Vår første natt, underveis

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Lille O

Vår første natt, underveis

Inlägg av Lille O »

Ja, da var det klart for første dag/kveld på kuren.. (Dette blir langt, jeg noter mye....) Vi var ganske spente, i alle fall jeg. Lillegutt merket det nok. Natt til i dag var ganske dårlig, så han har vært trøtt i hele dag. Jeg likeså. Så, jeg sov fra halv8 til 9 ikveld :oops:
Han skulle legges halv10 (som blir halv9 når det blir sommertid), men ble lagt ca.
21:40. Innen det, pusset vi tenner og hadde det skøy på rommet hans. Oppi senga, regle og puffe.. Og puffe... Akk, min rygg.. :(

22:14 Første gang til ro, går ut med regleX4 (ramsa), han våkner men er stille(tyst). Prater litt, reiser seg...
22:17 regleX4, han svarer med prat. Våken men gråter ikke. Han sier "Møø"
22:19 RegleX6, stillhet. Snufser litt. Begynner å sutre (gnäla), jeg gir regleX4. Han gråter nå misfornøyd. Deretter sint, han skriker seg opp. Men er sliten.
22:23 Inn igjen, puffer og puffer, men har er :evil: Han vil bare snu seg, vil ikke ligge i ro (lugn) på magen. Kjemper i mot. Så jeg går ut med en bestemt regleX8 klokken 22:38
22:41 Han er snørrete stakkar, sliten, men sint. Han står i sengen sin og raser. Jeg venter på at han skal bli trist eller veldig trøtt......
22:43 RegleX6 Sint, men avtar litt. Sliten, men stadig forbannet "Mamma jeg vil ikke være her i min dumme seng :x "
22:46 Skriker og venter.. Får regleX4, og gråter med en gang. Blir mer fortvilet, får ny regleX8, blir så stille, og så sint, venter. Får regleX4, stille og gråter igjen, men mer trist nå.
22:49 RegleX8, stille. Venter, gråter og mer fortvilet. Men så blir han sint igjen, han raser og kjefter!
22:50 Hikstegråt (hva er nå det på svensk?), regleX4, protesterer heftig med sinte hyl!
22:52 Inn, roer med puff.
23:07 UT med regle, gråter fortvilet med en gang! Veldig sliten nå.
23:09 RegleX8, fortvilet, hikster, supersliten
23:10 inn igjen, puffer og puffer
23:20 ReglerX4 ut, rolig
23:21 Gutt stille

Det ble langt, sorry!!! :roll: Og ryggen min! Ai-ai-ai...

Så, noen :?:
-Det virker som han helst vil ligge med hodet (huvudet) mot venstre. Altså høyre kinn nede, og ansiktet ut mot rommet.. Er det ok? Eller MÅ han ha hodet andre veien?
-Han blir fort varm, er det OK å gi han vann (vatten) i sengen om han virker tørst senere i natt?
Lille O, gift med Bo, mamma til Obo
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. Vad duktig du har varit under första kurnatten, bra jobbat med gossen. =D> Sov han hela natten efter att han hade somnat?

Varför barnet ska ha huvudet mot väggen är just för att han inte ska se dig, så bäst är att han har huvudet mot väggen.

Nu under kuren är det bäst att ni håller er ute från rummet för att han ska lära sig vad som gäller här i världen, så inge spring med vatten! :roll:

Nu är det bara att köra på och ha det goda målet i sikte- den goda natt sömnen! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Lua

Inlägg av Lua »

Bra jobbat :!:

Se också till att ha ordentligt svalt i rummet - det är bra för sömnen! Och då blir han inte varm och törstig.

Kram Lua. :heart:
Lille O

Oppdatering

Inlägg av Lille O »

Ja, vi har det kaldt på rommet hans. Vinduet sto oppe, så det ble litt for kaldt faktisk. Jeg måtte snike meg inn å lukke vinduet. :roll:

22:45 Våkner og gråter med en gang. Går inn og puffer, ut med regleX4. Han gråter før jeg er ferdig med den.
23:50 RegleX6, gråter. Han er trøtt, men litt :x Han er veldig trøtt, og blir nesten stille (tyst) flere ganger, men gråter til på ny igjen og igjen
23:52 Stille, men våken
23:54 Bekreftelsesregle, fortsatt (fortfarande) våken.. Men gråter ikke. Sovner.
01:27 Lager lyd i søvne, ikke våken
01:49 Snur seg, lager lyd i babycallen, men sover søtt når jeg titter inn.
02:21 Samme som over

Nå begynner jeg å tenke på at han ikke spiste så bra siste måltid som var grøt mellom 20:30-21:00, han ville heller ikke ha nattslurk.. Siste gode måltid var 19:00. Så antagelig ville han bli sulten (hungrig) rundt 07:00.. Og han mangler ikke apetitt på morgenen! Bestemmer meg for å gå inn å slå på lys og være glad og si god morgen, OM han skulle våkne rundt 07:00, og så gi han bryst.

05:14 Våkner, men gråter ikke. Puffer, ut 05:17 med regleX4. Han er stille..
05:20 Jeg legger meg og hviler
06:47 Våkner, men gråter ikke. Puffer litt, regleX4, ut 06:49

Litt over 7, så våkner han ordentlig. Så jeg løper inn før han begynner å gråte eller noe, og slår på lys og sier god morgen, og så får han kos og klem. Så får han brystmåltid, og sover videre til 09:45. Det var vel kanskje litt feil, det vi gjorde der. MEN, i dag skal vi passe på å stappe i han masse mat, og så håpe at han kan greie fra 21:30-09:30 :)

Angående lur på dagen, så sover han sin lur nummer 2 nå. Jeg må vogne en del, for han blir :( når jeg stanser vognen og sier regla. Men jeg gir meg ikke. Jeg skal ha siste ordet :wink:
Lille O

Feil

Inlägg av Lille O »

Ah, det skulle selvsagt være 23:45, han våknet da første gang.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan, jag måste bara få fråga tror du inte att han hinner bli övertrött tills 21.30?

Och sen så är det viktigt nu under kuren att ni inte redan börjar ändra i uppgjorda tider, som att införa morgonmål osv. Tänk er att ni ska lära han klockan men hela tiden håller på att flytta om visarna, det är ju inte så enkelt är lära sig klockan då kan man tycka!

Så ladda med attityd och skjut matvargarna nu, en så stor gosse håller inte på att svälta ihjäl, jag lovar :wink:

Lycka till nu, och kom ihåg att inatt ska ramsan (regle) göra det mesta jobbet för er! :lol:
Elle

Inlägg av Elle »

Lille O skrev:Ja, Duggan. Bra poeng, det om klokken. Han har alltid vært kveldspigg, så han blir trøtt ja. Men ikke overtrøtt. Ja, her kommer natt 2, fortløpende.

20:45 Kveldsslurk på bryst, sovner fordi han er så trøtt. Men våkner straks vi er ferdig, fordi han har bæsjet (bajs). Skifte bleie, pusse tenner, nattalatter :lol:
21:15 I seng. Han er veldig urolig, men han gråter ikke. Det virker som om han virkelig vil sove, men ikke greier det av en eller annen grunn. Han er nokså tett i nesa, vrir hodet fra side til side. Jeg puffer og puffer, men det gir liten effekt nå.
21:32 Går ut med regleX4, hvorpå han høres lei seg ut, og gråter (for første gang siden legging)
21:33 Inn og puffer, han blir mer og mer trist og mer og mer urolig. Puffingen monner lite, så
21:42 Ut med ei bestemt regleX4
21:44 Han er lei seg, men ikke så ille at han ikke kan lage tullelyder...
21:45 RegleX6, nå blir han oppgitt og irritert. Kjefter litt, og setter i gang med tullelyder igjen.
21:47 Han roer seg, så jeg gir regleX6. Han protesterer igjen, og begynner med tullelyder igjen etterpå.
21:47 Roer seg, regleX4, han blir sur. Han er veldig tett i nesen. :-( Og blir mer trist nå.
21:50 RegleX4, han blir stille først. Deretter sur igjen. Fryktelig tett i nesen, grynter som en gris.
Gråter-stille-gråter-stille-litt sur. Han grynter veldig nå.. :?
21:54 Inn, lang solfjær. Trykker til, han gråter straks. Solfjær igjen. Og ut med regleX4+ bekreftelse.
22:00 Stille, so far.
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Lille O

Fortsettelse, natt 2

Inlägg av Lille O »

Å, det skjedde atskillig mer i natt enn første natten.. Det her blir langt, sorry.. Han våknet mange flere ganger enn jeg har skrevet opp, men han sovnet selv da.

23:05 Våkner. Går litt inn og ut med solfjær og regle. Plutselig vil han ligge på rygg, men da blir han mer våken. Tilslutt snur jeg han på magen, og går ut med regleX4 + bekreftelse.
23:15 Er nok våken fremdeles (fortfarande), men stille og rolig (lugn).
23:53 Våkner med gråt. Får regleX4, gråter først. Blir så stille. Han får bekreftelse, og stille.
00:55 Våkner uten gråt. Får regleX4+bekreftelse. Stille, men er litt våken innen han sovner.
01:13 Våkner og gråter. Får regleX4, gråter. Han har snudd seg i sengen og kravlet oppå dynen. Jeg legger ham på plass, gir solfjær og ut med regleX4. PÅ veien ut, kommer armen borti lysbryteren :roll: Han blir oppskaket selv om jeg slår av lyset med en gang! Så jeg må inn å gi ny solfjær.
01:21 Ut med regleX4+bekreftelse. Han blir rolig(lugn) av regla nå, hurra! :D
01:25 Strever litt, våken men gråter ikke.
01:26 Får regleX4, han stønner, klager, gråter litt. Mulig han har luft i magen. Han romsterer.
01:28 Gir bekreftelse. Ingen gråt, men han romsterer.
01:32 Jeg går for å hvile. Han snur seg ofte i sengen, og prater litt i søvne flere ganger fram til
02:57 Da hoster han, får regleX4+bekreftelse. Blir stille.
04:26 Urolig, puster som om han er våken. Får regleX4+bekreftelse, blir stille.
05:40 Våkner, får regleX4. Gråter mer, men blir stille før jeg er ferdig. Han får bekreftelse og blir stille, men mer våken. Han slår hodet i senga og blir lei seg. Så går inn igjen, legger til rette, solfjær. Og ut med regleX4.
05:42 Bekreftelse. Stille, men antagelig våken.
??:?? Hoster, så ikke på klokken. Sovner igjen.
06:00 Gråter, regleX4, stille. Får bekreftelse. Er det for kaldt tro? Han får et teppe til oppå dynen.
07:43 Våkner og er veldig urolig. Bleien er veldig full!! Jeg bytter i sengen, men han blir veldig sint etterpå. Vil ikke ligge på magen!
07:45 Han får regleX4, og er sur. Jeg går inn og puffer, men han blir bare sur og vil ikke ligge på magen. Så jeg går med en bestemt regleX4.
07:49 Blir mer sur og mer våken..
07:52 Virker fortvilet, får regleX4. Han tar i mot, blir stille først. Klager så videre. Kjefter litt.. :roll:
07:57 Virker fortvilet igjen, så inn og puffer, solfjær, puffer og solfjær. Klarer ikke å finne roen. Han vil ikke ligge på magen. Gir solfjær og
08:06 ut med en streng regle. Han er misfornøyd og sint.
08:09 Setter på musikk i stuen. Han blir stille. Men gråter litt innimellom. Litt vanskelig (svårt) å høre om han er sint eller trist. Blir stille, hører på musikk.
08:14 RegleX6, misfornøyd. Men skriker seg ned, og lytter til musikken innimellom. Ganske våken, men ikke så glad.
08:17 regleX4 til protester.
08:20 Puffer, han er trist. Finner ikke roen, og blir irritert.
08:26 Ut med bestemt regleX6. Han klager-lytter til musikk-klager-lytter
08:28 RelgeX4, tar i mot. Stille men våken.
08:35 Inn og gir solfjær, han gråter hver gang jeg trykker for å avslutte.
08:43 Ut med regleX4, gråter først. Tar så i mot og blir stille. Får bekreftelse, og stille.

Puuuuuuuh!!

Så, :?:
-Hva kan vi gjøre med bleieproblemet? Det har brukt å være sånn siden han var bitteliten baby, at han tisser så mye at bleien blir veldig full. Han klarer ikke å sove rolig når den blir for full. I "beste" fall ligger han bare og vender rundt og rundt, og så tisser han ut pyjamasen.. Har hendt flere ganger.
-Når jeg er inne og gir solfjær? Er det O.K om jeg bruker pusten min sammen med solfjær? Altså, jeg skal jo puste når jeg står der uansett (endå), så om jeg puster ekstra rolig, så blir han rolig raskere.

Nå skal jeg straks vekke!

Ingen av oss tok vognen inn i går, så den har stått ute i regnet og blitt veldig våt.. :?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Bra jobbat inatt! Han är frågvis och det är inte så konstigt heller, han är ju stora killen och är lärd att nätterna ska vara på ett visst sätt, och nu kommer ni och rör om kan man tycka. Men snart har ni vänt på steken, och polettar trillar ner -att på natten händer ingenting, folk sover som grisar! :sleep:

Tänk bara på att inatt (natt 3) ska verkligen ramsan gör mesta jobbet, så du ramsar i första hand och blir det verkligen KRIS då går du in och solfjädrar.

Köp blöjor i en storlek större, dom har större uppsugningsförmåga, för jag tycker inte att man ska gå in i onödan efter vargtimmen, dom tror så lätt att dom är utsövda när kroppen sovit en längre stund- men inte tillräckligt!

När jag solfjädrar så brukar jag andas lugnt och blunda, och försöka slappna av i kroppen och få känslan av att själv bli sömntung, då får jag för mig att man för den känslan vidare.

Lycka till nu inatt!!! :thumbsup:
Lille O

Natt 3

Inlägg av Lille O »

Ja, er det flere som har noen gode råd før natt 3?
Det er meningen at det er pappa'n som skal ta jobben i kveld, da. Så får vi se hvordan det går.

Lillemann er litt rød i kinnene og sikler en del i dag, så jeg tror kanskje at det er tenner på veg.. Håper litt det var derfor at han var så urolig..

Takk for svar, Duggan. :) Da skal jeg fortsette med min yogapust, for det virker som det funker. :wink:
Lille O

Reservevognen

Inlägg av Lille O »

Ja, vår vanlige vogn hadde jo stått i regnet, og kunne ikke brukes i dag. Så, vi måtte bruke shopping-vognen, Quinny Zapp. Ryggen kan jo ikke legges ned, så sånn her fikk han stå mens han sov.

Bild

:lol:
duggan

Inlägg av duggan »

:lol: :lol: :lol:
Lille O

Natt 3, pappas vakt

Inlägg av Lille O »

Vi gjorde lillegutt i stand litt tidligere, sånn at kanskje skulle klare å sovne til 2130. (Pappa'ns notater
21:06 Ble lagt i sengen av pappa, og var kjempesur! Vi går ut med regleX4
21:14 Fremdeles (fortfarande) sur, litt leis eg. Står i sengen. Legger tilrette, solfjær, regleX6
21:17 regleX4, sur
21:19 Gråt avtar, regleX4
21:22 Gråter, ligger ned. Solfjær, ut med relgeX4, gråter
21:26 Roligere (lugn), han står i sengen igjen. Legger til med solfjær. Gråter og blir :x
21:32 Kjefter, regleX4 bestemt
21:40 Gråter/kjefte, står i seng, solfjærX2, ut med regleX6 bestemt
21:42 Stille, rolig regleX4, solfjær
23:37 Gråter, lang solfjær, rolig, regleX4. Han sovner.

03:20 Gråter, regleX4
03:22 Gråt avtar
03:24 Stille, får bekreftelseX4

03:56 Klagegråt, regleX4
03:58 Bleien er våt, må bytte bleie. SolfjærX2. Han gråter, er sint. Ut med bestemt regleX4.
04:07 Gråt/kjefting avtar, bestemt regleX4
04:16 Fortsatt sur, inn og legger tilrette, solfjærX2, bestemt regleX4, gråter litt
04:19 Stille, bekreftelseX4

06:48 Gråter, regleX4
06:49 Gråter, står i seng, spør etter "mamma?". SolfjærX2. Blir rolig. BekreftelseX4.

09:15 Vi vekker (for pappa skal ut å arbeide 09:30)

Natten var altså helt ok. Men jeg er litt
:x , fordi det ble tull med den første blunden i dag.. Jeg måtte absolutt kjøre noen barn til et sted for togene går så skjelden på søndager, og selv om gutten er vant med å sove i bil, og han ble satt i bilen til riktig tid, så fikk han jo ikke sove med andre folk i bilen.. :(
Ååå, jeg er så sur for at jeg måtte kjøre de ungene... Men-men.
Han fikk lunsj til riktig tid i alle fall, og nå sover han sin EM-blund.
duggan

Inlägg av duggan »

Jätte bra jobbat, hur tycker ni att det känns så här. Känns det som att ni börjar få till em komunikation med ramsan?

Komihåg att nu ska ramsan göra jobbet om det inge är MEGA-kris! :lol:
Lille O

Inlägg av Lille O »

duggan skrev:Jätte bra jobbat, hur tycker ni att det känns så här. Känns det som att ni börjar få till em komunikation med ramsan?

Komihåg att nu ska ramsan göra jobbet om det inge är MEGA-kris! :lol:
Javisst! Regla tok bra alt første natten. Så det funker kjempefint! :)
Jeg tror egentlig at han ble sint i går fordi at han forstod at han må sove når han blir lagt i sengen.
Før var han jo kjemperedd, og det er han ikke lenger. Og det er så godt!
Han vet nå at vi passer på, selv om vi ikke er på samme rom.
Om vi bare får kjøpt litt større bleier, så kanskje han greier å sove godt hele natten også. Han vil jo gjerne!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"