Nej, du tar ramsan sist, på väg ut från rummet. Typ en vers vid sängen, en i steget och två utanför dörren.* Ska man dra ramsan samtidigt som man lägger honom när det är läggning? och sen tillrättalägga och buffa å solfjädra och ramsa sig ut?
Det är inte riktigt samma solfjäder. Det finns ett klipp i Lathunden där Anna buffar. Du pressar till lite på bröstryggen på var fjärde buff med andra handen. Sen slutar du em den riktig stadig tvåhandssolfjäder ett par sekunder.* I lathunden står det solfjäderstryck på var fjärde buffning, ska man buffa 4 ggr och sen solfjädra och sen buffa och solfjädra? trodde man avslutade hela buffningen med en solfjäder...
Precis så: samma ramsa x4 i ett mjukt och bekräftande tonfall typ "precis så vännen, helt rätt". Du tar det precis när han har tystnat. Om han då går igång igen påminner du med tonfallet "men vad hade du tänkt dig då?" Om du förstår?*Bekräftelsen; det ska vara samma ramsa, men om jag säger Natti, natti, sov så gott, ska jag säga det en gång eller x4 och hur länge efter han tystnat ska jag vänta tills jag säger bekräftelsen?
Sedan, när ramsan sitter och han tystnar på den så blir sista versen bekräftelsen. Ett mjukare tonfall allra sist.
Från andra natten är det ramsa och beskedet/buff/solfjäder bara vid total kris. Från tredje natten ska du vänta lite med att ramsa, en del uppvak bör han kunna lösa själv!* När han vaknar och skriker på natten under kuren, ska jag ramsa först å se om det hjälper eller ska jag gå in och ge beskedet och sen ramsa mig ut och ramsa till han lugnar sig?