Hjälp!!!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
vi har ju nästan exakt lika gamla barn, min son är född den 27 juli!
Jag känner igen många av dina frågor från mitt första barn. Jag var lite lätt uppstressad med att "allt" skulle hinnas med och det skulle vara nog osv. Nu har jag taggat ner lite... :D
Det där med uppvaket tyckte jag gällde de första veckorna, då hade vi det precis så där. Nu styr jag lite mer även om jag inte har någon ambition att spika ett schema riktigt än. Vi har lite senare tider än ni men har också hämtning och lämning, som måste ske med bil, att ta hänsyn till. Jag brukar vara på mitt jobb första sovpasset så det passar mig bra att det är ca 2,5 timmar, kan bli lite längre också. Nog tycker jag att du kan utnyttja marginalkvart om det behövs.

Det där med att vara låst hemma i 1,5 timme pga av amning tycker jag att du ska glömma! Dels så är väl tiden man "ska trycka i dem mat" nere på 1 timme nu och måste du så kan du absolut byta ut bytet och umgänget mot en biltur och ta det sen istället. Inte är det någon fara! Huvudsaken är att allt ryms inom vakenpasset tycker jag. Och skulle det bli lite en gång så får man väl ta igen det nästa gång. Umgänge förstår jag också som att det är viktigt att ha lite "dialog" med barnet. Det brukar bli på skötbordet för oss precis som Torsmamma skriver.

Sen kanske amningen går fortare nu också? När Hannes äter lugnt och koncentrerat handlar det inte om någon halvtimmes amning utan snarare 10 minuter. Trugningen går det trögt med likaså påfyllningen... Men en kompis till mig hade barn som åt på mindre än 10 minuter var fjärde timme och de sov tidigt hela natten helt av sig själva så det kan också funka. Standardmodellen är ju just bara en modell som är till för att underlätta, inte försvåra!

Har du läst tipstråden om magtrivsel? Den är klistrad här längst upp. det går bäst när de inte är för trötta, då tycker nog jag att man kan tillåta si lite tid i babysittern, på rygg, bära eller ha i knät om det behövs!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
apan

Inlägg av apan »

Tack Tors mamma du är mig trogen och bra Krümel att du också haka på tråden, Extra kul när vi har jämngamla barn.

Jag och pappa har försökt gång på gång att få till schema men det krockar hela tiden med något.(Se bla. föregående mail). Har utgått som du skrev från mattiderna (gamla schemat börja amma 6 på morgonen men då hann älsklingen lägga sig hemma innan vi ska till dagis. Pröva 7 (bör jag börja för att vi ska hinna till dagis till 8.45) då blir resterande måltider ca 11, 15, 19, 03, 07. Det är inga problem men det är sovpassen som ställer till det. Är då trött när åker till dagis och börjar skrika i bilen eller somnar lagom in ca 5 min och vaknar när man tar ut honom ur bilen för att lämna på dagis. Helst skulle jag vilja åka till min kurs sen och grannarna vill ha med mig till öppna förskolan på fredagar (börjar senast 10.00)
Likadant blir det när jag ska hämta på dagis om äter 11-tiden sover han ju kl.13.30 när vi måste åka och hämta på dagis.

Snälla hjälp mig. Jag behöver ett nytt schema fort! Pojken mår inte bra av att ha det så här!
Apan

storkilleen 040522
lillkillen 070731
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag är ledsen, jag kan INTE göra ett schema åt dig. :cry:

(funkar inte mitt första schema?)

2 mån

Natt 20-07
8.30 sova 1,5 tim
12.00 sova 2 tim
16.00 sova 1,5 tim
20.00 natt
Nattmål 04
Pröva 7 (bör jag börja för att vi ska hinna till dagis till 8.45) då blir resterande måltider ca 11, 15, 19, 03, 07.
Fick jag tycka lite om mattiderna så tycker jag främst att du har 1 mål för lite dagtid. Man brukar ha 4 mål och en kvällsslurk. Typ i stil med
mat 07,10.30,14,17.30 och slurk 19 (19.30).

Hur känner du med dessa tankar?

Jag kan inte hjälpa och fråga... Måste syskonet gå på dagis?

Vid 3 mån så är ett 12-45-2-45 schema klassiskt. ( har du detta i bakhuvudet så kan du förlänga en del lurar tills dess typ...)

Försök att tänka låååångt fram hur du kommer att ha dina dagar, planera och tänk ordentligt med papper och penna.

Är det långt till dagis, kan man gå med vagn? (sova i vagnen)

Kan han inte få fortsätta sova i bilen undertiden? Många har ju babyskydd och kan fortsätta sova vidare om det inte är mitt i en sömnskarv även om man tar ur dem ur bilen, men kanske inte IN på dagis....?

Nej, jag vet faktiskt inte. Jag håller med dig, DET GÅR inte att ha det som ni har det. Hur skall det förändras?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
apan

Inlägg av apan »

Hej!
Har inte skrivit på ett tag :oops: . Har haft kaos. :cry: :cry: :cry: Storebror börjar tröttna på att vi inte får någon ordning och rutiner, tycker mamma ägnar alldeles för mycket tid med lillebror reagerar med kläng och massor av bus. Sov en natt hos min syster för att hämta nya krafter. Så nu måste vi få till det!

Har nu iallafall fått till ett schema som skulle kunna funka om lilleman börjar äta lite snabbare, tack vare er Tors mamma och Krummel och den där länken.
7.00 flaska, blöjbyte, påklädning. 7.30 frukost med fam (ensamlek vid 3 mån för visst är det då man kan börja med den?).8.00 påklädning och packn. snabbmat. Dagis 8.30 Somna i bilen.
10.30 flaska sång blöjbyte 11.30 göra lunch, 12.00 sova ute stilla/fam mat, mamma färdig långpromenad till dagis
14.30 flaska/fam mellis,15.30tvätt/handling,16.30 sova, 17.00 fam mat
18 flaska, bad, massage
21 nattslurk och god natt
04.00 nattmål

Vi kom ur fas helt med vagnandet, jag var helt slutkörd orkade inte längre på natten utan gav mat innan det var dags, börja tvivla på amninigen och att han var mätt. Har börjat ge flaska nu istället för att se hur mycket han får i sig och han får ju i sig aldeles för lite. Morgonen är värst 80 ml oftast sen blir varje pass ca 120-140 även nattslurken brukar vara väldigt liten ca 80 ml.

Mina frågor :? : Kan man ha ett schema som ovan? Orkar han det som är så morgontrött? Eller har någon ett bättre förslag? Skulle egentligen vilja ha vaken tid i vagnen för lilleman men får inte till det.
Kan jag lägga in en kvällslur på sista passet, isåfall när?
Hur mycket bör han få i sig, läste en liter någon stans är det inklusive nattmålet? Nattslurken hur stor bör den vara? Hur mycket ska man ge innan man ska rapa?
Apan

storkilleen 040522
lillkillen 070731
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej :D
har du bara sett till att vakentimmarna och sömnen stämmer med behovet (det kan ju variera lite från barn till barn men oftast inte såå mycket) så tycker jag schemat ser helt ok ut. Man måste ju få till det med övriga tider också. Nog borde han orka 1,5 h på morgonen. Jag har lite samma problem och om vi inte är helt färdiga att åka än så sätter jag Hannes i bilstolen och ruskar lite på den. Är han väldigt trött så brukar han somna där.

Vakentid i vagnen eller i famnen har jag också tänkt planera in men än så länge blir det när det blir och passar helt enkelt.
Kvällsluren på sista passet brukar man inte schemalägga vad jag förstår utan tar när det är nödvändigt. Jag erkänner att jag kan "fuska" lite om det blir gnälligt på kvällen och ge bröstet och då kan han slumra till lite och får nya krafter. Vi har svårt att få till ett insomnande annars och det är ju övergående eftersom de blir äldre och kvällen blir tidigare när sömnen på dagen blir kortare.
Om han fortfarande äter en hel del på natten så kan det göra så att mängderna på dagarna blir mindre. En liter är vad de behöver över hela dygnet ungefär som jag förstått det. Jag får inte i Hannes flaska annat än väldigt sällan och då rätt lite, så jag har inget koll själv på hur mycket han äter exakt. Jag tror iallafall att mängden kommer att öka om han bara äter en gång på natten. Han kommer att klara det! :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Krumel :heart: Du skriver med EXAKT den där attityden som är NYCKELN till hela SM!!! :mrgreen: :thumbsup: :oops:

Jag kan svara så tekniskt och praktiskt fint på mycket men till syvene och sist är det attityden som avgör. :wink: 8)

Här kommer pepping länken som inte kan läsas FÖR många gånger. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
apan

Inlägg av apan »

Fördelningen mellan vakentimmar och sömn, blev inte så bra vid andra och tredje målet. kan det vara det som gjorde att han vakna så mycket då?, eller tror ni han skulle klara det?

1:a målet vaken 1,5 sova 2
2:a målet vaken 1,5 sova 2,5
3:e målet vaken 2 sova 1,5

Är det ingen som vet något om flaskmatning?
Apan

storkilleen 040522
lillkillen 070731
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vakentiden är lite väl kort skulle jag filja säga... :wink:

På morgonen bör hon ha mellan 1-1,5 vaken innan första passet.
Sen 2 timmar till nästa lur och 2 till nästa.
Sista vakenpasset bör ligga på 2,5-3 timmar ungefär.

Sitt gärna ner och tänk igen. Vid 3 mån (om ca. 2 veckor) minskar sömnbehovet med 30 min och är då totalt 15,5 timmar. Hur har du tänkt då?

Det är inte lätt, hur ser hennes "tendenser" ut idag? Om hon VERKLIGEN inte orkar över 1,5 tim så kanske hon måste ha 4 lurar??
Tor 2006

apan

Inlägg av apan »

Nu gör jag mitt tredje försök. Har försökt att citera ur tråden, men då försvinner allt jag skrivit. Hur gör man? :evil: :?: :?:

Jag är så ledsen. Vi har kaos här hemma stora sonen är så trotsig och jag förstår honom för en stor del av tiden går åt till att försöka få ordning på lillemans sömn och ätande.
Slutade amma för jag märkte att han inte alltid fick i sig tillräckligt. Allt har bara blivit värre. Han åt ett tag bara 80 ml varje måltid så vi fick åka upp med honom till sjukan för att se att han inte var uttårkad. Vagnandet har också urartat funkar sämre och sämre orkar inte längre, ger nappen vid insomning. Har hållit på så länge nu utan att lykats. Hjälp vad ska jag göra. Har ingen som tror på vagnandet. På sjukan sa de att jag måste ge honom var tredje timma, så nu äter han lite mera. Men hela schemat är raserat och hanär inte nöjd långa stunder. Men för full aptit ska man väl hålla 3,5 vid den här åldern.
Apan

storkilleen 040522
lillkillen 070731
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej,
här finns en tråd om hur man citerar.
Det låter ju inte bra med kaos och lessenhet. Om jag vore du skulle jag endast bestämma när det ska sovas och strunta i allt annat schemalagt! 8) Jag tror det leder till för mycket stress just nu. Du KAN styra upp det hela men måste kanske inte vara så strikt just nu. Truga i mat med mellanrum under ca en timme efter det att han vaknat. Det kan bli så mycket frustration när det inte funkar helt enligt schemat och storebror behöver kanske nåt just när du måste vagna i ett uppvak osv. Så kan vi ha det iallafall... Jag ska ge lite exempel på hur jag tänker angående vårt schema och rutiner. Vaknar lillebror för tidigt i ett sovpass jag vet att han brukar sova bra, så kan jag ta upp och amma en skvätt och så lägga ner honom igen som om inget hänt. Det brukar inte störa schemat. Likaså om han har ovanligt svårt för att somna kan jag fylla på lite. Det är inte alltför ofta det händer och det känns inte som om det blir för snuttigt ändå. Nätterna har förlängt sig fint även om vi inte riktigt följer "boken".
En annan sak är att längden på sovpassen någon gång kan "byta plats" med varandra om du förstår vad jag menar. Tex. om ett sovpass inte blev så långt som det ska kan man försöka hämta igen det på nästa sovpass. Man får förstås inte ett barn som "är som en liten klocka" genom att göra så men man undviker en del stress just nu och det tror jag ni behöver! :D

Sen tror jag det är viktigt hur storebror bemöts i det hela också. Försök att pakta med honom om tex hur "tokig" lillebror är som gör si och så och VAD tror han att lillebror vill osv. Tänk på att det är jätteviktigt att göra honom delaktig. Sen finns det ju mycket att läsa om trotsen också men det är en annan tråd! :D
Krümel

Inlägg av Krümel »

oops, här kommer länken om citering. http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13145
apan

Inlägg av apan »

Hej!
Tack Krümel! Jag behöver allt stöd jag kan få nu. Att bara hålla sovtiderna låter som en bra ide. När jag nu följt sjukhusets rekommendationer har det bara blivit pannkaka av sovandet. Har plötsligt sovit för natten, somnat i bilen när ska handla och sedan vaknat och inte somnat om i affären osv. Det har blivit olika tider varenda dag och många fler uppvak än tidigare.
Krümel skrev:
Sen tror jag det är viktigt hur storebror bemöts i det hela också. Försök att pakta med honom om tex hur "tokig" lillebror är som gör si och så och VAD tror han att lillebror vill osv. Tänk på att det är jätteviktigt att göra honom delaktig. Sen finns det ju mycket att läsa om trotsen också men det är en annan tråd! :D
Jippi nu fungerar det att citera!
Pakta har jag helt glömt bort i det här sammanhanget. Ska genast införas. har försökt ha med honom när vi byter blöja. Ta av byxor och strumpor och ge en ny blöja och slänga den gamla. Men det är svårt att få honom vilja göra det längre. Hur får du din dotter delaktig i vardagen?
Apan

storkilleen 040522
lillkillen 070731
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej!
Ja det är inte alltid lätt att få dem delaktiga men jag tror paktandet är viktigt. Lovisa hämtar nästan alltid en blöja till Hannes. Jag har dem längre bort med flit och glömmer ju nästan alltid var de finns! :D Jag kan ju inte gå ifrån Hannes heller... Men ibland byter jag utan att hon är med och märker det. Jag försöker känna av stämningen lite... Delaktigheten i skötseln av lillebror behöver ju inte vara så lång tid åt gången heller. Jag tycker det verkar funka bra med små saker lite då och då. Som att hon ska sjunga för honom när han ligger på golvet och smågnölar eller gå och vagna lite om jag inte kan komma på en gång om han har ett uppvak. Hon skjuter vagnen lite fram och tillbaka och det funkar bra. Hon tröttnar snabbt så då kan jag ta över. Sen igår tex, låg Hannes på mage på golvet och jag skulle gå och hämta hans ytterkläder. Då underhöll Lovisa honom och när jag kom tillbaka höll hon på att dra av byxorna för han hade bajsat sa hon. Och det hade han! En liten en, men ändå. Hon fick mycket beröm förstås och i bilen sen sa hon stolt flera gånger: "vilken bra storasyster jag är, jag kan ta hand om bebisar." :heart:
Så kan hon hämta kräkstrasor och saker för Hannes att titta på. Sen är det inte alltid säkert att sakerna är så lämpliga men de kan man trolla bort om det behövs... :)

Hoppas ni hittat en bra modell med sovning och ätning nu. Man ska inte bli för uppstressad om det inte funkar med sovtiderna varje dag. Även om man inte får någon schemafast bebis om man tar igen det en för kort sovtid ett annat sovpass kanske det är ok att göra så så länge. Räkna vakentiden helt enkelt.
Kram på er!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"