Långa dagsluren funkar inte

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du, jengita :wink: :lol:

Du har fått fantastiska svar. Konkreta, konstruktiva, suveränt instruerande och kunnigt peppande :thumbsup:

Tack, duggan :heart: Tack, Tessan :heart:

Men vad gör du :shock: :?: Du läser dem, men tar du dem till dig :?: Förstår du dem :?: Lyssnar du :?:

Ser du hur hårt du jobbar på att faktiskt återgå till det sömnlösa elände du hade förut - för det hade du ju :?: Annars hade du väl knappast fått för dig att söka dig hit och ta hjälp av Sova hela natten-kuren :?:

Men den får inte misshandlas, förstår du :shock: Då blir jag väldigt, väldigt sur :evil: Då säger jag som till ett litet trotsbarn: "Då FÅR du inte använda Sova hela natten-kuren. Jag förbjuder dig :!: " (Och då säger trotsbarnet: "Jo. jo, jag vill..." 8-[ )

Så börja med att bestämma dig. Du tror att hon gråter i två timmar därför att hon är olycklig. Och då är det så synd om DIG, som så gärna vill trösta och gosa och söva henne i famnen, hoppa över tvåtimmarsluren och Gud vet vad :x

Någon Attityd av Självklarhet kan du naturligtvis aldrig uppbringa så länge du på allvar tror att det är synd om henne, när du försöker ge henne den kanske finaste gåva en människa kan få: god sömn för livet. Här ser du till dina egna intressen, inte alls till lilla barnets - förlåt att jag säger det, men hon är verkligen inte betjänt av dina orosvargar :evil: Det skulle du inte heller vara i hennes situation.

Du har fortfarande nätterna, och dem är du säkert tacksam för. Men tro mig, om du inte rycker upp dig och styr upp dig och skärper dig, blir du mycket snart blåst på nätterna också (och igen). För din lilla älskling nöjer sig inte med att du inte vet vad du gör utan hela tiden - på dagarna, när du är vaken och inte njuter din egen goda nattsömn! - signalerar FARA.

Du är på tröskeln till uppföljningsveckan och har redan miljoner farhågor för framtida resor och förändringar och hit och dit - det är sorgligt att läsa :cry: Varför i fridens dar har du så bråttom, samtidigt som du inte helhjärtat och övertygat verkligen genomför kuren som pågår NU :?: Inte bara ska Rom byggas på en dag, verkar det - du ska inte behöva bygga själv heller.

Nu har jag grälat. Var snäll och lyssna :!: För ditt lilla barns skull.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
jengita

Inlägg av jengita »

Hej kära Anna!

Till att börja med: Tusen tack för att du tagit dig tid att svara och för din fantastiska kur. :D

Dock blir jag väldigt ledsen när du grälar på mig. Vad har jag gjort för fel? Jag försöker med alla medel lyssna och ta till mig de fantastiska råd och tips jag får på detta forum och jag omsätter dem i praktiken och har gjort exakt som Malin och Tessan rått mig. Jag har nu genomfört kuren och hela uppföljningsveckan och ska idag börja med första etableringsveckan. Nu borde allt börja falla på plats, eller hur? Nätterna går fantastiskt bra, dagslurarna i vagnen likaså - det är bara tvåtimmarsluren på dagen som inte går. Vad det beror på kan jag inte svara på. Jag förstår att du anser att det hänger på attityden. Och det var helt klart det som var problemet från början (som du kunnat läsa i tidigare inlägg). Jag var överkoncentrerad och hängde utanför hennes dörr och bara lyssnade och lyssnade. Men det har jag lagt av med. Jag skrattar med henne tio minuter innan sovdags, lägger henne och går ut med dagramsan. Sen sätter jag igång att dammsuga, spela musik, slamra disk - utan att gå in till henne. Jag låter henne lösa sina kriser själv - det är bara det att hon inte löser dem. Efter 11 dagars kurande måste du förstå att det är fruktansvärt att höra sitt barn gråta på det sättet.

KAN det inte vara så att hon inte alls är trött den här tiden? Att jag vinner på att justera tiden en halvtimme framåt? OM det faktiskt är så att jag lyckats med attityden (jag måste ju göra NÅT rätt om nätterna och de andra lurarna funkar) finns det ingen chans att det är nåt annat som är knas?

Ok, vi säger att det fortfarande är min attityd det hänger på - och jag hoppas sååå att du har rätt. Vari ligger då problemet? Vad i min attityd är det som är så fel? Är det att jag tycker att hon låter ledsen? Nej det tycker jag nog inte så mycket numer. Är det att jag tycker synd om henne? Ja, det kanske jag får ändra. Är det att jag stör henne? Nej, jag håller mig borta hela tiden, förutom att jag ramsar då och då - det kanske jag inte ska? Det kanske räcker med en gång? Snälla svara mig vad i min attityd jag ska ändra? Jag tar så tacksamt emot alla tips på lösningar. Jag vill så gärna att Tova ska kunna sova och somna själv.

Hälsningar Jenny
Jenny, mamma till Tova, född 070225
duggan

Inlägg av duggan »

Fundera på det här: Vad är det för skillnad på dom korta och den långa luren. Tänker/känner du annorlunda? Ofta när det har blivit en fnurra på ett ställe, så blir det till en ond cirkel, då tänker man ofta oroat även om man inte visar det(tror man) Och även om man tror att man har jäkla anama så är det ändå i grunden att man måste kunna lita på att det fungerar, finns det tvivel lyckas alltid någon liten vargusling som hinner slinka in.

Så vad tror du skulle kunna få dig att känna dig säker?
Sova långlur i vagnen?
Flytta fram luren 30 min?
Ofta är det inte saken i sig att ändra nånting, men ibland kan det vara det som behövs för att man ska klara av att uppbringa den attityd som krävs. Att man har en tro på att NU fungerar det, se bara! :wink:

Bara lite tankar från mig...
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Jag tror att det är hög tid för två lurar. Mellan 7 och 9 månader brukar de börja behöva längre vakenperioder mellan lurarna.

Kan det inte vara så enkelt, duggan?

Kram Lua. :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Japp det kan vara så enkelt :idea:

//Malin :wink:
jengita

Inlägg av jengita »

Hej hej!

Malin, tack för dina tänkvärda ord... jag funderar och funderar. Tror helt enkelt att svaret blir - på de korta lurarna VET jag att hon kan sova. Det vet jag inte med den långa luren. Jag tänker säkert oroat om långluren eftersom den blir värre och värre och då kommer nog lille vargen trots att jag anstränger mig till det yttersta att inte visa nåt för dotra. Vad skulle kunna få mig att känna mig säker? Tja.. jag kanske vill ändra nåt. Men helst vill jag ju att hon ska börja sova. Som du sa innan: Hon HAR sovit hela luren en gång (ok, det var efter babysim, hon var svintrött) men hon borde kunna detta nu.

Undrar då om det är som Lua säger, att det är hög tid för två lurar. TACK för det tipset Lua! Om jag ska ändra till två lurar, hur går jag då tillväga för att det ska bli så bra som möjligt? Ska jag fylla upp eftermiddagsluren så den blir längre? Eller helt enkelt lägga en ny lur på en annan plats i schemat? Ska båda lurarna vara lika långa? Eller ska jag ha kvar 45-minutaren på morgonen? Vill ju ändra så lite som möjligt i schemat.

Idag laddade jag till tusen med ATTITYDEN. Vi skrattade nog en kvart innan läggning och jag gick sedan iväg och pysslade och slamrade med allt annat. Nu sover hon iaf. Det tog 30 minuter - inte sååå bra, men hon sover iaf. Nu ska jag sätta mig och kika på schemat om det finns nåt bra sätt att ändra på.

Tusen kramar till er och stor tack för all hjälp!
jengita

Inlägg av jengita »

Tova sov i 20 min, sen satte hon igång igen. Så nu är det beslutat - imorrn ändrar jag till två lurar per dag. Ska man bara ändra- pang! eller smyga in ändringarna med hjälp av marginalkvartar?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Låtsas som att det regnar och kör på det nya schemat pang bom. Men tänk långsiktigt så du slipper gör några stora ändringar framöver.

Om du har 12 timmar natt har du mindre timmar att fördela på dagen. Om du kör 11 h natt kommer det ju att bli två långa lurar, vill du ha det?

//Malin
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Lua :wink: :heart: Tack, duggan :wink: :heart:

:D Oj då, jengita, det här fick jag mig tipsat att du skrivit på ett annat forum:

:arrow: "Vet inte vad jag ska göra nu. Men jag klarar nog att hålla ut några dagar till. Har ju varit inne och skrivit och bett om hjälp och nu igår fick jag svar av självaste Anna Wahlgren. Eller svar och svar... skäll var vad jag fick."

Man kan väl säga att det framgår att du är ambivalent i din attityd till både det ena och det andra :roll:

:arrow: Handlar det för dig om att "hålla ut" :?:

:arrow: Eller handlar det om att ge ditt lilla barn den ljuvliga hjälp och gåva det är att få sin goda sömn :?: :!: Sitt lugn, sin säkerhet och sin NJUTNING :?: :!:

Fundera på det till att börja med, tycker jag :wink: Själv tackar jag för mig och lägger mina krafter där de kommer till nytta.

Lycka till :sleep: och var rädd om den goda hjälp du får av Lua och duggan :heart: :heart: så som ditt lilla barn behöver och uppskattar hjälpen från DIG.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"