vi har ju nästan exakt lika gamla barn, min son är född den 27 juli!
Jag känner igen många av dina frågor från mitt första barn. Jag var lite lätt uppstressad med att "allt" skulle hinnas med och det skulle vara nog osv. Nu har jag taggat ner lite...
Det där med uppvaket tyckte jag gällde de första veckorna, då hade vi det precis så där. Nu styr jag lite mer även om jag inte har någon ambition att spika ett schema riktigt än. Vi har lite senare tider än ni men har också hämtning och lämning, som måste ske med bil, att ta hänsyn till. Jag brukar vara på mitt jobb första sovpasset så det passar mig bra att det är ca 2,5 timmar, kan bli lite längre också. Nog tycker jag att du kan utnyttja marginalkvart om det behövs.
Det där med att vara låst hemma i 1,5 timme pga av amning tycker jag att du ska glömma! Dels så är väl tiden man "ska trycka i dem mat" nere på 1 timme nu och måste du så kan du absolut byta ut bytet och umgänget mot en biltur och ta det sen istället. Inte är det någon fara! Huvudsaken är att allt ryms inom vakenpasset tycker jag. Och skulle det bli lite en gång så får man väl ta igen det nästa gång. Umgänge förstår jag också som att det är viktigt att ha lite "dialog" med barnet. Det brukar bli på skötbordet för oss precis som Torsmamma skriver.
Sen kanske amningen går fortare nu också? När Hannes äter lugnt och koncentrerat handlar det inte om någon halvtimmes amning utan snarare 10 minuter. Trugningen går det trögt med likaså påfyllningen... Men en kompis till mig hade barn som åt på mindre än 10 minuter var fjärde timme och de sov tidigt hela natten helt av sig själva så det kan också funka. Standardmodellen är ju just bara en modell som är till för att underlätta, inte försvåra!
Har du läst tipstråden om magtrivsel? Den är klistrad här längst upp. det går bäst när de inte är för trötta, då tycker nog jag att man kan tillåta si lite tid i babysittern, på rygg, bära eller ha i knät om det behövs!