Hej!
Tänk, vad tiden går! Och att lilla söta L har blivit hela 5 månader

.
Ska se om jag kan svara dig.
1. När är smartast att lägga över henne i spjälsäng?
2. När hon sedan sover i spjälsäng, är det buffning som gäller istället för vagning? Eller kör jag direkt på med solfjäder och ramsa? Och ska jag räkna med en regelrätt kur, dvs 3 nätter?
3. Ska jag lägga henne från start i storebrors rum, eller ska jag vänta tills hon är en sk säker sovare?
4. Hur gör jag på dagarna när hon ska sova inne? Ska hon fortsättningsvis sova i vagn, eller kör vi på med spjälsäng då också? Vad ersätter vi vagnandet med i så fall?
1. Antingen väntar du tills nätterna sitter, dvs att hon själv sover över, och byter sedan. Nu tycks hon ju inte självmant göra det

, så då kan du egentligen flytta över till spjälsäng när du bestämmer dig för att införa ramsan. Jag skulle boa in henne där en smula, i början, så att sängen inte känns som ett jättehav, nu när hon varit van vid bara vagn tills nu.
2. I spjälsäng byter du enklast till buffning. Men jag skulle köra en liten ramskur direkt vid överflyttningen - om ca 3 nätter. Dvs första natten skulle jag buffa och ge ramsa. Andra natten bara tillrättaläggande och ramsa - om ej kris uppstår. Ja, det där kan du ju läsa på mer om. Jag tror inte du behöver få så svåra bekymmer, eftersom hon är SM:ad och bara behöver få klart för sig vad som gäller - dvs sova som grisar gör vi allesammans på natten.
3. Vänta tills nätterna sitter innan du flyttar in. Enstaka uppvak blir det förstås även sen, och då ramsar man båda över en kam. Men det blir bäst för alla parter om hon lärt sig lyssna på ramsan innan de flyttar ihop.
4. Hon kan gott sova i vagn ute även fortsättningsvis. Somliga lägger på rygg om de sover ute och inte längre får plats i vagnen (men än ska hon väl få plats). Båda mina har sovit på mage även i sittvagnen när väl den infördes. Inne kan hon dock gärna sova i spjälsäng även dagtid. Inför dagramsa, utan ordet natt i, som du använder då.
5

. Fundera på om det inte behövs mer mat på programmet. Min sötnosa åt 2 välling/grötmål och 1 helt mål lagad mat vid 4 mån, och 2 mål lagad mat vid 5,5 - som referens bara.
Vad tror du?
Kram Ewa