skrik trots ramsan!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
camgu

skrik trots ramsan!

Inlägg av camgu »

Nu har det gått ca två veckor sedan kurdagarna och i stort sett är vi jättenöjda med kuren! :) Det går att få Anton att somna oftast på ca 10-15 minuter och flera nätter i rad har vi inte hört ett knyst från honom under natten, ibland gnäller han lite på morgonkvisten och ibland får vi ramsa då. Flera dagslurar har han också sovit nästan 1.5 timme, enligt schemat :) .
Några problem/frågor har dock dykt upp.
Jag undrar:
1) är det meningen att (när det funkar som det ska) Anton ska bli tyst (och förbli tyst) när jag ramsar, dvs medans jag ramsar och inte börja skrika igen efter jag har ramsat klart? I vårt fall är det nämligen så att han nästan alltid fortsätter att skrika efter att vi har ramsat (ibland tystnar han under ramsan, men fortsätter sedan att skrika så fort jag slutar att ramsa). Ofta lugnar han sig dock endel av ramsan, så att skriket minskar i styrka och efter någon minut tystnar han. Hur ska vi i så fall ändra på vårt beteende så att ramsan tar bättre?

2) Hur ska man göra när han vägrar somna om vid vissa tillfällen? Ofta funkar det att få Anton att somna om med ramsan, men vi har stora problem ibland, främst under 1,5 timmes luren och på morgonen strax innan han får gå upp, då han verkar fast besluten att inte somna om. Det verkar som att han tycker att han verkligen har sovit färdigt eller kanske är hungrig? Ofta sover han ca 45 min på dagsluren och vaknar sedan och blir jättearg/ledsen när jag ramsar och ramsar och han märker att han inte får komma upp. Då känns det jobbigt om det t ex är 30 min kvar tills han får gå upp. Ofta vägrar han att somna om och får då skrika och lyssna på ramsan (eventuellt läggas tillrätta eller buffas) under denna långa halvtimme.

3) Ett problem som hänger ihop med frågan ovan är hur jag ska få honom tyst och nöjd innan jag tar upp honom i de fall när han har vaknat ett tag innan han får komma upp och inte somnar om, utan skriker trots ramsor och blir efterhand mer ledsen. Jag har ju läst att man inte ska ta upp barnet ur sängen när han skriker/är ledsen. Men det är väldigt svårt att få honom på andra tankar om han är ordentligt ledsen/upprörd. Dessutom har han några tillfällen de senaste dagarna börjat skrika precis när vi lägger honom i sängen fast han var glad och nöjd precis innan. Det verkar nästan som att han associerar sängen med tråkigheter! :( Hur ändrar man på detta?

Hälsningar
Camilla
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Tänk dig barnets gråt som frågor. När han skriker och du ramsar då tystnar han och lyssnar till det du "svarar" och sedan måste han försäkra sig om det verkligen är som du säger, så då fortsätter han fråga (gråta), och väntar du lite tills han gått ner så ramsar du igen och betryggar det du precis svarat. Han kommer inte att sluta förän han är nöjd med svaret och vet i lilla kroppen att nu är han trygg och törs sova, inga vargar här inte! Det är en komunikation och det viktigaste av allt är att du förmedlar det du vill säga via ramsan.

När han vaknar i långluren så ger du en upplysningsramsa om att luren inte är slut än, sen lämnar du honom ifred och låter han sköta sitt. Jag får en känsla av att du överarbetar ramsan, och att det blir lite överkoncentration, så börja gärna göra husljud och slammra med disk osv Håll dig sysselsatt med annat för det är faktiskt upp till honom vad han gör på sin sovtid, det viktiga är inte att han sover varenda minut han ska utan att han har förutsättningarna.

Du väntar bara tills en tyst sekund och då rusar du in, och beter dig som att han sovit hela luren och är glad som en solstråle! Inte tycka synd om!

Verkar han bli ledsen inför läggningarna så ös på ordentligt med skrattet till go natteet, till natten och till dagslurarna!

Säg till om du har något annat på hjärtat!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
camgu

Inlägg av camgu »

Tack så mycket för tipsen!
Nu vet jag vad jag ska tänka på i fortsättningen. Igår kväll och nu på eftermiddagsluren har han somnat efter bara några minuter. Jätteskönt! :D
duggan

Inlägg av duggan »

Super! :thumbsup:
camgu

Inlägg av camgu »

Hej igen!
Vi kämpar vidare med skriket vid läggningarna. Det börjar kännas jobbigt med hans skrik (vrålskrik) vid varje läggning. Det känns lite jobbigt i maggropen när det börjar bli dags för läggning (vilket jag gör allt för att inte visa Anton så att han blir "smittad"). Är det inte meningen att man så småningom ska kunna lägga barnet utan att han skriker???? (Vore mycket tacksam för svar på just detta, eftersom det skulle kännas mycket bättre om så är fallet).
Gör vi fel på något vis eller har vi ett barn som tycker om att uttrycka sig mycket högljutt när han är missnöjd? (Och det ska ju vara kul att lägga sig, men så fort jag går ut med ramsan börjar skrikandet.) Det tar ofta 20 min av skrik (inte smågnäll) innan han somnar.

Jag vill inte bryta ihop och avsluta kuren för att jag inte klarar av hans gälla/ledsna/högljudda/ilskna skrik vid varje läggning.
Hur ska jag göra?
/Camilla
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Ville bara säga att ja det är meningen, men det kan ta tid. Kolla runt på forumet så ser du att det är en vanlig fråga, läs igenom andras trådar och se hur det löste sig. Det behöver inte betyda att ni gör något fel.

Lycka till!
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Här kommer nyttig läsning:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

//Malin
camgu

Inlägg av camgu »

Hej igen!
Nu funkar det mycket bättre med insomnandet igen :D . Anton skriker inte alls lika mycket som förut och somnar snabbare. Han sov dessutom borta i lördags och somnade då jättefort med endast lite smågnäll. Troligtvis hade han en period då han ville testa oss...
Hälsningar
Camilla
duggan

Inlägg av duggan »

Härlig läsning! :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"