Utvärdering - feedback

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
semlan

Utvärdering - feedback

Inlägg av semlan »

Hej! :)

Vi behöver lite feedback och urvärdering av vårt SHN-kurande. Vi startade i fredags 19/10 och två nätter har gått vår dotter är 8 månader.

Natt 1
Insomnings ritual 13 minuter (trodde inte det var sant). Hon fick två riktigt långa och jobbiga "längre vaken perioder" kl 23-00:15 och 04:00-04:30. Det är i vanligtvis när hon brukar få ersättning eller vatten ...
Jag mamma ramsar högt för att överösta henne lägger till rätta, gör solfjäder, ramsa och bekräftelseramsa under det vi kallar lite längre vaken perioder med mycket gråt, sätta sig upp och gnyande. Inom dessa långa perioder somnar hon men vaknar igen ca 4-6 ggr. I övrigt vaknade hon kort 3 gånger och bara med ramsa fick vi henne att somna om.

Dag 1. Vi följer ett strikt schema med matning och sovade det gick suveränt bra.

Natt 2.
Insomningsritual 20 min. Fram till 01:15 vaknade hon kort 6 ggr det var enkelt att få henne att somna om. 01:15 började en längre vaken period med mkt gråt ställa sig upp gråta ännu mer fick kristilldela buffning mm. 02:00 somnar om. Från 02:10-03:00 vaknar hon 3 ggr sover från 03:00-06:20 vaknar igen en längre perion med gråt, sätta sig upp, ännu mera gråt. somnar 06:54. Väcks 07:00 är jätteledsen. Vi muntrar upp.

Dag 2. vi följer shcemat men första dagsluren börjar krångla ...ska sova 45 min men sover endast 30min, ska hon då kompensationssova vid nästa lur?

Innan vi började med SHN sov hon mycket lugnare men hon fick mat 1-2 ggr per natt. Ska det vara så här skakigt under början av SHN ? :roll: Tar gärna emot alla tips som går.
Tacksam för svar!
Kramar
Semlan
Lua

Inlägg av Lua »

Hej och varmt välkommen :!:

Jo, nog är det "skakigt" i början! Hon har ju lärt sig ett sätt under 8 månader och nu är det dags att lära om. Jag tycker att ni har gjort ett toppenbra jobb :!:

Hon ska inte kompensationssova. Schemat ska hon ju också lära sig och det blir ju svårare om man gör olika från dag till dag. Däremot kan du - vid kris -använda marginalkvarten till att lägga tidigare eller ge en 5-minutare. Kuren innefattar som bekant fyra kurnätter + uppföljningsvecka och först därefter gör man en rejäl utvärdering.

TIPS: LÄS, LÄS, LÄS! Läs igenom de låsta trådarna under Forumindex. Har ni gjort det 100 gånger så läs igen :wink: Läs under kurens gång för man får upp ögonen för nya saker medan man kurar.

Kommentarer på det :?:

Storkramen från Lua. :heart:
semlan

Inlägg av semlan »

Lua!

Tack för bekräftelse och tips :D . Min man och jag läser läser och läser!

Det känns ändå att vi idag är på rätt spår hon somnade lite snabbare idag och hittills har dagen samt nattning gått smärtfritt.

Det ska bli sååå spännande att utvärdera efter uppföljningsveckan!

Kramar
Semlan
semlan

Inlägg av semlan »

Oj! läste precis att man ska fortsätta på sin gamla tråd... sorry! kopierar in det här med.

Hej! :D

Fick tips från Lua i mitt förra inlägg att läsa läsa läsa ... trots det erkänner jag att vi fastnat lite och vill ha lite tips att komma ur då jag mamma och pappa har tolkat läsandet olika.

Natt 3. 19:00, insomning perfekt 13 minuter. Sov 11 tim i sträck VA?! är detta sant tänkte jag och min man som blev överlyckliga!!!
Vi blev dock oense om vad att göra sista timmen 06:00-07:00 och här började lite vårt snedsteg ...
Vaknadet blev ett elände då hon vaknade 06:08, pappa fick henne att somna om genom tillrätta lägga, solfjäder och ramsa. vaknade igen 06:35 och det tog 35 minuter att sova om henne genom ramsa vid dörren och vid kris lägga tillrätta. När vi väckte henne någon minut senare för det var dags att gå upp var hon jätteledsen, grät osv, det var inte alls roligt att se mamma och pappa... Vi muntrade upp och humöret svängde givetvis med lite lekar.

Dag 3. Dags sovandet krånglar lite. Efter lunch sovandet blev en mardröm då hon hade en rap som jag mamma inte märkte ... men det löste sig. Det mesta flöt på måste jag ändå tillägga.

Natt 4. Insomning 8 minuter. Sov 11 timmar i sträck med två små avbrott som pappa vid dörren ramsade bort vid 03:01 och 05:17, alltså ingen trafik i dotterns rum. Hon vaknade 06:06 vägrade somna om vi tog upp henne jätteledsen 07:00. Fram tills 07:00 ramsande lägga till rätta osv inget bet ...

Nu till vad jag och pappa är oense om:
Vad, hur när ska vi göra för att få henne att somna om den sista timmen. Vi har läst det låsta trådarna i ämnet men vi har tolkat det olika.

Mamma: Jag har tolkat det som att man ska trots gråt ställa sig upp och skrik och gny stå utanför rummet och ramsa i värsta fall gå in tyst och lägga till rätta, ut och ramsa.

Pappa: Har tolkat det som att man med hjälp av marginalkvarten får gå in och ta upp henne då hon inte vill somna om.
Vi har inte hittat någonsatans vad vi ska vid sådana här situationer göra med väckningen, som vi nu känner blir lite "förstörd", tips om tråd?

Till saken hör att hon gråttit sig fram till kl 07:00 då det är dags att gå upp.
Ska man ta upp henne gråtandes för att hålla schemat?
Är vår ramsa för otydlig?
Tips för att undvika dessa fallgropar?

Tacksam för svar.
Kramar
Semlan
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Ang tidiga uppvak:

Hur är mörkläggningen? Det ska vara BECKMÖRKT i rummet, och svalt.

Jag brukar ge en pangramsa vid första pip, sedan får barnet vara ifred -för på natten händer ingeting förutom att folk sover som grisar. :sleep: Om det verkligen blir väldigt ledset då ramsar jag en gång till, men inget mer. Köp in en väckarklocka som ringer utan för hennes rum samma tid varje morgon, snart lär sig lillan sambandet mellan att morgonen inte kommer förän klockan ringt. Då dundrar ni in med glada miner och gör ett kärt återseende!

Under kuren använder man sig inte av marginalkvartarna.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
semlan

Inlägg av semlan »

Tack för svar Malin!

Vi kollar mörkret igen. Vi testar om hon imorgon vaknar runt 06:00 en pangramsa vid första pip börjar hon gråta mm en ramsa till och sedan ett väckarklocke ljud 07:00 då vi tillsammans går in och godmorgonar henne.

Kramar
Semlan
duggan

Inlägg av duggan »

:thumbsup:
semlan

Framåt och bakåt

Inlägg av semlan »

NEJ!!! Det blev fel IGEN!!! JAg och datorer = 0 ... sorry!!

Hej! Vi har nu kommit in på uppföljingsveckan.

Innan natt 5. Min man kom hem ca 17:00 vi turades om att vara med vår dotter medan den andre läste. Vi kom fram till att inte endast mörkret och ramsan skulle vi reparera utan även attityden.

ATTITYD: Det vi gör för vår dotter är en gåva och vi hjälper henne att sova GOTT! Det kan ingen annan göra åt henne förutom vi föräldrar. Vi gick igenom det vi läst alla trådar mm. Nu har vi tolkat det likadant!

Natt 5. Insomningen gick inget vidare det tog 28 minuter att sova henne, trots att vi tränat attityd och ramsan igen, trots becksvart, svalt i rummet. Det känns som ett steg bakåt men vi ger inte upp, min man peppade mig mellan varven, mer attitdy, mer attityd ...

Vaknade 21:15, 1x ramsa somnade om. 23:18 2x ramsa tyst tillrätta lägga 1x ramsa somande om. 04:14 1x ramsa. 05:48 1x ramsa. 06:25 vaknar 1x pangramsa leker pratar med sig själv. 06:36 gnyr halvgråter 1xramsa 06:46 panikskriker 2xramsa högt som överröstar hjälper inte 06:50 hon är jätteledsen och jag kan inte med ramsa lugna henne hon är påväg att bli panikslagen ... 06:54 vi tar på planerad larm klocka (07:00). Hon blir tyst av larmklockan, vi går in och är på strålande humör för att få henne glad med en gång inget snyftande tillåts.
Tips förslag om vad göra med hennes panikskrikande, vi vill inte att hon ska vakna varje morgon med panikskrik...

Dag 5 första insomning 4 minuter endast ramsa. Yippie jag är stört nöjd och så även pappa som peppat via msn ... Andra insomning 7 min solfjäder och ramsa men inget gråt YYYippie!!
Tacksam för feedback.
Kramar
Semlan
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Ge det lite tid, så kommer hon att förstå sambandet med klockan, och så snart hakar hon nog också på eran positiva attityd på morgon kvisten! Vilken härlig dag! :D

Pangramsan ska var x4 som en vanlig ramsa men den ska vara hög, glad och hurtig. Inte överarbeta ramsan, låt henne vara arg på er för att ni inte plockar upp henne när hon är less på att "sova", hon får tycka att ni är pest, det är okey! Snart kommer hon inse att det inte är någon ide att grymta över dom där två, morgonen kommer ju ändå inte föräns klockan ringt! :lol:
semlan

Inlägg av semlan »

Hej!

Vi är inne på vårt 6 dygn. :D

Natt 6. Lite protester Insomning 15 min. Solfjäder ramsa, påminnelse ramsa och bekrädtelse ramsa. Solfjäder för att hon protesterar och bara vill ställa sig upp hela tiden. Tips om hur vi kan vänja av henne solfjäder?

YIPPIIEE vår dotter sover 11tim 40 min, utan att vakna en enda gång. Vaknar ligger och leker för sig själv vi beslutar att inte ingripa med ramsa. 06:55 börjar protestera, halv gråta. Larmklockan går hon blir tyst och lyssnar vi går in 07:00 störtglada så blir hon med.

Dagslur 1 Inga protester solfjäder ramsa, påminnelse och bekräftelse 12 minuter, vaknar efter 5. Ställer sig upp jag går in kort lägger tillrätta ut ramsa, hjälper inte börjar gråta ordentligt in lägga tillrätta solfjäder ramsa. Somnar 15 minuter efter. Här känner jag mig lite vilsen tips på vägen, ska jag ut låta henne panikskrika gråta, eller hur vänjer jag av henne??

Känner mig överkoncentrerad idag tips om hur bli av med det??

Dagslur 2. Åt knappt lunch spottade ut allt och förstörde min fina tröja jaja ett skäl att köpa en ny :) ... Imsomning 6 minuter lite protester solfjäder med en hand över huvudet då hon ibland drar sig i håret jättehårt... :roll: ramsa påminelse bekräftelse samtidigt ut.
Kommentarer?
kämpar vidare...
Tacksam för svar.
Kramar
Semlan
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Nu kan du försöka dra ihop ramsan+bekräftelse ramsan, det gör du genom att säga sista versen mjukt och lugnt, och punktsättande! Tystnar hon på den behövs inge mer, kommer det några protester så får du givetvis bekräftelseramsa sedan, men det brukar gå strålande att dra ihop ramsaorna så här dags!

Jag tycker att det ser jätte bra ut för er, kom ihåg att detta är en process och det tar lite tid innan allt har fallt på plats!

Och sen så behöver du inte gå in och hjälpa henne att lägga sig ner igen, det klarar hon aldeles själv! Och om hon somnar stående så tippar hon väl omkull :wink: Skämt å sido, det blir snabbt underhållning att mamma springer in när jag ställer mig, förstår du hur jag tänker här?

//Malin
semlan

hjälp tack!

Inlägg av semlan »

Hej!

Vi är nu inne på sista dagen på uppföljningsveckan. Vår 8-månaders tös sover bättre helt klart :D somnar på 2 minuter på kvällar med en ramsa+bekräftelse, dagslurarna är ok vi kämpar vidare i och med vintertiden men vi har en del problem vi behöver hjälp, tips, kommentarer på ...

Tidiga uppvakningar. Vi har testat alla de tips vi fått hittills.
Becksvart, svalt i rummet.
Pang ramsa
Ramsa i fall hon gråter.
Väckarklocka

Inget hjälper hör hon oss blir det nästan värre ...

Nu till sak att hon varje morgon vaknar helt otröstlig numera ca 30-45 minuter för tidigt. Hon vaknar jollrar (vi pangramsar) det går ca 5 minuter så kommer gråtet, (vi ramsar) börjar hon gråta har det hittills inte slutat så bra. De senaste dagarna har det tagit upp till 30 minuter att få henne lugn. Vi delar inte ut medlidande tvärtom skrattar sjunger och leker. Vad kan vi göra? Vi vill inte ha ett panikskrikandes, otröstligt barn varje morgon :cry: , hjälp tack!

Tacksam för svar
kramar
Semlan
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Tidiga uppvak kan tyvärr ta lite tid, och det är tilltro till barnet och en stor skopa tålamod som krävs.

Alltså en upplysande ramsa när hon vaknar och sen våga tro att hon faktiskt klara av att somna själv. Hör inte hennes protester, det kommer att gå över.

En del vittnar om att hög klassisk musik till morgon kulan brukar hjälpa.

Sök i gamla trådar om 8 -mån ångest och läs gärna om det i BB, hon är ju nu där och gå gungar världen så då måste ni stå som trygga pålar i baken och visa hur det går till här i världen!

//Malin
duggan

Inlägg av duggan »

baken=backen :oops:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"