Hej Malin.
Snyggt jobbat med kuren. Nu är ju killen bara tre månader men som du skriver så använder ni redan ramsan. Hur ser schemat ut? Har ni ett nattmål kvar?
Försöker svara utifrån det jag kan utläsa av ditt inlägg.
Vargtimmen kan spöka ett tag även efter uppföljningsveckan. Men i det här läget har gossen tagit ramsan och all annan trafik är onödig. Före vasrgtimmen avvaktar du och avvaktar och avvaktar lite till. När det står klart att han inte kan somna om själv får han en ramsa. Han ska ges möjligheten att få somna om själv nu - trygg och lugn i sin egen säng.
Under vargtimmen handlar man dock lite annorlunda. De små får lätt för sig att man har sovit färdigt och är utsövd, vilket man INTE är och det VET mamma.
Vid uppvak i vargtimmen:

pangramsa - en hög och tydlig ramsa x 4 som talar om att natten INTE är slut än. Den ges vid första pip för att mota Olle i grind.

avvakta sedan in i det längsta. Skulle gossen fortfarande tycka att morgonen har börjat ger man en påminnelseramsa x 4. Istället för påminnelse använder sig en del av musik (gärna klassisk sådan) på hög volym och av att göra andra ljud i huset.

Skulle läget bli absolut krisartat kan man gå in, lägga till rätta, ge en kort solfjäder och så ut med ramsan. Men sen är det slut på trafiken. Denna tillrättaläggning ska bara ske max en gång/uppvak - annars lär man snart de små att mamma kommer om man väsnas lite till.

Använd en väckarklocka som ringer när morgonen börjar.
Nyckeln ligger i omsomnandet. Somnar Filip om hajjar han snart vad som gäller nu och kommer så småningom att brygga över detta tidiga uppvak.
Vid vargtimmestrubbel behövs en rejäl dos attityd av självklarthet, en ännu större skopa tålamod och lärdomen av att backa, backa och backa för att barnet ska kunna göra framsteg.
Men han blir fortfarande arg och jag går in och påminner efter ett par minuter. Är det ok eller ska jag vänta tills han tystnat själv och ge bekräftelsen då?
Arg får han vara, gnöla får han och snacka skit innan han somnar - men han får inte vara ledsen.
Arga barn är för övrigt inte mottagliga för insatser i det här läget. De måste få ur sig ilskan precis som du och jag. Gå inte in i hans rum och påminn med ramsan - den ska ges utanför rummet och på väg bort från dörren. Tillrättaläggning och solfjäder är i det här läget krisverktyg och ska inte användas för lättvindigt. Jobba med ramsan när behov finns. Och är han inte ledsen ska man också vara sparsam med den. Målet är ju att han ska kunna somna och somna om tryggt och lugnt i sin säng utan felaktiga övertygelser om att mamma måste finnas hos honom för att kunna sova lugnt och fredad från vargen. Bekräftelseramsan ska heller inte ges separat nu. Den dras ihop med ramsan under andra eller tredje kurnatten.
Här rekommenderar jag dig att läsa på mer. Att vara påläst är A och O
Gällande att sova borta så skulle jag nog själv tycka att det är lite risky business så här tidigt. Åtminstone den övernattningen i samband med midsommar. Men allt hänger på den självklara attityden. Kan du förmedla den så är inte "bortasovningar" något problem - men du underlättar kanske inte för sonen att få allt att sätta sig som berget innan det är dags för nya miljöer. Men det är MIN åsikt. Här kanske någon annan tycker annorlunda
Lycka till och hojta om du har fler frågor!!
/Åsa