Tack så jättemycket för responsen!!!
Håller med om att det känns mycket med 4 lurar. Det känns som om dagen blir fylld av bara sovande och matande och inte så långa vakenpass att vara social med familjen. Men schemaförändringar är väl förbjudna under kuren och uppföljningsveckan, eller????
Hur långa vakenpass kan man räkna med att en 4-månaders mäktar med? Skulle jag kunna ändra schemat till följande:
07 väckning+frukost (amning)
8.45-9.30 sova vagn ute
9.45 mellanmål (amning)
11.15-12.45 sova vagn inne
13 lunch (amning)
15.15-16.45 sova vagn inne
17 middag (ersättning+amning)
18.30 kvällsmat/nattslurk (ersättning+amning)
19 sova natten 12 h
Blir det för mycket sömn totalt? Har ni några bättre förslag på schema? Vi är låsta av dagislämning kl 9 och hämtning kl 14 tre dagar i veckan och det går alltid åt lite tid vid varje tillfälle och vi är tvungna att ta bilen pga farlig väg + långt till dagis. När ska nattslurken in?
Sen undrar jag över om det är helt tokigt att gå iväg på kalas nästa helg om vi ser till att hålla stenhårt på schemat? Har dessutom planerat in att träffa gamla barndomsvänner med barn på fredagen - det lär bli rätt livat

. Båda aktiviteterna är dagtid. Ska jag skippa allt tro

?
Så till rapporten!
Natt 2:
Albin vaknade en gång mitt i natten. Somnade om på 7 minuter mha besked och en påminnelse. Sedan vaknade han redan kl 06. Pappa (som haft de två första nätterna) la till rätta eftersom det såg ut som om Albin försökte göra en kullerbytta och ramsade ett antal gånger. Var lugn mellan 06.30 och 06.45 men satte sen ny fart. Morgon kl 06.47 då Albin var lugn.
Dag 2:
Albin har varit riktigt sömnig idag och hade nog gärna sovit ett tag till på sina tidiga tupplurar - men det fick han inte minsann
Lur 1: Somnade på en minut efter kort besked (2 vagntag som markering) följt av bekräftelse
Lur 2: Somnar på 5 minuter efter ett par påminnelser. Lugn vid läggning - endast solfjäder behöver inte ens vagna som besked. Sov gott 1,5 h tills han blev väckt. Gött!
Lur 3: Somnar på 15 minuter. Krävs 10 vagntag för att lugna vid beskedet. Ramsar några omgångar tills han somnar. Hade nog gärna sovit längre än 45 denna gång. Lyckades somna till på pappas axel i väntan på ersättning utan att pappa märkte något

- hann dock inte bli många minuter.
Lur 4: Inte mycket bättre än igår. Slutade dock med en 5-minutare de 5 sista minuterna av marginalkvarten - alltid något. Hela vakenpasset mellan lur 3 och 4 verkade Albin väldigt trött, men ändå strulade det.
Natt 3:
Läggningen gick bra även ikväll (12 min) trots att storasyster och pappa inte fick vara med eftersom dottern blivit drabbad av

efter att hon hjälpt till att bädda för sin lillebror och spelade ut hela sitt register. Efter ett kort besked (19.02) som markering och ramsa ut genom dörren hördes halvhjärtade protester från en mycket trött kille. 19.09 ny påminnelse utan reaktion. 19.12 går nästa påminnelse fram och orsakar ett par arga protester innan det blir tyst och 19.14 ges bekräftelsen. I natt blir det min tur att vaka - spännande

.
Få se hur det går i morgon bitti när resten av familjen kommer upp strax efter 06. Under kurningen sover Albin i TV-rummet (inget TV-tittande här på några kvällar

) bredvid kök och vardagsrum för att inte störa storasyster. Sen flyttar han ner i vårat sovrum på bottenplan så då blir morgnarna lugnare för familjens sjusovare.
Idag - på 4-månadersdagen

- har vi provat smakprov för första gången. Palsternackan var ingen hit - blev nog för trådig i potatispressen, men storasyster tyckte det var smaskens. Lite katrinplommonpuré däremot uppskattades mycket bättre när det väl lyckades komma in i munnen - det är inte lätt att förstå vad en sked har i munnen att göra

. Så nu kör vi katrinplommon några dagar - ska ju även va bra under kurningen. Vad kul att killen blivit så stoooor.
Detta måste va det bästa forumet i världen! Tack Anna för att du finns och delar med dig av all din kunskap och tack alla ni andra för hjälpen
Lycka till med kurningen Krümel!!!
Tack!
//mamma Frida
Mamma till Albin (070718), kurad nov -07 och Tilda (050128), kurad maj -05.