Från vagn till spjälsäng

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
HÖNSMAMMA

Från vagn till spjälsäng

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hej!

Min lilla Ms L (5månader) börjar nu bli för stor för vagnen och spjälsängen hägrar. Hennes 11 timmars nätter sitter inte ännu. Jag har just tagit bort nattmålet så de senaste 3 nätterna har hon vaknat vid 3-tiden och har varit väldigt pigg och glad och trott att det är morgon :wink: - Hon har definitivt inte varit hungrig :o . Det har slutat med varje natt att jag har fått vagna från och till i 15-90 minuter :!: Jag har några funderingar:

1. När är smartast att lägga över henne i spjälsäng?
2. När hon sedan sover i spjälsäng, är det buffning som gäller istället för vagning? Eller kör jag direkt på med solfjäder och ramsa? Och ska jag räkna med en regelrätt kur, dvs 3 nätter?
3. Ska jag lägga henne från start i storebrors rum, eller ska jag vänta tills hon är en sk säker sovare?
4. Hur gör jag på dagarna när hon ska sova inne? Ska hon fortsättningsvis sova i vagn, eller kör vi på med spjälsäng då också? Vad ersätter vi vagnandet med i så fall?

Tusen frågor, jag vet :oops: !
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Tänk, vad tiden går! Och att lilla söta L har blivit hela 5 månader :D.

Ska se om jag kan svara dig.
1. När är smartast att lägga över henne i spjälsäng?

2. När hon sedan sover i spjälsäng, är det buffning som gäller istället för vagning? Eller kör jag direkt på med solfjäder och ramsa? Och ska jag räkna med en regelrätt kur, dvs 3 nätter?

3. Ska jag lägga henne från start i storebrors rum, eller ska jag vänta tills hon är en sk säker sovare?

4. Hur gör jag på dagarna när hon ska sova inne? Ska hon fortsättningsvis sova i vagn, eller kör vi på med spjälsäng då också? Vad ersätter vi vagnandet med i så fall?
1. Antingen väntar du tills nätterna sitter, dvs att hon själv sover över, och byter sedan. Nu tycks hon ju inte självmant göra det :wink:, så då kan du egentligen flytta över till spjälsäng när du bestämmer dig för att införa ramsan. Jag skulle boa in henne där en smula, i början, så att sängen inte känns som ett jättehav, nu när hon varit van vid bara vagn tills nu.

2. I spjälsäng byter du enklast till buffning. Men jag skulle köra en liten ramskur direkt vid överflyttningen - om ca 3 nätter. Dvs första natten skulle jag buffa och ge ramsa. Andra natten bara tillrättaläggande och ramsa - om ej kris uppstår. Ja, det där kan du ju läsa på mer om. Jag tror inte du behöver få så svåra bekymmer, eftersom hon är SM:ad och bara behöver få klart för sig vad som gäller - dvs sova som grisar gör vi allesammans på natten.

3. Vänta tills nätterna sitter innan du flyttar in. Enstaka uppvak blir det förstås även sen, och då ramsar man båda över en kam. Men det blir bäst för alla parter om hon lärt sig lyssna på ramsan innan de flyttar ihop.

4. Hon kan gott sova i vagn ute även fortsättningsvis. Somliga lägger på rygg om de sover ute och inte längre får plats i vagnen (men än ska hon väl få plats). Båda mina har sovit på mage även i sittvagnen när väl den infördes. Inne kan hon dock gärna sova i spjälsäng även dagtid. Inför dagramsa, utan ordet natt i, som du använder då.

5 :wink:. Fundera på om det inte behövs mer mat på programmet. Min sötnosa åt 2 välling/grötmål och 1 helt mål lagad mat vid 4 mån, och 2 mål lagad mat vid 5,5 - som referens bara.

Vad tror du?

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Tack Ewa! :heart:
Dina råd tar jag nu till mig och laddar inför flytt från vagn till spjälsäng. Tror du att jag måste "vaka" de tre nätterna, förresten!? Eller räcker det med att jag flyger upp ur sängen vid minsta ljud :wink: ?

Vad gäller mat har vi just kommit igång med smakportionerna (sedan 3 veckor) och ökar stadigt dag för dag. Så jag är sent ute. 8) Men jag har å andra sidan inte haft någon mjölkbrist och hon har stadigt ökat i vikt, så jag känner ingen större panik. Även om hon ju alltid har varit strulig vid själva amningen, de funkar bäst när hon halv- eller helsover :shock: . Jag har provat det mesta utom att stå på huvudet, och det är detta som fungerar och jag vet att hon får i sig den mat hon behöver. Så visst ska det bli skönt när hon äter riktig mat och framför allt havregrynsgröt.
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

HÖNSMAMMA skrev:Dina råd tar jag nu till mig och laddar inför flytt från vagn till spjälsäng. Tror du att jag måste "vaka" de tre nätterna, förresten!? Eller räcker det med att jag flyger upp ur sängen vid minsta ljud :wink: ?
Vi drabbades av en natts total kalabalik i samband med flytt till spjälis. Eftersom ramsan inte satt helt innan dess så gjorde jag en lightkur. Edvard somnade ju snällt men vaknade ytterst fundersam... Jag vakade inte, med resonemanget att han inte var en speciellt osäker sovare. Det är skillnad på riktiga kurbarn som ska ha helt nya regler i livet. Jag sov däremot på en madrass utanför hans kupé så jag kunde reagera på sekunden. Det gjorde jag i tre nätter. Gick toppen, sen dess har vi inte en stöknatt annat än vid mycket feber.
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Okej, en lightkur låter som en god idé. En madrass utanför kupén blir det definitivt! :lol:

I natt har Ms L faktiskt sovit bättre, det blev ett kort uppvak vid 23.30 och 05.30. Det första lyckades hon klara av helt själv, =D> men den andra gången fick jag gå in och vagna vid två tillfällen. Jag tror att det var lite kvällsgröt som gjorde susen, så nu tänkte jag köra med det varje kväll här framöver :D . Hoppas att sovandet håller i sig så att hon snart kan gå över smidigt till spjälsängen! [-o<
duggan

Inlägg av duggan »

Gröt kan verkligen göra susen, så är det bara mat, mat och mera mat! :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Ewa

Inlägg av Ewa »

Kör på! :thumbsup:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Nu är det spjälis som gäller! En natt har passerat och bara ett uppvaknande vid 06.15 med lite gnöl, då jag ramsade när det började eskalera. Tyst blev det, jag tror att hon blev lite förvånad :wink: . Lite mera gnöl efter 5 minuter, en ny ramsa och sedan var det sömn som gällde tills jag väckte henne kl 07.00. :D Så nu håller jag tummarna för kommande två nätter.

Men jag har en fundering fortfarande och det är daglurarna. Det är ju en sak när hon sover ute i vagnen, då är det ju inga problem - men när hon nu ska sova inne förslagsvis i spjälsängen, hur gör jag då om det gnölas, skriks eller protesteras på något sätt? Ska jag buffa, ramsa dagramsan, solfjädra eller vad?! :-s Några förslag, någon?

Sonen har alltid sovit daglurarna ute i vagnen, så jag har ingen erfarenhet av spjälis-sovning inne dagtid....
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Och tack förresten för tipset om mat, mat och mera mat. Den här tjejen gick med raketfart från smakportioner till vanliga portioner! Och helt plötsligt är det roligt att ammas. Hon kan rent av titta på mig och ammas i vaket tillstånd! :shock: Det har varit så mycket trixande med denna amning i alla dessa månader, så det är helt fantastiskt när hon njuter av att ammas.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej!

Vad roligt att höra att det blivit så bra med amningen och att maten tagits emot med glädje :D

Vad gäller sova inne i spjälsäng så gör så här: Busa på väg till sängen, lägg tillrätta och ut med dagramsa. Backa sedan och lyssna av hennes ev frågor. Om de stegras så ger du en ramsa och vid KRIS så solfjädrar du. Men backa så mycket du kan, dottern kan ju det här med att somna själv och sova såååå gott :sleep: Så ta du hand om de 17 andra bebisarna :wink:

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"