Har börjat kura och behöver hjälp!!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
beccisen

Har börjat kura och behöver hjälp!!!!

Inlägg av beccisen »

Hej!

Inatt blir natt 3 på kuren och jag har lite frågor.

Min flicka är 5 månader och vid starten av kuren tog vi bort nappen. Det var inte populärt första natten, men natten tills idag behövde jag inte ens gå upp utan hon somnade om själv. :D

Idag vid middagsluren alldeles nyss ( 12.00-14.00) vaknade hon 12,55 och jag går in för att buffa - RÄTT ELLER FEL???? - men det var totalt lönlöst. Jag höll på i 30min och då lugnade hon sig som först. Så fort jag stannade innan så började hon skrika. Hon vänder sig i sängen hela tiden och vaknar på alla möjliga och omöjliga håll. Jag fick till slut rulla upp rullgardinen :oops: men plockade inte upp henne förrän vid marginalkvart och lugnade henne innan.

:arrow: Hur länge ska jag låta henne skrika för att kunna komma ner och komma till ro innan jag går in???? Vid både dagslurarna och på natten. Hon får ju inte tillräckligt med sömn på dagarna om hon skriker sig igenom halva sovtiden. Hon verkar inte lugna ner sig själv heller.

:arrow: Ska jag from nu köra med solfjädern istället??? och ska jag göra det ikväll och inatt om hon vaknar???? Efter natt två ska ju ramsan ta över helt i princip, men om den inte funkar så är det väl solfjädern som gäller.

:arrow: Ska jag låta henne vara när hon rullar över på rygg, eller ska jag ge henne en chans att vänja sig vid att nappen är borta först. Förstår ju självklart att jag inte kan gå in där i all evighet för att vända henne rätt.

:arrow: Är det ok att buffa henne lugn innan hon ska sova om hon är orolig??? Det hade inte varit lika stort problem om nappen inte tagits bort samtidigt, men vi tog allt på en gång.

Vill tillägga att hon tidigare sov bra på dagen och vaknade 1 gång på nappen efter att ha tappat nappen samt vaknade 1 - 1,5 tim tidigare än hon skulle på morgonen.

Jag hoppas verkligen att det är någon som orkar läsa och ge mog lite råd.

Kram Rebecca
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
camilla

Inlägg av camilla »

Angaende nappen... Jag tog bort den direkt precis som du gjort, med napp hade det varit omojligt att kora kuren eftersom jag da skulle varit tvungen att ga in for att stoppa i den precis som du oxa gjorde. Tror faktiskt inte att hon har sa mkt minne kvar av nappen.
Jag antar att du ramsade innan du gick in och buffade da hon vaknade vid middagsluren? Varfor drog du upp rullgardinen innan det var dax att vakna? For att solfjadra maste hon ju ligga pa mage, skulle hon somna pa rygg sa kan du ju ga in och vanda henne till mage efter 10 min.
Det ar svart att saga hur lange du skall lata henne skrika, du ramsar och later henne reagera och sta da inte utanfor dorren och vanta utan ga och diska, satt pa radion etc mkt ovasen skall det vara. Hor du att hon skriker upp sig mer sa ramsar du om igen och sa hogt att du overrostar henne. Buffning e en kristilldelning och bedomer du att det ar KRIS sa buffar du tills hon slutar skrika, solfjadrar och gar ut med ramsan. Satter hon igang igen sa ramsa hogt osv
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
/LO
Kontakt:

Re: Har börjat kura och behöver hjälp!!!!

Inlägg av /LO »

beccisen skrev: Idag vid middagsluren alldeles nyss ( 12.00-14.00) vaknade hon 12,55 och jag går in för att buffa - RÄTT ELLER FEL???? - men det var totalt lönlöst. Jag höll på i 30min och då lugnade hon sig som först. Så fort jag stannade innan så började hon skrika. Hon vänder sig i sängen hela tiden och vaknar på alla möjliga och omöjliga håll. Jag fick till slut rulla upp rullgardinen :oops: men plockade inte upp henne förrän vid marginalkvart och lugnade henne innan.
Fel skulle jag säga eftersom hon inte svarade på det alls. Ramsa och låt henne reagera. Gå in och buffa vid KRIS - om det inte finns någon annan utväg.

Om du menar att hon vänder sig i sömnen, så får hon sova på huvudet om hon vill - inte ditt problem :wink:

Detär rätt att lugna henne i sängen innan du tar upp.
beccisen skrev: :arrow: Hur länge ska jag låta henne skrika för att kunna komma ner och komma till ro innan jag går in???? Vid både dagslurarna och på natten. Hon får ju inte tillräckligt med sömn på dagarna om hon skriker sig igenom halva sovtiden. Hon verkar inte lugna ner sig själv heller.
Det bestämmer du. Hon ska inte skrika ledset eller förtvivlat. Arg får hon vara till hon lugnar sig eller till du tycker att det räcker. Då ramsar du så att du överröstar henne.
beccisen skrev: :arrow: Ska jag from nu köra med solfjädern istället??? och ska jag göra det ikväll och inatt om hon vaknar???? Efter natt två ska ju ramsan ta över helt i princip, men om den inte funkar så är det väl solfjädern som gäller.
Om inte ramsan funlkar så har du inte tränat upp den ordentligt. Det får inte finnas minsta tvekan i rösten eller ens i tanken - det märker hon direkt. Bestäm dig för vad du vill säga och säg det med ramsan. Solfjäder är också en krisilldelning och funkar utmärkt som sådan.
beccisen skrev: :arrow: Ska jag låta henne vara när hon rullar över på rygg, eller ska jag ge henne en chans att vänja sig vid att nappen är borta först. Förstår ju självklart att jag inte kan gå in där i all evighet för att vända henne rätt.
Du kan vända på henne 10 minuter efter hon har somnat. Om hon inte har sovit på mage innan är det nog bra att vända henne. Är hon däremot en van magsovare och kan vända sig på golvet, så kan du låta henne vara.
beccisen skrev: :arrow: Är det ok att buffa henne lugn innan hon ska sova om hon är orolig??? Det hade inte varit lika stort problem om nappen inte tagits bort samtidigt, men vi tog allt på en gång.
Nappen är din oro, inte hennes. BUffa henne om det behövs. Annars lägger du henne med hela kurens regler och går ut med ramsan.
beccisen skrev: Vill tillägga att hon tidigare sov bra på dagen och vaknade 1 gång på natten efter att ha tappat nappen samt vaknade 1 - 1,5 tim tidigare än hon skulle på morgonen.
Hon upplever att du gör något nytt och undrar om du verkligen vet vad du gör. Det vet du ju och det kommer hon att godta om du har en självklar attityd. Vi hade det precis likadant. Inga större problem med sömnen, men ville ha möjligheten att använda verktygen OM det skulle komma problem. När man har verktygen så vet man ju precis vad mán ska göra. kanonbra!

Jobba vidare!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
beccisen

Re: Har börjat kura och behöver hjälp!!!!

Inlägg av beccisen »

Tack så mkt båda två för svaren!!
/LO skrev: Om du menar att hon vänder sig i sömnen, så får hon sova på huvudet om hon vill - inte ditt problem :wink:
/LO
Nej hon vänder sig när hon SKA somna. Snurrar som en propeller och hamnar uppe vid huvudkudden upp och ner eller nere vid fötterna. Jag undrade om jag skulle in och göra ett tillrättaläggande.
/LO skrev: Hon ska inte skrika ledset eller förtvivlat. Arg får hon vara till hon lugnar sig eller till du tycker att det räcker. Då ramsar du så att du överröstar henne.
/LO
Arg får hon också vara, men hon blir ledsen och förtvivlad och skriker så man kan tro att hon ska kräkas. Det kan väl ändå inte räknas som arg :wink:
/LO skrev: Är hon däremot en van magsovare och kan vända sig på golvet, så kan du låta henne vara.
/LO
Jo hon är en van magsovare, men det verkade omöjligt för henne att komma till ro när hon skulle somna när hon ligger och fäktar med armar och ben i luften. Hon stressar ju upp sig ännu mer då. Hon har sovit på mage i ca 2 månader och innan dess på sidan. Har aldrig kunnat sova på rygg, men nu vänder hon ju sig hela tiden när hon blir förbannad så jag undrar om jag ska vända tillbaka henne utan att säga nånting.
/LO skrev: Hon upplever att du gör något nytt och undrar om du verkligen vet vad du gör. Det vet du ju och det kommer hon att godta om du har en självklar attityd. Vi hade det precis likadant.
/LO
Skönt att höra :lol:

Nu ska jag lägga henne för sin 45 minutare ich nu ska attityden fram 8)

Tack igen nu är jag säkrare.
Coola-killen -08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack LO :D Tack Camilla :D

Beccisen - det blinkar två varningslampor för mig här :!: :!:

För det första - du utgår från att hon saknar nappen och behöver tid att vänja sig vid att den är borta. Det betyder att du inte, i själ och hjärta, var med på att ta bort den.

För det andra - du jämför med hur det var förut och konstaterar att hon sov bättre förut på dagarna, vaknade lite för tidigt på morgnarna visserligen men det lät sig avhjälpas med nappen. Ungefär. Det betyder att du inte, i själ och hjärta, är övertygad om nyttan av, eller ens behovet, av sova-hela-natten-kuren.

Med den attityden, som är väldigt långt från den attityd av självklarhet som måste till för att barnet ska kunna betryggas och INTE skrika som hon gör, har du i mina barska ögon helt enkelt inte kvalificerat dig för sova-hela-natten-kuren, som är mitt skötebarn :roll:

Så jag ber dig avstå, tills du är till 1000% säker på att det är detta du vill göra och tveklöst genomföra. Läs dessförinnan något du kanske missat: "Vill du kura ditt barn? LÄS DETTA FÖRST!"
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
beccisen

Inlägg av beccisen »

Tack för ditt svar Anna.
annawahlgren skrev: För det första - du utgår från att hon saknar nappen och behöver tid att vänja sig vid att den är borta. Det betyder att du inte, i själ och hjärta, var med på att ta bort den.
Nej det kan jag faktiskt erkänna att jag inte var, men efter svaren igår och att lilla gumman faktiskt lyssnade på min ramsa när attityden kom fram som en ångvält så är jag helt övertygade om att detta är rätt.

Jag tog fram varenda papper jag skrivit ut och satt med barnaboken i flera timmar. Tänkte att det var lika bra att köra på nu när jag ändå startat ( om än med en mer osäker attityd från början :evil: )

Jag förstår nu verkligen vitsen med attityden och ingen rädder för vargen är :lol:
annawahlgren skrev: För det andra - du jämför med hur det var förut och konstaterar att hon sov bättre förut på dagarna, vaknade lite för tidigt på morgnarna visserligen men det lät sig avhjälpas med nappen. Ungefär. Det betyder att du inte, i själ och hjärta, är övertygad om nyttan av, eller ens behovet, av sova-hela-natten-kuren.
NU ÄR JAG DET!! Efter min attitydförändring igår och inför natten så har det gått mycket bra. Hon skrek visserligen igår när hon skulle sova, men jag gick resolut in och vände henne tillbaka på mage ( låg som en galen sköldpadda och sprattlade på rygg) gick tyst ut och ramsade med övertygande, ganska barsk röst utanför. Döm om min glädje när hon tystnade inom 30 sek och somnade.

Hon sov sedan till kl 2.20 låg och pratade en stund gnölade upp sig och jag ramsade direkt lite lugnt och hon somnade om igen efter ca 20 min lugn och fin.

Vaknade 5.45 i morse (morgon är 6.30) jag ramsade två gånger och hon var lugn när jag plockade upp henne kl 6.15!!!

En bamsekram till världens bästa Anna vill jag skicka som delar med sig av sina erfarenheter så att vi andra kan ge våra barn trygga nätter och glada dagar :D

Jag kan inte annat än att se fram emot dagen och natten för att se hur hon reagerar på min nyvunna säkerhet!!!! Jag är så lycklig och snart är min älskling det med!! TACK :D
Coola-killen -08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt :D Nu blev jag riktigt, riktigt glad :lol: Det här blir inga problem, laddad och kunnig som du är och med Attityden, och för att du INTE ser bakåt utan lugnt och glatt och förväntansfullt fram emot målet :lol: Pris och beröm och tack för lättnaden du gav mig :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
beccisen

Inlägg av beccisen »

:D

Attityden håller i sig och jag är fast besluten att få detta att fungera bra för familjen.

Nappen har jag nästan inte ens i tankarna långre och gumman verkar ha glömt bort den. 8)

Middagsluren bråkar med oss och idag gastade hon alldeles för mycket (sov bara 45 min av sina 2 tim), men jag vet nog en lösning på det hela.
Som det är nu så sover hon 30-45 min för mycket enligt schemat för hennes ålder. Eftersom hon sover bättre och längre på natten (redan) så antar jag att hon inte behöver denna "extratid" på dagen. Innan har hon ju inte sovit sina 11,5 tim på natten och har alltså behövt sina timmar på dagen. Jag tror att det är en av anledningarna till att middagsluren bråkar. + att jag lät mina vargar komma in precis i början av kuren. :evil:

:?: Kan jag ändra middagsluren nu till 1,5 tim istället för 2 tim. Jag tänkte använda mig av marginalkvartarna åt båda hållen så att tiden inte blir så förskjuten för henne. 12.00-14.00 var den innan och jag tänkte ha den 12.15 - 13.45. Det kan väl funka??

Nattningen idag tog sammanlagt 7 minuter och hon sover nu tryggt och lugnt och jag väntar med spänning på den kommande natten. :)

Återigen tack för denna sida med underbara människor. 8)
Plus till webbansvarige. Det är en av få sidor där sökfunktionen verkligen fungerar :D :D

Kram från en glad men trött Beccis
Coola-killen -08
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Underbar läsning! Vilken attitydförändring!!
Vad skönt för dig och lilla barnet! :D

Dagslurarna kan krångla ganska länge efter en kur, men det lugnar ner sig med dem med efter ett tag. Samma attityd och handlande bara så blir det fin-fint med tiden :) Helt normalt mao :)

Om hon sover 30 min för mycket så kan du gott kapa middagsluren på det sätt du beskrivit. Jättebra tänkt!
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Härlg läsning :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"