Hur klara kurandet med trotsig storasyster?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
HEAL

Hur klara kurandet med trotsig storasyster?

Inlägg av HEAL »

Hej!

Nästa helg ska vi kura vår då 4-månaders son :D :D . Skulle så gärna få lite tips hur :?: vi ska få med storasyster (snart 3 år) på ett bra sätt så att hon känner sig delaktig och hjälper snarare än stjälper.

Storasyster är i trotsåldern :evil: :roll: :wink: med stort utropstecken och ställer sig gärna i vägen för vagnen :x när det vagnas eller kryper in och sätter sig på underredet lagom när lillebror ska vagnas. Eller skriker och tänder och släcker lampor och vad mer hon kan hitta på för att provocera.

Vi har inte hittat något bra sätt att hantera detta och är oroliga :? inför att vi ska kura och då framför allt dagtid då det nya schemat ska sättas under lugn och ro.

Om hon kunde få en roll och där hon känner sig delaktig och oumbärlig när det gäller hans tupplurar hade det kanske underlättats :?: .

Och en annan undran - hur gammal behöver lillebror vara för att dela rum med storasyster?

Hoppas på kloka tips :idea:
Mamma till Albin (070718), kurad nov -07 och Tilda (050128), kurad maj -05.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej HEAL :D

Jag tycker inte ni ska oroa er över själva kurningen av lillebror, småsyskon är rätt härdade och tål mer ljud och ljus än man tror :wink:
På en litet trotstjej (är där själv med min treåring :heart: ) funkar det nästan jämt att be om hjälp, att få dem att känna sig oumbärlig!
- VAR ska lillebror sova???
- VAD ska vi göra nu, när lillen skriker???
- MEN vilken liten skrik-kille, HUR gör vi nu, kan DU visa???

Låt henne busa med honom innan läggning, och "prata" till lillen:
- Tänk, vad SNÄLL hon är din syster, vilken TUR du har som har HENNE till storasyster!!!
- Nu ska storasyster visa var du ska SOVA, titta vad fint hon har bäddat åt dig där!!!
Låt henne bädda om, att det kanske blir nån liten tår extra från gossen är det värt i det här läget, för att få storasyster att känna sig oumbärlig!

Och ha en speciell sovplats åt lillen, där ni kan stänga en dörr om honom.

Sen finns det ju en massa bra trotstrådar att läsa mer om trotsen, det här var vad jag kunde komma på just nu :wink: :!:

Lycka till med kurning, och storasyster, och tänk på att jobba förebyggande, med beröm och planering!
Det här kommer att gå finemang :thumbsup:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Vilka bra råd du fått från Mia! Lycka till!
Och en annan undran - hur gammal behöver lillebror vara för att dela rum med storasyster?
Åldern spelar ingen roll. Så fort han lyssnar till ramsan och tar den, dvs är en säker sovare, kan de flytta ihop. Mitt tips är att ni gör det till ett GEMENSAMT projekt, när den dagen kommer. Involvera storasyster. Fundera tillsammans på var sängen ska stå, hur ni ska möblera och göra riktigt fint. Och genomför tillsammans.

Kram Ewa[/list]
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
HEAL

Inlägg av HEAL »

Tack Mia och Ewa för inspirerande svar :!: :D både gällande trots och rumsdelning.

Ska verkligen ta till mig tipsen om hur storasyster kan involveras och få känna sig behövd.

Parallellt med all läsning inför kurstart håller jag på och läser allt jag kan i BB och här på forumet om hur vi ska komma tillrätta med trotsen. Så mycket kloka tankar :!: och så mycket fel det blivit :( . Det är svårt att sluta vara vän av ordning, låta bli att bli provocerad och att alltid vara så lekfull när jag blir så himla arg. Men jag jobbar på det..... och vi ska definitivt skärpa oss när det gäller social delaktighet - där är en viktig pusselbit som saknats.

Vi håller på och gör i ordning ett gemensamt barnrum som hittills varit betongrent så det blir verkligen de bådas från början. Känns jättebra att båda kan sova där med en gång när det väl blir klart, vilket lär dröja i alla fall till jul och då kommer ramsan sitta som berget :D .
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Det låter toppen bra med all läsning för din del! Hojta när du kör igång så finns vi här för att följa dig på vägen! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
HEAL

Inlägg av HEAL »

Yes - nu har vi äntligen startat :D :!:

Vi har precis påbörjat dygn två av kuren. Första gick över alla förväntningar (förutom sista luren som slutade med 0 sömn) och vi är riktigt taggade.

Här är schemat (som fick bli så här pga dagistider):

07 väckning+frukost (amning)
8.45-9.30 sova vagn ute
9.45 mellanmål (amning)
11.15-12.45 sova vagn inne
13 lunch (amning)
14.45-15.30 sova vagn inne
15.45 middag (ersättning+amning)
17-17.20 sova vagn inne
18 kvällsmat/nattslurk (ersättning+amning)
19 sova natten 12 h

Generellt kan sägas att Albin oftast lugnar sig vid första vagningstaget och blir ilsk så fort vagnen stannar.

Natt 1:
Läggning 19.00 med skratt till godnatt. Vagnade Albin lugn och lämnade rummet med ramsa 19.08. Därefter påminnelser och ett par besked om vartannat. Runt 19.30 började han dock lyssna mer på ramsan och det blev mer dialog än monolog. Somnade gott 19.51.

Dag 1:06.50 väcktes lillprinsen av att resten av familjen stormade in skrattandes och ropade god morgon :D . Storasyster hade gjort morgon och vi vågade inte vänta till 07 och riskera strid när han nu sovit så gott så länge (den striden ska vi chansa på natt 2).

Första luren ute (vagn på farstun - använde ramsa) gick toppenbra. Svarade på ramsan efter några besked och påminnelser med något som liknade en suck "neeej, ska jag behöva somna utan att vagnen rör sig nu igen, okej då". Väcker efter 45 min.

Lur 2 tar 20 min för insomning. Många besked och påminnelser. De första 10 min rejält ilsk, men sen börjar han lugna sig och det räcker med påminnelser. Tillslut är det bara ett tyst motionspass i vagnen innan han somnar med beskedet. Vaknar till efter knappt 40 minuter och gympar tyst i vagnen länge innan protesterna kommer. Sen följer en kvarts kamp med besked och påminnelser om vartannat. Ilska som övergår i någon slags kvidande klagosång som riktigt skär i hjärtat. Tar upp honom inom marginalkvarten efter några lugnande vagntag.

Nästa lur riktigt ropar han efter med samma klagosång som avslutade förra luren. Somnar på 5 minuter. Inne och ger besked en gång. Väcker efter 45 min.

Sista luren - en 20 minutare - blir till ingen sömn alls :( . Albin har lätt till skrattet vid läggning. Sprattlar tyst ett tag i vagnen. Sen blir han arg och så argare och så ännu argare. Varvar påminnelser och besked. Försöker undvika besked, men ramsan har noll effekt (som om att han inte hör den hur mycket jag än tar i). Efter en halvtimme börjar han lugna sig betydligt men då har ju det mesta av marginalkvarten nyttjats. En minut innan utgången marginalkvart somnar han, men då är det läge för väckning. Så tokigt det kan bli. Lyckades hålla honom vaken till nattningen utan problem.

Natt 2:
En enkel läggning :!: :D . Trött Albin nattades 18.51 och blev lugn på bara några få vagntag. Ställde några halvhjärtade frågor efter 10 min, men nöjde sig med några bestämda ramsor till svar. Somnade 19.06.

Frågor:
1) Skulle vi gjort något annorlunda sista 20-minutersluren? Om han somnat tidigare men vi inte fått in 20 minuter inom marginalkvarten, borde vi då tagit en 5-minutare för att få ett naturligt sömnrytmpass?

2) På måndag sker första luren i bilstol tur och retur dagis. Ska jag lägga för en filt så han inte ser? Ska jag ramsa eller bara stoppa in honom i bilen? Han brukar alltid somna mellan ytterdörren och bilen och vakna när vi kommit hem (efter 45 min).

3) Är det rätt att köra på samma sätt dag 1 som natt 1 och dag 2 som natt 2 map de instruktioner om besked/påminnelse/bekräftelse som finns beskrivet i Lathunden? Som exempel: natt 2 ska beskedet bara vara kristilldelning (förutom vid nattningsbeskedet). Ska det vara så även på dagen så att vagningen bara görs direkt vid läggningen?

Tillrättaläggandet är väldigt svårt att få till bra. Samma sekund jag släpper fötterna börjar Albin "trampa vatten" som en tokig, armarna är lite lugnare men att få huvudet åt sidan känns som att bryta nacken av honom - jag vågar inte ta i så. Försöker dock varje gång. När jag tar första vagntaget lägger han sig själv tillrätta oftast.

Ser fram emot natt 2 med spänning :D :wink:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

4 dagslurar brukar bli för mycket och det är säkerligen därför det också vart 0 sömn. Så 3 lurar rekomenderar jag. Och sen vill jag bara påpeka att målen hellst ska vara med 3-4 timmars mellanrum.

Du kan hänga för en filt i bilen om du vill, ramsan behövs inte om han somnar, är han vaken kan man behöva påminna med ramsan.

Du följer lathunden även på dagslurarna :D

Bra jobbar förästen inatt och idag för den delan. Spännande med rapporten imorgon!

//Malin
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
följer med spänning din tråd! Jag tror som Duggan att den där 20 minutersluren är överflödig. Bättre att lägga lite tidigare om det skulle behövas.
Kanske är vi där ni är om några veckor! Ser att dina barn bara är några veckor äldre än mina. Trotsen är ju rätt härlig... :?
Är rätt avundsjuk på att ni har hela nätter redan! Här har vi det svårt att få i ersättning och jag törs inte lita på att Hannes är nog mätt. Tjuvstartade med Hipps gröt från 4 månader idag. Det gick i litegrann iallafall. Ska ge det någon vecka och sen kör vi också!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
HEAL

Inlägg av HEAL »

Tack så jättemycket för responsen!!! :D :heart:

Håller med om att det känns mycket med 4 lurar. Det känns som om dagen blir fylld av bara sovande och matande och inte så långa vakenpass att vara social med familjen. Men schemaförändringar är väl förbjudna under kuren och uppföljningsveckan, eller????

Hur långa vakenpass kan man räkna med att en 4-månaders mäktar med? Skulle jag kunna ändra schemat till följande:

07 väckning+frukost (amning)
8.45-9.30 sova vagn ute
9.45 mellanmål (amning)
11.15-12.45 sova vagn inne
13 lunch (amning)
15.15-16.45 sova vagn inne
17 middag (ersättning+amning)
18.30 kvällsmat/nattslurk (ersättning+amning)
19 sova natten 12 h

Blir det för mycket sömn totalt? Har ni några bättre förslag på schema? Vi är låsta av dagislämning kl 9 och hämtning kl 14 tre dagar i veckan och det går alltid åt lite tid vid varje tillfälle och vi är tvungna att ta bilen pga farlig väg + långt till dagis. När ska nattslurken in?

Sen undrar jag över om det är helt tokigt att gå iväg på kalas nästa helg om vi ser till att hålla stenhårt på schemat? Har dessutom planerat in att träffa gamla barndomsvänner med barn på fredagen - det lär bli rätt livat :!: :D . Båda aktiviteterna är dagtid. Ska jag skippa allt tro :cry: ?

Så till rapporten!

Natt 2:
Albin vaknade en gång mitt i natten. Somnade om på 7 minuter mha besked och en påminnelse. Sedan vaknade han redan kl 06. Pappa (som haft de två första nätterna) la till rätta eftersom det såg ut som om Albin försökte göra en kullerbytta och ramsade ett antal gånger. Var lugn mellan 06.30 och 06.45 men satte sen ny fart. Morgon kl 06.47 då Albin var lugn.

Dag 2:
Albin har varit riktigt sömnig idag och hade nog gärna sovit ett tag till på sina tidiga tupplurar - men det fick han inte minsann :wink:

Lur 1: Somnade på en minut efter kort besked (2 vagntag som markering) följt av bekräftelse :D :D

Lur 2: Somnar på 5 minuter efter ett par påminnelser. Lugn vid läggning - endast solfjäder behöver inte ens vagna som besked. Sov gott 1,5 h tills han blev väckt. Gött! :D

Lur 3: Somnar på 15 minuter. Krävs 10 vagntag för att lugna vid beskedet. Ramsar några omgångar tills han somnar. Hade nog gärna sovit längre än 45 denna gång. Lyckades somna till på pappas axel i väntan på ersättning utan att pappa märkte något :roll: - hann dock inte bli många minuter.

Lur 4: Inte mycket bättre än igår. Slutade dock med en 5-minutare de 5 sista minuterna av marginalkvarten - alltid något. Hela vakenpasset mellan lur 3 och 4 verkade Albin väldigt trött, men ändå strulade det.

Natt 3:
Läggningen gick bra även ikväll (12 min) trots att storasyster och pappa inte fick vara med eftersom dottern blivit drabbad av :twisted: efter att hon hjälpt till att bädda för sin lillebror och spelade ut hela sitt register. Efter ett kort besked (19.02) som markering och ramsa ut genom dörren hördes halvhjärtade protester från en mycket trött kille. 19.09 ny påminnelse utan reaktion. 19.12 går nästa påminnelse fram och orsakar ett par arga protester innan det blir tyst och 19.14 ges bekräftelsen. I natt blir det min tur att vaka - spännande :D .

Få se hur det går i morgon bitti när resten av familjen kommer upp strax efter 06. Under kurningen sover Albin i TV-rummet (inget TV-tittande här på några kvällar :) ) bredvid kök och vardagsrum för att inte störa storasyster. Sen flyttar han ner i vårat sovrum på bottenplan så då blir morgnarna lugnare för familjens sjusovare.

Idag - på 4-månadersdagen :!: - har vi provat smakprov för första gången. Palsternackan var ingen hit - blev nog för trådig i potatispressen, men storasyster tyckte det var smaskens. Lite katrinplommonpuré däremot uppskattades mycket bättre när det väl lyckades komma in i munnen - det är inte lätt att förstå vad en sked har i munnen att göra :lol: . Så nu kör vi katrinplommon några dagar - ska ju även va bra under kurningen. Vad kul att killen blivit så stoooor.

Detta måste va det bästa forumet i världen! Tack Anna för att du finns och delar med dig av all din kunskap och tack alla ni andra för hjälpen :!: :heart:

Lycka till med kurningen Krümel!!!

Tack!
//mamma Frida
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
måste småskratta över storasyster eftersom det känns så bekant... :? :D

Jag tycker nog att du kan stryka den fjärde luren även om du är mitt i kurandet. Schemaförslaget ser bra ut tycker jag. 2-2,5 timmars vakentid brukar de väl klara av vid 4 månader. Det gör min Hannes nu iallafall. Sen kan ju vissa vara piggare och tröttare vid vissa tider. Morgontrött och kvällspigg är ju rätt vanligt tex.
Första sovpasset skulle ju kunna vara i bilstolen också om det passar bättre och han somnar i bilen! För oss blir det så men eftersom Hannes ska sova vidare så lägger jag över honom i vagnen när jag kommit till jobbet och det funkar bra.

Jag skulle inte skippa kalaset eller kompisarna. Håll på schemat så blir det säkert jättebra.

Hannes gillade iallafall palsternacka. Han fick det igår och idag och åt upp hela portionen (ca 30 gram + lite bröstmjölk). Jag kör med mixerstav och det blev lent och fint.

Tack för peppningen. Den behövs... Dagarna går jättebra men inte nätterna... Men med mer mat i Hannes mage så törs jag nog köra snart!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
HEAL

Inlägg av HEAL »

Hejsan!

Japp, idag körde jag enligt det nya schemat - tänkte att det var synd att jobba in ett schema som både du, Malin och vi hade våra tvivel om. Och det blev väl ganska bra. Andra och tredje luren tog sin tid för insomning och tredje luren avslutades med ca en kvarts ramsande och några besked. Sen fick jag lugna honom med vagning innan jag tog upp honom.

Det känns inte som ramsan tar ännu. Blir inte dialog varken på dagen eller natten - med något undantag. Men jag hoppas det kommer om vi kör på med en god attityd.

Natten var fantastisk - tog ca en kvart för insomning igår. Därefter sov Albin hela natten :!: :D tills väckningen i morse. Yes :!: :lol:

Och första luren blev i bilstol tur och retur dagis - funkade jättebra. Somnade i hallen hemma med filt för att hindra sikten och en ramsa. Och fick väckas när vi kom hem - då hade jag tagit en omväg hem för att få bilåkning ända tills väckningsdags. Hur lång lur har du när du lyfter över till vagn från bilstol? Är det någon idé att jag gör det om det är en kvart kvar av tuppluren när jag kommer hem med honom?

Storasyster var för gullig vid sista tuppluren idag. Efter att jag ramsat från och till en ganska lång stund flög hon upp från boken i soffan och fram till dörren och sköt av en ramsa hon med - klockren x 3 :heart: :shock: . Och sen fortsatte hon så varje gång jag ramsat tills hon tröttnade. Kanske inte så bra för kurandet - men för Tildas delaktighet absolut :?

Idag har hungern varit stoooor. Albin har maxat 1 dl ersättning vid ett fåtal tillfällen - idag gick 190 ml ner till lunch :shock: . Försökte därefter med katrinplommon men det var väl fel tillfälle när han var så mätt - efter lite trugande började han gråta :cry: .

Albins nätter gick inte heller bra förrän vi kurade. Han vaknade 2 ggr per natt och åt då ganska mycket. Men så fort han började ta lite ersättning på kvällen - ofta bara ca 60 ml, tänkte vi att nu är det dags. Så bara du får i honom en del på dagen kommer det säkert gå jättebra - de lär ju inte hungra ihjäl de små liven, och aptiten ökar ju med kurandet dessutom. Så bestäm du bara ett datum och bestäm dig för att Hannes säkert är mätt - är han bara frisk och får möjlighet att äta sig mätt genom trugande så behöver han nog inte mer än att han klarar sig över natten :wink:

Tack för alla råd!
HEAL

Inlägg av HEAL »

En fråga till angående tillrättaläggandet. Skrev följande tidigare i denna tråd.
Tillrättaläggandet är väldigt svårt att få till bra. Samma sekund jag släpper fötterna börjar Albin "trampa vatten" som en tokig, armarna är lite lugnare men att få huvudet åt sidan känns som att bryta nacken av honom - jag vågar inte ta i så. Försöker dock varje gång. När jag tar första vagntaget lägger han sig själv tillrätta oftast.
Vet inte hur jag ska få till tillrättaläggandet. Har läst någonstans att solfjäder inte används när man kurar med vagn - stämmer det eller har jag missuppfattat?
Ska vi börja med solfjäder vid tillrättaläggandet när vi övergår till spjälsäng efter kuren?
På flera ställen har jag läst att jag ska hålla huvudet på plats med lillfingret när jag solfjädrar - men hur ska det gå till om jag knappt kan vrida på huvudet med två händer?
Det känns som om tillrättaläggandet går åt skogen varje läggning - kanske är det som gör att läggningarna tar sån tid fortfarande?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Det brukar räcka med vagning, skak och ramsor när man kurar i vagn, men självklart kan du använda dig av solfjädern om du bedömer att den behövs.

Ang bilåkning, är det bara en kvart kvar på luren är det onödigt att byta sovplats, vill du inte köra omkring kanske du kan köra hem och läsa lite i bilen eller något annat.

//Malin
HEAL

Inlägg av HEAL »

Jag behöver hjälp :!:

Det går egentligen verkligen frammåt här. Albin sov hel natt nr 3 och nr 5 :D . Duktig kille :heart: :heart: :heart:

Idag har han somnat själv på beskedet lur 1, 2 och vid nattläggningen (jag drar ihop påminnelseramsan med bekräftelsen och efter ett tags bökande somnar han). Helt fantastiskt!

MEN - det där med dialogen och ramsandet som är så viktigt att få till rätt är så SVÅÅÅÅÅÅRT. :cry:

Jag har så svårt för att höra om han är ledsen :cry: eller arg :x när han skriker och det är ju jätteviktigt. För har jag fattat följande rätt?:

- skriker han för att han är arg är det ingen idé att ramsa, då ska jag avvakta tills han lugnar sig och ber om hjälp.

- är han ledsen ska han lugnas, för han får inte vara ledsen.

Frågor:

1. om jag tror att han är arg - och jag därför håller mig så långt borta jag kan och för oväsen med hushållsgöra - men han i själva verket är ledsen så får han i princip samma hemska behandling som med 5-minutersmetoden.

2. hur ska jag veta om han är arg eller ledsen? Någon som har ett tips på hur det låter?

3. om han ligger och klagar mer eller mindre halvhjärtat med pauser emellan - är det rätt att låta honom vara ifred då?

4. om han varit arg och sen övergår i att ligga och småklaga - ska jag låta honom vara? eller är det då han ber om hjälp?

5. när dialogen fungerar har jag fattat det som att jag ska kunna få tyst på honom på en ramsa x 4-6. Stämmer det? Betyder det att han ska tystna under själva ramsan? Därefter kan reaktionerna komma?

6. Jag lyckas aldrig få tyst på honom under ramsan även om jag tar i så rutorna skångrar och kör ramsa x 8. Är jag otålig eller borde jag ha nått dithän vid det här laget?

7. Vid lur 2 (1,5 h) idag vaknade Albin efter dryga halvtimmen och sen fick jag honom inte att somna om igen. När han vaknade fyrade jag av en pangramsa (var det fel?) och därefter ytterligare några påminnelser innan jag efter 23 minuter gick in. Då hade han kräkts och jag fick byta draglakan och vagna kort vid beskedet. Följdes av vilda protester. Därefter lugnade han sig något och jag kunde plocka upp honom lugn strax inom marginalkvarten. Vid det här laget när jag är inne i uppföljningsveckan borde jag väl inte behöva lämna besked - men det är svårt att backa när det händer som idag att han faktiskt har kräkts.

8. Vid lur 3 fick jag ge besked efter att läggningen hållit på i 20 minuter och skriken bara blev värre. Även då fick jag byta draglakan pga att det var jätteblött. De gånger det tar jättetid att lägga honom eller få honom att somna om blir det ju dyblött när han ligger och skriker och då kan jag ju inte hålla mig borta, väl?

9. om jag drar ihop påminnelse med bekräftelse vid läggningsbeskedet och han bökar runt men är tyst och nöjd behöver jag väl inte ge en ny bekräftelse när han lägger sig att sova eller? För i så fall får jag ju vara klistrad vid dörren.

Många frågor - men det känns så otroooligt viktigt för min attityd att veta vad som gäller. Det låter ofta så lätt när det står beskrivet i sova-hela-natten boken eller i trådar på forumet, men det är inte så lätt när man står där och undrar om han är ledsen eller arg. Jag får så ont i magen och hjärtat av att undra över om jag gör helgalet.

Hoppas någon orkar svara på alla dessa frågor :heart: :)

Tack!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! Vilket bra jobb ni gjort med lilla gossen!

Ingen ide´att ramsa en arg kille, av den anledningen att han inte är motaglig då. Så avvakta och lyssna av, när han är på väg ner kan du ramsa.

Jag höll på att säga om du inte vet det har han nog inte vart ledsen utan bara arg :wink: Nä men seriöst, det är en sak man måste lära sig lyssna av, försök vara objektiv och lyssna med öron och inte mamma :heart: Alla barn har olika gråt så det är svår att säga generellt hur det låter.

Om han ligger och klagar efter att ha varit arg när du ramsat, så kan du ramsa för att få sissta ordet. Men har han tillexempel vaknat i skarven med ilska och du inte gjort något och han sedan ligger och små klagar så tycker jag att kan sköta det själv.

Han ber om hjälp när han är ledsen.

Tålamod med dialogen, det är olika med olika barn, men kom bara ihåg att ramsan ska få sista orden och sen vips vad det är som kommer du att stå där och gapa när ramsan tar och du hör en nöjd suck :wink: Attityden är A och O här, as well!

Så här i början skulle jag göra precis som du gjort, ge en pangramsa vid uppvak för att upplysa om att luren inte är slut. Längre fram så lämnar du det till honom så långt det går. En del brukar köra med kolmörkt rum även på dagsluren och tycker att det gör hela skillnaden.

Ibland får man helt enkelt blanda sig i deras saker och gå in och ge besked, inget konstigt med det. Märker du då att draglakandet är blött så får du rulla undan, men är det så att du bara jobbar med ramsan, så kan du gå in efter 10 minuter och dra undan det medans han sover.

Jag hoppas att jag har kunnat hjälpa dig med att räta ut några frågetecken!

Lyckat till!

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"