Några problem/frågor har dock dykt upp.
Jag undrar:
1) är det meningen att (när det funkar som det ska) Anton ska bli tyst (och förbli tyst) när jag ramsar, dvs medans jag ramsar och inte börja skrika igen efter jag har ramsat klart? I vårt fall är det nämligen så att han nästan alltid fortsätter att skrika efter att vi har ramsat (ibland tystnar han under ramsan, men fortsätter sedan att skrika så fort jag slutar att ramsa). Ofta lugnar han sig dock endel av ramsan, så att skriket minskar i styrka och efter någon minut tystnar han. Hur ska vi i så fall ändra på vårt beteende så att ramsan tar bättre?
2) Hur ska man göra när han vägrar somna om vid vissa tillfällen? Ofta funkar det att få Anton att somna om med ramsan, men vi har stora problem ibland, främst under 1,5 timmes luren och på morgonen strax innan han får gå upp, då han verkar fast besluten att inte somna om. Det verkar som att han tycker att han verkligen har sovit färdigt eller kanske är hungrig? Ofta sover han ca 45 min på dagsluren och vaknar sedan och blir jättearg/ledsen när jag ramsar och ramsar och han märker att han inte får komma upp. Då känns det jobbigt om det t ex är 30 min kvar tills han får gå upp. Ofta vägrar han att somna om och får då skrika och lyssna på ramsan (eventuellt läggas tillrätta eller buffas) under denna långa halvtimme.
3) Ett problem som hänger ihop med frågan ovan är hur jag ska få honom tyst och nöjd innan jag tar upp honom i de fall när han har vaknat ett tag innan han får komma upp och inte somnar om, utan skriker trots ramsor och blir efterhand mer ledsen. Jag har ju läst att man inte ska ta upp barnet ur sängen när han skriker/är ledsen. Men det är väldigt svårt att få honom på andra tankar om han är ordentligt ledsen/upprörd. Dessutom har han några tillfällen de senaste dagarna börjat skrika precis när vi lägger honom i sängen fast han var glad och nöjd precis innan. Det verkar nästan som att han associerar sängen med tråkigheter!
Hälsningar
Camilla