 2 lurar. Detta schema har verkligen fungerat suveränt och kommer göra det länge till eftersom vi kan fortsätta korta lurarna. Om det fortsätter strula kan du fundera på att justera sömnen neråt. Kanske ska man redan nu tänka lite framåt, när det ändå inte sitter riktigt. Vad har ni tänkt att göra med schemat vid 7 månader? Tror faktiskt att ni kommer behöva ändra om tiderna rejält eftersom 3 lurar är svårt för dom flesta.

Ger förslag på 7-8-månadersscheman. Vi kör tidig morgon, men man kan ju flytta fram hur man vill

6 morgon, amning, gröt
8-10 sova 2 h
10 mellis
12 lunch
13:30-15 sova 1,5 h
15 mellis
17 middag
18:30 välling
19 sova natt 11

Bara som inspiration!

Kram Tinis
Lua

Inlägg av Lua »

Och här har vi en som gillar 20-minutaren på em! Och som älskar 12-timmarsnätterna :wink:

Jag har känt mig så fri med att bara ha 20 minuters sömn på em. Då kan man göra vad som helst efter långluren för en kortlur kan man ta sig var som helst.

Summa sumarum: tänk noga efter hur ni vill ha det :D :!:

Kram Lua. :heart:
162ochenhalv

Inlägg av 162ochenhalv »

miar70 skrev:Hej :D :!:
Vad bra det går för er! Härligt jobbat!

Vem som ramsar och när, har ingen betydelse! Det viktiga är att han VET hur han ska göra, kanske kan han vara med dig och lyssna av hur du gör, och du är med honom och sufflerar när han ska ramsa första gången :?:

När vi varit i Gastsjön hos AW för att kura barn, har vi ramsat alliphopa, turats om och det har inte bekommit barnen ett dugg! Det är HUR man gör det, inte VEM som gör det :wink:

Kram och fortsatt lycka till!
Mia
Tackar!!!
okej, det var faktiskt han som guidade mig första kvällen vi körde ramsning :lol:
så han vet hur man gör, så då ska det ju inte bli några problemns :thumbsup:
162ochenhalv

Inlägg av 162ochenhalv »

Lua skrev:Och här har vi en som gillar 20-minutaren på em! Och som älskar 12-timmarsnätterna :wink:

Jag har känt mig så fri med att bara ha 20 minuters sömn på em. Då kan man göra vad som helst efter långluren för en kortlur kan man ta sig var som helst.

Summa sumarum: tänk noga efter hur ni vill ha det :D :!:

Kram Lua. :heart:
Jo jag tycker det är bra, men gossen är inte övertygad,.,,,än :lol:
162ochenhalv

Inlägg av 162ochenhalv »

Tinis skrev:Hej!

Vad duktig du är! :D

Några tankar kring schemat från mig. Det finns ju inga sanningar här utan bara egna erfarenheter. Så jag ger dig mina nu :wink:

Barn i den här åldern brukar vilja göra kväll tidagare och morgon tidigare. Jag hade aldrig kunnat hålla natt till kl 8 här hemma :roll: . Dessutom har det varit super att få kväll redan vid kl 19. Kanske att det kan vara lättare att göra morgon tidigare???

Jag gillar inte 20-minlurar. Det kostar mycket för lite tycker jag. Hellre kortare nattsömn och rejälare dagslurar. Därför har jag valt 11 timmars natt och alltid haft minst 45 min på dagslurarna.

Min lilla har vuxit ur sitt schema alltid ett par veckor före "födelsedagen" så kring 6,5 månad bytte vi till 14,5 timmars dygnssömn och gick ner till 2 lurar. Detta schema har verkligen fungerat suveränt och kommer göra det länge till eftersom vi kan fortsätta korta lurarna. Om det fortsätter strula kan du fundera på att justera sömnen neråt. Kanske ska man redan nu tänka lite framåt, när det ändå inte sitter riktigt. Vad har ni tänkt att göra med schemat vid 7 månader? Tror faktiskt att ni kommer behöva ändra om tiderna rejält eftersom 3 lurar är svårt för dom flesta.

Ger förslag på 7-8-månadersscheman. Vi kör tidig morgon, men man kan ju flytta fram hur man vill

6 morgon, amning, gröt
8-10 sova 2 h
10 mellis
12 lunch
15 mellis
17 middag
19 sova natt 11

Bara som inspiration!

Kram Tinis
Hej, Tack för dina tankar, väl värda att tänka på :)
Det var främst med tanke på mannen som vi bestämde 8-20 han åker tidigt och kommer hem sen, så för att han ska få träffa sonen så gjorde vi så här till en början, jag tror snarare att 7 -730 hade passat bättre, vi får nog snart ändra till det, för han vaknar oftast då, och börjar bråka med omsomning då känns lite B. förslaget ser bra ut, kan kanske bli en lämplig fortsättning, men uppvak vid 7 snåret istället :)
Tack igen!
:heart: :heart: :heart:
162ochenhalv

Inlägg av 162ochenhalv »

Tinis skrev:
6 morgon, amning, gröt
8-10 sova 2 h
10 mellis
12 lunch
15 mellis
17 middag
19 sova natt 11

Kram Tinis
Hej har liten undran om ditt schema. ska man ha 6 måltider vid 7-8 månader? sitter och klurar på om jag ska ändra mitt schema för jag tycker att det vore bättre med två lurar istället för tre,
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Man ska ha 4 måltiden plus en kvällssluk och det blir då 5 st. Fördela måltiderna med 3-4 timmars mellanrum, och kvällsslurken kan komma ganska nära middagen.

När man väljer att gå över till 2 lurar är högst individellet, en del byter till 2 lurar redan vid 6 månader medans en del behåller sina 3 lurar fram till 9 månader.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"