Har fastnat och vill få respons

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
päron

Har fastnat och vill få respons

Inlägg av päron »

Hej!

Vi har en liten halvåring som vi kurat sedan fredag 5 oktober. Vi har sedan dess haft ett par riktigt härliga och hoppfulla nätter då calle sov nästan 12 timmar. Vi känner oss så glada för det. :arrow: Nu har vi haft två nätter då han vaknat ena gången tre och andra gången 5 och skrikigt näst intill en timme tills han somnat av utmattning. Känns ju inte så skönt. Vi har ramsat men inte nått fram. känns som om något är galet.

:arrow: En annan oro för oss är när han skriker så mycket vid läggning. det tar inte alls några 2 minuter. Vi lägger honom så lycklig vi bara kan få honom i det nattsvarta rummet men när vi lägger honom på rygg så stelnar han till och allt vänds som en hand och så får vi hålla på länge och ramsa.....tills han tillslut somnar av utmntning känns det som.

:arrow: och så dagarna. Ja försöker fånga calles sömnrytm vilket har visat sig vara 9.30 då han oftast sover 1,5 timme. kl 13 då han bara sover en halvtimme och 16 likadant. de två korta lurarna somnar han och vaknar olycklig. känner att jag börjar få lite magknip av allt skrik...och vill stundom ge upp....calle har en syster på 3 som ju också vill ha sitt och som ska hämtas och lämnas på dagis.

v :arrow: i tog bort nappen från carl när vi började kura önskar så att han nu kan hitta ett fridfullt sätt att komma till ro.....

spridda känslofunderingar som jag gärna vill att någon reagerar på.

hälsningar en mamma som i bland ser ljusetoch vill vidare
förhoppningsfulla föräldrar
Lua

Inlägg av Lua »

Hej päron :!:

Först bara lite teknisk info :wink: När nya funderingar uppstår så skriver du in dem i din gamla tråd. Då får vi som ska hjälpa hela bakgrunden klar för oss och slipper söka omkring efter scheman eller matrutiner eller annat.
päron skrev:Vi har ramsat men inte nått fram. känns som om något är galet.
päron skrev:men när vi lägger honom på rygg så stelnar han till och allt vänds som en hand och så får vi hålla på länge och ramsa.....tills han tillslut somnar av utmntning känns det som.
Av ovanstående citat kan man konstatera att ni inte har fått till kommunikationen med ramsan. Senast natt 3 ska ramsan ersätta buffning/vagning/solfjäder. Då håller man på med ramsan tills man får ge den lugna, trygga bekräftelsen med barnet in i sömnen. Hur gick det med det för er? Tycker du att ni fick till kommunikationen? Annars tycker jag att ni ska backa till natt 2.

Det är själva läggningen som ska ta max 2 minuter. In i rummet, lägga tillrätta, kort solfjäder som markering och sedan ut med ramsan. Sen ska ni avvakta och låta honom reagera. Gör andra ljud och släpp på överkoncentrationen. Om han blir ledsen så ge honom en betryggande ramsa och fortsätt pyssla på med annat. Vid KRIS kan ni ge en solfjäder. Han ska INTE somna av utmattning.
Ja försöker fånga calles sömnrytm
Rytmen tittar man på INNAN kuren och utifrån barnets rytm och familjens behov (t.ex. dagistider) sätter man ett schema som passar. Det låter som att ni kör lite flytande. I så fall kan mycket av strulet rättas till genom att ni upprättar ett schema.
spridda känslofunderingar som jag gärna vill att någon reagerar på
Jo, det känns som att det är mycket känslor involverade här. Tyvärr kanske också lite tycka-synd-om? Det är inte synd om det barn som får sin goda nattsömn! Barn gör som vi lär dem! Se till att lille Calle får alla sina behov av mat, närhet, frisk luft, skratt och gos, möten och social delaktighet på dagen och ge honom sen sömn till natten :wink:

Kommentarer på det :?:

Kram Lua. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :)

Det första jag kommer att tänka på är faktiskt mat!

När de är just i sexmånadersåldern sjunker det ner helt sanslösa kvantiteter av mat! :shock:

Så mitt första tips blir:

gör alla måltider cirka 1/3 större än vad du tror eller "vet" att han brukar äta! Och se vad som händer... :lol:

Det andra jag tänker är att han absolut inte skall skrika i en timme och somna av utmattning! Det skulle inte DU vilja göra och det ska inte han heller. :heart:

Så hur får du rätsida på det här då? :)

1) Jag undrar om han fortfarande får plats i barnvagnen? Om ja, så skulle du kunna öva in en REJÄL vagningsteknik som du litar till 110% på, och låta honom sova i vagnen över natten. Fast då behöver du vända honom att sova antingen på sidan eller magen. Och då får du andningslarm med in i bilden. Fundera på det! :)

2) Öva in ramsan någonstans där du kan hojta och viska och kuttra och... :lol: du fattar. :wink: Du skall kunna ramsa på så många olika sätt att allt det där som du skulle vilja gå in och göra :heart: skall ditt ramsande förmedla till honom...

3) Många barn blir lugnade av lugn, klassisk musik! :idea: Som musiklärare kan jag tala om för dig att

när ett litet barn lyssnar på sin mammas/pappas lugna, långsamma andning börjar de automatiskt härma den, och vips så sover de... SAMMA SAK HÄNDER NÄR DE LYSSNAR PÅ LUGN KLASSISK MUSIK! Det är nämligen så att den lugna, långsamma pulsen tar ner deras egen puls, och då slappnar man av, och börjar andas långsammare... :wink: Och snart sover man. :roll:

Summa sumarum:

Mera mat! :D Massvis. 8)

Inför barnvagnen om du kan.

Öva mycket mera på ramsan!

Inför klassisk musik vid kris - (HÖG volym!) då när du känner att du vill gå in så antingen ramsar du - hur beror ju på hur han låter - eller också slår du på musik och slutar verktyga in alles. :roll:

Vad gäller dagschemat så föreslår jag helt krasst:

1,5

45

45

Du säger själv att han inte är utvilad efter en halvtimme. En halvtimme är inte någon naturlig sömnrytmspass, men det är 45. :wink: Då sover han tre timmar på dagen och 12 på natten vilket ger 15 timmar, och brukar rekommenderas av Anna! :D

Lycka till!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jahupp, Lua och jag skrev samtidigt, ja! 8)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"